פסטיבל אפוס מצליח כבר קרוב לעשור וחצי לייצר ולהנגיש במה שכל מהותה היא להפגיש בין אומנויות שונות - ספרות ושירה, מחול, אמנות פלסטית, מוזיקה ועוד, לבין אמנות הקולנוע. השנה הפסטיבל יתקיים במשך תשעה ימים, החל מה-3 במרץ ועד ה-11, והוא יכלול סרטים תיעודיים ועלילתיים, חלקם הוקרנו בפסטיבלים הבולטים בעולם.
6 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "הסוף לא ידוע"
מתוך הסרט "הסוף לא ידוע"
מתוך "מרינה ואולי: הסוף לא ידוע"
(יח"צ)
בנוסף, כבכל שנה, הפסטיבל יקיים שתי תחרויות סרטים ישראליים: תחרות סרטים קצרים עד 30 דקות, ותחרות סרטים באורך מלא. התחרויות מעניקות לסרטי תרבות ואמנות ישראליים במה, כאשר רבים מהם מוצגים לקהל הרחב בפעם הראשונה.
לכתבות מגזין אמנות נוספות:

הצצה אל הסרטים הכי מסקרנים בפסטיבל

המוזות של פיקאסו צרפת, 2014, 53 דקות, בימוי: איג ננסי חמישי | 9.3, אולם רקנאטי מוזיאון תל אביב לאמנות | 10:30
הסרט מתמקד במורשתו האמנותית ובאישיות יוצאת הדופן של פיקאסו, אך מעניין מכך, הוא מצליח לספר ולחדש לא מעט על האמן המפורסם. למשל, העובדה שפיקאסו הותיר אחריו למעלה מ-50 אלף יצירות שלא ראו אור מעולם, שהתגלו ב-11 הבתים השונים שהיו בבעלותו. ההתמקדות ביצירות "החדשות" מאפשרת צלילה לנבכי נפשו של פיקאסו ולחיי האהבה הסוערים שניהל. התוצאה היא סרט מאיר עיניים ומרגש.
6 צפייה בגלריה
הציור "La famille de saltimbanques"
הציור "La famille de saltimbanques"
הציור "La famille de saltimbanques"
(באדיבות: Akg-images)
מרינה ואוליי: הסוף לא ידוע דנמרק, 2022, 96 דקות, בימוי: קספר בך דיג שישי | 10.3, אולם רקנאטי מוזיאון תל אביב לאמנות | 21:00
אמנית הפרפורמנס מרינה אברמוביץ' חקרה במשך למעלה מעשור יחד עם בן זוגה בזמנו, אוליי, את גבולות הגוף בשורה של מיצגים פרובוקטיביים שהותירו חותם בעולם האמנות המודרנית. ב-1988 החליטו צמד האמנים להיפרד, ועשו זאת, איך לא, דרך יצירת פרפורמנס בלתי נשכחת, במהלכה צעדו האחד לעבר השנייה מצדדיה השונים של החומה הסינית. כעת, 35 שנים מאוחר יותר, השניים חידשו את הקשר בעקבות התמודדותו של אוליי עם מחלת הסרטן. בסרט השניים יושבים זה מול זו, מעלים זיכרונות, סוקרים את דרכם המשותפת, ובסופו של דבר נוגעים גם בפרידה הכואבת, ובמותו הקרב של אוליי. הסרט מציג גם קטעים מהמיצגים המשותפים והבלתי נשכחים של השניים, שהפכו מאז למעוררי השראה עבור אמנים ואמניות מכל רחבי העולם.
הצלם של הנערה עם העיניים הירוקות ספרד, 2021, 96 דקות, בימוי: דניס דלסטראק שישי | 10.3, אולם רקנאטי מוזיאון תל אביב לאמנות | 10:00
הוא מוכר לעולם בעיקר בזכות התמונה האייקונית שצילם, אשר עיטרה את השער של הנשיונל ג'יאוגרפיק בשנת 1985, ובה ילדה אפגנית בעלת עיניים ירוקות ועצובות, שהפכה לסמל המלחמה שהתחוללה באפגניסטן באותה השנה.
אך סטיב מקארי עומד מאחורי כמה מהדימויים האייקוניים ביותר של המאה הקודמת. לאחר 40 שנות שתיקה, הוא מתיישב מול המצלמה ומדבר על ילדותו הקשה, התובנות והטראומות שאסף לאורך הדרך, והאובססיה "להשיג" את הצילום הגדול הבא. יוצרי הסרט עוקבים אחר מקארי בן ה-72, מתלווים אליו במסעותיו בעולם, ולא חוששים להציף את הטענות שחזרו לאורך השנים, כי הצלחתו מבוססת במידה רבה על "ניצול" מושאי צילומיו, המגיעים ממדינות עולם שלישי.
6 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "סטיב מקארי"
מתוך הסרט "סטיב מקארי"
סטיב מקארי. מתוך "הצלם של הנערה עם העיניים הירוקות"
(יח"צ)
טולסטוי אהובי צרפת, 2022, 64 דקות, בימוי: פרדריק וייזמן שבת | 11.3, אולם רקנאטי מוזיאון תל אביב לאמנות | 12:00
סופיה הייתה בת 18 בלבד כשהכירה את בעלה לעתיד - לב טולסטוי בן ה-37, שכבר אז נחשב לאחד מגדולי הסופרים בדורו. בליל החתונה הבינה שבחיר ליבה הוא רודף שמלות חסר תקנה, אך זה היה מאוחר מדי. מערכת היחסים של השניים ידעה לא מעט עליות ומורדות, דרמות וסערות, כשאת כולן תיעדה ביומנה האישי.
השחקנית הצרפתייה נטלי בוטפה נכנסת לנעליה של סופיה, עומדת מול המצלמה, ופוצחת במונולוג אל בעלה הבוגדני. היא כועסת, אוהבת, מתרגשת, והצופה נע בין כל הרגשות האלה שוב ושוב. התוצאה היא מסע בנבכי נפשה המיוסרת של מי שהייתה אהובתו (לא היחידה, כאמור) של הסופר האגדי, בבימויו של הבמאי היהודי פדריק וייזמן בן ה-92, הנחשב לאחד מהיוצרים התיעודיים החשובים בקולנוע העולמי.
6 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "טולסטוי אהובי"
מתוך הסרט "טולסטוי אהובי"
מתוך הסרט "טולסטוי אהובי"
(יח"צ)
מתגלות מחדש: פרק 1 + 2 גרמניה, 2021, 52 דקות, בימוי: סוזן רדלהוף שבת | 11.3, אולם קאופמן מוזיאון תל אביב לאמנות | 10:30 ו-14:00
חוקרת אמנות שהכינה מילון לתולדות האמנות החליטה למחוק מתוכו את האמנים הגברים, וגילתה שמתוך 5,000 שמות, נותרו רק 168 אמניות. הסרט, המוצג בשני חלקים, מגלה כמה מהנשים שנעלמו מההיסטוריה של האמנות. הפרק הראשון מתרכז ברובו בשלוש דמויות שונות: סוזאן ולאדון, ציירת צרפתייה שזכתה להערכה רבה בימי חייה, אך עם הזמן נשכחה. ציירת הדיוקנאות המוערכת ג'ולי וולפטורן, שנספתה עם משפחתה בשואה, ונטליה גונצ'רובה, מהאמניות החשובות של האוונגרד הרוסי.
הפרק השני בסדרה מתמקד במחצית השנייה של המאה העשרים, והוא מתחיל עם דמותה של הצלמת והפעילה הפוליטית ג'רמיין קרול, עובר לסוריאליזם ומציג את מי שאחראית לכמה מהיצירות החשובות בז'אנר, לאונורה קרינגטון, וממשיך עם הציירת האוונגרדית אלפרידה לוזה-וכטלר וסיפור חייה יוצא הדופן עד שנרצחה באושוויץ. לקראת סיומו של הפרק השני, תוכלו למצוא גם ייצוג ישראלי, כאשר ישנה סקירה קצרה של יצירותיה ומפעל חייה של האמנית סיגלית לנדאו.
הנשים והאמניות, ויותר מכך, סיפור חייהן ועשייתן, המוצגים לאורך שני הפרקים של "מתגלות מחדש", מהווים תיקון כמעט הכרחי להיסטוריה המוכרת והמפלה של האמנות. מתקבלת סקירה סוחפת וחשובה, שהולכת ונבנית באמצעות ראיונות עם אוצרות והיסטוריוניות, שיחות עם חוקרות אמנות, כאשר המטרה ברורה: לתקן את העוול שנגרם לאותן נשים, שהצליחו להימחק מדפי ההיסטוריה, ולא לקבל את הקרדיט המגיע להן.
הבית בו מתים הג'וקים בשיבה טובה ישראל, 1996, 60 דקות, בימוי: עפרה שראל-קורן שישי| 3.3, סינמטק תל אביב | 14:00
השנה ימלאו 10 שנים למותו של הסופר עטור הפרסים יורם קניוק. זהו סרט שפורט את סיפור חייו ואישיותו הסגנונית של מי שהיה אדם מסוגר ועצוב מצד אחד, ומלא הומור ואמביציה מצד שני. דמותו מוצגת כמי שעסקה, ללא הרף, בגבול שבין הדמיון למציאות, עליו גם ביסס כמה מהספרים המצליחים ביותר שלו. כך למשל, כותרת הסרט הקומית-טרגית משהו, לקוחה מתוך ספר ילדים שכתב.
6 צפייה בגלריה
יורם קניוק
יורם קניוק
יורם קניוק
(צילום: יוני המנחם)
מכתבים חבויים סין, 2022, 87 דקות, בימוי: ויולט דו פונג, ג'או צ'ינג חמישי| 9.3, אולם רקנאטי, מוזיאון תל אביב לאמנות | 17:30
"מכתבים חבויים" הוא סרט הפתיחה של הפסטיבל, והוא מגולל את סיפורן של מאות נשים שהתגוררו בכפר מבודד בדרום סין, שלא זכו ללמוד לקרוא ולכתוב, והיו כפופות לגברים במשפחה ולעבודות הבית, המציאו שפה סודית באמצעות מערכת סימניות מיוחדת שהמציאו. שפת הנושו אפשרה לנשים המבודדות ליצור לעצמן, לראשונה בחייהן, מרחב שהוא רק שלהן, שבו יכלו לדבר על בדידות, כאב ועצב, ובמיוחד על תחושת שותפות הגורל שאיחדה ביניהן.
הסרט לא רק מספר את סיפורן של אותן נשים, ואת ההמצאה הנוגעת ללב, הוא גם מלווה שתי נשים המתגוררות בסין של היום: מדריכה במוזיאון הנושו שהתגרשה מבעלה לאחר זוגיות אלימה, ומוזיקאית צעירה שעומדת להתחתן ונקרעת בין הרצון לעמוד בציפיות משפחתה לבין הכמיהה להישאר נאמנה לעצמה. התוצאה היא תמונה נדירה וביקורתית של החברה הסינית, ושל מעמד הנשים בתוכה.
6 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "מכתבים חבויים"
מתוך הסרט "מכתבים חבויים"
מתוך "מכתבים חבויים"
(יח"צ)
את הפסטיבל ינעל השנה הסרט "איטלו דיסקו", והוא מציג את הליכי היווצרותו והצלחתו של ז'אנר הדיסקו, בעזרתם של לא מעט ראיונות וקטעי ארכיון משעשעים ומעניינים מצידם של מעריצים, מפיקים, וכוכבים. הדוקו מתייחס גם לפריצתו המחודשת של מוזיקת הדיסקו בשנות האלפיים, שהביאה להולדתו של תת-ז'אנר חדש, הפופ האלקטרוני והניו-דיסקו.
הפסטיבל יתקיים בתאריכים 11-3 במרץ במוזיאון תל אביב לאמנות ובסינמטק תל אביב. כרטיס רגיל יעלה 48 שקלים, וכרטיסייה הכוללת כניסה לחמישה סרטים תעלה 192 שקלים. יש להזמין כרטיסים מראש דרך אתר הפסטיבל.