נורמן ג'ואיסון, הבמאי הקנדי המוערך שבין סרטיו נמנים "כנר על הגג", "בחום הלילה" ו"מוכת ירח", הלך לעולמו שלשום (שבת) בגיל 97.
3 צפייה בגלריה
נורמן ג'ואיסון
נורמן ג'ואיסון
נורמן ג'ואיסון
(צילום: AP)
הקריירה הקולנועית של ג'ואיסון נמשכה לאורך יותר מארבעה עשורים, ובמהלכה הוא היה מועמד לשבעה פרסי אוסקר, מתוכם שלושה לפרס הבמאי הטוב ביותר ("בחום הלילה", "כנר על הגג", ו"מוכת ירח") וארבעה לסרט הטוב ביותר ("הרוסים באים, הרוסים באים", "כנר על הגג", "סיפורו של חייל", "מוכת ירח"). בסך הכול סרטיו היו מועמדים 46 פעמים וגרפו 12 פסלוני אוסקר. בשנת 1988 זכה בפרס דוב הכסף בפסטיבל ברלין על "מוכת ירח", ובנוסף גרף שלושה פרסי אמי על עבודתו לטלוויזיה.
בתחילת הקריירה שלו, ג'ואיסון עבד ברדיו הקנדי וכן גילם תפקידי משחק שונים בתיאטרון. בהמשך, הוא כתב, ביים והפיק שלל תוכניות טלוויזיה בקנדה, ששודרו ברשת CBC. ב-1958 נסע לניו יורק כדי לביים מצעד להיטים עבור רשת CBS, ובזכות אותה נסיעה השתלב בהפקת "המופע של אנדי וויליאמס", ביים שני ספיישלים של הארי בלפונטה, כמו גם את מופע החזרה של ג'ודי גרלנד לבמה.
3 צפייה בגלריה
חיים טופול (מימין) עם נורמה קריין ונורמן ג'ואיסון
חיים טופול (מימין) עם נורמה קריין ונורמן ג'ואיסון
חיים טופול (מימין) עם נורמה קריין ונורמן ג'ואיסון
(צילום: Central Press/Getty Images)
בהמשך עשה ג'ואיסון את המעבר לקולנוע, כשהסרט הראשון שאותו ביים היה "צרור של צרות", בשנת 1962. בשני העשורים העוקבים הוא זכה להצלחה רבה, כשהיה חתום על סרטים כמו "הרוסים באים, הרוסים באים" שביים והפיק ושהיה מועמד לארבעה פרסי אוסקר; "כחום הלילה" שביים ושהיה מועמד לשבעה פרסי אוסקר (בהם פרס הבמאי) - וזכה בחמישה מתוכם; "כנר על הגג" בכיכובו של חיים טופול, שג'ואיסון ביים והפיק ושהיה מועמד לשמונה פרסי אוסקר (כולל פרס הבמאי) וזכה בשלושה; ו"ישו כוכב עליון".
בין סרטיו הבולטים בעשורים הבאים ישנו גם "ההוריקן", בכיכובו של דנזל וושינגטון, שעקב אחרי סיפורו של המתאגרף רובין "הוריקן" קרטר, אשר הורשע שלא בצדק על רצח משולש בבר בניו ג'רזי. הסרט היה מועמד לפרס אוסקר ולפרס גלובוס הזהב על הבימוי הטוב ביותר.
בינואר 2010 הוענק לג'ואיסון פרס מפעל חיים מגילדת הבמאים של אמריקה. שנה לאחר מכן, אגודת הסרטים של לינקולן סנטר ערכה ערב רטרוספקטיבה לכבודו, וגם פסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורונטו הציג רטרוספקטיבה משלו עבור הבמאי בקיץ של אותה השנה.
3 צפייה בגלריה
נורמן ג'ואיסון
נורמן ג'ואיסון
נורמן ג'ואיסון ודנזל וושינגטון
(צילום: GettyimaesIL)
ג'ואיסון היה המייסד של מרכז הסרטים הקנדי, וזכה בעיטורים ופרסים רבים לאורך שנות פעילותו, כמו גם בפרס אמנויות הבמה של המושל הכללי שהוענק לו בשנת 2004. כאמור, היה מועמד שלוש פעמים לפרס האוסקר בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר ("כחום הלילה", "כנר על הגג" ו"מוכת ירח") - אך מעולם לא זכה.