אהבה עצמית היא לגמרי התמה הבולטת עכשיו אצל סם סמית', וממש לא אכפת למוזיקאי.ת אם אתם שונאים את זה. האלבום החדש Gloria, שיצא בשבוע שעבר, מתחיל כשסמית' שמגיע.ה לארץ בקיץ הקרוב, פונה למאזינים: "האם אי פעם רצית להיות מישהו אחר? הרגשת שהמראה לא טובה לבריאות שלך? בכל יום אני מנסה לא לשנוא את עצמי". הבחירה לצאת מהארון כא-בינארי, והבחירה לאהוב את מבנה הגוף הלא חטוב (כמו ליזו, שעשתה את זה קודם), מסמנת את סמית' בין היוצרים האמיצים בעולם הפופ כיום. לא כולם מסכימים עם ההצהרה הזו. כשייצא הקליפ לשיר החדש I'm Not Here to Make Friends, שבו סמית' לבוש.ה באאוטפיט שכולל מחוך ושמלות חושפניות, אקסטרווגנטיות וקאמפיות באקסטרים, הוא/היא קיבל.ה ביקורות רבות בטענה שהקליפ פרובוקטיבי מדי ועלול לפגוע בילדים רכים.
2 צפייה בגלריה
סם סמית'
סם סמית'
לא כאן כדי להכיר חברים. סם סמית'
(צילום מסך, I'm Not Here To Make Friends)
מהרגע שיצא, הקליפ לא נחגג בזכות האסתטיקה המוקפדת שלו, שכוללת דקדנס שמאפיין בית מלוכה ואאוטפיטים נועזים ומלאי טעם של המותג האוקראיני Frolo, או בזכות הכיוון הדאנסי החדש של סמית'. לא מדברים על זה שמדובר באלבום מעולה ומגוון בעל הצהרה חשובה של אמנ.ית שמרגיש.ה בנוח להגיד את כל מה שהמתין זמן רב כדי לצאת לאור. אבל כל מה שמעניין את העולם אלה המחוכים ומדבקות הפטמה של סמית'. האינסטגרם והטיקטוק מוצפים בדיונים אינטנסיביים שאומרים שהלבוש של סמית' מכוער, מוזר ולא ראוי, כחלק מהטרנד האמריקני החדש למתג הומוסקסואליות או אחרות מינית כלשהי כסטייה שעלולה להשחית את הנוער.
עוד במדור מוזיקה:
בווידיאו המדובר סמית' מגיע.ה לטירה מרוחקת במטוס פרטי, לבוש.ה במעיל ענק בצבע ורוד בוהק. במסיבה שמתרחשת בפנים מקיפות את המוזיקאי.ת מלכות דראג שלבושות במחוכים ושמלות נועזות, וסמית' גם זוכה לרחף על שנדליר. היו שחשבו שמדובר ב"היפר-סקסואליזציה", בקליפ "וולגרי שאינו מתאים לקהל צעיר". משתמש אחד כתב בטוויטר, "מה קרה לסם סמית' של שנת 2014?". אחרת כתבה "אני מסרבת להאמין שמדובר בסם סמית'". מהצד השני, משתמשים רבים משווים את הסצינות הנועזות בקליפ לאלו בקליפים של ליידי גאגא (דוגמת Alejandro) או של ריהאנה, שלא זוכות לאותה הביקורת.
"אם אישה הייתה מוציאה את הקליפ הזה בדיוק, והייתה לובשת את אותן התלבושות, אף אחד לא היה מניד עפעף", אמרה מלכת הדראג פיקסי פולייט ל-BBC. "החומרים המוקדמים של סמית' היו קלים לעיכול עבור קהל המיינסטרים, כי הקוויריות לא נחגגה בהם באותו האופן. אני חושבת שזה רגע שבו היא/הוא מתבגר כאמן". מפיקת הווידיאו אשלי ג'די, אמרה ל- BBC שלדעתה הבחירה להציב את הגוף של סמית' והרקדנים במרכז הווידיאו הוא שגרם לתגובה החריפה. "אני יכולה להבין למה יש אנשים שחושבים שזה היה קצת יותר מדי פרוע. אבל אני חושבת שכל הקליפים היום מלאים בהיפר-סקסואליזציה בכל מקרה".
אחרי שנים רבות שבהן סמית' התמודד.ה עם בעיות דימוי עצמי, כיום אחרי הרבה עבודה עצמית ותרפיה מסוגים שונים, עולה הרצון לחלוק אהבה גדולה לגוף. נראה שסמית' מוצא.ת הנאה בלאתגר את הציפיות שלנו, ומקפיד.ה על לבוש צמוד שמבליט את המשקל. כך באאוטפיט שלבש.ה בריאיון אצל זיין לואו - חולצה צמודה עם פתח בצורת לב באזור הבטן. מדובר בשינוי דימוי מרענן מהחליפות השמרניות שאפיינו את התקופה המוקדמת של סמית', אבל כזה שחלק מהקהל עוד מתקשה לעכל.
בטוויטר הצביעו על הסטנדרט הכפול. "אני רואה הרבה אנשים שמלכלכים על הלבוש של סם סמית', אבל מהללים את הארי סטיילס על כך שהוא לובש בדיוק את אותם הדברים. מגעיל". ואכן שתי הדמויות, ענקי הפופ של דורן, לבושות באותו האוברול הנוצץ. סטיילס, שלא מזדהה כחבר בקהילה הקווירית, מקבל מחמאות רבות על הנזילות המגדרית שמביעה המלתחה המגוונת שלו. אבל לסמית', שלא חטוב.ה כמו חברו למקצוע, אין את הפריבילגיה הזו. הציפייה היא בהסתרה של הגוף, בבושה כלפי המשקל הגבוה ובפשרה על אופנה גבוהה או סטייל מוקפד לטובת גזרה "מטשטשת". כולנו צריכים לשאול, למה זה מפריע לנו? מה יש בגוף שמח, רוקד ולא חטוב שכל כך מערער ודורש הסתרה?
עבור חלק מהתומכים סמית' משמש.ת כדמות שמייצגת חוסר פשרה מול הסטנדרטים האסתטיים המגבילים של החברה שלנו, לפיה אנחנו נדרשים להצניע ולנסות להצר את הממדים שלנו, כל עוד הם חורגים ממידות קטנות. מדובר בדרישה חברתית שחלה על כלל החברה, אבל נאכפת על ידי "משטרת השומן" בעיקר במקרה של נשים. בקהילה הגאה, יש הפנמה של ערכים הטרו-נורמטיביים כמו גוף חטוב, וגילויים של הערכה פחותה לכל גוף שלא עונה על הסטנדרט המחמיר ביותר של רזון ושרירים. בחברה הסטרייטית, קוויריות מקושרת לאסתטיקה ספציפית, שכוללת גברים מאוד חטובים ומאוד צעירים. אבל קוויריות קיימת בכל גוף, בכל צורה ובכל משקל. עבור רבים מהצעירים בקהילה, סמית' מהווה סמל להתנגדות לציוויים החברתיים האלו. סמית' רוצה לקדם אהבה עצמית רדיקלית בחברה שמעודדת נשים שמנות ואנשים שמנים לשנוא את עצמם.
2 צפייה בגלריה
עטיפת אלבומו של סם סמית' - "גלוריה"
עטיפת אלבומו של סם סמית' - "גלוריה"
עטיפת אלבומו החדש של סם סמית' - "גלוריה"
(צילום: Capitol Records)
"לסם סמית' קורה עכשיו מה שקרה לליזו, שמנופוביה עטופה בנייר עטיפה של 'ביקורת לגיטימית' ושקשורה בתירוץ שנוגע בטעם אישי. על מי אתם עובדים? לא שאני משווה את המשקל של שניהם, ועדיין לועגים לליזו ומזלזלים בה. זה פשוט שהדפוס שלכם הוא מאוד רפטטיבי. זה לא משהו חדש", כתבה משתמשת נוספת בטוויטר.
"אני לא דבר אחד. אני לא סוג אמן אחד", הסביר.ה סם סמית' בראיון למגזין Q. וזה נכון - השירים החדשים מהתקופה האחרונה נשמעים אחרת לחלוטין. בנוסף ללהיט המדובר, יצא לאחרונה הסינגל Unholy, שעל הפקתו המדהימה חתום גם הישראלי עומר פדי. הסינגל המצליח מתכתב תמטית עם It's A Sin של הפט שופ בויז, ןהשירה של סמית' לא נמנעת מעימות, היא מתריסה ומייצגת ההיפך המוחלט מהמלאכיות המרחפת של Stay With Me. סמית' וקים פטרס כתבו יחד את ההיסטוריה והגיעו למקום הראשון במצעד הבילבורד, בפעם הראשונה בהיסטוריה לאמני.ת א-בינארית וטרנסג'נדרית. זה הישג היסטורי מרשים, אחרי עשורים של הדרה אל הארון. דורות של מוזיקאים נאלצו להישאר בארון שנים בגלל הציווי של חברות התקליטים שלהם. ג'ורג' מייקל, ניל טננט מהפט שופ בויז וריקי מרטין, נאלצו לצפות מהצד כשתנועות מחאה גאות יצאו לרחובות.
לא רק שסמית' לא בארון: סמית' שובר.ת אותו עם העקבים של נעלי הפלטפורמה, וזורק.ת אותו ממרומי השנדליר. מה שסם סמית' עושה זו ההוכחה לזה שהעולם ממשיך קדימה, למרות כל השנאה. יחד עם עוד הרבה שותפים לדרך, ובהם ליל נאס אקס, הם בדרך לשנות את הדרך שבה אנחנו רואים לא רק אותם, אלא גם את העולם.