מאחורי הקלעים של החלטת אביב גפן להופיע בחגיגות העצמאות זמן קצר אחרי פטירת אביו, יהונתן גפן ז"ל: ל-ynet נודע כי גפן, שבעבר נחשב למתנגד בולט של המסורת היהודית, הגיש שאלת רב - האם הוא רשאי להופיע בחגיגות המדינה.
1 צפייה בגלריה
מתוך הלוויתו של יהונתן גפן
מתוך הלוויתו של יהונתן גפן
אביב גפן, מתוך לווייתו של אביו, יהונתן גפן
(צילום: שאול גולן)
באישור ובידיעת מקורביו של גפן, המכתב שקיבל מהרב ד"ר יצחק בן דוד מתפרסם כאן לראשונה. "קודם כל אני מבקש להשתתף בצערך. מעבר לצער הפרטי, המילים של אביך ז"ל מלוות את כולנו, גדולים כקטנים. פרידה מאבא היא אחד הרגעים המשמעותיים בחייו של אדם", נכתב לגפן על ידי הרב, שכתב לזמר את מנהגי האבלות בשבעה, אולם הוסיף את החריג שבעצם נתן לגפן את האור הירוק.
"ההלכה מכירה בכך שלפעמים ישנו צורך ביציאה לעבודה, במקרים בהם ישנו הפסד משמעותי ובעיקר כאשר ההפסד יכול להיגרם לפרנסת אחרים. בדרך כלל ההיתר הוא כאשר מדובר בעבודה בצנעה, ולא מול אנשים אחרים, אבל ישנה דעה אחת המתירה לנגן לעבוד גם בתוך ימי השבעה. לכך יש להוסיף שליום העצמאות יש מעמד של יום שמחה, בדומה לחנוכה ופורים. ביחס לפורים נפסקה ההלכה שלא נוהגת אבלות בפרהסיה אלא רק בצנעא, ויש מקום לומר שדין דומה ינהג גם לגבי יום העצמאות".
הרב הוסיף וכתב כי "לאור העובדה שמדובר ביום העצמאות, ושפרנסתם של אנשים רבים תלויה בהופעה זו, יש מקום לסמוך על דעות היחיד בהלכה שמאפשרות הופעה כזו".
הרב הוסיף כי על גפן לקיים מספר תנאים - שהוא עצמו לא יפיק רווחים מההופעות שנערכות במהלך השבעה, אלא יקדיש את רווחיו האישיים לפעולות וההנצחה לזכר אביו, במהלך ההופעה תהיה התייחסות ליום החג, תהיה התייחסות בשירה או באמירה של פסוקים מתפילת הלל ותהיה התייחסות לאביו, יהונתן גפן "באופן שירבה בכבודו ובזכרו".
גפן אמר בשיחות סגורות שפרסום המכתב מקובל על דעתו והוסיף כי "אין בושה בקיום המסורת היהודית".