לאחר שהלוגו (סמליל) החדש של הספרייה הלאומית עורר תגובות שליליות רבות ברחבי הרשת, היום (א') הודיעה הספרייה על החזרת עיצובו של הלוגו הקודם.
3 צפייה בגלריה
לוגו הספריה הלאומית
לוגו הספריה הלאומית
לוגו הספרייה הלאומית החדש מימין, הישן משמאל
(צילום: באדיבות הספריה הלאומית)
"לפני מספר ימים החלטנו לשנות את הסמליל (לוגו) ולהעלות סמליל חדש. השינוי עורר דיון ציבורי חשוב ורחב היקף", פרסמה הספרייה הלאומית ברשתות החברתיות, "דיון זה מעיד על הקשר הרגשי והחזק שבין הציבור, על כל גווניו, לבין הספרייה הלאומית. בימים האחרונים קיימנו דיונים בהם שקלנו את הדעות השונות והנימוקים שהושמעו, והוחלט כי הספרייה תחזור לסמליל הקודם שלה".
בנוסף לתגובות ברשת, מוקדם יותר היום שלח שר החינוך יואב קיש מכתב לספרייה הלאומית שבו הוא מפציר בה להחזיר את הלוגו הישן, וכתב: "סעיף 3 לחוק הספרייה הלאומית קובע את מטרות הספרייה: 'מטרותיה של הספרייה הלאומית הן איסוף, שימור, טיפוח והנחלה של אוצרות ידע, מורשת ותרבות בכלל, ובזיקה לארץ ישראל, למדינת ישראל ולעם היהודי בפרט. הסמליל הקודם של הספרייה הציג את הקשר בין הספרייה הלאומית לבין מדינת ישראל, הציונות והעם היהודי באופן ששיקף והנחיל את התרבות והמורשת של העם היהודי: הסמליל הציג ספר בצבע לבן ששוליו בצבע תכלת - באופן המזכיר את צבעיו וצורתו של דגל המדינה, כאשר פסי התכלת שעליו אף מסמלים את הטלית המשמשת את העם היהודי לתפילה מזה אלפי שנים. כמו כן, הסמליל הקודם נתן מקום של כבוד לשפה העברית שהיא שפת המדינה ושפת מרבית הכתבים המצויים בספרייה הלאומית.
3 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
(צילום: שמואל מוניץ)
"לעומת זאת, הסמליל החדש של הספרייה הלאומית, מנותק כל קשר וזהות לעם היהודי, למדינת ישראל, לציונות ולשפה העברית. בסמליל החדש השפה העברית כבר איננה בולטת ומרכזית. בנוסף, פסי וצבעי התכלת המזכירים את דגל המדינה נמחקו".
עוד הדגיש המכתב כי על אף שמדינת ישראל היא המממנת הגדולה ביותר של הספרייה היא מנועה מלהתערב בהחלטותיה, אך הוסיף כי "יחד עם זאת, לא ייתכן שהספרייה הלאומית תבצע מהלכים הפוגעים באמון הציבור בספרייה, ותשחוק את הקשר שבין הספרייה הלאומית למדינת ישראל, הציונות והעם היהודי".
במכתבו ביקש קיש לקבל את פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון שבה אושר הסמליל החדש, את שמות חברי הדירקטוריון שהצביעו בנושא ואת שמות כלל עובדי הספרייה הלאומית אשר היו מעורבים בתכנון ובקבלת ההחלטה על הסמליל החדש, ואת עלות ההתקשרות לתכנון ויצירתו.
הדברים מגיעים לאחר שבשבוע שעבר השיקה הספרייה הלאומית את הלוגו החדש בעמוד הפייסבוק שלה - מהלך שעורר תגובות שליליות רבות שנעו בין תמיהה לזעם. רבים טענו שהוא אנמי וחסר כל ייחוד, וחלק מהמבקרים התלוננו על כך שהלוגו אינו מכיל סממנים לאומיים כלשהם. "איזה ניתוק מוחלט ממדינת ישראל ומעם ישראל. אין שום סממן לאומי בשם (אפילו לא בצבע), והשם בעברית באותו הגודל כמו השם בערבית ובאנגלית (קרי, העברית הופכת לעוד שפה). סמליל מנותק, קר ומנוכר, חסר זהות ורגש, וללא שום משמעות ייחודית ולאומית", הגיב גולש בשם עומר. "אין היכר שמדובר בלוגו של הספרייה הלאומית של ישראל. לפחות כן בלוגו הקודם. פספוס וחבל", הוסיף המגיב אלרועי. הגולשת קרן כתבה כי העניין "חבל ועצוב. מלוגו בעל משמעות ואמירה שמייחד את המקום, עברתם ללוגו גנרי שלא ברור מה רצונו לסמל ובעיקר לא ברור מדוע לשנות את מה שטוב ועובד".
הלוגו שפורסם לראשונה היה בצבע שחור בניגוד ללוגו הקודם, מה שגרם לספרייה הלאומית לפרסם ברשתות התייחסות לביקורות ולהבהיר כי הסמליל הרשמי נותר בצבעי כחול-לבן, כצבעי דגל ישראל, אך ללא הועיל. רבים הוסיפו להלין על כך שבלוגו החדש שהוצע אין מעמד מיוחד לשפה העברית לעומת הערבית והאנגלית, וגודל הכיתוב בשלוש השפות זהה.
3 צפייה בגלריה
מדפי הספרים בספרייה הלאומית החדשה
מדפי הספרים בספרייה הלאומית החדשה
מדפי הספרים בספרייה הלאומית החדשה
(צילום: שמואל מוניץ)
"העברית הלכה לאיבוד, וגם הקווים לא ברורים. לא צריך לחדש כל הזמן. אתם אחראים בין היתר על שימור העבר - תשמרו...", הגיב הגולש עודד. "הכוונות שלכן יפות, הביצוע מראה אחרת. זה לא רק הצבע, זה חוסר ההבלטה של השפה העברית (ומה היה רע בפונט הקודם, המיוחד?), זה העלמת הספר שמרמז לעם הספר, העלמת הרמז לדגל, לטלית. רוקנתם את הסמליל מכל לאומיות, ציונות, וזהות. הפכתם אותו ללא כלום", שיתפה הגולשת רנה.
היום כאמור הכריזה הספרייה כי תשוב ללוגו הקודם המציג אילוסטרציה בכחול-לבן של שני קווים המדמים ספר.