אחרי סערת "הזרע הישראלי": ירדן ביטלה את מועמדותו של הסרט "אמירה" לאוסקר הזר. הצעד הגיע בעקבות ביקורות מטעם גורמים פלסטינים רבים, כולל מוסדות רשמיים של הרשות, שביקרו בחריפות את עלילת הסרט "אמירה", שמבזה לטענתם אסירים ביטחוניים. היום (ה') הוועדה המלכותית לסרטים וקולנוע הודיעה על ביטול מועמדות הסרט מפרסי האוסקר. אתמול, הבמאי מוחמד דיאב הודיע כי הוא יפסיק את סבב ההקרנות הנוכחי של הסרט בעקבות הביקרות.
2 צפייה בגלריה
מתוך "אמירה"
מתוך "אמירה"
מתוך "אמירה"
"אנחנו מאמינים בערך האמנותי של הסרט, ושהמסר שלו לא פוגע בשום צורה במאבק הפלסטיני וגם לא בזה שלה אסירים; להיפך, זה מבליט את מצוקתם, את החוסן שלהם וגם את נכונותם לחיות חיים הגונים למרות הכיבוש", נאמר לסוכנות הידיעות הירדנית "פטרה" על ידי הוועדה המלכותית לקולנוע שקיבלה את ההחלטה להסיר את המועמדות. "עם זאת, לאור המחלוקת האדירה שהסרט עורר לאחרונה והתפיסה שהוא מזיק למאבק הפלסטיני ומתוך כבוד לרגשות האסירים ובני משפחותיהם, ועדת הסרטים המלכותית קיבלה את ההחלטה ש'אמירה' לא תייצג את ירדן בטקס פרסי האוסקר 2022".
התרעומת של אנשי הציבור הפלסטינים ונציגי האסירים הביטחוניים נובעת מסיפור הרקע של הסרט שמסתמך על תופעה בלתי מדוברת, לטענת היוצרים, של הברחות זרע של העצירים ממתקני הכליאה לנשותיהם בגדה המערבית. במרכז עלילת הסרט, שהוקרן בפסטיבל ונציה, עומדת דמותה של צעירה בת 17 בשם אמירה, שנאלצת לתהות מחדש על זהותה לאחר שמתברר שאביה הנערץ נוואר (בגילומו של השחקן עלי סולימאן, פלסטיני אזרח ישראל), מחבל שביצע פיגוע ושוהה בכלא מגידו, הוא אינו אביה הביולוגי.
מנת זרע שהוא מבריח מהכלא כדי להפוך לאב בפעם השנייה מורה על כך שהוא בכלל עקר. הגילוי הזה מעלה תהיות לגבי נסיבות הולדתה של אמירה, והתעלומה שמאיימת על המשפחה כולה ועל אמה בפרט, נפתרת רק לקראת סיום. מסתבר שאיש השב"ס, שהבריח את מנת הזרע של נוואר בפעם הקודמת, החליף את הדגימה המקורית באחת משלו והוא למעשה אביה הביולוגי של אמירה, מה שהופך אותה לשעירה לעזאזל במשפחתה ובין חבריה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "אמירה"
מתוך "אמירה"
מתוך "אמירה"
מאז סבב ההקרנות של "אמירה" בפסטיבלים בעולם הערבי החלו לצוץ קולות של פעילים פלסטינים להחרמת הסרט תחת ההאשטג Pull_Out_Amira#, ואתמול התקבלה תגובה רשמית מצד ארגוני האסירים הביטחוניים שקבעו שהסרט "משרת היטב את כוחות הכיבוש והנרטיב שלהם נגד האסירים" והודיעו כי ינקטו בצעדים נגד ההפקה.
למחאה הצטרפו חברי הבית התחתון של הוועידה הפלסטינית אשר כינו את הסרט "ביזוי של האסירים הפלסטינים". יו"ר הוועדה מוחמד זהראווי קרא לבתי הקולנוע בירדן להימנע מהקרנת הסרט, למרות שהוא נבחר לייצג את הממלכה באוסקר הזר. ממשרד התרבות הפלסטיני נמסר כי "ברור שהסרט פוגע ומנצל את הגינותם של האסירים, גבורתם וקורות המאבק הגדול שלהם". טענות דומות נשמעו גם מצד גורמים בחמאס.