עשרות כרזות אגרוף שהוכנו על ידי אמנים ואמניות ישראלים בצל המחאות שפרצו בישראל ונתלו במהלך הלילה (בין שני לשלישי), הוסרו הבוקר (ג') מטעם נתיבי איילון.
2 צפייה בגלריה
כרזות האגרוף שנתלו בנתיבי איילון
כרזות האגרוף שנתלו בנתיבי איילון
כרזות האגרוף שנתלו בנתיבי איילון
(צילום: טלי מלמד)
הכרזות הוצבו באיילון דרום, במקטע שבין מחלף גלילות לקק"ל, עד שכאמור הוסרו באופן מלא. מדוברות נתיבי איילון נמסר ל-ynet: "חברת נתיבי איילון פועלת ללא לאות לשמירה על בטיחותם של כלל משתמשי הדרך ועל תקינות התשתיות שבאחריותה, הדבר כולל ניקוי גרפיטי, פינוי כרזות ומפגעים מהציר ועוד".
אוצרי התערוכה מסרו בתגובה: "למי מפריעים הערכים שהיו תלויים בתערוכה כמו צדק, חירות ושוויון עד כדי שהיה לו כל כך חשוב להסיר אותם במהירות? כנראה שיש קשר בין ביטול עילת הסבירות לבין הסרת אמנות מהמרחב הציבורי. לא נוותר. עד שננצח".
גם האמנית שרה בנינגה, מרצה בחוג לתולדות האמנות באוניבסיטת ת"א ומי שלקחה חלק בתערוכת ההתנגדות הגיבה להורדתה ואמרה: "זה היה ברור שיסירו את התערוכה. הממשלה הזאת עוינת חופש ביטוי, שוויון זכויות ואדם. לא מעניין אותה לשמוע דעות של אמנים לגבי המצב הפוליטי, ובטח לא של אזרחים. אני חושבת שאנחנו נכנסים למאבק ארוך טווח, צריך להיאבק על זה שמדינת ישראל תהיה מדינה ערכית עם ערכים של שיווין. כולנו כאן בני אדם ואנחנו צריכים לקחת אחריות על המדינה שבה אנו רוצים לחיות".
תערוכת ההתנגדות, המכונה "צייר.י לי אגרוף", הציגה כ-30 כרזות ענק בגובה שמונה מטרים של יוצרים ויוצרות, בהן לצד דורצ'ין לקחו חלק גם זויה צ'רקסקי, שרה בנינגה, דייויד גוס, רתם מיכאלי, מקס אפשטיין, הלל רומן, הדס חסיד, טליה ישראלי ואמנים נוספים שבחרו להישאר אנונימיים. בכרזות השונות האמנים עיצבו אגרוף - מסמלי המחאה - ולצידו הציבו מילים מתוך מגילת העצמאות שמבטאות את מחאתם - "שוויון זכויות", "ללא הבדל דת, גזע ומין", "חופש דת", "חופש תרבות" ועוד.
"הממשלה הזו עסוקה מיום הקמתה בפירוק לרסיסים של כל העקרונות הדמוקרטיים עליהם נשענת המדינה", נמסר מטעם המארגנים והאמנים, "הכאוס שהם זורעים מחייב אותנו, האמנים ואנשי התרבות, להזכיר שהשורשים שעליהם אנחנו נשענים הם צדק, חירות ושוויון. עילת הסבירות והוועדה לבחירת השופטים לא חשובים בפני עצמם, אלא משום שהם פוגעים בערכים הבסיסיים האלו. האמנות מאפשרת לתת ביטוי מוחשי לערכים האלו".
"כיוצרים ויוצרות אסור לנו לשתוק מול הגזענות וההסתה", הוסיפו מטעם המארגנים. "תפקידה של האמנות היא להביא מגוון של קולות, רעיונות ומחשבות ללא חשש, גם אם אלו אינם עולים בקנה אחד עם תפיסת השלטון. במקרה זה, בחרנו לבטא במגוון דרכים את הערכים האוניברסליים וההומניים העולים מתוך מגילת העצמאות".
2 צפייה בגלריה
כרזות האגרוף שנתלו בנתיבי איילון
כרזות האגרוף שנתלו בנתיבי איילון
(צילום: טלי מלמד)
"אני אופטימית אבל מאוד כועסת על הממשלה", אמרה הבוקר בתגובה ל-ynet זויה צ'רקסקי, מהאמניות שלקחו חלק בפרויקט, "אני חושבת שלאמנות יש יכולת להשפיע ושלנוכחות ויזואלית יש אימפקט, כמו גם לכל דבר שנעשה למען המחאה".
התערוכה הוצבה בעבר לאורך כביש 38, וצפויה בהמשך לנדוד לאורך כבישי הארץ ולצרף אליה אמנים ואמניות נוספים שיאיירו את הגרסאות שלהם לפוסטר המחאה.