לי "סקראץ'" פרי, המוזיקאי והמפיק שנחשב לאחד מחלוצי הרגאיי והדאב, הלך לעולמו בבית חולים בג'מייקה, כך מדווח הערב (ב') אתר "הגארדיאן".
3 צפייה בגלריה
לי סקראץ' פרי
לי סקראץ' פרי
לי סקראץ' פרי
(צילום: Getty Images)
באתר NME צוין כי פרי בן ה-85 נאבק במחלה, אולם בשלב זה טרם פורסמה באופן רשמי סיבת פטירתו. אנדרו הולנס, ראש ממשלת ג'מייקה, שלח את "תנחומיו וצערו העמוק למשפחתו, חבריו ומעריציו של הזמר והמפיק האגדי. ללא צל של ספק, פרי ייזכר לנצח בזכות תרומתו המדהימה למוזיקה".
עבודתו של פרי כמפיק ביססה את ז'אנר הרגאיי שמארלי הפך למפורסם, בעוד שלהפקות הדאב שלו היו השפעה עמוקה על הפוסט-פאנק, היפ הופ, דאנס וז'אנרי מוזיקה נוספים.
פרי, שנקרא במקור ריינפורד יו פרי, נולד בצפון-מערב ג'מייקה ב-1936 ועזב את בית הספר בצעירותו. קלמנט "קוקסון" דוד, מפיק מוזיקלי שהיה בעליה של חברת התקליטים הג'מייקנית הנחשבת Studio One, שכר את שירותיו של פרי כעוזר ולאחר מכן כצייד כישרונות, די.ג'יי, מנהל חנות ולבסוף גם כאמן בפני עצמו.
כשעזב את חברת התקליטים הוא החל לעבוד עם ג'ו גיבס, ממפיקי המוזיקה הגדולים באי, אולם לבסוף הסתכסך איתו - והחליט להקים אולפן משלו שבו הקליט את הרכבו החדש, The Upsetter. יחד עימם, הוא הקליט את Return of Django, אלבום עם שירים שנועדו למערבוני ספגטי כמו "הטוב, הרע והמכוער" של קלינט איסטווד, ואחרים.
3 צפייה בגלריה
לי סקראץ' פרי
לי סקראץ' פרי
לי סקראץ' פרי
(צילום: Getty Images)
במרוצת השנים הוא עבד עם מוזיקאים כמו מובי, ג'ורג' קלינטון, הקלאש, הביסטי בויז ובראשם כמובן בוב מארלי והווילרס, שכללה כמה מחברי להקתו שלו, The Upsetters. ההקלטות הללו של מארלי והווילרס עם פרי מ-1970 ו-1971 נחשבות עד היום לאיקוניות, אולם שיתוף הפעולה בין שני הצצדים הסתיים באקורד צורם כשמארלי האשים אותו בגניבת כספי הלהקה, והוא בתגובה השיב שמארלי מכר את נשמתו לאדם הלבן ולכסף המערבי. באני ויילר, מחברי ההרכב (שהלך גם הוא לעולמו במרץ 2021), אמר על כך בריאיון ל"הגארדיאן": "הוא פשוט ישב שם באולפן בזמן שניגנו את המוזיקה שלנו, ואז הוא דפק אותנו. לא ראינו שקל מהאלבומים שהקלטנו איתו. הבורות של לי פרי עלתה לנו הרבה כסף ואף פעם לא סלחתי לו".
הניתוק ממארלי פתח עידן חדש בפני פרי, שחזר לניסיונות עיצוב הצליל בתוך האולפן החדש שהקים לעצמו, Black Ark, שבו המשיך בהתפתחותו האישית כמפיק, כשהוא מאט את המקצבים, הופך את סלילי ההקלטה, מקליט בקבוקים נשברים ויריות אקדח ומגביר את הבס. כמו כן, כאמור, עיצב פרי את הדאב - גרסאות רמיקס איטיות ומהפנטות לשירי הרגאיי שנועדו לשמש את התקליטנים בסאונד סיסטמס.
3 צפייה בגלריה
לי סקראץ' פרי
לי סקראץ' פרי
לי סקראץ' פרי
(צילום: Getty Images)
בין אורחיו ב-Black Ark היו פול ולינדה מקרטני, שהקליטו שם שני שירים. תקרית מביכה התרחשה ב-1980, כשפרי שלח מכתב לממשלת יפן לאחר שמקרטני נעצר על אחזקת פחות מ-220 גרם מריחואנה במזוודתו. "בבקשה אל תחשיבו את כמות העשבים שנמצאה כמופרזת", כתב, "כוונותיו של המאסטר פול פקרטני חיוביות". ב-1983 פרי שרף את ה-Black Ark, כשהוא משוכנע שהמקום רדוף על ידי רוחות מרושעות, אך המשיך להקליט באופן סדיר את סוף חייו.
בשנת 2001, פרי הופיע במועדון הדינמו דבש שבת לאביב. שנתיים לאחר מכן, הוא זכה בפרס גראמי על אלבום הרגאיי הטוב ביותר, Jamaican E.T, וב-2008 שוחרר סרט דוקומנטרי על חייו, The Upsetter, אשר קוריין על ידי השחקן בניסיו דל טורו.
פרי היה נשוי פעמיים - ראשית לפולט פרי, שממנה התגרש ב-1979, ולאחר מכן למיריי רואג, שאותה פגש עשור לאחר מכן. בהמשך הוא עבר לשוויץ כדי לחיות עימה, ולשניים שני ילדים.