זמן קצר לפני שהחלה החזרה האחרונה לקראת גמר האירוויזיון שיתקיים הלילה (שבת) בהשתתפות הנציגה הישראלית עדן גולן, התפתח עימות בין נציגי יוון, אירלנד ושווייץ לבין הסטייליסט של עדן גולן איתי בצלאלי.
הצגת המשלחות בחזרה לגמר האירוויזיון
(צילום: אבי זייקנר, יורומיקס)
בצלאלי סיפר בסטורי ברשתות החברתיות, שנמחק מאז, כי לפני החזרה הוא - לצד רבים אחרים - צילם את נציגי שווייץ, אירלנד ויוון, כשלפתע "היוונייה צרחה עליי, 'אל תצלם!' והניפה כלפיי אצבע משולשת. למרות שאני לא היחידי שצילמתי היא התנפלה עליי". עוד הוא הוסיף כי לאחר המקרה הוציאו אותו מהארנה.
מאז בצלאלי הוחזר לאירוע, אך מתאגיד השידור נמסר כי "בעקבות בקשת ה-EBU עברה המשלחת הישראלית לחדר אחר במתחם המשלחות. עדן גולן, נציגת ישראל, ואיתה חברי המשלחת כולם, ממוקדים אך ורק בהופעה הערב ועושים כל מאמץ כדי שזו תהיה מקצועית ותייצג את ישראל באופן המכובד והראוי ביותר". במשלחת מספרים כי ההעברה נועדה להרחיק את המשלחת הישראלית מהמשלחת האירית שהייתה סמוכה אליהם.
באופן לא שגרתי כשמדובר באיגוד השידור האירופי (EBU), החזרה החלה ב-17 דקות איחור, בעוד נציגי אירלנד, יוון ושווייץ - במבי תא'ג, מארינה סאטי ונמו - שאותם הזכיר בצלאלי בסיפורו, נעדרו מהצגת המשלחות בתחילת החזרה. באיגוד השידור ציינו כי הנציגים אינם מחויבים לקחת חלק בהצגת המשלחות.
4 צפייה בגלריה
איתי בצלאלי ומארינה סאטי
איתי בצלאלי ומארינה סאטי
איתי בצלאלי ומארינה סאטי
(צילום: אביגיל עוזי, EBU)
נציג.ת אירלנד במבי ת'אג (המזדהה כנון-בינארי.ת) גם לא הופיע.ה בחזרה, ושיתפ.ה ברשתות החברתיות כי "התרחשה סיטואציה בזמן שחיכינו לעלות לבמה בשביל חזרת מצעד הדגלים, שבה הייתי צריכ.ה לעורר מיידית את תשומת ליבם של ה-EBU. ה-EBU טיפלו בנושא בצורה רצינית ומאז אנחנו מנהלים דיון בנוגע למה שצריך לעשות. זה אומר שפספסתי את חזרת התלבושות שלי. אני ממש מתנצל.ת בפני המעריצים שבאו לראות אותי. אני מקווה לראות אתכם על הבמה הלילה".
במקביל, פורסם באתר תאגיד השידור האירי (RTE) כי הנציג.ה האירי.ת פנתה למארגני התחרות בנוגע להערות שהשמיעו הפרשנים של כאן, עקיבא נוביק ואסף ליברמן, לפני ההופעה שלה בחצי הגמר הראשון שבו התחרתה ביום ג'. במבי ת'אג טוענ.ת כי הדברים של השניים מפרים את חוקי האירוויזיון ולכן יש להדיח את ישראל מהתחרות. "יש לי הרבה יותר כעס והרבה יותר דרייב עכשיו" אמר.ה בריאיון לרשת.
במשדר חצי הגמר הראשון אמרו הפרשנים: "זה הזמן רבותיי להרחיק ילדים מהטלוויזיה, הנה מגיע השיר הכי מפחיד שנראה הערב. נראה כאן הרבה כישופים ולחשים ולבוש שחור וסמל השטן ובובות וודו, כאילו אנחנו בשנות ה-90 בכיכר החתולות בירושלים". עוד הוסיפו לאחר מכן "השיר מעורר אי-נוחות גם באירלנד, יש עצומה נגד במבי ת'אג שטוענת שלועגים לתרבות האירית". ובין השניים התפתח דו-שיח קצר: "אתה אומר לועגים ברבים כי במבי ת'אג מעדיפים שיפנו אליהם בלשון רבים כחלק מהזהות הא-בינארית שלהם". "הם גם מעדיפים להשחיר על ישראל, אולי נדבר על זה בהמשך". "הכינו את הקללות".
על פי RTE איגוד השידור האירופי שוחח עם כאן. "חזרנו על החשיבות שכל הפרשנים יכבדו את כל האמנים המשתתפים בתחרות וצייתו לכללי האירוע והתקנות", נמסר מטעמם.
עוד בנושא:
החזרה היום החלה כשעה לאחר שה-EBU אישר כי נציג הולנד יוסט קליין יודח מהתחרות בגלל תקרית אלימה נגד עובדת הפקה שהגישה תלונה במשטרה. קליין היה אמור להופיע עם שירו Europapa לפני שירה של גולן, וטרם הודעת ה-EBU על הדחתו איימו שש מדינות כי יעזבו את התחרות, כאשר חלק גדול מהמשלחות סבור כי מדובר בסנקציה אחרי התנהלותו הפוגענית נגד המשלחת הישראלית ועדן גולן.
4 צפייה בגלריה
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד, מתוך מסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד, מתוך מסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
"מתנצלת בפני המעריצים שבאו לראות אותי". במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד, מתוך מסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
כזכור יוסט כיסה את עצמו בזמן שעדן גולן דיברה במסיבת העיתונאים בתום חצי הגמר. באותו אירוע עיתונאי מפולין שאל את הזמרת בת ה-20 אם היא חושבת שבעצם התמודדותה היא מסכנת את יתר המתמודדים האחרים בתחרות, ומנחה האירוע ציין בפניה שהיא אינה חייבת לתת לו את תשובתה, אז קליין התערב ותהה "למה שלא [תענה]?".
גולן עלתה היום לבמה וביצעה את "הוריקן" לקול שריקות בוז מחרישות אוזניים, אך שרה מעולה, מדויק ונראתה נינוחה. בחלקו האחרון של השיר בעברית קריאות הבוז התעצמו, אולם בקרב העיתונאים נרשמו מחיאות כפיים. "עדן הייתה מושלמת, רגועה ומדויקת. ממשיכים לפזר אהבה ובטחון מול ההייטרים. מאמין בגביע", מסר הבמאי של המשלחת יואב צפיר ל-ynet.
במהלך החזרה נודע כי נורבגיה יחליפו את הזמרת אלסנדרה מלה, נציגתם לאירוויזיון 2023, שהייתה אמורה להקריא את הניקוד שמעניקה המדינה בתחרות. "למרות שאני אסירת על ההזדמנות שניתנה לי, ההחלטתי לפרוש מהאירוע", הכריזה הזמרת בסרטון באינסטגרם. "'מאוחדים על ידי מוזיקה' - המוטו של האירוויזיון - זו הסיבה שאני עושה מוזיקה. לאחד אנשים, להפגיש אותם. אבל כרגע המילים האלה הן מילים ריקות. מתרחש רצח עם ואני מבקשת מכולכם לפקוח את העיניים ולפתוח את הלב. לתת לאהבה להוביל אתכם אל האמת - היא ממש מולכם. שחררו את פלסטין".
4 צפייה בגלריה
אלסנדרה, נציגת נורבגיה בגמר אירוויזיון 2023
אלסנדרה, נציגת נורבגיה בגמר אירוויזיון 2023
"מתרחש רצח עם ואני מבקשת מכולכם לפקוח את העיניים ולפתוח את הלב". אלסנדרה, נציגת נורבגיה בגמר אירוויזיון 2023
(צילום: רויטרס)
המתחרה הצרפתי סלימאן ויתר על כ-30 שניות מהשיר המייצג של המדינה, Mon Amour, כדי לשאת מונולוג על אחווה ושלום. "מאז שהייתי קטן חלמתי להיות זמר. אנחנו צריכים להתאחד על ידי מוזיקה, אהבה ושלום". ה-EBU הבהיר כי מעשיו של סלימאן לא עברו על חוקי התחרות שכן הוא עדכן אותם בעניין לפני שעלה לבמה. "יידעו אותנו שהאמן הצרפתי רוצה לדבר במהלך הנאמבר שלו. הוא רצה לשמור את קולו (לקראת הערב) ולשלוח מסר של אהבה. הוא יופיע כרגיל הערב בגמר האירוויזיון".
4 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
דרכה של הנציגה הישראלית לרגע הזה הייתה לא פשוטה, אך לחזרה זו עלתה כשבאתרי ההימורים היא ממוקמת במקום השני, עם סיכוי של כ-20% לזכות בתחרות. בחזרות שהתקיימו לפני חצי הגמר וכך גם במשדר עצמו - הנציגה הישראלית עלתה לקריאות בוז רמות מהקהל וקריאות "לשחרר את פלסטין", אולם בחצי הגמר קריאות העידוד גברו על קריאות הבוז וגולן הבטיחה לעצמה מקום בגמר ונסקה בטבלאות ההימורים.