הריקוד הנצחי של "הכתר" בין האמת לבדיה העסיק מאז ומתמיד את הצופים והמבקרים בסדרה. פיטר מורגן, יוצר הסדרה שעוקבת אחרי שנות שלטונה של המלכה אליזבת החל מהכתרתה ב-1952, העיד מהרגע הראשון שהוא לוקח לעצמו חירות כיוצר להעשיר את המציאות כדי להפוך את הדרמה לאפקטיבית יותר, אבל מכיוון שבית המלוכה הבריטי היה מאז ומתמיד נושא רגיש ורגשי, יש גם לא מעט משתמשי קצה שמתקשים להשלים עם הרעיון. מה גם שההשלמה הולכת והופכת קשה יותר כשהסדרה מתקרבת לימינו וההיכרות של הצופים עם המציאות מפורטת ואישית יותר.
הפערים בין המציאות לתסריט, מתברר, מטרידים אפילו יותר בארבעת הפרקים הראשונים של העונה השישית והאחרונה של "הכתר", שעוסקים כולם בשבועות האחרונים בחייה של הנסיכה דיאנה ובשבועות העוקבים למותה. ואם אתם בין המוטרדים, הנה הכתבה שתעשה לכם סדר לגבי האירועים שהתרחשו במציאות, לפי סדר כרונולוגי. בואו נאמר שחזרתה של דיאנה לאחר מותה לשיחת הסיכום של דיאנה עם צ'רלס והמלכה אליזבת' לא תהיה אחד מהם.

בסדרה: צ'רלס הזמין את משפחתו למסיבת יום ההולדת ה-50 של קמילה בהייגרוב, אבל רק הנסיכה מרגרט הגיעה

במציאות: מממ... לא בדיוק. חלק גדול מהפרק הראשון מוקדש לסירוב של המלכה להגיע למסיבת יום ההולדת של קמילה פרקר בולס, כחלק מהניסיון שלו להכשיר את יחסיהם ולשפר את הדימוי שלה בקרב הציבור הבריטי. לפי "הכתר", הנסיכה מרגרט היא היחידה מבית המלוכה שמסכימה לנכוח במסיבה, והיא גם מפצירה במלכה להעניק את האישור המיוחל ליחסים. למעשה מרגרט לא הגיעה כלל למסיבה, וצ'רלס לא ניסה לשכנע את אימו להפגין נוכחות. הוא גם לא נשא את נאום הברכה הסנטימנטלי שבן דמותו נשא בסדרה, ולמעשה הוא לא אמר דבר. רק בנה של קמילה, טום פרקר, נשא דברים וגם הוא הסתפק ב"יום הולדת שמח, אמא", ובתודה לצ'רלס על אירוח המסיבה באחוזה שלו.
בהגעתה של מרגרט ובמעורבות שלה לטובת צ'רלס ב"הכתר", רפרר מורגן לרומן האהבה של הנסיכה עם קצין בחיל האוויר הבריטי, פיטר טאונסנד, בשנות ה-50. מאחר שטאונסנד היה גרוש, היה על הנסיכה לוותר על זכויותיה כבת משפחת המלוכה כדי להינשא לו, ובסופו של דבר היחסים הסתיימו. בחלקה של מרגרט במסיבה מנסה מורגן לרמוז על תקוותה שהפעם, למרות החתירה תחת המוסכמות, אהבתו של הזוג החדש תנצח. אגב, ב-2005 הוכרז כי קמילה לא תהפוך למלכה אבל שבעה חודשים לפני מותה של אליזבת' שונתה ההחלטה - אות לקבלתה הסופית של קמילה על ידי בית המלוכה.
10 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)

בסדרה: דיאנה יצאה לחופשה עם בניה בדרום צרפת, ביולי 1997, בהזמנתו של מוחמד אל פאיד

במציאות: מוחמד אל פאיד אכן טיפח את הנסיכה דיאנה במשך כמה שנים על ידי תרומה לארגוני הצדקה שלה, ולאחר גירושיה הוא עוד עלה מדרגה והזמין אותה לתה על מרפסת החנות. ביוני 1997 הם נפגשו בהופעה של "מפצח האגוזים" של הבלט הלאומי האנגלי, שאל פאיד תמך בו כלכלית. כשדיאנה קוננה שאין לה לאן לקחת את הנסיכים לחופשת קיץ, אל פאיד הזמין אותה לעשרה ימים באחוזתו המפוארת בסן טרופה, והבטיח שפרטיותה תישמר. דיאנה והבנים אכן התארחו אצל אל פאיד, שהעמיד את שלוש היאכטות שלו לרשותם, כמו גם אופנועי ים לכולם. כבר למחרת, אגב, הסתובבו כתבי הצהובונים והפפראצי על סירות מנוע מתחת למתחם.
גם הקטע שבו דיאנה מספקת לפפראצי תמונות שלה בבגד ים מנומר פלוס ראיון ספונטני לכתבי הצהובונים, באותו סוף שבוע שבו נערכה יום ההולדת של קמילה, אכן אירע. ארבעה ימים לפני המסיבה יצאה דיאנה אל סירות הצהובונים, התלוננה בפניהם שוויליאם לא יכול לשאת את המעקבים אחריהם ורמזה שהיא עשויה לעבור לחו"ל. היא גם הבטיחה להם שהדבר הבא שהיא תעשה יהיה הפתעה גדולה, משפט שנלקח בשלמותו אל הסדרה.
10 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מוחמד אל פאיד בסדרה. מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)

בסדרה: מוחמד אל פאיד מרים טלפון לבן שלו ופוקד עליו להגיע לצרפת ולשעשע את הנסיכה

במציאות: דודי אל-פאיד בן ה-42 הסתכסך לעתים קרובות עם אביו העשיר, שלא הסכים לאורח החיים הדקדנטי שלו (שכלל בזבוזי כספים והתמכרות לקוקאין), והתאכזב מחוסר היכולת שלו להצליח מבחינה מקצועית. כפי ש"הכתר" מציינת, ההישג העיקרי של דודי היה שורה של רומנים עם דוגמניות ושחקניות יפות. נישואיו היחידים, לדוגמנית אופנה באמצע שנות ה-80, נמשכו שמונה חודשים בלבד.
את קלי פישר, דוגמנית אמריקאית נוספת, הוא פגש שנה קודם לכן והציע לה נישואים ארבע פעמים, עד שבאביב 1997 היא הסכימה. חודשיים לאחר מכן הוא קנה אחוזה במאליבו, שבה אמור היה להתאכלס הזוג הצעיר. דודי וקלי היו בפריז כאשר מוחמד זימן אותו לסן טרופה. מטרתו של מוחמד, כפי שמתוארת במדויק ב"הכתר", הייתה לעורר רומן בין דיאנה הבודדה ובנו, שבו ראה את "המועמד האידיאלי" לנסיכה. דודי כנראה הסכים איתו, כי עם שובה של דיאנה מהחופשה בצרפת חיכו לה בדירתה עשרות סידורי פרחים של ורדים אדומים וקופסה אדומה מקרטייה, המכילה שעון Panthère בשווי 6,500 פאונד, הראשונה מיני רבות מהמתנות שדודי הרעיף עליה בהמשך היחסים.
10 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
דודי אל פאיד בסדרה. מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)

בסדרה: דודי וחברתו לשעבר, הדוגמנית קלי פישר שלה עמד להינשא תוך שלושה שבועות, נפרדו בגלל דיאנה

במציאות: הפרידה של דודי אל פאיד וקלי פישר שנויה במחלוקת, בלשון המעטה. פישר אכן טענה שכשאל פאיד פגש את דיאנה הם כבר היו מאורסים, אך שפרסום תמונות הפפראצי המפורסמות והאינטימיות של דודי ודיאנה ב"סאנדיי מירור" הביאו לידיעתה את הרומן המתהווה. פישר המשיכה במהירות ובנחישות להגשת תביעה נגד ארוסה, והצהירה כי היה ביניהם הסכם חוזי. בתביעה נטען שלפני סיום מערכת היחסים ביניהם דודי הציע לקלי 500 אלף דולר כדי לצמצם את קריירת הדוגמנות שלה ולעבור איתו לפריז, וכי תאריך החתונה נקבע ל-9 באוגוסט באותה השנה.
פישר הגדילה לעשות והזמינה את הנסיכה דיאנה להיפגש איתה, מתוך כוונה לחלוק "מידע רב" על דודי שלא היה ידוע לציבור. הדובר של רשת "הרודס", שבבעלותו של אביו של אל פאיד, אמר כי הם "משאירים את השיפוט בנושא להגיון הבריא של הציבור האנגלי והאמריקאי", ולא הוסיף. ב-1 בספטמבר, יום לאחר מותם של דיאנה ודודי, פישר משכה את התביעה.
10 צפייה בגלריה
קלי פישר מודיעה על התביעה נגד דודי אל פאיד, שבועיים לפני התאונה
קלי פישר מודיעה על התביעה נגד דודי אל פאיד, שבועיים לפני התאונה
קלי פישר מודיעה על התביעה נגד דודי אל פאיד, כשבועיים לפני התאונה
(צילום: AP Photo/Nick Ut)

בסדרה: דיאנה ודודי ביקרו את המתקשרת הקבועה של דיאנה בדרבישייר

במציאות: ב- 12 באוגוסט, כשלושה שבועות לפני התאונה, דודי ודיאנה אכן הגיעו במסוק של "הרודס" לדרבישייר, כשאחריהם שועט מסוק של הצהובונים, ושם הם נפגשו עם חברתה של דיאנה, ריטה רוג'רס, מהמדיומים הידועים בבריטניה. דיאנה נהגה לבקר את רוג'רס מדי פעם כדי להיוועץ בה בנושאים שונים מאז 1994, לאחר היכרות שערך ביניהן חבר משותף. למעשה, באחת הפגישות שלהן, רוג'רס אמרה לה שהיא "תפגוש גבר שבו היא תתאהב, ושהם יהיו ביחד על סירה".
בראיון ל"מייל אונליין" סיפרה רוג'רס כי בביקור הנוכחי דיאנה רצתה שהיא תכיר את אל פאיד, "ובזמן שעשיתי לו קריאה פרטית, היא ישבה בשמש במרפסת עם מו, בן הזוג שלי, וחיכתה עד שנסיים". לא דיאנה ולא דודי חשפו מה חלקה איתם המתקשרת באותו יום, אבל רוג'רס טענה מאוחר יותר שהיא הזהירה את דודי מפני מכונית שחורה ומנהרה.
10 צפייה בגלריה
הרכב המרוסק אחרי תאונת הדרכים שבהם נהרגו דיאנה ואל פאיד
הרכב המרוסק אחרי תאונת הדרכים שבהם נהרגו דיאנה ואל פאיד
המתקשרת טענה בדיעבד שהזהירה אותם. הרכב המרוסק אחרי תאונת הדרכים שבהם נהרגו דיאנה ואל פאיד
(צילום: AP Photo/Jerome Delay)

בסדרה: דיאנה בחרה לעצמה טבעת של תכשיטן במונטה קרלו לאחר שנרדפה לשם על ידי צלמים

במציאות: לדברי התכשיטן, אלברטו רפוסי, דודי ודיאנה ביקרו בחנות שלו במונטה קרלו במהלך ההפלגות שלהם ב"ג'וניקל". בין התכשיטים שצדו את עינו של דודי הייתה טבעת זהב ראוותנית משובצת יהלומים מקולקציית Dis-Moi Oui ("תגידי לי כן"). לצד זאת, אין ראיות לכך שצלמים רדפו אחרי השניים ברחובות ואילצו אותם למצוא מקלט בחנות, כפי שמתואר ב"הכתר", או שדיאנה העירה "זה די נחמד" כשהביטה על הטבעת. דודי אכן רכש את טבעת היהלום בכיכר ונדום בפריז, אבל חבריה של דיאנה התעקשו שהסגנון צעקני מדי לטעמה, וכתב "דיילי מייל" ריצ'רד קיי, אחד ממקורביה, תיאר את הטבעת כ"וולגרית".

בסדרה: דודי לבסוף רכש טבעת אירוסין במהלך הביקור האחרון של השניים בפריז

במציאות: דודי אכן קנה טבעת אירוסין בסך 11,600 פאונד שעות ספורות לפני התאונה. בצילומי טלוויזיה במעגל סגור שהוצגו בחקירה ב-2007 נראה דודי מבקר בחנות מותג התכשיטים האיטלקי "רפוסי", שם הוא בדק טבעות לפני שעזב עם חוברת. בצילומים מאוחרים יותר נראה קלוד רולט, עוזרו של נשיא מלון "ריץ" שבו שהו דיאנה ודודי, מבקר בחנות ואז מביא תיק לסוויטה האימפריאלית של דיאנה ודודי. טבעת שעליה כתוב Dis-Moi Oui נמצאה בדירתו של דודי לאחר מותם.

בסדרה: מוחמד אל פאיד זימן את צלם הפפראצי, מריו ברנה, כדי שיתעד דיאנה ודודי על היאכטה "ג'וניקל"

במציאות: דודי ודיאנה אכן התגנבו בסוף יולי, חודש לפני התאונה, לשיט בן שישה ימים על סיפונה של "ג'וניקל" סביב סרדיניה וקורסיקה. במשך כמה ימים הם נותרו מתחת לרדאר, אבל ב-4 באוגוסט נודע לפפראצי האיטלקי שהזוג הפליג מסרדיניה והוא עט על ההזדמנות.
10 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
דיאנה על סיפונה של "ג'וניקל" בסדרה. מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)
סביר להניח שברנה קיבל טיפ, אבל לא ברור אם הוא הגיע ישירות מאל פאיד. היה מי שטען שהצלם היה במשימה אחרת בסרדיניה כשראה במקרה את היאכטה של השניים. תמונת "הנשיקה", ואחריה עשרה עמודים של דודי ודיאנה משתזפים ומתחבקים, נחתה ב"סאנדיי מירור" ב-10 באוגוסט - שלושה ימים לאחר שהצהובונים פרסמו את סיפור הרומן. לאחר מלחמת הצעות נמרצת הרוויחו ברנה ושותפו יותר משני מיליון דולר.

בסדרה: קמפיין המוקשים של דיאנה התמסמס בעקבות החדשות על הרומן החדש שלה

במציאות: אחת היוזמות המוצלחות ביותר של דיאנה לאחר גירושיה מצ'רלס הייתה המסע שלה למיגור מוקשים נגד אדם, תמיכה במאמצי פינוי מוקשים והעלאת המודעות לקורבנות פיצוצי המוקשים. בינואר 1997 היא סיירה בשדות ההרג של אנגולה, ובאוגוסט היא נסעה לבוסניה כדי להמשיך בקמפיין.
10 צפייה בגלריה
דיאנה לבושה במיגון בעת ביקור באנגולה
דיאנה לבושה במיגון בעת ביקור באנגולה
מדויק לחלוטין. דיאנה לבושה במיגון בעת ביקורה באנגולה
(צילום: AP Photo/Giovanni Diffidenti)
בסדרה "הכתר" מוצגת דיאנה מנחמת קורבנות וצועדת דרך שדה מוקשים כשהיא לבושה באפוד ובמגן פנים, מה שקרה באמת. המסע שלה אכן התרחש במקביל לפרסום התמונות של ברנה, אבל מסיבת העיתונאים שמתוארת ב"הכתר", שבה הכתבים מציפים את דיאנה בשאלות גסות על דודי, לא התרחשה. מה שכן, הפרסומים אכן הורידו כמעט לחלוטין מסדר היום את מאמציה של דיאנה בנושא המוקשים.

בסדרה: דודי הציע לדיאנה נישואים בלילה שבו מתו, והיא סירבה

במציאות: לאחר חקירות רבות ומקיפות לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שדודי העלה את ההצעה בפועל, אם כי ייתכן שהתכוון לעשות זאת עם הטבעת שרכש. כל האותות ששלחה דיאנה בימים שלפני התאונה הבהירו שאין לה עניין להתחתן עם דודי. יום לפני מותה, כשנשאלה בשתי שיחות נפרדות עם חברתה ליידי אנאבל גולדסמית' ובתה, ג'מיימה חאן, עד כמה היא רצינית כלפי דודי - ענתה דיאנה "אני צריכה עוד נישואים כמו פריחה מגרדת על הפנים שלי". למרות שההערכה הרווחת שהצעה לא הוגשה או שלא צלחה, אל פאיד האב טען לאחר מותם שהשניים היו מאורסים.
10 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
בגד הים המנומר והזכור. מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק א'
(צילום: באדיבות נטפליקס)

בסדרה: דיאנה התעקשה לצאת ממלון ה"ריץ" אל דירתו של דודי, למרות הפפראצי שצבאו עליהם מחוץ למלון

במציאות: הפפראצי הטרידו את דודי ודיאנה מהרגע שנחתו בפריז, נגררו אחרי המרצדס שלהם והתגודדו מחוץ לווילה של אל פאיד הסמוכה לשאנז אליזה. השניים אכלו ארוחת ערב ובסופו של דבר נסוגו אל סוויטת ה"ריץ" שלהם. אבל כשדודי תוהה איפה תרצה דיאנה ללון, ב"הכתר" היא עונה לו שהיא מעוניינת לחזור לווילה. אלא שהרעיון לחזור היה של אל פאיד, שלא יכול היה להתמודד עם הצלמים. אל פאיד הגה תחבולה - המרצדס הרגילה ורכב הגיבוי בקדמת המלון ייסעו בלעדיהם, ומרצדס שכורה תפגוש אותם מאחורי המלון ותשמש כרכב מילוט. לדברי אל פאיד האב, דודי התקשר אליו מעט לפני חצות כדי לקבל אישור לתוכנית, וב-31 לאוגוסט, אחרי חצות, יצאו דודי ודיאנה לדרך. חמש דקות לאחר מכן אירעה התאונה.

בסדרה: צ'רלס היה זה שדחף להבאת גופתה של דיאנה לבריטניה באמצעות מטוס של חיל האוויר המלכותי, בניגוד לדעתה של אימו אליזבת'

במציאות: בניגוד למתואר ב"הכתר", המלכה היא זו ששלחה את המטוס לצרפת, והיא גם זו שהחליטה מיידית שלמרות הגירושים מצ'רלס, דיאנה אמורה להיות מטופלת כבת משפחת המלוכה, כשתקן מלכותי משלה מכסה את הארון. משפחת ספנסר, משפחתה של דיאנה, אכן ביקשה בתחילה לוויה פרטית, אבל לאחר שקיבלה הדרכה מיועציה הבינה המלכה את הצורך בהלוויה טקסית מלכותית, ושכנעה את משפחת ספנסר בנחיצותה. התוצאה הייתה לוויה ייחודית לדיאנה, עם כרכרה מסורתית רתומה לסוס שנשאה את ארון הקבורה שלה, וגם כמה נגיעות מודרניות, כולל סולו של אלטון ג'ון ונאום של טוני בלייר.
10 צפייה בגלריה
גופתה של דיאנה מובלת לבריטניה אחרי מותה
גופתה של דיאנה מובלת לבריטניה אחרי מותה
בסדרה זה היה צ'רלס, במציאות דווקא אליזבת'. גופתה של דיאנה מובלת לבריטניה אחרי מותה
(צילום: AP Photo/Alastair Grant)

בסדרה: וויליאם נעדר ל-14 שעות בבלמורל, לאחר מותה של דיאנה

במציאות: למען האמת, המלכה שהתה בבלמורל זמן רב ככל האפשר לפני הלווייתה של דיאנה בשבת, 6 בספטמבר, כדי להשגיח על הבנים, בעזרתם של בני משפחה. וויליאם עשה בהזדמנות אחת טיול ארוך בגבעות, אבל הוא בהחלט לא נעדר במשך 14 שעות, או גרם למשפחה כל מצוקה. "וויליאם דאג מאוד להארי באותם ימים", סיפר מקורב לשני הנסיכים. שנים לאחר מכן נזכר ויליאם שהמלכה "הבינה כמה חלקים בחיים הופכים מורכבים יותר כשאתה מאבד אדם אהוב".
10 צפייה בגלריה
אלטון ג'ון מופיע בהלווייתה של דיאנה
אלטון ג'ון מופיע בהלווייתה של דיאנה
אלטון ג'ון מופיע בהלווייתה של דיאנה
(צילום: Paul Hackett, Pool photo via AP)