יואל מרקוס, עיתונאי ופובליציסט "הארץ" וחתן פרס סוקולוב למפעל חיים, הלך לעולמו היום (ד'), והוא בן 90. הלווייתו תתקיים ביום שישי, בשעה 12:00, בבית הקברות קריית שאול בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
יואל מרקוס
יואל מרקוס
יואל מרקוס
(צילום: יד לוי אשכול, מתוך ויקיפדיה)
מרקוס החל את דרכו העיתונאית בשנות ה-50 המוקדמות, כשבשנת 1965 הצטרף למערכת עיתון "הארץ". בראשית דרכו בעיתון שימש שליח העיתון למערב אירופה, ובשנות ה-70 המאוחרות היה שליח העיתון לארצות הברית. בהמשך ביסס את מעמדו כעיתונאי ופובליציסט מוערך והצטרף להנהלת מערכת "הארץ", ואף פרסם ב-1979 בהוצאת שוקן את ספרו על ועידת קמפ דייויד.
בשנת 2017 זכה בפרס סוקולוב למפעל חיים. חברי ועדת הפרס נימקו אז את בחירתם בהיותו "מגדולי הפובליציסטים בעיתונות העברית לדורותיה, שהצליח במהלך עשרות שנות עבודה לבסס רקורד של כתיבה דעתנית, משפיעה, עצמאית ואמיצה, תוך שהוא כובש לעצמו גישה חסרת תקדים למקבלי ההחלטות, אבל מצליח בו בזמן לשמור על מרחק עיתונאי ראוי".
2 צפייה בגלריה
יואל מרקוס, 1987
יואל מרקוס, 1987
יואל מרקוס, 1987
(צילום: שאול גולן)
באחד ממאמרי הדעה המכוננים שלו חזה מרקוס את פרוץ מלחמת לבנון הראשונה פחות מחודש לפני שפרצה. מרקוס גם חתום על שתיים מהידיעות החשובות בעיתונות הישראלית. בשנת 1983 הוא דיווח על מצבו של ראש ממשלת ישראל דאז, מנחם בגין, ועל הסתגרותו בביתו. בשנת 2004 פרסם את הידיעה על כוונת ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון, להתנתק מרצועת עזה ולפנות את כל ההתנחלויות ברצועה, כמו גם ארבע התנחלויות מבודדות בגדה המערבית.