לאחר סגירת שערי מוזיאון רמת גן וביטול התערוכה "המוסד" - האוצרת הראשית, סבטלנה ריינגולד, הגישה את התפטרותה. ריינגולד מילאה את התפקיד החל מאוגוסט 2020 והיה לה חלק מרכזי בהיערכות לקראת פתיחתו המחודשת של המוזיאון בתום שיפוץ שערך כארבע שנים. ריינגולד אצרה את תערוכת הבכורה של המוזיאון "המוסד" שנפתחה לפני שבועות ספורים ובו הוצגה היצירה של דוד ריב "ירושלים", אותה ביקש ראש העיר רמת גן להסיר.
2 צפייה בגלריה
סבטלנה ריינגולד
סבטלנה ריינגולד
סבטלנה ריינגולד
(צילום": עופר חן)
עם התפטרותה העבירה ריינגולד מכתב לאמנים והאמניות שהציגו בתערוכה. "אני כותבת מכתב זה כדי להצדיע לכם על אומץ לבכם, הסולידריות, החוכמה, הנתינה ואצילות רוח שהפגנתם במאבקכם נגד הצנזורה של התערוכה שלנו במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית", כתבה וציטטה ממכתב ההתפטרות שלה, "ליבי נשבר לרסיסים עם סגירת המוזיאון אשר בחזוני היה אמור להפוך למשכן של יצירות אמנות שוברות מוסכמות, מתסיסות, מאתגרות, פותחות דיון, ותורמות לפקיחת עיני הציבור. השיח החברתי בישראל איבד עוד חלק ברב גוניות החשובה כל כך. קול שנעלם".
"אני מבקשת להתנצל בפני כל אחת ואחד מכם, על כך שנאלצתם לעבור מסכת של השפלות, בריונות וכוחניות מצד ראש עיריית רמת גן, אטימות של הנהלת מוזיאון רמת גן, ושתיקה מקוממת מצד משרד התרבות של מדינת ישראל. אני יכולה רק לומר שבשום אופן לא הייתי מזמינה אתכם להשתתף בתערוכת הפתיחה שלנו, אלמלא יכולתי לרגע אחד לדמיין שאתם תצטרכו לעבור את מה שעברתם. אני מאמינה בכל ליבי שעוד לא נולד כזה שלטון, עוד לא נוסד כזה מוסד, שיש בכוחו להשתיק את הביטוי האמנותי, לדכא את רוחם של האמנים, לנצח את האמנות. אני שמחה שגם הפעם האמנות יצאה כשידה על העליונה".
2 צפייה בגלריה
תמונות מכוסות בבד שחור במוזיאון רמת גן
תמונות מכוסות בבד שחור במוזיאון רמת גן
תמונות מכוסות בבד שחור במוזיאון רמת גן
(צילום: אביגיל עוזי)
השבוע, בתום תהליך גישור כושל, התערוכה שריינגולד אצרה בוטלה ושערי מוזיאון רמת גן נסגרו עד להודעה חדשה. לגישור הופנו הצדדים לאחר שבית המשפט פסק כי אינו מתערב בהחלטה של ועד המוזיאון להסיר את היצירה של דוד ריב מקירות המוזיאון, אולם הצדדים לא הצליחו להגיע לכלל הסכמה.
עו"ד רועי ברזילי, יו"ר המוזיאון והמנכ"ל בפועל מסר: "אני מצטער על עזיבתה של סבטלנה ריינגולד מבין ומכבד את החלטתה. היא אוצרת מוכשרת שאצרה אצלנו תערוכה מרתקת. אני מודה לה על תרומתה ועל מילוי תפקידה כאוצרת ראשית במסגרת ההיערכות לפתיחה המחודשת של המוזיאון ומאחל לה הצלחה רבה בהמשך דרכה".