זהו, הגיע זמן הפרידה האמיתי והאחרון בהחלט מ"הכתר", הסדרה שליוותה את המלכה אליזבת מאז תחילת הכהונה שלה ואפילו היה לה הכבוד ללוות אותה במותה (לפחות במציאות אם לא על המסך). היחסים בין יוצר הסדרה, פיטר מורגן, לבית המלוכה ושלוחותיו היו עקלקלים למדי - לא מעט חיכוכים ליוו אותם, בעיקר השגות של בית המלוכה על הפער בין המציאות והתובנות הדרמטיות של מורגן כמו שבאו לידי ביטוי בשש העונות האלה. החיכוך, אגב, החל והחריף ככל שהסדרה התקדמה, במקביל לתהליך ההתדרדרות של "הכתר" מבחינה איכותית.
ארבעת הפרקים הראשונים של העונה השישית והאחרונה, שעסקו כולם בנסיכה דיאנה, שודרו לפי כחודש, ובשבוע שעבר חתמו את השידור ששת הפרקים האחרונים בהחלט, שהחזירו לסדרה מעט מהדרה וכבודה, גם אם לא את כולו. הם כיסו את מערכות היחסים של הנאהבים וויליאם וקייט, צ'ארלס וקמילה, לקחו כמה פניות לכיוון הפוליטיקה המקומית בהובלתו של ראש הממשלה בלייר, ומורגן אפילו הרשה לעצמו לחטא בייחוס הרהורי פרישה למלכה אליזבת, הרהורים שכל מקורביה התעקשו שלא היו לה מעולם. אז מה קרה באמת ומה בדה מוחו הקודח של היוצר? הנה הסקירה.

האם אנשי המקצוע המוזרים אותם מעסיק הארמון בריטניה אכן קיימים במציאות?

בפרק שש, הפרק הראשון בחלקה האחרון של "הכתר", המלכה אליזבת מבקשת מטוני בלייר, ראש הממשלה הפופולרי דאז, עצות איך להרים את קרנו של בית המלוכה. הוא טוען בפניה שהארמון נתפס כנהנתני ובזבזני, וממליץ לה לקצץ חלק מהשומן המיותר. אליזבת מסכימה לפחות לבחון את התיאוריה ומזמנת אליה שורה של אנשי מקצוע המועסקים בארמון מקדמת דנא, שהוכשרו בעיקר על מנת לשמר את התפקידים הטקסיים העתיקים. כמה עתיקים? ביניהם אפשר למצוא את קצין הברבורים (על פי החוק הבריטי כל הברבורים במדינה הם רכושו של המלך), האחראית על צמחי הבושם של המלכה, סמל מזווה הזכוכית והחרסינה (שאחראי גם על קיפול 170 מפיות הפשתן של בית המלוכה בקשר מצנפת הולנדי!) והאסטרונום המלכותי. פיטר מורגן אמנם מעניק לצופה מצעד מגוחך למדיי של בעלי תפקידים, שכולם קיימים במציאות, אבל המלכה מגיעה למסקנה שמדובר דווקא במסורת יפה ששומרת על הקסם המלכותי לעומת היומיום האזרחי, ומחליטה להשאיר את כולם.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק 2
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק 2
גם קצין הברבורים קיים במציאות. מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק 2
(צילום: Justin Downing באדיבות נטפליקס)

האם קייט והנסיכה דיאנה נפגשו אי-פעם?

מפגש קצרצר בין הנסיכה לקייט הצעירה למדי מתואר בפרק שבע, כשדיאנה ובנה, וויליאם, מוכרים ברחוב גיליונות של המגזין הבריטי "דה ביג אישיו", שההכנסות ממנו הופנו לתמיכה בחסרי בית. בסצנה הבאה קייט הצעירה יושבת בחדר שלה בבית וגוזרת עוד צילומים של וויליאם ממגזינים לאוסף הפרטי שלה כשמאחוריה תמונה שלו על הקיר. היא מסכימה להודות שהוא "אדיב ויש לו עיניים יפות" (בואי תרגיעי, נערה!) אבל הסצנה הזאת היא בדיונית לחלוטין. בראיון האירוסין שלהם הכחישה הנסיכה מוויילס שתמונות של בעלה לעתיד היו תלויות על קירות חדרה. "הוא היה רוצה! אבל לא, היה לי את הבחור של לוי (מהג'ינס, ס"ש) על הקיר שלי", הודתה קייט, "לא תמונה של וויליאם. סליחה". וויליאם עצמו, אגב, העיד בשנת 2017 שקייט ואימו מעולם לא נפגשו. "הייתי מאוד רוצה שאמא שלי וקתרין יפגשו ואמא שלי תראה את הילדים גדלים. זה מצער אותי שהן לא הכירו, ושהם לעולם לא יכירו אותה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
בלי תצלומים על הקיר. מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
(צילום: Keith Bernstein באדיבות נטפליקס)

האם קייט באמת לבשה את השמלה השקופה בתצוגת האופנה בסנט אנדרוז?

קצת לפני הנשיקה הראשונה של וויליאם וקייט, בפרק תשע, מתקיימת תצוגת אופנה למטרות צדקה באוניברסיטת סנט אנדרוז, בה מנהלים השניים את המשחק המקדים הארוך ביותר בהיסטוריה הבריטית במקביל לעניינים שוליים כמו מבחנים וקורסים באמנות. קייט, שבדרך כלל היא ביישנית ומופנמת, שלא לומר סתמית וחסרת כריזמה, מחליטה על צעד דרסטי ובוחרת לעלות למסלול בשמלה שקופה מעל חזייה ותחתונים, שחושפת את חיטוביה הנעריים. האגדה מספרת שוויליאם, שישב בשורה הראשונה, הודה בפני חבריו ש"קייט לוהטת", והניע את גלגלי המהלך שהציל את השניים מהפרנד-זון הקטלני והעלה אותתם על המסלול המהיר לזוגיות יוקדת אך מנומנמת, בכל זאת, בוויליאם וקייט עסקינן.
שנים מאוחר יותר קייט התארחה באירוע חגיגת ה-600 שנה לאוניברסיטה, וענתה בבדיחות לאחד הסטודנטים: "אני מקווה שלא היית מעורב בתצוגת האופנה. אתה אף פעם לא יודע מה תתבקש ללבוש!". השמלה, שעוצבה על ידי סטודנטית בשם שרלוט טוד, נמכרה בשנת 2011, במכירה פומבית תמורת 125,000 דולר.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
על המסלול המהיר לזוגיות? מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
(צילום: Justin Downing באדיבות נטפליקס)

האם המלכה באמת תכננה את הלוויה של עצמה?

בהחלט כן. מן הראוי שהמלכה תאשר כל טקס שקשור אליה, אפילו אם הוא מתרחש אחרי שהיא כבר לא איתנו. "מבצע גשר לונדון", המתאר בדקדקנות את טקס הלוויה של המלכה אליזבת, אכן התקיים במציאות ואם עקבתם אחרי הסיקורים יכולתם גם לראות אותו מוגשם בפועל. הטקס, אגב, אכן נסגר בקינה המסורתית "שן, יקירי, שן", שנגן חמת החליליות האישי של המלכה היה מנגן מדי בוקר מחוץ לחלונה כדי לשלוח אותה אל היום שמצפה לה אופטימית ומלאת מרץ. גם הנסיך פיליפ, אגב, תכנן את טקס הלוויה שלו, והוא אכן כלל לנד רובר ירוק שהחליף את עגלת המתים המסורתית.

האם המלכה אליזבת וראש הממשלה טוני בלייר אכן ניהלו מערכת יחסים מורכבת?

בהחלט. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 מפלגת הניו לייבור והעומד בראשה, טוני בלייר, הובילו את הממשלה הבריטית. בלייר, שהוביל כמה מהלכים פורצי דרך ובעקבות כך נסקה הפופולריות שלו בסקרים ל-66 אחוזים, בעוד אלו של המלכה ובית המלוכה דווקא הראו את הכיוון ההפוך. הפרק הראשון בחלקה האחרון של עונה שש נפתח בסיוט של המלכה אליזבת, בו ראש הממשלה בלייר מוכתר למלך החדש, בליווי שירת נערי מקהלה המזמרים את Things Can Only Get Better, שהיה ההמנון הרשמי של מפלגת הלייבור במסע הבחירות המנצח שלה. תגידו מה שתגידו על המלכה אימלדה סטונטון, היא בהחלט ניחנה ברגישות לפרטים.
לאורך שאר הפרק מעסיקה את המלכה הפופולריות הגוברת של בלייר, והמצב מתדרדר עד לכדי המעמד בו במהלך הפגישה השבועית שלהם היא מבקשת ממנו לייעץ לה איך להפוך את בית המלוכה לאהוב יותר, כמי שמצוי בנבכי נפשו העממיים של העם. הסיטואציה הזאת נשמעת יותר כמו פרי דמיונו של מורגן מאשר אירוע שהתרחש במציאות, אבל מערכת היחסים של השניים אכן הייתה לא פשוטה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר"
מתוך "הכתר"
הפופולריות הגוברת של בלייר מעסיקה את המלכה. ברטי קרוול בתפקיד טוני בלייר. מתוך "הכתר", עונה 6 חלק 2
(צילום: באדיבות נטפליקס)
הביטויים המובהקים ביותר שלה היו העובדה שהמלכה סירבה לקרוא לבלייר 'טוני', וציינה שהיא 'מופתעת' מכך שמר בלייר היה הראשון מבין עשרה ראשי ממשלה שכיהנו בתקופתה, ששינה את יום הפגישה השבועי שלהם בארמון בקינגהאם משלישי לרביעי (ה"טלגרף", שדיווח על הנושא, ציין שבחוגים מלכותיים מעודנים המילה 'הפתעה' מעידה שהמלכה התעצבנה מאוד"), היא 'מוטרדת' מכך שהוא יזם את איסור הציד של הארנבים והשועלים, תחביב מלכותי ידוע, והעובדה שבלייר לא קיים את הסעודה המסורתית לכבוד המלכה לקראת פרישתו מהתפקיד בשנת 2007 משום שהוא והמלכה "לא הצליחו למצוא מועד שיהיה נוח לשניהם". אבל לשם כך בדיוק קיים ג'וב 'קובע המועדים המלכותי של ארמון בקינגהאם', האין זאת?

האם אמא של קייט באמת דחפה אותה לזרועותיו של וויליאם?

קשה לומר. היחסים של קייט וויליאם החלו רק כשהם נפגשו בסנט אנדרוז שבסקוטלנד, כשהם חלקו קורס משותף. אבל שניהם אכן התכוונו להירשם לאוניברסיטת אדינבורו, לקחו שנה חופש במהלכה וויליאם עבד על פרויקט בניה בצ'ילה וקייט לקחה חלק בפעילות צדקה של אותו הארגון, ובסתיו 2001 שניהם נרשמו בסופו של דבר לסנט אנדרוז.
למרות שקייט מעולם לא דיברה על ההחלטה שלה להמיר את אדינבורו בסנט אנדרוז, יועץ הקריירה של אדינבורו סיפר ל"דיילי מייל" שהנסיכה אכן התקבלה לאוניברסיטת אדינבורו, יחד עם שתי חברותיה הטובות. אלא שבאוגוסט באותה השנה, זמן לא רב לאחר הודעת הנסיך על כך שהוא עומד לקחת לעצמו שנת הפסקה כדי לעזור להפריח את צ'ילה, קייט החליטה לקחת שנת הפסקה בעצמה ולהירשם בסופה לסנט אנדרוז. צירוף מקרים? אין לדעת.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק 2
מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק 2
מממשים את אהבתם. מתוך "הכתר", עונה 6 - חלק 2
(צילום: Justin Downing באדיבות נטפליקס)
ייתכן שההשערה הזאת נפוצה דווקא מאוחר יותר, כששמועות על כך שאמה של קייט, קרול, היא אחד מאבני הנגף בדרכם של השניים למימוש אהבתם. האם הגיעה מרקע פשוט ולא מלכותי בעליל, היא הייתה דיילת בעברה ואז ניהלה חברה מצליחה (מאוד) לציוד למסיבות, שהפכה את המידלטונים למיליונרים - אבל לא אפשרה לה לקנות מעמד אצולה, כידוע. הצהובונים לעגו לה על שלא היה לה מושג איך לפנות אל המלכה ותיעדו אותה לועסת מסטיק במהלך מצעד סנדהארט, האירוע הציבורי הראשון בו השתתפה משפחת מידלטון לצד משפחת המלוכה. כבר ב-2007, כשוויליאם וקייט לקחו הפסקה ממערכת היחסים, הכריז ה"דיילי מייל" שהזוגיות של קייט עם וויליאם הייתה עבורה עוד מבצע עסקי שהיא דחפה במרץ.