ימים ספורים לאחר שזכה בפרס אמ"י למפעל חיים, הזמר גבי ברלין הלך לעולמו היום בבוקר (ה') בבית החולים איכילוב בתל אביב, והוא בן 80. ארונו של ברלין יוצב מחר (ו') בתשע וחצי בבוקר בבית ציוני אמריקה בתל אביב, שם יוכל הקהל הרחב לחלוק לו כבוד אחרון. ההלוויה תתקיים בבית העלמין חולון בשעה 12:00.
4 צפייה בגלריה
גבי ברלין
גבי ברלין
גבי ברלין
(צילום: צביקה טישלר)
ברלין התמודד בתקופה האחרונה עם מחלת הסרטן, ובשבוע האחרון הסתבכויות נוספות הובילו להחמרה במצבו. "הוא נלחם בכל הכוח", סיפרה זוגתו דינה ל-ynet, "כל כך הרבה אנשים אהבו אותו ואוהבים אותו. עצוב מאוד".
למשמע הבשורה ספדו לזמר חברים, קולגות ואנשי תרבות. נורית הירש, חברתו של ברלין מזה שנים ארוכות, סיפרה ל-ynet: "גבי ואני למדנו יחד בתיכון עירוני א', והוא היה המפקד שלי בלהקת השריון. בתחילת דרכי אני הלחנתי לו את השיר הראשון שלו, 'עלי אדמות', עם מילים של שמשון חלפי. כל כך אהבתי את המילים ואת הקול של גבי, היינו לאורך השנים בידידות והוא היה איש נעים הליכות, אדם טוב עם קול מצוין, הוא עוד המשיך לשיר.
"צלצלתי אליו לפני שבוע לשאול לשלומו, והוא אמר, 'אני בסדר', והיה חייכן ואופטימי. ראיתי שקיבל את פרס מפעל החיים והוא אומנם נראה לא טוב - אבל הוא היה מאושר. בסוף הוא היה מאושר - וזה מה שחשוב, הוא זכה להוקרה שלא קיבל, כי הוא היה מאוד צנוע. הוא היה איש של אנשים, ובמועדון הזמר שלו על שפת הים היה קהל שעקב אחריו שנים, בא בכל שבת וחגג איתו את מדינת ישראל. אני לא עצובה על שהלך, כי הוא עשה את שלו ובגדול. אני נזכרת בו בחיוך".
שר התרבות מיקי זוהר ספד לו: "הצטערתי להתבשר על לכתו של גבי ברלין, מענקי המובילים את השירה בציבור בישראל. גבי ז"ל, זוכה פרס מפעל חיים מטעם אמ"י, ידע בכישרון ובחן לחבר את מגוון הקולות בחברה הישראלית לשירה בציבור, היוצאת מן הלב ונכנסת ללבבות. יהי זכרו ברוך".
מטעם איגוד אמני ישראל נמסר: "משפחת אמ"י נפרדת בעצב מהזמר גבי ברלין שהלך לעולמו. רק לפני מספר ימים, זכה ברלין, מאמני הזמר העברי הוותיקים והאהובים בארץ, לקבל בהפתעה את פרס אמ"י למפעל חיים באירוע מיוחד של משה להב, 'הטיש הגדול', והקהל אף זכה לשמוע אותו שר בפעם האחרונה ולהריע לו על פועלו רב השנים. מלבד היותו זמר ומנחה שירה בציבור, ברלין כיהן שנים רבות בוועד המנהל של איגוד אמני ישראל, ובכך תרם רבות לשיפור מעמדם וזכויותיהם של כל חבריו האמנים".
4 צפייה בגלריה
גבי ברלין עם אילנית, מירל רזניק ויעקב אגמון
גבי ברלין עם אילנית, מירל רזניק ויעקב אגמון
גבי ברלין עם אילנית, מירל רזניק ויעקב אגמון
(צילום: אלי דסה, העולם הזה)
גם ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, ספד לברלין: "בצער רב שמעתי את הידיעה על פטירתו של גבי ברלין, מענקי הזמר העברי, תושב גבעתיים ואזרח הכבוד שלה. אני שמח שזכינו השנה לחגוג לו בעיר את יום הולדתו ה-80, עוד בטרם נתגלתה המחלה הארורה בגופו, ולהעניק לו את תואר ״אזרח הכבוד״ של גבעתיים. להעניק לועונג ואושר בפרויקט הזמר העברי אותו העביר לילדי בית הספר יגאל אלון. נוח על משכבך בשלום איש יקר, תודה על כל מה שעשית עבור הזמר והשירה הארץ-ישראלית. ‏
יו"ר אמ"י, יונה אליאן קשת, הוסיפה כי "עולם התרבות הישראלי איבד הבוקר עוד אחד מעמודי התווך שלו. אם יש נחמה, היא בכך שזכינו להודות לו ולהראות לו עד כמה אהבו אותו עוד בחייו, באירוע שנערך בשבוע שעבר, שם זכה גם למחיאות כפיים ממושכות ואחרונות. תרומתו הן בפן התרבותי, והן בפועלו הרב למען זכויות האמנים ושימור הזמר העברי לא תישכח. תנחומינו הכנים לדינה והמשפחה".
4 צפייה בגלריה
גבי ברלין
גבי ברלין
גבי ברלין
(צילום: אורן אהרוני)
ברלין נולד באוגוסט 1942 בשכונת יד אליהו שבתל אביב, לזוג הורים שעלו לישראל מברית המועצות. המוזיקה נכחה בחייו כבר מילדותו - אביו שמואל היה זמר, ואילו אימו אסתר הייתה מורה לפסנתר. כבר כילד היה משתתף במופעים בבית הספר, ובגיל 12 בלבד עלה על הבמות כשלקח חלק בקומדיה "כטוב בעיניכם", ובהצגה "הנפש הטובה מסצ'ואן" בתיאטרון הקאמרי.
בצבא שירת תחילה בחיל התותחנים, אך במסיבה גדודית, הפזמונאי ומי שהיה המייסד והמפיק של להקת גייסות השריון, שאול ביבר ז"ל, הבחין בכישרון השירה של ברלין, והחליט לצרפו ללהקה, שם החלה דרכו המוזיקלית.
עם שחרורו מהצבא החל ללמוד ביולוגיה באוניברסיטה, אך התשוקה למוזיקה לא שככה. ברלין הצטרף ללהקת טיילת ולאחר מכן ללהקת שבעת המינים, ובשנת 1968 הוציא אלבום סולו ראשון, כשבסוף אותה שנה שיר הנושא מתוכו - "שיר לאלמונית" - טיפס לראש מצעד הפזמונים. למרות הפופולריות של השיר, באותה תקופה ברלין לא התפרנס ממוזיקה ועבד כמורה לביולוגיה בתיכון עירוני י"א בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
גבי ברלין
גבי ברלין
גבי ברלין
(צילום: מיכאל קרמר)
ב-1988 נכנס לעולם השירה בציבור כשהחל להקליט מחרוזות לערבי שירה על פי נושא, שהפכו אותו לדמות מרכזית בעולם השירה בציבור הישראלי, ובמיוחד בזכות ערבי השירה בציבור שהיה מקיים ומנחה ב"מקום בחוץ" שבחוף תל ברוך.
מתחילת שנות ה-2000 ברלין הפחית בהקלטות, אך המשיך להנחות ערבי שירה בציבור רבים ומצליחים. ב-2019 לקח חלק בפסטיבל השיר הבא, גרסתו המחודשת של פסטיבל הזמר המיתולוגי, שם ביצע דואט עם הזמרת דפנה ארמוני לשיר "שפחה את ומלכה", וזכה במקום הראשון.
לפני ימים בודדים קיבל ברלין בהפתעה פרס אמ"י למפעל חיים במהלך מופע השירה בציבור "הטיש הגדול". "נוכחנו עד כמה חשוב להראות את ההערכה, ההוקרה והאהבה שלנו לאמנים שלקחו חלק כל כך חשוב בעיצוב התרבות הישראלית, עוד בחייהם. אין ראוי מגבי לקבל את הפרס הזה", מסרה אז יושבת ראש אמ"י, יונה אליאן קשת.