סיימתם לצפות ב"נוכל הטינדר" ואתם חשים צורך עז בחוויה משלימה? לא יודעים לאן להוליך את התדהמה? זקוקים לעוד קצת רקע כדי לנסות להכניס היגיון בתופעה ששמה סיימון לבייב? עלו לסיפון של הפודקאסט החדש מבית נטפליקס, The Making of a Swindler, שינסה, לפי הגדרת היוצרות שלו, להמשיך מהנקודה שבה הסרט הפסיק.
2 צפייה בגלריה
מתוך "נוכל הטינדר"
מתוך "נוכל הטינדר"
מתוך "נוכל הטינדר"
(באדיבות נטפליקס)
"נוכל הטינדר" הוא עוד חוליה בשרשרת הבאזז של נטפליקס והוא מככב לאחרונה במצעדי הצפיות של החברה ברחבי העולם. הוא עוסק בשמעון יהודה חיות, גבר צעיר שדרך עיניים ישראליות לא ייראה אטרקטיבי או מתוחכם במיוחד, אבל מתברר שהוא הצליח להונות לא מעט נשים ברחבי העולם, כששכנע אותן שהוא נצר למשפחת מיליונרים ושהן אהבתו היחידה, וניצל את האמון שלהן כדי להוציא מהן כספים תוך מצג שווא של מצוקה. "נוכל הטינדר" נותנת במה לשלוש נשים שלבייב רימה, ובהמשך מתחקה אחרי חקירת המקרה שלו והניסיונות לעצור אותו, עד למאסרו בישראל.
לרגעים נדמה היה שהמטרה של יוצרות הדוקו (הבמאית פליסיטי מוריס והמפיקה ברנדט היגינס) - להפוך את לבייב לפרסונה נון גרטה כדי שלא יוכל לרמות עוד נשים - תפסה תפנית מוזרה והפכה את לבייב למבוקש עוד יותר. חשבון האינסטגרם שלו עדיין שקק חיים כשהסרט עלה, הסדנה העסקית שלו נצצה במנוע החיפוש של גוגל והעובדה שנטפליקס בעצמה יצרה סרט שעוסק בו העלתה את קרנו. אך לאט לאט, זה החל להשתנות - טינדר חסמה את לבייב, וחשבון האינסטגרם שלו נמחק (לא לפני שהשריץ לא מעט חשבונות פייק). בפברואר האחרון שלוש הנשים שמתראיינות לסרט פתחו הדסטארט שנועד לסייע להן לשלם את חובותיהן, ונטפליקס כבר הודיעה שהיא עומדת להפוך את הסיפור של לבייב לסרט עלילתי.
ועכשיו מגיע הפודקאסט. שלושה פרקים בהנחיית מוריס והיגינס, ובעצם מעשירים את הסיפור של לבייב משלל כיוונים מסקרנים - החל מצלילה לאחורי הקלעים של הפרויקט, שכוללת גם אינטרקציה שלהן עם לבייב עצמו שרצה לשתף פעולה עם הסרט (עד שהבין שהוא יוקדש לקורבנות ולא לעסקיו הנשגבים), וכלה בראיונות עם נשים שהסיפור שלהן לא נכנס לסרט, כמו סיפורה של האישה הראשונה שלבייב הונה עוד כשהיה נוכל מתחיל (או כמו שהיא מגדירה את עצמה, Patient Zero).
מוריס והיגינס לא מסתפקות בתיאור מעלליו של לבייב, הן מנסות לפצח את דמותו ולהעניק עומק וערך מוסף לסרט שלהן. הן מנתחות את "התיאטרון של לבייב", שכולל את כל הפמליה שהקיפה אותו - אנשים כמו שומר הראש שלו, פיטר, והשותף העסקי שלו, אבישי, ותוהות מי מהם היה מעורב בקנוניה. מומחית לרמייה עם התמקצעות בנוכלים מנתחת את האישיות של לבייב, מצביעה על המאפיינים הפסיכולוגים שאפשרו לו לתפקד באופן בלתי מוסרי ומציינת את ההבדלים המשמעותיים בינו לבין נוכלי-אהבה אחרים. מומחה לפלילים מפרק את שיטות הפעולה שלו ומסביר איך הוא רתם את הפסיכולוגיה כדי להתאים אותן לקורבנות.
2 צפייה בגלריה
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות (משמאל) מובא למעצר
(צילום: EPA)
בפרק השלישי, שיעלה ב-16 בפברואר, יחזרו היגינס ומוריס למקום שממנו הכל התחיל - הילדות של לבייב כבן למשפחה חרדית שאביו הוא רב מכובד, ינסו להבין אם יש קשר בין בית הגידול שלו לאורח החיים שבחר לעצמו, ויארחו את השוטר שחקר את התיק שלו ב-2011. כבונוס אפשר להקשיב גם לריאיון שנערך עם היגינס ומוריס, בעל אותו השם.
כמובן שמדובר בסחיטת הלימון שהוא "נוכל הטינדר", אבל בהחלט מדובר בתוספת מרעננת ומעשירה לסרט עצמו. הפודקאסט, שעולה במסגרת פודקאסט הדוקו של נטפליקס, You Can’t Make This Up, מלא תובנות מעניינות ומספק הצצה מרתקת לאחורי הקלעים של הסרט. הוא ערוך בקצביות ממש כמו הסרט, מכיל אינפורמציה חדשה (כולל הסיפור המדהים על הבחורה שלא נפלה ברשתו של לבייב) ומייצר עוד שכבה לסיפור על האיש שלקח את הקאטפישינג כמה צעדים קדימה.