משפיענים ומפורסמים יהודים התעמתו עם בכירים ועובדים נוספים בחברת טיקטוק בפגישה פרטית, ודחקו בהם לפעול להתמודדות עם גל האנטישמיות הגואה וההטרדות בפלטפורמה, כך דיווח אתמול (ה') "הניו יורק טיימס".
3 צפייה בגלריה
איימי שומר, סשה ברון כהן, דברה מסינג
איימי שומר, סשה ברון כהן, דברה מסינג
איימי שומר, סשה ברון כהן, דברה מסינג
(צילום: Getty Images)
הפגישה, שאורגנה בעקבות מכתב פתוח ששלחו היוצרים לחברה בשבוע שעבר המבקר את הנתהלותה, התקיימה ביום רביעי בלילה בשיחת וידאו שארכה כ-90 דקות, ונכחו בה למעלה מ-30 איש, בהם השחקנים היהודים סשה ברון כהן ודברה מסינג והקומיקאית איימי שומר. את השיחה הובילו שני בכירים בחברה, אדם פרסר וסת' מלניק, שאמרו כי הם רוצים לשמוע על חוויית המשתמשים כדי לשפר את האפליקציה.
הנוכחים שיתפו כי הכלים של טיקטוק לא סייעו למנוע מבול של תגובות כמו "היטלר צדק" או "אני מקווה שתסיים כמו אנה פרנק" על סרטונים שפורסמו על ידם ועל ידי משתמשים יהודים אחרים. "טיקטוק יוצרת את התנועה האנטישמית הגדולה ביותר מאז הנאצים", אמר כהן. הוא הוסיף ומתח ביקורת על הדימויים האלימים והדיסאינפורמציה המופצים בפלטפורמה. "תתבייש לך", אמר לפרסר וטען כי אפשר בקלות לטפל באנטישמיות בפלטפורמה.
בימים אלו, מנסים בטיקטוק לדחות את הטענות ההולכות וגוברות לפיהן היא מקדמת תוכן פרו-פלסטיני אנטי-ישראלי באאפליקציה ל150 מיליון משתמשיה בארצות הברית. כמה מחוקקים בוושינגטון אף חידשו את קריאותיהם להחרים את האפליקציה שנמצאת בבעלות חברת ByteDance הסינית, בטענה כי בייג'ין עשויה להשפיע על התוכן המקודם באמצעות האלגוריתמים של הפלטפורמה.
3 צפייה בגלריה
סשה ברון כהן
סשה ברון כהן
סשה ברון כהן
(צילום: Getty Images)
השחקן והקומיקאי הבריטי הוסיף כי "אם חושבים על ה-7 באוקטובר, הסיבה שבגללה חמאס ערף ראשים של צעירים ואנס נשים היא שהאכילו אותם בדימויים כאלה ממתי שהיו ילדים קטנים וזה הוביל אותם לשנאה", לאחר מכן האשים את טיקטוק בהפצת אותו סוג של תוכן מסית לצעירים.
השחקנית היהודייה כוכבת "וויל וגרייס" דברה מסינג שנרתמה להסברה הישראלית מפרוץ המלחמה, הדגישה בפגישה את הצורך לווסת תוכן פרו-פלסטיני העושה שימוש בסיסמה "מהנהר ועד לים", שהוא למעשה קריאה למגר את ישראל. על פי הליגה נגד השמצה מדובר בסלוגן אנטישמי, ורבים מגיבים אותו למשתמשים יהודים ללא קשר לתוכן הסרטון שפרסמו. פרסר הגיב כי הביטוי נתון לפרשנותם של 40 אלף העובדים שאחראים על התגובות בפלטפורמה. "במקרים שבהם ברורה בדיוק הכוונה - 'להרוג את היהודים, לחסל את מדינת ישראל' - אנחנו מסירים את התוכן", הסביר בשיחה. "הגישה שלנו עד ה-7 באוקטובר, ועד היום, היא שבמקרים שבהם אנשים משתמשים בביטוי באופן שבו זה לא מפורש, או שמשתמשים בו באגביות - זה מקובל".
3 צפייה בגלריה
נועה קירל אמנדה הירש דברה מסינג נועה תשבי בניו יורק
נועה קירל אמנדה הירש דברה מסינג נועה תשבי בניו יורק
אמנדה הירש דברה מסינג נועה תשבי בניו יורק
(צילום מסך: אינסטגרם )
השימוש במונח "אגביות" עורר תגובות מודאגות בקרב משתתפי הפגישה. מסינג ביקשה מהחברה לשקול מחדש את עמדתה, ואמרה: "יהיה הרבה יותר אחראי לחסום את זה כבר עכשיו מאשר לומר, 'אה, יש אנשים שמשתמשים בזה באופן שונה מהכוונה המקורית'. אני מבינה שאתם נמצאים במקום מאוד מאוד קשה ומסובך, אבל זו גם הפלטפורמה העיקרית להפצת שנאת יהודים". מטעם טיקטוק נמסר כי הם לא מאפשרים שימוש בביטוי אם הוא "נעשה באופן המאיים באלימות או מפיץ שנאה".
משתמש נוסף שנכח בפגישה הביע תדהמה בנוגע ל"מכתב לאמריקה" שכתב אוסמה בן לאדן ב-2002 ושהפך השבוע לוויראלי בפלטפורמה, כאשר צעירים אמריקאים מביעים בו תמיכה. במכתב הצדיק בן לאדן את הרג האמריקנים, והביע שנאה כלפי יהודים וזעם על המצב בפלסטין. "הטרנד הזה חייב להסתיים. האפליקציה צריכה לאסור את המכתב הזה", אמר בשיחה. על פי החברה הם "מסירים באופן יזום ואגרסיבי את התוכן וחוקרים כיצד הוא הגיע לפלטפורמה".
משתמשת נוספת עם למעלה מ-1.9 מיליון עוקבים, התריעה כי אנשים עושים שימוש בכלי העריכה באפליקציה על מנת לעוות את דבריה וכי בעקבות כך היא סופגת גל של שנאה. כמו כן משתמשים רבים אחרים הביעו תסכול מהיעדר תמיכה במקרה שדיווחו על הטרדה כשכמה מהם ציינו שקיבלו מענה רק ימים אחר כך. הבכירים הגיבו כי זה נובע מהגבלה בכוח האדם וכי הם מארגנים מחדש את ניהול היוצרים שלהם על מנת לספק תמיכה למשתמשים.
"לשמוע שהמקום הזה, הפלטפורמה הזו, הקהילה הזו שהביאה לכם כל כך הרבה שמחה ועוזרת לכל אחד מכם הופכת למקום שאתם לא בטוחים שאתם רוצים להיות בו, זה נורא. אנחנו מקבלים את המשוב, ושומעים מה לא עובד", אמר פרסר עם סיום השיחה, "הרבה מזה, למען האמת חדש לי".
על פי נתוני ארגון הליגה נגד השמצה, מאז החלה מלחמת חרבות ברזל בין ישראל לחמאס נצפתה עלייה בדברי שנאה אנטישמיים ואיסלאמופוביים ברשות החברתיות. בין היתר, ב-X (טוויטר לשעבר) היה זינוק של למעלה מ-919 אחוז בתוכן אנטישמי ובפייסבוק של 28 אחוז מאז ה-7 באוקטובר.
בהצהרה מטעם טיקטוק נמסר כי "אנו מכירים בכך שזו תקופה קשה ומפחידה עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם ובקהילה שלנו. הבכירים שלנו נפגשו עם יוצרים, מומחי זכויות אדם ובעלי עניין כדי להקשיב לחוויותיהם ולמשוב על האופן שבו טיקטוק תוכל להישאר מקום לקהילה, לגילוי ולשיתוף באופן אותנטי".