ב-2018 התלהטו הצהובונים הבריטיים מסכסוך עסיסי שהתגלע בין שתי פיגורות אהובות ועסיסיות אף הן. אוזי אוסבורן, הסולן של להקת בלאק סבאת', השמיץ את בנות משפחת קרדשיאן ואת סדרת הריאליטי שהעלתה אותן לגדולה. בריאיון למגזין The Big Issue הוא סיפר על שיחה עם אשתו, שרון, שבה תהה "מה נסגר עם הקרדשיאנז האלו? הן לא שרות, הן לא משחקות, הן לא עושות כלום!" אוזי נענה בתשובה ש"הטרנד עכשיו הוא שאנשים רוצים להפוך לסלבס ולהרוויח כסף מלא לעשות שום דבר מזוין".
10 צפייה בגלריה
שרון ואוזי אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
שרון ואוזי אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
לקחה את הז'אנר אל לב המיינסטרים. שרון ואוזי מתוך "משפחת אוסבורן"
(צילום מסך, MTV)
זה אולי לא היה עניין לעסוק בו אלמלא התוכנית שאוסבורן עמד במרכזה הייתה אימה הרוחנית של הקרדשיאנז בכל הנוגע לאילן היוחסין של סדרות ריאליטי. יותר מ-15 שנה לפני כן עלתה ב-MTV "משפחת אוסבורן" שסללה את הדרך לקרדשיאנז ולהרבה סדרות נוספות, והשפיעה במידה רבה על מפת הריאליטי ועל הז'אנר כפי שאנחנו צורכים אותו היום.
The Osbournes, בשמה המקורי, לא הייתה סדרת הריאליטי הראשונה של MTV אבל בשנת 2002 היא בהחלט לקחה את הז'אנר - שהיה אז ממש בתחילת דרכו - אל לב המיינסטרים. היא עקבה בסגנון "זבוב על הקיר" אחר ההתרחשויות בבית משפחת אוסבורן, שבו שהו אוזי ושרון, ההורים ושני המתבגרים שלהם - קלי וג'ק. התוכנית נעה על סקאלה רחבה בין סצנות מטופשות לחלוטין, כמו ההימלטויות של אוזי מההפרשות שהותירו אחריהם כלבי המחמד שלהם, ועד ההתמודדות של המשפחה עם סרטן המעי שאובחן אצל אשתו שרון, ההתמכרות של שני הצאצאים למשככי כאבים ותאונת הדרכים הקשה שאוזי היה מעורב בה.
(המיטב מהעונה הראשונה)
10 צפייה בגלריה
שרון ואוזי אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
שרון ואוזי אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
סדרת הריאליטי הראשונה שזכתה בפרס האמי. שרון ואוזי מתוך "משפחת אוסבורן"
(צילום מסך, MTV)
אבל קסמה של "משפחת אוסבורן" היה טמון בעובדה ששבט האוסבורנים נראה די דומה לנו, האנשים שצפו בו, למעט העובדה שבאמתחתם בית ענק, הרבה כסף וההצדקה לומר משפטים כמו "אני פאקינג נסיך האופל, שרון! רשע! מה לעזאזל מרושע במכונת בועות מזוינת?!" (אוזי לאשתו כאשר הוסיפה לתפאורת הבמה בהופעות שלו מכונת בועות). "משפחת אוסבורן" הפכה די מהר לתוכנית הנצפית ביותר בהיסטוריה של MTV, ולסדרת הריאליטי הראשונה שזכתה בפרס האמי תחת קטגוריית סדרות לא-מתוסרטות, כלומר סדרות דוקו רציניות - מאחר ולריאליטי עוד לא הוקצתה קטגוריה משלה. "משפחת אוסבורן" שרדה ארבע עונות אבל השריצה בהמשך שלל סדרות-בת - כולן בכיכובם של בני המשפחה - החייתה את הקריירה המוזיקלית של אוזי, וכאמור הורישה את הגנטיקה המצוינת שלה לשלל סדרות ריאליטי עד היום, בהן "הבוזגלוס" וה"רפאליס" הישראליות.

ז'אנר חדש נולד

צילומי "משפחת אוסבורן" לא היו הפעם הראשונה שהמצלמה ביקרה באחוזה של המשפחה בלוס אנג'לס. הסדרה Cribs של MTV סיפקה לצופים שלה הצצה מצולמת לבתים של אנשים מפורסמים ולאורח חייהם. הפרק של Cribs שהתארח אצל האוסבורנים הכיל את כל הטוב שהביאה "משפחת אוסבורן" שעלתה אחרי כן. גם הצופים חשבו אותו הדבר והרייטינג של הפרק היה גבוה במיוחד, מה שהדליק את הנורה העסקית בראשה של שרון אוסבורן, המתפקדת גם על תקן המנהלת האישית של אוזי, שהציעה לערוץ להפיק סדרת ריאליטי על המשפחה.
10 צפייה בגלריה
מתוך "משפחת אוסבורן"
מתוך "משפחת אוסבורן"
כמו החיים, אבל כתוב מראש. מתוך "משפחת אוסבורן"
(צילום מסך, MTV)
MTV לא היו אז בתולי ריאליטי. היו להם את "העולם האמיתי", שליווה צעירים בצעדיהם הראשונים מחוץ לבית, או הספין-אוף שלה Road Rules, מעין גרסת "חפש את המטמון". "האח הגדול" ו"הישרדות" עלו שנה קודם לכן והביאו קהל צעיר ונחשק, וגם התוכנית Behind the Music ב-VH1, שהציעה הצצה לחייהם של מוזיקאים מפורסמים (בהם אחד, אוזי אוסבורן), הביאה רייטינג נאה. אבל הרעיון לצלם סדרה שלמה על חיי יומיום בלתי צפויים של משפחה אחת, מפורסמת ככל שתהיה, עדיין נשמע לערוץ כמו קפיצה למאורת הארנב. בערוץ העלו אם כן הצעה נגדית: סיטקום מתוסרט שיהיה מבוסס על דמויותיהם של בני משפחת אוסבורן ובכיכובם - כלומר כמו החיים אבל כתוב מראש. הרעיון התבסס על סיטקום משנות ה-50 בשם "המופע של אוזי והארייט", שנכתב על קורותיהם של המוזיקאים אוזי והארייט נלסון והילדים שלהם, שגם גילמו את עצמם. לפי ביל גריידן, שהיה אז נשיא MTV, ההחלטה שהתקבלה לבסוף הייתה סוג של פשרה, שהולידה ז'אנר חדש: ריאליטי סיטקום.
MTV התחייבה לעשרה פרקים לעונה הראשונה והצילומים יצאו לדרך. לפני שהמצלמות חצו את סף האחוזה בחרה הבת הגדולה של האוסבורנים, איימי, שהייתה בת 16, לעזוב את הבית כדי לא להיות חלק מהתוכנית - צעד ששרון סיפרה בהמשך בתוכנית The Talk שהיא מתחרטת שנתנה לו את הסכמתה. בפעם הנדירה שמופיעה באחת הסצנות איימי - מוזיקאית בפני עצמה - הפנים שלה מטושטשות. בריאיון שנתנה בהמשך ל"אינדיפנדנט" היא כינתה את הסדרה "טיפשית מאוד" והביעה את חוסר הנוחות שלה מהאופן שבו התנהגו הוריה מול המצלמה. הפרידה, לדבריה, הביאה להדרדרות היחסים בינה לבין שאר בני המשפחה, שלא נוהגים להתראות אבל יש ביניהם "קבלה הדדית".
10 צפייה בגלריה
איימי אוסבורן
איימי אוסבורן
עזבה את הבית כדי לא להיות חלק מהתוכנית. איימי אוסבורן
(צילום: Ignat/Bauer-Griffin/GC Images)
לדברי גריידן, MTV שלחו את צוותי הצילום (והיו הרבה כאלה) בלי מושג מה הולך לקרות באחוזת האוסבורנים. הצוותים החלו פשוט לאסוף חומרי גלם וגילו סצנות שהקבילו לנרטיבים מוכרים בסיטקומים - כמו שרון זורקת אוכל על השכנים או קלי חוזרת עם קעקוע - אלא שאצל האוסבורנים היה "טוויסט שערורייתי שלא היית מאמין", ציין גריידן בריאיון ל"הגרדיאן".
לכתבות נוספות:
במבט ראשון נדמה שהאוסבורנים היו חסרי מודעות למצלמה או לפחות הצליחו להתעלם ממנה במידה רבה, אולי לא דבר בלתי רגיל למשפחה שרגילה לחיות תחת העין הציבורית. רק לעיתים רחוקות הם דיברו אל המצלמות, אבל הם היו כמובן אמני מדיה - שיתפו פעולה והציגו גרסה של עצמם למצלמה שתיעדה אותם. הם ביטאו כעס ושמחה באופן המוקצן שאנחנו רגילים לזהות מסיטקומים (כמו קלי וג'ק שתמיד נגעלו באופן מוגזם כשההורים שלהם התחבקו) והם תמיד שאפו לזעזע את הצופים. למשל כששרון החרימה בקבוק של ג'ק דניאלס מהחבר הקטין של ג'ק, ולקחה אותו לאמבטיה כדי להשתין בתוכו - דבר שספק אם הייתה עושה בהיעדר מצלמות. או כאשר אוזי האכיל את הציפור שלו באוכל שהוא לעס, ואז הכניס את הראש שלה לפה שלו, בהומאז' לתקריות המפורסמות שלו עם העטלף והיונה, תוך קריצה ברורה (גם אם לא ישירה) לצופים.
חלק גדול מהקסם והעונג בצפייה באוסבורנים מגיע מהניגוד שבין נסיך האופל שאוזי מגלם מזה שנים לבין האיש הבוטה, המוחצן והפרובוקטיבי שהוא גם אדם המשתטה, הקלולסי והחרד לפרטיותו שהצופים קיבלו בסדרה. מי שמכיר את אוסבורן בתור רוקר מופרע הופתע לגלות אדם כבד תנועה, בעל מבטא בריטי כמעט בלתי מובן, ושמקלל כל מילה שנייה אבל רגע לאחר מכן מסדר לבת המתבגרת שלו את המכנסיים כשהתחתונים שלה נחשפים בפני המצלמות. בדיעבד הוא יספר שהוא רוב הזמן היה מסטול מכמות מופרזת של תרופות שקיבל מרופא שלא הוסמך לכך, במסגרת שיקום שעבר אחרי תאונת דרכים קשה.
10 צפייה בגלריה
מתוך "משפחת אוסבורן"
מתוך "משפחת אוסבורן"
אהבו להיחשף למצלמה, גם אם בדיעבד שילמו מחיר. מתוך "משפחת אוסבורן"
(צילום מסך, MTV)
אחרי שבעונה הראשונה אוזי חגג על התדמית שלו כאדם שלא מסתדר עם מכשירי חשמל (השלט, המיקרוגל, שואב האבק) בעונה השנייה, בסופו של ביקור אצל רופא השיניים הוא דוחף את כוס מי השתייה אל העין שלו, במקום להביא אותה אל הפה. באחת הסצנות האחרות הוא נשען אחורה על כיסא ופשוט נופל, וגונב את ההצגה מסצנה שצולמה בכלל בחדר אחר, ובמקרה קלטה אותו ברקע.
האוסבורנים סיפקו מציאות שיש בה רובד של אותנטיות וכנות, ובו זמנית גם הומור ואירוניה עצמית שלעולם לא לוקחת את עצמה יותר מדי ברצינות. הם אהבו להיחשף למצלמה גם אם בדיעבד שילמו את המחיר, במיוחד קלי וג'ק, שהתבגרו בלי רגע של פרטיות. הסדרה נבנתה על שלד של סיטקום, דבר שהתאים מאוד לאופייה של המשפחה. זה התחיל בשם של הסדרה שמחקה את הקונבנציה הנהוגה בעולמות הסיטקום - לקרוא לסדרה בשם המשפחה ("משפחת בריידי", "משפחת פרטרידג'"). בנוסף, כל פרק נפתח בטיזר קצר שאחריו הופיע הפתיח, ושיר הפתיחה היה גרסה סכרינית וקומית ללהיט של אוזי, Crazy Train, בביצוע של פאט בון, שהיה השכן שלהם בזמנו. אפילו שמות הפרקים רפררו לשמות שקיבלו פרקים של קומדיות שונות, ואת עלילותיהם השתדלו העורכים להצמיד לנרטיב של סיטקום - חשיפה, שיבוש והחמרה של המצב ואז פתרון.
10 צפייה בגלריה
שרון אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
שרון אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
מסע אותנטי אל מאחורי הקלעים של המשפחה. שרון מתוך "משפחת אוסבורן"
(צילום מסך, MTV)
הפרק "צרות בגן עדן", למשל, כלל פגישה משפחתית שיזמו אוזי ושרון כדי להזהיר את הצאצאים שלהם מפני הסכנות בצריכת סמים, אלכוהול או קיום יחסי מין. הרעיון של פגישה משפחתית, שבדיעבד סיפרו קלי וג'ק כי ההפקה יזמה אותה, שאול במישרין מ"משפחת קוסבי", ששודרה שני עשורים קודם לכן. הפוטנציאל הקומי והאירוני שטמון באדם כמו אוזי - שללא ספק צרך כמויות אדירות של סמים ואלכוהול במהלך חייו - מזהיר את הילדים שלו מהסכנות האלה בפורמט ההורי הנדוש ביותר, לא נעלם מעיניהם של המפיקים וגם לא מהפרק עצמו. הגישה ההומוריסטית נכחה אפילו בסגנון העריכה - מהיר, עם ליווי מוזיקלי עליז ובחירה מופגנת בזוויות צילום שמדגישות את הקומדיה.
קריין אנונימי מזמין את הצופים בפתיח לפגוש את המשפחה האמריקנית המושלמת (למרות שהאוסבורנז הם בכלל בריטים). הקרדיטים מורכבים מאנימציה ודמויות אמיתיות, מה שמרמז על הערבוב של אותנטיות ובדיה. בפרומו לעונה השנייה הגדילה ההפקה לעשות כששרון ואוזי חיקו את הפתיח של "הכול נשאר במשפחה", כשהם שרים את השיר של אדית וארצ'י בנקר, עם טקסט ששונה בהתאם לתוכני הסדרה.
הצילומים, שנעו בין שלל לוקיישנים - כמו מסע ההופעות של אוזי, חדרי ההלבשה לפני ראיונות בתוכניות הלייט-נייט, טיפולי הכימותרפיה של שרון וביקור במספרה - נתנו תחושה של מסע אותנטי אל מאחורי הקלעים של המשפחה, והצצה לחייו הפרטיים של אדם מפורסם, רוקסטאר. לשרון, כמפיקה-שותפה, כמו לשאר בני המשפחה, הייתה המילה האחרונה באשר לאיזה חומרים יופיעו על המסך. אלו שעלו בסופו של דבר מעידים על ההבנה של בני המשפחה בבידור והיכולת שלהם לראות את עצמם באור קומי וליהנות מהחשיפה.
10 צפייה בגלריה
שרון ואוזי אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
שרון ואוזי אוסבורן מתוך "משפחת אוסבורן"
נתנה את המילה האחרונה בעריכת הסדרה. שרון (מימין) ואוזי מתוך "משפחת אוסבורן"
(צילום מסך, MTV)

ריאליטי בעולם של מציאות מדומה

ההצלחה הייתה מיידית ו"משפחת אוסבורן" שברה שיאי צפייה שהערוץ לא הכיר ויצרה באזז שהכניס את בני המשפחה למיינסטרים. המבקרים, שהוקסמו מאוזי, השוו את המשפחה למשפחת אדמס ולמשפחת סימפסון והתפעלו מהעובדה שבסופו של דבר שוררת בין בני המשפחה אהבה כנה ללא תנאים שמנצחת את הכול. הם הצביעו על הדמיון בין האוסבורנים למשפחות סיטקום מוכרות - האבא הילדותי וחסר האחריות, האמא עם אורך הרוח וחכמת החיים ושני המתבגרים שכל הזמן מנסים להילחם בסמכות ההורית. "ההבדל היחיד", כתב אחד מהמבקרים, "הוא שהאוסבורנים קיימים במציאות".
הפופולריות של האוסבורנים הייתה בשיאה. אוזי לא רק הוזמן לבית הנשיא לארוחת הערב המסורתית וזכה לאזכור מיוחד בנאום של הנשיא בוש הבן, הוא גם ניגן למלכה אליזבת השנייה ב-Golden Jubilee, אירוע שציין יובל להצטרפותה למשפחת המלוכה. קלי החלה בקריירה המוזיקלית שלה ושרון קיבלה תוכנית אירוח. כך, כמעט בן לילה הפכה משפחת אוסבורן לאייקון של תרבות המיינסטרים. זאת, למרות שחצי מהפרקים ששודרו בארצות הברית מצונזרים בבּיפּים בשל הנטייה הבלתי נשלטת של המשפחה לקלל ללא הפסקה. בקנדה ובבריטניה, אגב, הפרקים נותרו לא מצונזרים והקללות קיבלו את הכבוד המגיע להן.
10 צפייה בגלריה
שרון ואוזי אוסבורן
שרון ואוזי אוסבורן
הפכו לאייקון של תרבות המיינסטרים כמעט בן לילה. שרון ואוזי אוסבורן
(צילום: AP)
העונה השנייה הביאה איתה גם התפתחויות פחות מבדרות, דוגמת שרון זורקת נקניק על השכנים שהשמיעו מוזיקת טראנס בפול ווליום, אבל האוסבורנים עמדו גם בהן בגבורה. שרון אובחנה עם סרטן המעי והחלה טיפולים. קלי הפכה לתלותית במשככי כאבים ונטלה כמעט 50 גלולות ביום - הרגל שההורים שלה גילו עליו רק כשמישהו שלח להם תמונות שלה מנסה לקנות עוד. כשהם חיטטו לה בחדר הם מצאו כמעט 500 מהן. "ניסיתי להישאר חזקה (בעקבות הסרטן, ס"ש) אז לקחתי כדורים כדי להסתיר את העצב העמוק שהרגשתי", היא כתבה באוטוביוגרפיה שהוציאה ב-2009. אוזי התהפך עם הטרקטורון שלו במהלך סיור באחוזה וסבל מפציעות חמורות בחוליות הצוואר, עד כדי סכנת חיים. ג'ק נכנס למכון גמילה אחרי שימוש יתר בכל סם אפשרי. אבל כמו בסיטקומים, גם פה האהבה האמיתית בין בני המשפחה מנצחת את הכול. העונה השלישית והרביעית עוד סחטו את הלימון עד ש-MTV הודיעה שהסדרה לא תחודש.
לאחר ירידת התוכנית ב-2007 ערכו שרון ואוזי מכירה פומבית של כל החפצים שהופיעו באופן זה או אחר בסדרה. חלק מההכנסות הופנו לעמותה ללא מטרות רווח למיגור סרטן המעי שבו חלתה שרון. עבורה הייתה זו סיומה של תקופת אגרנוּת ואספנות שאפיינה אותה במשך שנים, ושממנה למדה להשתחרר. במכירה הוצעו פריטים כמו המעיל והמשקפיים של אוזי, וגויסו בה כ-800 אלף דולר בסך הכול.
10 צפייה בגלריה
שרון אוסבורן במכירה הפומבית ב- 2017
שרון אוסבורן במכירה הפומבית ב- 2017
התמודדה עם בעיית האגרנות שלה. שרון במכירה הפומבית
(צילום: Stuart Wilson/GettyImagesIL)
החיקויים לסדרה לא איחרו לבוא, בהם המופע של אנה ניקול סמית שעלה בערוץ !E ב-2002, ושכותרות הפתיחה שלו עוצבו באותו סטייל של "משפחת אוסבורן". הסדרה נקטלה בביקורות אבל הביאה את הרייטינג הגבוה ביותר בהיסטוריה של הערוץ וחודשה לעונה שנייה. גם פוקס העלו את "החיים הפשוטים" בכיכוב פריס הילטון וניקול ריצ'י, שהוגלו לחווה בארקנסו לשישה שבועות, ובהמשך עוצבו בדמותה גם "עקרות הבית האמיתיות של מחוז אורנג'", "האני בו בו" וכמובן גם "משפחת קרדשיאן".
"משפחת אוסבורן" הייתה ציפור משונה כשעלתה לאוויר. המיזוג בין דוקו-ריאליטי לסיטקום והפרודיה שהיא הכילה על שני הז'אנרים אִפשר לה להכיל שלל פרשנויות. היו מי שצפו בה בשל ההצצה לחייה של משפחה גרעינית נורמטיבית שאוכלת יחד ארוחת ערב כמיטב המסורת האמריקנית, והיו מי שראו בה ביקורת על אותה המשפחה שהייתה הכול חוץ מנורמיטיבית. ריבוי החיקויים גם שחק את הפרודיה והפך אותה ליותר צפויה ומוכרת מאשר מפתיעה ונוגעת.
10 צפייה בגלריה
מתוך "משפחת קרדשיאן"
מתוך "משפחת קרדשיאן"
ממשיכות הדרך. מתוך "משפחת קרדשיאן"
(ערוץ !E)
בריאיון שנתן ל-NME ב-2013 סיפר אוזי כי הוא מתחרט שלקח חלק בסדרה שהעמידה בסיכון את הקריירה שלו ככוכב רוק ופגעה בדימוי נסיך האופל. "מעולם לא רציתי להיות בטלוויזיה", אמר, "לא בשביל זה הפכתי לכוכב רוק מזוין". הוא הוסיף כי הוא מקווה שהאלבום החדש של בלאק סבאת', שיצא באותה שנה, "ימחץ את המורשת של 'משפחת אוסבורן'". אבל הצופים הנאמנים של המשפחה הכי מטורפת אך גם פשוטה בהיסטוריה של הטלוויזיה יחלקו עליו. "משפחת אוסבורן" הייתה ועודנה פנינה מנצנצת של ריאליטי בעולם של מציאות מדומה.