כבר יותר משבוע שמארגני פסטיבל קאן משחררים עדכונים לתקשורת בנוגע לבכורות זוהרות שיתקיימו במהלך האירוע החדש. מותחן הפשע החדש של מרטין סקורסזה, הפרק החמישי בפרנצ'ייז "אינדיאנה ג'ונס", מערבון קווירי של פדרו אלמודובר עם פדרו פסקל ואית'ן הוק, וכמובן הדרמה התקופתית החצופה בכיכובו של ג'וני דפ, שכבר מעוררת שערוריות. אבל עכשיו, אחרי שמנהל הפסטיבל תיירי פרמו סיים עם קידום המכירות בעזרת הקולנוע ההוליוודי ונספחיו, הוא פנה היום (ה') להכרזה על הסרטים שיתמודדו השנה על דקל הזהב במסגרת התחרות הרשמית. כרגיל נכללו ברשימה הבמאים שלהם שמור מקום קבע במסגרת זו כמו ווס אנדרסון האמריקני, נורי בילגה ג'יילן הטורקי, היראקוזו קורה-אדה היפני, ומרקו בלוקיו ונני מורטי האיטלקים. הפתעות גדולות לא היו במעמד ההכרזה, למעט העובדה שמתוך 19 סרטים בתחרות, שישה מהם מתוצרת קולנועניות נשים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "מאדאם דו-בארי"
מתוך "מאדאם דו-בארי"
איזה מלך. ג'וני דפ, מתוך "ז'אן דו-בארי"
(צילום: באדיבות פסטיבל קאן)
ייתכן שהביקורות החוזרות ונשנות על הדרת נשים עשו את שלהן. המנהל פרמו הופיע כשלצידו נשיאת הפסטיבל החדשה איריס קנובלוט וחשף את הרשימה כשהוא מקריא לסירוגין את הסרטים שנוצרו על ידי גברים ועל ידי נשים. בין הסרטים שיתחרו על דקל הזהב השנה בולט כהרגלו "אסטרואיד סיטי" של אנדרסון, ששוב כינס תחתיו אינספור הופעות אורח של מיטב כוכבי הקולנוע בעולם, ביניהם טום הנקס, מרגו רובי, אדוארד נורטון, סקרלט ג'והנסון, בראיין קרנסטון, טילדה סווינטון ועוד ועוד ועוד. גם טוד היינס האמריקני ישוב לקאן עם השחקנית הכמעט קבועה שלו ג'וליאן מור בדרמה "מאי דצמבר" ואיתה בקאסט גם נטלי פורטמן. ג'ונתן גלייזר הבריטי, שנוהג לקחת את סרטיו עד לקצה, יעשה זאת שוב עם סרטו התקופתי "אזור של עניין" המתחולל במהלך מלחמת העולם השנייה ובו קצין נאצי מנהל רומן עם מפקד אושוויץ.
עוד בין ותיקי קאן, שלהם שמורים מקומות מראש בריביירה, אפשר למנות את קן לואץ' הבריטי עם עוד דרמה חברתית עגמומית בשם "עץ האלון הישן", בעוד שווים וונדרס הגרמני יציג את "ימים מושלמים" ואקי קאורסמקי מפינלנד את "עלים נופלים". עוד בולטים ברשימה: הבמאי הסיני וונג בינג עם Jeunesse, טארן אן הונג הוויטנאמי "התשוקה של נודין בופאן" וקארים איינוז הברזילאי עם Firebrand שעוסק בקתרין פאר (בגילומה של אליסיה ויקנדר) אשתו האחרונה של הנרי ה-8 (ג'וד לואו). נורי בילגה ג'יילן הטורקי שזכה פעמיים בדקל הזהב, ינסה לעשות זאת שוב עם סרטו החדש "בנוגע לעשב יבש". זוכה עבר נוסף, היראקוזו קורה-אדה היפני, יציג את "מפלצת".
(הטריילר ל"אסטרואיד סיטי")
איטליה יכולה להתגאות במיוחד בתוצרת שלה השנה עם שני במאים ובמאית, שלושתם מבקרים קבועים בקאן: מרקו בלוקיו עם Rapito, ננטי מורטי עם "שמש העתיד" בכיכובו של מתייה אלמריק, ואילו אליס רוהרוואכר תציג את "הכימרה". הבמאית האיטלקייה היא כאמור אחת משבע קולנועניות שעומדות במרכז הבמה. הבמאית הצרפתייה מאיוון תזכה לפתוח את הפסטיבל עם "ז'אן דו-בארי", ובנות ארצה ז'וסטין טריט עם "אנטומיה של נפילה" וקתרין ברלייה עם L’Ete Dernier ישתתפו בתחרות, כמו רמאטה טוליי סיי הסנגלית עם בכורת הבימוי שלה "בנל ואדאמה". קוטור בן חניה הטוניסאית תגיע לקאן עם "ארבע בנות" וג'סיקה האוזנר האוסטרית עם "מועדון אפס". סרטים נוספים שיוקרנו מחוץ לתחרות: דוקו של סטיב מקווין הבריטי "עיר כבושה" על אמסטרדם בימי מלחמת העולם השניה ומותחן מדמם נוסף מבית טקאשי קיטאנו היפני בשם "קובי".
השחקן האמריקני הוותיק ג'וני דפ אולי עדיין שנוי במחלוקת בהוליווד בעקבות גירושיו מאמבר הרד והאישומים על התעללות בצידם, אולם ככל שמדובר בפסטיבל קאן חובב השערוריות אין כל מניעה ליהנות מאבק הכוכבים שלו ולבחור בסרט חדש בכיכובו "ז'אן דו-בארי", שכאמור יפתח השנה את הפסטיבל בריברייה הצרפתית ב-16 במאי. דפ יגלם את המלך לואי ה-15, כשהבמאית מאיוון אף מככבת בתפקיד הראשי כיצאנית שמטפסת במעלה הסולם המעמדי עד למיטת המלכות שלו. די בנוכחות של דפ כדי לעורר ביקורת, ואפשר לשער שיש מי שגם מי שיתלונן על הסיפור עצמו שלא הולם את רוח הזמן, אולם את השערורייה התורנית עוררה הבמאית עצמה, שתקפה בשבוע שעבר מבקר קולנוע צרפתי שישב לתומו במסעדה בפריז ויצא ממנה עם שערות תלושות ויריקה בפנים. תלונה במשטרה כבר הוגשה.
בתו של דפ, לילי רוז דפ, תגיע גם היא לריביירה הצרפתית עם עסקים משלה. הסדרה החדשה The Idol, שבה היא מככבת, תזכה להקרנה מיוחדת. מדובר בהפקה של HBO שביים יוצר "אופוריה" סם לוינסון בשיתוף עם המוזיקאי דה וויקאנד. עדויות על התנהלות קיצונית בלתי מתקבלת על הדעת מאחורי הקלעים פורסמו לאחרונה בפומבי, מה שהגביר באופן טבעי את הפרופיל של הסדרה, מה שכנראה קסם למארגנים.
2 צפייה בגלריה
לילי רוז דפ
לילי רוז דפ
איחוד משפחתי על השטיח האדום. לילי רוז דפ
(צילום: Julien M. Hekimian/Getty Images)
פרסום חיובי יותר מגיע מכיוונו של מרטין סקורסזה, שהמותחן החדש שלו "רוצחי פרח הירח" מבית אפל TV פלוס, יוקרן בבכורה בריביירה, לשם יגיעו שניים מהשחקנים האהובים על הבמאי המהולל, לאונרדו דיקפריו ורוברט דה נירו (לצידם מככבים ג'סי פלמונס, ברנדן פרייזר ולילי גלדסטון). בנוסף לכך חביב קאן פדרו אלמודובר יתכבד בהצגת סרטו A Strange Way of Life שהוא בעצם מערבון דובר אנגלית בהשתתפות פדרו פסקל ואית'ן הוק. זאת ועוד, קאן יארח את הקרנת הבכורה העולמית של "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", החמישי בפרנצ'ייז ההוליוודי המצליח. בסרט שביים ג'יימס מנגולד מככב הריסון פורד כארכיאולוג האגדי ולצידו פיבי וולר-ברידג', מאדס מיקלסן, לצידו אנטוניו בנדרס, טובי ג'ונס, בויד הולברוק וג'ון רייס-דייויס שחוזר לתפקיד סלאח המצרי, עוזרו של אינדי מ"שודדי התיבה האבודה".