העיתון הבריטי "הגרדיאן" הסיר אמש (ד') את מכתבו של אוסמה בן לאדן - "מכתב לאמריקה" (במקור - "מכתב לאנשי אמריקה", Letter to the American People) שפורסם באתר לפני 21 שנה, וזאת לאחר שתוכנו הפך ויראלי ברחבי הטיקטוק. היום (ה') הודיעה גם טיקטוק כי תסיר את המכתב מהפלטפורמה.
1 צפייה בגלריה
אוסאמה בן לאדן
אוסאמה בן לאדן
אוסאמה בן לאדן
(צילום: EPA)
"אני צריכה שכולכם תפסיקו את מה שאתם עושים ברגע זה ותלכו לקרוא את 'מכתב לאמריקה', זה בסך הכול שני עמודים", כתבה משתמשת הטיקטוק Lynette Adkins באחד מהסרטונים הראשונים שפורסמו בנושא שלשום, שכבר איננו זמין לצפייה ושכותרתו הייתה "אני... לא בסדר". "ואז תחזרו ותגידו לי מה אתם חושבים", המשיכה, "כי כמו רבים אני מרגישה שאני עוברת משבר קיומי. אני צריכה שתגידו שאתם מרגישים כמוני".
באותו המכתב, שפורסם כשנה לאחר פיגועי הטרור שהתרחשו בארצות הברית ב-11 בספטמבר, בן לאדן ענה לשאלות שהעסיקו את התקשורת האמריקנית באותה העת - והסביר את הסיבות שבגינן תקף את אמריקה. התשובות שבן לאדן נתן לפני יותר משני עשורים המחישו עבור הגולשים הצעירים את גודלו של הקונפליקט הישראלי-פלסטיני, והן זכו לתהודה מחודשת בימים אלה שבהם מתחוללת המלחמה בישראל נגד החמאס, כשצעירים רבים בעולם מנסים להבין את הנרטיב של הקונפליקט בצורה ברורה ככל הניתן ולתפוס צד.
@biondaxox Replying to @aisha #greenscreen i genuinely cant believe i havent found this letter before while years of researching 9/11 tbh, but I recommend everyone read it and form your own opinions. #lettertoamerica #freepalestine #fyp ♬ original sound - A🫶🏼
בן לאדן תקף במכתבו את מדינת ישראל והאשים אותה ב"אחד הפשעים הגדולים אי פעם" - כיבוש האדמה הפלסטינית. "כל אדם שזיהם את ידיו ותרם לפשע הזה מוכרח לשלם מחיר כבד", כתב אז. עוד הוסיף בן לאדן באותו המכתב שאת כיבוש האדמה הפלסטינית יש לנקום, והפנה אצבע מאשימה גם כלפי אמריקה ותושביה, שכספי המיסים שלהם מימנו את הפצצות שהטיל הצבא האמריקני באפגניסטן והרסו את בתיהם של הפלסטינים. "זו הסיבה שהאמריקאים לא תמימים - הפשעים שהם והיהודים ביצעו נגדנו", הוסיף - זאת כמובן כשהוא מצדיק את רצח ההמונים החפים מפשע, ואף קורא לציבור לנקום את נקמתם.
כמו אותה הגולשת, משתמשים צעירים רבים נוספים הביעו מאז את תדהמתם מתוכן המכתב בסרטונים שפרסמו ברחבי הרשת. "עיניי נפקחו", כתב גולש אחד, וגולש נוסף כתב "שיקרו לנו כל החיים".
על אף שחיפוש קצר בגוגל מוביל לעמוד המקורי שבו עלה המכתב ב"הגרדיאן" - בתוך אותו הלינק נכתב כי המסמך שהיה בו הוסר מהאתר. "העמוד הזה הציג את המסמך המתורגם של מכתבו המלא של אוסמה בן לאדן Letter to the American People כפי שפורסם ב-Observer ב-24 בנובמבר 2002. המסמך הוסר מהאתר ב-15 בנובמבר 2023".
מאז הורדת המכתב מאתר העיתון, התיוג #lettertoamerica אוזכר ביותר משמונה מיליון סרטונים ברשת החברתית, וממשיך לצבור אזכורים נוספים כשגולשים רבים נדהמים מהתוכן ומזדהים עימו, כמו גם מביעים את מורת רוחם על הורדת המכתב מהרשת. "למרבה המזל הם לא יכולים למחוק את הזיכרונות שלנו", כתב משתמש X (טוויטר לשעבר) שטען שצנזור המאמר שהפך לוויראלי ברשת אינו מקרי. לצידם, ישנן גם משתמשים שמופתעים מהתמיכה הנרחבת שהטרוריסט שאחראי לרצח של אלפי אנשים מקבל מהגולשים האמריקאים, שממשיכים לשתף את הטקסט ולצודד בו כאמצעי לתקיפת פעולות ישראל ברקע המלחמה.
דובר מטעם "הגרדיאן" הסביר את הסיבה שהמכתב הורד מהרשת בהתכתבות מייל עם אתר The Daily Beast, כשאמר כי "תוכן המכתב שפורסם באתר האינטרנט שלנו לפני 20 שנה שותף [כעת] בתפוצה רחבה ברשתות החברתיות ללא ההקשר המקורי שלו".
פורסם לראשונה: 14:27, 16.11.23