"אני מכירה אותך, אתה לא בן אדם רע", אומרת הבת של ברק הראל (עמוס תמם) לאבא שלה, כשהם באמצע מנוסה מהמחסה שלהם והוא מבשר לה שיכול להיות שהוא יצטרך לבלות קצת זמן בקלבוש, בניגוד לציפיות. כמו שיודע כל מי שצפה בפרק סיום העונה השלישית של "מנאייכ", ששודר אתמול (שבת) בכאן, ברק הראל, מפקד משטרת ראשון לציון, אולי לא היה בן אדם רע - אבל הוא היה בן אדם עם מוסריות לקויה, ועל הליקוי הזה הוא שילם את המחיר הכבד ביותר האפשרי. הבעיה הייתה שהוא לא היחיד ששילם את המחיר. מי ששילם מחיר משמעותי לא פחות היו שני הילדים שלו, שהצטרפו למצבת החפים מפשע שסבלו מהבחירות שאבא שלהם עשה במהלך חייו. בעונה שהמוטו שלה היה "אין קונספירציות, הכל אישי", גם אם הוא צץ בשלב מאוחר למדי בעונה, התפתחות כזאת מעוררת לא מעט מחשבה על פירות בוסריים ושיניים קהות.
הרעיון ש"הכל אישי" עמד בבסיס העונה הזאת אבל גם סתר אותה במידה מסוימת. בארבעת הפרקים הראשונים וגם בחלק משאר הפרקים, הוקפצנו מהמיקרו של איזי בכר וטל בן הרוש (שהוגשו לנו באדיבות שלום אסייג ולירז חממי המעולים) אל משרדים ממוזגים ושולחנות מצוחצחים של פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. המרדף האישי של איזי ובן הרוש אחרי ברק, כל אחד מהכיוון שלו, נקלע שלא בטובתו למרדף אישי דומיננטי לא פחות – של פרקליט המדינה קובי הוניג (נבו קמחי) אחרי ראש הממשלה נטול השם. שלא בטובת הצופים הפך ראש הממשלה, שמעולם לא התקיים בגופו בסדרה, לדמות מרכזית בסיפור, ודחק הצידה את הסיפור של איזי וטל.
איזי, שהיה הנשמה של העונות הראשונות, הפך לחוקר מח"ש עצבני עם אובססיה לאקווריומים - והחיים האישיים שלו הצטמצמו עד שכמעט נעלמו לחלוטין. מה שנותר הוא מערכת היחסים שלו עם טל, שגם היא לא באמת נחקרה לעומק. בן הרוש, לעומת זאת, קיבלה קצת יותר נפח אישי, אולי כביסוס לקראת הספין-אוף בכיכובה שנכתב בימים אלה, לפי הפרסומים. מצד שני, ארבעת הפרקים האחרונים של העונה גם הנכיחו את הרעיון שהכל באמת אישי. טל מונעת מנקמה אישית בברק, תשתף פעולה עם ארגון פשע, תנצל את הבת שלו ותסכן את מערכת היחסים שלה רק כדי להפיל אותו. ברק יהרוס את כולם סביבו כדי לא להיכנס לכלא. פרקליט המדינה והשלוחות שלו יאפשרו לשלל מושחתים מסוכנים להתחמק מעונש רק כדי להפיל את ראש הממשלה. זיגדון מוכן להפיל את דודו, האיש שהעלה את הפשפש למעלה, כדי להימנע מעונש. יוחאי, אח של חנן סלמה, מוכן לבצע רצח כדי לנקום את הנקמה של אחיו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "מנאייכ"
מתוך "מנאייכ"
מונעת מנקמה. לירז חממי, מתוך "מנאייכ"
(צילום: באדיבות כאן)
האינטרסים האישיים האלה מובילים להתפוררות הנהדרת של כל המבנה המושחת בשני הפרקים האחרונים – כולם רוצים לפתוח על כולם, כל הנאמנויות קורסות ברגע ואם היינו מתקדמים עוד קצת, אל חקירת ראש הממשלה עצמו, אני מוכנה להישבע שגם הוא היה מוכן למכור מישהו כדי להימנע מכתב אישום וריצוי עונש. מבלי להיכנס לדחפים הפרטיים של היוצר רועי עידן כאדם פוליטי או לפחות בעל דעתנות פוליטית ערה, הנטייה שלו להצמיד את ההתרחשויות העונה למציאות שאנחנו מכירים מהעיתון הייתה בעוכריה של העונה הזאת ברוב הפרקים - אבל היא ניצלה בשליש האחרון ובעיקר בפרק האחרון, הודות לסיום עגול שחזר לדמויות האהובות. בן הרוש מתפכחת מהנקמה שלה בברק, איזי מבין שהמערכת שהוא פועל בתוכה מושחתת לא פחות מזו שנמלט ממנה.
הסצנה האחרונה, שהזכירה לי משום מה – להבדיל אלף הבדלות – את סצנת הדיינר בסיום של "הסופרנוס", הייתה סצנה יפה ונקייה שהעניקה לעונה (ואולי לסדרה?) סיום עגול. אחרי שניסיון המילוט של ברק נכשל על ידי פייק-שליח של טייק אוויי, אנחנו פוגשים את הארוחה הנינוחה של בן הרוש, בן הזוג שלה, איזי ובת הזוג שלו (בגילומה של נטלי עטייה). איזי וטל חזרו להיות חברים, אנחנו מתבשרים על התחלה חדשה ומתקנת עבור בן הרוש – היא בהיריון לאחר שאיבדה את העובר שלה בפרשיית חנן סלמה. בנוסף, מפקד משטרה חדש כנראה יקדם את השחרור שלה מהמשטרה, ואיזי, שמקבל את ההודעה המרה על ה(לכאורה) מוות של ברק, מכיר פתאום ברגשות הצער שלו על מותו של חבר ואדם שהיה קרוב אליו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "מנאייכ", עונה 3
מתוך "מנאייכ", עונה 3
כיף להיפגש שוב. שלום אסייג, מתוך "מנאייכ" עונה 3
(באדיבות כאן)
איך והאם זה עשוי להוביל אותנו לעונה הבאה? קשה לי להבין לאן אפשר לקחת את זה מכאן. המוות של ברק והקריסה של לייבו די סגרו את הגולל על המירוץ של איזי, אבל אני מודה, יהיה לי קשה להרפות ממנו. בכר הוא אחת הדמויות המורכבות והמתגמלות שהופיעו בדרמה ישראלית, הוא רלוונטי כל כך לחיים שלנו כאן, ונשאר רק לקוות שטל בן הרוש תמשיך לשתף איתו פעולה כדי שנזכה לראות עוד ממנו גם בסדרת הבת. היה שלום, איזי בכר, ותודה על הדגים.