בשבועות האחרונים, במקביל לעליית עונתה השנייה של הסדרה הקומית בכיכובו, "טד לאסו" (שעלתה בסוף השבוע בשירות הסטרימינג אפל TV פלוס וזמינה גם במחוזותינו), הרשת מלאה באייטמים מחבקים אודות ג'ייסון סודייקיס. מהחולצה שעטה בפרמיירה של העונה השנייה - ועליה מחווה כובשת בדמות שמותיהם של שלושת מחמיצי הפנדלים מהנבחרת הבריטית בגמר היורו האחרון - ועד לחשיפת מכתב מחמם לב ששלח סודייקיס לפני שלוש שנים לעיתונאי שראיין אותו וחלק עימו את קשייו בהתמודדות עם מותו של אביו. "אני מודה לך על כך שהרגשת נוח מספיק לחלוק את זה איתי. בבקשה, בבקשה, בבקשה שיהיו לך אפס חרטות על שעשית כך", כתב סודייקיס לעיתונאי, והמשיך במסר מעורר השראה בנוגע לחשיבות של החיבור בין בני אדם והתמודדות עם האובדן.
7 צפייה בגלריה
מתוך "טד לאסו"
מתוך "טד לאסו"
טד לאסו גם במציאות? ג'ייסון סודייקיס
(AP)
היה גם כיסוי נרחב ואוהד לאופן הכן שבו סודייקיס התמודד וממשיך להתמודד עם פרידתו מארוסתו ואם ילדיו אוליביה ויילד, שיוצאת כעת עם הזמר הארי סטיילס, ושלל אייטמים נוספים שכולם, כמעט ללא יוצא מן הכלל, מציירים דיוקן סימפטי במיוחד של השחקן והקומיקאי בן ה-45. זה לא מקרי, כמובן, כי אם יש דבר אחד שבו כולנו רוצים להאמין, זה שהכוכבים המרצדים מולנו על המסך קרובים ככל האפשר לאופן שבו הם מצטיירים עליו. ובמיוחד עכשיו. טד לאסו, מאמן הפוטבול האמריקני שמוצא את עצמו מופקד על קבוצת כדורגל כושלת באנגליה - מבלי שיהיה לו מושג אמיתי בנוגע לענף, אבל עם תועפות של רצון טוב, אמונה ואופטימיות - הוא התרופה המושלמת לימים אלו, רצופי הקשיים, החרדה וחוסר הוודאות. וסודייקיס, שגם יצר את "טד לאסו", הוא מי שמתווך לנו את הנחמה הזאת. לא פלא שאנו מבקשים להאמין שהוא כך גם במציאות - מה גם שלפי העדויות, כנראה שכך באמת הוא הדבר, וטד לאסו הטלוויזיוני הוא גם סוג של טד לאסו במציאות.
7 צפייה בגלריה
ג'ייסון סודייקיס
ג'ייסון סודייקיס
ג'ייסון סודייקיס
(צילום: AP)

ממומחה לגילום דושבאגים לשחקן דרמטי מוערך

הדרך של סודייקיס לתהילה לא הייתה ליניארית במיוחד. הוא נולד בווירג'יניה וגדל בקנזס למשפחה עם קשר מסוים לעולם הבידור - דודו מצד אימו הוא השחקן ג'ורג' וונדט, נורם האגדי מ"חופשי על הבר" - אבל תחילה הוא סומן בכלל כשחקן כדורסל, ואף זכה במלגת ספורט בקולג'. עם זאת, נטייתו הטבעית של סודייקיס הצעיר הייתה לקומדיה, וכך נשר מהלימודים והחל להשתתף במופעי אלתור, תחילה בקנזס ובהמשך גם בשיקגו, שם התקבל לתיאטרון האימפרוביזציה הקומי סקנד סיטי - מקום לידתם של שלל קומיקאים אגדיים. אולם שאיפתו, כפי שסיפר בראיון למגזין GQ, הייתה להתקבל לבלו מן גרופ - מופע התיאטרון המצליח. אחרי אודישן, התברר לו שהוא פשוט לא מתופף טוב מספיק כדי להפוך לחלק מהמופע, וסודייקיס חזר ללאס וגאס - שם התגורר באותה התקופה יחד עם אשתו, התסריטאית והבמאית קיי קאנון (שבהמשך, אחרי פרידתם, תיצור את סרטי "פיץ' פרפקט" המצליחים).
ואז, ב-2003, חל מפנה שישנה את חייו: סודייקיס הוזמן לאודישן עבור "סאטרדיי נייט לייב" והתקבל - אבל ככותב, משרה שלא באמת עניינה אותו עד כדי כך. "זה היה כמו לזכות במדליית זהב עבור משהו שמעולם לא התאמנת בו", סיפר ל-GQ, "פשוט יצא שאתה טוב בקפיצה משולשת, אבל מה שאתה באמת אוהב זה קפיצה לרוחק". סודייקיס החזיק מעמד ככותב במשך צמד עונות, עד שאזר את האומץ לפנות ללורן מייקלס, הבוס המיתולוגי של SNL, וביקש להצטרף לקאסט. מייקלס נענה, והחל מ-2005 נמנה סודייקיס על הקאסט הקבוע של התוכנית, עד שעזב ב-2013.
במשך שנותיו ב-SNL התמקם סודייקיס בנישה ספציפית של חברי הקאסט השונים לאורך ההיסטוריה של התוכנית - לא כוכב בולט כמו אדי מרפי או וויל פרל, בעל סגנון קומי מובהק ומזוהה שיהפוך אותו לסופרסטאר, אבל בהחלט חלק חשוב בהרכב, גם אם בעיקר כקונטרה במערכונים של הטאלנטים הבולטים יותר של התוכנית. הרי האופי האבסורדי המבריק של קומיקאים כמו קריסטן וויג או וויל פורטה זקוק לתיבת תהודה, ולעיתים קרובות סודייקיס היה מי שסיפק אותה - והוא עשה זאת באופן משכנע ומהוקצע. בנוסף, התבלט סודייקיס כמומחה לגילום דושבאגים קולניים ומלאי ביטחון עצמי מופרז, ולעיתים קרובות אף גילם במערכונים ובפינות את השטן בכבודו ובעצמו - מה שמוסיף נופך אירוני משעשע להצלחה שלה זכה כטד לאסו הנעים, הצנוע והמיטיב, ורק מדגים את הטווח שלו.
7 צפייה בגלריה
עם קריסטן וויג ב-SNL
עם קריסטן וויג ב-SNL
לא סומן ככוכב גדול. עם קריסטן וויג ב-SNL
(צילום מסך)
עם שנותיו בתוכנית הפך סודייקיס לפרצוף מוכר ואהוב בקרב הקאסט, שבמהלך השנים הללו כלל בין היתר את הכישרונות של וויג, פורטה, ביל היידר, איימי פולר ואנדי סמברג. ועדיין, בעת עזיבתו את התוכנית סודייקיס לא בדיוק סומן כאחד מהכוכבים שפרצו ממנה, ולא ממש נחשב למי שיהפוך לכזה. עוד טאלנט חביב שימצא לעצמו איזו נישה נחמדה, אולי אפילו ישתתף בתפקידי משנה בכמה פיצ'רים או סיטקומים? בטח, למה לא. אבל לא יותר מזה. התעשייה האמריקאית מלאה בטאלנטים ראויים שיצאו מ-SNL וגילו שהמציאות האכזרית שבחוץ לאו דווקא מחכה להם בזרועות פתוחות, עם תפקיד ראשי וחוזה לחמש שנים. אבל סודייקיס, מסתבר, נמנה על זן אחר.
כבר ב-2011, שנתיים לפני שעזב את SNL, החל סודייקיס לבסס את עצמו גם כשחקן קולנוע - תחילה בקומדיה "רווקים לשבוע" מאת האחים פארלי ("טיפשים בלי הפסקה") ולצד אוון ווילסון, ואז ב"איך להיפטר מהבוס" - שם כיכב לצד ג'ייסון בייטמן, צ'ארלי דיי ("פילדלפיה זורחת"), קווין ספייסי וג'ניפר אניסטון. "איך להיפטר מהבוס" הפך לשובר קופות, וב-2014 זכה להמשכון שגם בו כיכב סודייקיס. אבל את החותמת שלו כשחקן קומי בעל פוטנציאל רב יותר מזה שעליו רמזה הקריירה ב-SNL קיבל סודייקיס ב-2013, כשכיכב בתפקיד הראשי בקומדיה "אנחנו המילרים", שוב לצד ג'ניפר אניסטון, שהפכה ללהיט גדול ומפתיע. כעת, עם שמו על הפוסטר, כבר היה ברור שסודייקיס שייך לקאדר יוצאי SNL המצליחים יותר. ועדיין, משהו היה חסר, לפחות ברמת ההישג האחד הזה, הפרויקט שיעלה אותו לליגה של הגדולים באמת.
7 צפייה בגלריה
מתוך "איך להיפטר מהבוס 2"
מתוך "איך להיפטר מהבוס 2"
הפך ללהיט. מתוך "איך להיפטר מהבוס 2"
(באדיבות yes)
מ-2013 והלאה, יחד עם תפקידי המשחק בקומדיות (רובן מסוגת הקומדיה הרומנטית) ותפקידי הדיבוב שלקח על עצמו (בין השאר בסרט האנימציה "אנגרי בירדס" והמשכונו), החל סודייקיס להתפרש גם לתפקידים דרמטיים יותר. ב-2016 רשם סודייקיס הופעת משחק מצוינת ב"קולוסאל", דרמת המד"ב הקומית והביזארית של הבמאי הספרדי נאצ'ו ויגאלונדו, שבה כיכב לצד אן האת'וויי. התפקיד, שדרש מסודייקיס לשלב בין ההתמחויות שלו - מצד אחד גיבורה הכובש של קומדיה רומנטית, מצד שני דושבאג קנאי, מריר ומניפולטיבי - זיכה אותו בשלל שבחים והמחיש שסודייקיס כבר מוכן לעבור הלאה, מתפקידים קומיים גרידא לתפקידים מורכבים ושאפתניים יותר. ב-2017 כיכב בדרמת המסע "קודאכרום" לצד אד האריס, והמשיך לחזק את יכולותיו הדרמטיות. ואז הגיעה "טד לאסו".
7 צפייה בגלריה
הוכיח את עצמו כשחקן דרמטי. מתוך "קולוסאל"
הוכיח את עצמו כשחקן דרמטי. מתוך "קולוסאל"
הוכיח את עצמו כשחקן דרמטי. מתוך "קולוסאל"
(באדיבות yes)

הסדרה שהפכה לנבואה שמגשימה את עצמה

"טד לאסו" נולדה ב-2015, כשסודייקיס ישב במסעדה עם ארוסתו דאז, השחקנית אוליביה וויילד. הם שוחחו אודות דמות שגילם בפרומואים של NBC, שנוצרו על מנת לקדם את שידורי הפרמייר ליג הבריטית - מאמן פוטבול אמריקני שמופקד על אימון קבוצת הכדורגל הבריטית טוטנהאם, מבלי שיהיה לו מושג קלוש באשר לאופי המשחק ומה שנדרש ממנו כמאמן. "אבל למה שהוא ייקח את העבודה הזו?", תהה סודייקיס באוזני וויילד לאחר שזו הציעה לו לפתח את הדמות במסגרת סדרת טלוויזיה. "אולי הוא סובל מבעיות בנישואים, אולי הדברים אינם כשורה בבית והוא צריך ספייס". זה היה גרעין הסדרה - וכפי שהתברר, גם סוג של נבואה לחייו האישיים של סודייקיס.
במהלך השנים הבאות, במקביל להתפתחותו כשחקן, פיתח סודייקיס את "טד לאסו" יחד עם הכותבים ג'ו קלי וברנדן האנט, כשהשלושה גם מצרפים אליהם את ביל לורנס - יוצר טלוויזיה ותיק ורב זכויות, שבין היתר אחראי גם ל"סקראבס" האהובה. כששירות הסטרימינג אפל TV פלוס יצא לדרך ב-2019, נמצאה גם האכסניה לסדרה הנרקמת - ובאוגוסט 2020 עלתה לאוויר עונתה הראשונה של "טד לאסו". הביקורות הראשוניות היו אוהדות, אולם עם רוח גבית עזה מהבאזז ברשתות החברתיות, האהדה התחלפה בסופרלטיבים של ממש. בזמן קצר להפליא הפכה הסדרה של סודייקיס ושות' לשיחת היום, משהו שאתם פשוט חייבים לראות, ולו כדי להיות חלק מהתופעה שצומחת סביבה. גושפנקא רשמית הגיעה כשסודייקיס זכה בפרס גלובוס הזהב על תפקידו בסדרה, ונוספת כש"טד לאסו" שברה שיא לאחרונה עם 20 מועמדויות לאמי. נכון לעכשיו, העונה השנייה נהנית מציון עגול ומושלם של 100 אחוז ביקורות חיוביות באתר Rotten Tomatoes – והתופעה ששמה "טד לאסו" רק הולכת וגדלה.
7 צפייה בגלריה
מתוך "טד לאסו"
מתוך "טד לאסו"
גרף 20 מועמדויות לאמי בעונתו הראשונה. סודייקיס מתוך "טד לאסו"
(AP)
אבל השאלה היא איך זה בדיוק קרה דווקא לסדרה הקומית הצנועה הזאת, נעדרת הרעש והצלצולים, שהפציעה בעת שבה סדרות טלוויזיוניות מתחרות ביניהן בתקציבים ושאפתנות. די לציין ש"טד לאסו" שייכת לשירות הסטרימינג שהפיק גם את "תוכנית הבוקר" בכיכוב ג'ניפר אניסטון וסטיב קארל, סדרת הטלוויזיה היקרה ביותר בכל הזמנים נכון לעת צאתה (עניין של כ-300 מיליון דולר לשתי עונות). אז איך זה שדווקא "טד לאסו" הקטנטונת והחמודה, סדרה שגם אוהדיה הגדולים ביותר יתקשו למקם בליגה של סדרות קומיות סינגל-קאמרה מופתיות כמו "30 רוק" או "המשרד", היא שפרצה באמת ובתמים והפכה לאחד מהתכנים המובילים של אפל TV פלוס, אם לא המוביל מהם?
ובכן, אחת מהסיבות העיקריות, פרט לתזמון המדהים שכאמור הביא את היצירה המנחמת הזו לקהל צמא לנחמה בתקופה קשה במיוחד, היא בדיוק זו - הצניעות של "טד לאסו", שעלתה על המסכים עם מינימום יומרות, רקמה סיפור מתוק וסנטימנטלי על אנדרדוגים והציגה בפני צופיה שלל דמויות כובשות. הצניעות הזו מתחברת עם אופייה החם והמזמין של הסדרה, שנעדרת דמויות של אנטגוניסטים מובהקים ומעניקה לכלל גיבוריה, גם אלו שבנסיבות אחרות היו מסומנים כרעים בסיפור או אלו שכביכול מסומנים כך תחילה, רגעים של אנושיות ופגיעות. והגיבור המרכזי הוא האנושי והפגיע שבהם, גם אם במקביל מדובר בכוח טבע של אופטימיות חסרת מעצורים והתלהבות כמעט דורסנית. לא מבסוט על טד לאסו? אל דאגה, הוא יפציץ אותך עם עוגיות טעימות עד שתיכנע. זה רק עניין של זמן. אך הפגיעות שלו היא האישיו המרכזי - היא שמעניקה משקל ומורכבות לטד, שבעצם די נמלט ממולדתו לאנגליה כדי לקחת על עצמו אתגר חסר סיכוי, מאחר ונישואיו מתפרקים. וכפי שכבר אמרנו, המציאות הפרטית של סודייקיס בתקופת עשיית הסדרה הדהדה בדיוק את הסנטימנט הזה.
7 צפייה בגלריה
סודייקיס עם אוליביה וויילד
סודייקיס עם אוליביה וויילד
כשהמציאות והבדיה מתערבבים. סודייקיס עם אוליביה וויילד
(AP)
בנובמבר 2020, כמה חודשים אחרי ש"טד לאסו" עלתה והקפיצה אותו ליגה, התפרסמו דיווחים על פרידתם של סודייקיס ו-וויילד אחרי תשע שנות זוגיות. זמן לא רב לאחר מכן החלו להבליח באתרים השונים תמונות של וויילד בת ה-37 עם הארי סטיילס הצעיר ממנה בעשור, בתמונות שלא ממש מותירות מקום לספק באשר למידת קרבתם של השניים. לפי הדיווחים, הקשר בין וויילד ובין סטיילס החל אחרי הפרידה בינה לבין סודייקיס - שבינתיים, לפי חלק מהאתרים, החל לנהל קשר רומנטי עם הדוגמנית הבריטית קילי הייזל.
לוויילד וסודייקיס, שהיו מאורסים אך לא התחתנו, נולדו כאמור במהלך התקופה בן ובת - אוטיס אלכסנדר בן השבע ודייזי ג'וזפין בת החמש. רק בשבוע שעבר, במסגרת הריאיון עימו ב-GQ, ניאות סודייקיס לפזר מעט מהערפל ששרר מעל פרטי הפרידה. אבל רק מעט, מאחר ומתברר שהוא בעצמו עדיין לא לגמרי יודע להסביר מדוע זה קרה. "תהיה לי הבנה טובה יותר בעוד שנה, והבנה טובה אף יותר בעוד שנתיים", אמר, "זו חוויה שאתה לומד ממנה, או מייצר תירוצים לגביה. אתה לוקח חלק מהאחריות, ואז חותר ללמוד משהו מזה מעבר למובן מאליו".
בהמשך הריאיון אמר סודייקיס: "אני חושב שאם יש לך את האפשרות להגיע לשפל, איך שלא תגדיר אותו, אתה יכול להפוך ל-412 עצמות, או שאתה יכול לנחות כמו אחד מ'הנוקמים'. באופן אישי, בחרתי לנחות כמו אחד מ'הנוקמים'". וזה, אם כבר השווינו בין סודייקיס לבן דמותו הטלוויזיוני, ממש נשמע כמו אחד מפתגמי המוטיבציה של טד לאסו, הלא כן?