פסטיבל הקולנוע והטלוויזיה של כנס התרבות והטכנולוגיה הענק SXSW באוסטין טקסס, שהסתיים בסוף השבוע, נפתח בקול תרועה רמה עם הסרט "שומר הברים" שלהקרנתו קדמה שערורייה. הבמאי דאג לימן, שהוביל את הרימייק ללהיט האקשן מ-1989, הודיע כי יחרים את הבכורה במחאה על החלטת מפיקי MGM להימנע מהפצה של קומדיית האקשן בבתי הקולנוע לטובת פלפטפורמת הסטרימינג של חברת אמזון, הבעלים החדשים של האולפנים הוותיקים. לפי לימן, ההפקה נועדה מלכתחילה לקולנוע והמניעים לכוונו לצפייה ביתית הם לצורך קידום מכירות המוצרים של אמזון ולא של הסרט עצמו.
5 צפייה בגלריה
מתוך "שומר הברים"
מתוך "שומר הברים"
געגועים לפטריק סוייזי. ג'ייק ג'ילנהול, מתוך "שומר הברים"
(צילום: באדיבות אולפני אמזון MGM)
למעשה הבכורה הייתה ההזדמנות היחידה לצפות ב"שומר הברים" על המסך הגדול (בחמישי הקרוב הוא עולה באמזון, גם בישראל), ומסתבר שהבמאי הוותיק ניצל את ההזדמנות הזאת כצופה בקהל - כך גילה ג'ייק ג'ילנהול שנשא דברים לפני ההקרנה. אחריה, היה זה קונור מקגרגור שגנב את ההצגה. כוכב ה-MMA שלוהק לגלם את הנבל השתלט על הבמה עליה התייצבו השחקנים כדי לשוחח על הסרט.
על מה היה לשוחח? אולי על הטוסיק של מקגרגור שנחשף על המסך כאחד משיאי הופעת הבכורה שלו, שהיא נטולת ניואנסים וגסה במכוון. ג'ילנהול לעומתו הוא שחקן מנוסה ומוצלח במיוחד, אבל כדלטון, לוחם MMA מיוסר שפרש מהזירה בעקבות טרגדיה שצילקה אותו, הוא מאכזב. זו דמות חסונה אבל רזה במיוחד. מאסת השריר שלו מרשימה יותר מזו של פטריק סווייזי המנוח שכיכב בסרט המקורי, אבל הוא לא מציע ערך מוסף לדמות שהיא מלאת שארם אך דלה. רוח האייטיז שורה על "שומר הברים" ואפשר למצוא בה קסם נוסטלגי מחוספס, אך דווקא סצנות האקשן המהוקצעות, הנקיות והמדודות, מתוגברות ה-CGI, פוגמות בו.
בסופו של דבר, אפשר היה להבין מדוע באמזון כיוונו את "שומר הברים" למסך הקטן, במיוחד ביחס לסרטי האקשן האחרים שנוצרו בהשקעה רבה יותר ועובדים טוב יותר על המסך הגדול. "הכפיל" של דיוויד ליץ' הוא גם רימייק לסדרה האהובה מהאייטיז, אבל הוא מותאם יותר לתקופתנו כקומדיית פעולה פרועה בכיכובם של ראיין גוסלינג ואמילי בלאנט, שהגיעו לבכורה באוסטין בידיים ריקות מהאוסקר שם היו מועמדים לפרסים כשחקן ושחקנית המשנה הטובים ביותר. דב פאטל הפתיע כבמאי וכוכב אמנויות לחימה ב"איש הקוף", שבו הוא שובר את העצמות לנבלים נבזיים כאילו היה ג'ון וויק בהודו. ואילו "הקרב על אמריקה" של אלכס גארלנד, בכיכובה של קירסטן דאנסט, הימם את הקהל כסרט מלחמה מטלטל. אבל מי שהכניס את "שומר הברים" לפרופורציה כבר בערב הפתיחה היה הפרק הראשון של הסדרה המדוברת "בעיית שלושת הגופים" שהוקרן מיד אחריו, ושמיועדת מלכתחילה לסטרימינג אבל כל כך הרבה יותר מרשימה הפקתית, אפילו כיצירה קולנועית.
הסדרה היא עיבוד שאפתני לסדרת ספרי המדע הבדיוני של הכותב הסיני ליו צ'ישין, שלקחו על עצמם דיוויד בניוף ודי.בי ווייס - המוכרים כצמד היוצרים מאחורי "משחקי הכס". זהו הפרויקט הראשון של שני התסריטאים היהודים-אמריקנים מאז ירידת הסדרה המופתית שלהם ב-2019, ולצורך יצירתו יחד עם התסריטאי השותף אלכסנדר וו והמפיק הישראלי רם ברגמן, הם חצו את הקווים מ-HBO לנטפליקס - ועברו מחבל הארץ הדמיוני שברא ג'ורג' ר.ר מרטין לסין הקומוניסטית של שנות ה-60 ולונדון של היום. העלילה שהגה שיצ'ין נעה בין שני המקומות הללו בשתי התקופות האלה. מרכז כובד המשקל של הסיפור היא תעלומה הנוגעת להתאבדויות של אסטרופיזיקאים ברחבי העולם, שמאבדים אמון במדע עקב גילויים מפתיעים שסותרים את תורת היחסות ומאיימים על האנושות כולה. השילוב בין כתיבה חכמה, עלילת מתח מפתיעה, תשתית פילוסופית מעמיקה וערכי הפקה גבוהים מבטיחים להיט סטרימינג אדיר.
5 צפייה בגלריה
בעיית שלושת הגופים
בעיית שלושת הגופים
הכניסה את "שומר הברים" לפרופורציה. מתוך "בעיית שלושת הגופים"
לפי נתוני הצפייה בטריילר של The Idea of You, גם הקומדיה הרומנטית בכיכובם של אן התאוויי וניקולס גליצין - שמגלמים אישה בוגרת וכוכב פופ צעיר ברומן לוהט - תהיה גם היא להיט סטרימינג לא מבוטל. כמו במקרה של סרט הפתיחה "שומר הברים", גם הפקה זו מבית אמזון, שהקרנתה חתמה את הפסטיבל, לא תופץ בבתי הקולנוע. אבל הבמאי מייקל שואוולטר לא מתלונן. בינתיים הוא ומפיקי אמזון מתענגים על 125 מיליון צפיות בטריילר - שיא חדש לסרט שמיועד לסטרימינג. עוד בין הלהיטים ההוליוודיים ששובצו בתוכנית הראשית של פסטיבל SXSW הוא מותחן האימה "טהורה" (Immaculate) של מייקל מוהן בכיכובה של סידני סוויני, כאישה קתולית אדוקה המתקבלת למנזר באיטליה ומגלה שהסודות מתחת לפני השטח מסוכנים לשלומה (הסרט עולה בישראל בחמישי הקרוב).
השחקנית הטרנסית האנטר שייפר מוכרת מהופעתה בסדרה "אופוריה" לצד סוויני, ולאחרונה גם כפעילה פרו-פלסטינית במחאותיה כנגד המלחמה בעזה. לאוסטין היא הגיעה ככוכבת הזוועתון "קוקו", שבו היא מגלמת נערה תמהונית שמגלה ונחשפת לבית גידול של טפילים אנושיים רצחנים בריזורט שליו-למראה בגרמניה שבו היא שוהה עם משפחתה. ההופעה של שייפר בסרט של הבמאי טילמן סינגר מוגזמת ולא משכנעת, אבל אפשר למצוא בה איכויות מאולצות בהשוואה לזו של "עוכרת ישראל" אחרת, סוזן סרנדון, בקומדיית הסטלנים הפרועה The Gutter.
5 צפייה בגלריה
האנטר שייפר, מתוך "קוקו"
האנטר שייפר, מתוך "קוקו"
גרועה, אבל לא כמו סרנדון. האנטר שייפר, מתוך "קוקו"
(צילום: Felix Dickinson)
בהפקה הוולגרית של האחים יאסיר ואייזה לסטר, השחקנית זוכת האוסקר הוותיקה מתבזה כאלופת באולינג לשעבר שחוזרת מפרישה כדי למנוע מכוכב חדש בתחום, בטלן שחור עם כישרון טבעי לכדורת, לשבור את השיא האגדי שלה. הדמות שלה מופרכת ותצוגת המשחק שלה בהתאם, למרות שאי אפשר לומר שהיא גרועה יותר משותפיה לצוות השחקנים שכולל כשרונות כמו שמיק מור הבלתי נסבל בתפקיד הראשי, וגם אדם ברודי, אדם פאלי וג'יי אליס.
5 צפייה בגלריה
מתוך The Gutter
מתוך The Gutter
תצוגת משחק שמותאמת לדמות. והדמות גרועה. סוזן סרנדון ושאמיק מור, מתוך The Gutter
(צילום: יחסי ציבור)
שייפר וסרנדון לא התבטאו באוסטין בנוגע למלחמה בעזה, אולי בגלל מיעוט המשתתפים הישראלים בכנס השנה. לבד מסמנכ"ל החדשנות של המרכז הרפואי שיבא תל השומר אייל צימליכמן שלקח חלק בפאנל על פיתוחים חדשים בתחום הרפואה, נציגי הסטארט-אפ התל אביבי MyPart שעומדים מאחורי מנוע החיפוש המוזיקלי Songhunt ונמנו על חמשת המועמדים בתחרות הפיצ'ינג הטכנולוגי של הכנס, וההרכב Red Axes שהוזמנו להופיע באוסטין, לא נרשמה נוכחות ישראלית רשמית ב-SXSW. זה לא מנע מחאה פרו-פלסטינית שהגיעה בדמות פרישה המונית של יותר מ-80 יוצרים והרכבים מפסטיבל המוזיקה של הכנס, כשהתירוץ הוא הצטרפות של צבא ארצות הברית והתעשיות הבטחוניות כספונסרים של SXSW בעודם תומכים בפעילות צה"ל בעזה. בהפגנה לא מרשימה במיוחד בחוצות העיר התלוננו על שיתוף הפעולה של הכנס עם "סוחרי המוות". אל מול התלונות שלהם, התייצב מושל טקסס, גרג אבוט הרפובליקני וקרא להם: "תעזבו, ואל תשובו".
עם כל הרעש מסביב, הבמאי הישראלי-אמריקני שאול שוורץ הצליח להתרומם מעל לרוחות המלחמה ולהמריא בסרטו התיעודי המרהיב Fly שנרכש להפצה על ידי חברת נשיונל ג'אוגרפיק, המכוונת איתו גבוה. אולי אפילו אל האוסקר. ביחד עם כריסטינה קלוסאו, שוורץ (שהפיק את הדוקו הישראלי השנוי במחלוקת "טנטורה" של אחיו אלון שוורץ) תיעד את ענף הספורט האקסטרימי הבלתי נתפס של הבייסג'אמפינג שכולל צניחה ודאייה מהרים, צוקים וגשרים, וצולל עמוק לתוך חייהם של חברי הקהילה ששמים נפשם וגופם בכפם כדי להתמסר למעוף והאדנלין שבא איתו ומרים אותם.
5 צפייה בגלריה
מתוך Fly
מתוך Fly
סרט מרהיב שעוד עלול להגיע לאוסקר. מתוך Fly
(צילום: באדיבות Reel Peak Films)
הדוקו עליו עבדו שוורץ וקלוסאו לאורך שבע שנים כולל צילומים מדהימים של נסיקה והתעלות, אבל גם רגעי שפל מעציבים של התרסקות ואובדן חיים. הנה בכל זאת, בכנס SXSW השנה נמצא בכל זאת משהו שיכול להרים לנו הישראלים. וגם לכל צופה פעור פה אחר בדוקו הנפלא הזה.