בשיתוף מפעל הפיס
בשבת ה-7 באוקטובר ישראל חוותה אירוע היסטורי גורלי בתולדותיה. רבים מהחיילים והאזרחים שמצאו עצמם בקו החזית באותו היום, שילמו על כך בחייהם. מאחוריהם השאירו עולמות שלמים שלהם ושל האוהבים אותם. יחד עם אמני ישראל, מצאנו דרך ייחודית להיפרד מהם באופן אישי ואוהב.
פרויקט "לבכות לכם" נולד בקבוצת ידיעות אחרונות ובשיתוף מפעל הפיס. במסגרת הפרויקט הפגשנו משפחות שכולות עם אמנים, שביצעו באולפן שיר לבחירת המשפחות. השירים מסמלים את האהובים שנהרגו ונרצחו, והוקדשו על ידי יקיריהם, מתוך אמונה בכוחה של האומנות והתרבות לחזק ולרפא.
את שני חלקי המשדר מנחה העיתונאי רז שכניק. את הראיונות והביצועים המלאים תוכלו למצוא במתחם המיוחד שהוקם לטובת הפרויקט. משפחות נוספות שירצו להקדיש שירים ליקיריהם יוכלו לעשות זאת באמצעות הטופס המקוון. אנחנו ניצור עמן קשר, ונעשה מאמץ להוסיף את הסיפור שלהם למתחם.
עילי בוטנר שר את "מכתב לאחי" לסמל ראשון גל מישאלוף
סמ"ר גל מישאלוף ז"ל היה לוחם בגדוד צבר של גבעתי, כמו אחיו רז. הוא גם היה אוהד מושבע של הפועל תל אביב, בכדורגל ובכדורסל. "הוא היה אני בקטן, פשוט קצת יותר טוב, קצת יותר יפה. שנינו שיחקנו כדורגל בעירוני מודיעין. שנינו למדנו באותו בית ספר, עם אותם תחביבים", מספר רז. "גם בצבא הוא הגיע בדיוק לאותו תפקיד שאני הייתי, באותו גדוד, באותה פלוגה, באותה המחלקה. הוא היה החבר הכי טוב שלי, הבן האדם שהכי אהבתי בעולם".
גל נפל ב-19 בנובמבר בקרבות בצפון רצועת עזה, ואל אולפן "לבכות לכם" ביקש רז להזמין את עילי בוטנר לשיר לזכרו של גל את השיר "מכתב לאחי" שבוטנר כתב לאח שלו, אך הפך מאז להמנון ממש, מהמושמעים בישראל. "זו תקופה מאוד מאוד קשה לכולם, אבל אני גם מרגיש בעולם שלנו, בתחום שלנו, יש הזדמנות יקרה מפז לפגוש את הסיפורים הכי מקרוב. תראו איזה דמויות נפלאות חיו לידינו, ובעצם כל העננים האלה, של השנים האחרונות, הסתירו לנו אותם", אמר עילי לפני שעלה לשיר לזכרו של גל.
5 צפייה בגלריה
גל מישאלוף
גל מישאלוף
סמ"ר גל מישאלוף ז"ל
(באדיבות המשפחה)
מירי מסיקה שרה לבת עירה גאיה חליפה
גאיה חליפה ז"ל כמעט ניצלה מהתופת של מסיבת הדמים ברעים. היא חולצה על ידי ידידה בן שמעוני ז"ל, והייתה בדרכה לאביה, שחיכה לה באשדוד. בעודה משוחחת איתו בטלפון, ירו המחבלים על רכבם בכביש המוביל צפונה על רכבם. "אבא יורים עלינו", היא אמרה לו ואלה היו מילותיה האחרונות.
גאיה עוד לא חגגה 24. היא הייתה חובשת ביחידת העילית "דובדבן" ואחרי הצבא יצאה לטיול הגדול, שם גילתה את המוזיקה. "השנתיים האחרונות בחייה היו מאושרות. היא הצליחה לחיות וליהנות. זו נחמה קטנה", אומרת סיגל, אמה. מירי מסיקה, שגרה בקריית אונו כמו משפחת חליפה, הגיעה לאולפן ושרה את "יש לך אותך" לכבודה של גאיה היפה והאמיצה.
5 צפייה בגלריה
גאיה חליפה ז"ל
גאיה חליפה ז"ל
גאיה חליפה ז"ל
(באדיבות המשפחה)
"הדג נחש" שרו לגיבור הכדורגל והמוזיקה מנחל עוז, רס"ם (במיל') אילן פיורנטינו
רס"ם (במיל') אילן פיורנטינו ז"ל היה הרבש"צ של קיבוץ נחל עוז. לפני שיצא להילחם במחבלי החמאס בקיבוצו, באותה שבת ארורה, הוא הציל את אריאל זוהר בן ה-13, שיצא לרכוב והשאיר אותו עם אשתו, שרון וילדותיו בממ"ד. משפחתו של אריאל נרצחה אבל בזכות אילן, הוא ניצל.
אילן היה איש ספורטיבי מאוד, יותר מכל אהב כדורגל. במשך שנים היה לו מנוי לבלומפילד ונסע למשחקים של קבוצת "מכבי תל אביב". בילדותו העריץ את השחקן אביב נמני והיו מי שראו דמיון בין שניהם, מה שהעניק לו בקיבוץ את הכינוי "נימני".
אילן אהב מוזיקה ובעיקר את להקת "הדג נחש", שלהופעות שלה היה הולך יחד עם אשתו שרון. במפגש בין שרון לחברי הלהקה אמר יאיא אהרונוב: "עכשיו, כשאנחנו פוגשים את המשפחות השכולות וקרוביהם, אנחנו מבינים שהיינו חלק מהחיים שלהם, חלק מהפסקול שלהם, וזה מאד מרגש". שאנן סטריט הוסיף: "מהמעט ששמענו על אילן, אני ממש מצטער שלא הכרנו אותו".
5 צפייה בגלריה
רס"ם (במיל') אילן פיורנטינו ז"ל
רס"ם (במיל') אילן פיורנטינו ז"ל
רס"ם (במיל') אילן פיורנטינו ז"ל
(דובר צה"ל)
שלמה יידוב שר לזכרם של עופרה וסמי קידר
סמי ועופרה קידר ז"ל בחרו בקיבוץ בארי כביתם בימים הראשונים להקמתו. הם גידלו בו את ילדיהם אלעד, אורן ויעל. ב-7 באוקטובר יצאה עופרה, להליכת בוקר שקטה בקיבוץ, במהלכה נתקלה במחבלים. היא נחטפה לעזה וידוע כבר שאינה בין החיים. סמי, שהיה חולה ומרותק למיטתו, נרצח בביתו.
ביתם של עופרה וסמי היה פינת חמד יוצאת דופן בקיבוץ תודות לידיו היצירתיות של סמי ולידיה חובבות הגינון של עופרה, שמילאו כל פינה בצמחיה ופסלים יצירתיים. מוזיקה הייתה חלק מרכזי בחייהם של השניים. סמי ניגן בגיטרה ולשניים היה אוסף תקליטים מרשים, שיריו של שלמה יידוב היו מהפופולריים ביותר שנוגנו. אלעד, אורן ויעל הגיעו לאולפן כדי לספר על הוריהם האהובים ועל שיריו של שלמה יידוב, שהתנגנו בבית לאורך ילדותם ואותם ניגן סמי בעצמו בגיטרה.
"צריך למצוא את השביל הזה ללכת ולשיר דרכו כדי להתחבר לאנשים המדהימים האלה שמדברים על ההורים, וזה מעורר רגש מאוד חזק", אמר שלמה יידוב ושר לזכרם של הזוג קידר את שירו בעל השם הסמלי, "סיבה להמשיך".
5 צפייה בגלריה
עופרה סמי קידר ז"ל
עופרה סמי קידר ז"ל
עופרה סמי קידר ז"ל
(באדיבות המשפחה)
מוקי שר לזכרו של רס"ב אדיר שלמה
רס"ב אדיר שלמה ז"ל היה שוטר מסור, וגם ב-7 באוקטובר, כמו בכל שבת, בהיותו אחראי על הלוגיסטיקה בתחנה, נסע לתחנת המשטרה בשדרות, לבדוק שהכל תקין, שכן התחילו להגיע עדויות על משהו שמתרחש בעיר. אחרי שדאג שמשפחתו תישאר בטוחה בממ"ד, יצא אל התחנה ובדרכו נתקל במחבלים. תחנת המשטרה בשדרות הפכה לאחד ממוקדי הקרבות הקשים של אותו הבוקר ובחילופי ירי ממושכים נהרגו 6 משוטרי התחנה, בניהם רס"ב אדיר שלמה ז"ל.
אדיר היה אבא ובעל למופת. מכיוון שהיה שר לבנו ליאב פעמים רבות את השיר "ילד של אבא", ביקשה חני אשתו להזמין לאולפן את הזמר מוקי. "זה שיר של חיים, לא שיר של סוף, לא שיר פרידה. אני הייתי רוצה שכך הוא יישאר. אנחנו שרים אותו כדי לחגוג את החיים", סיפר מוקי על בחירת השיר.
5 צפייה בגלריה
רס"ב אדיר שלמה ז"ל
רס"ב אדיר שלמה ז"ל
רס"ב אדיר שלמה ז"ל
(משטרת ישראל)
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 10:28, 21.12.23