אנשי פוליטיקה ותרבות, חברים וקולגות קיבלו בעצב את הבשורה על מותו של המוזיקאי, המלחין והיוצר צביקה פיק שהלך לעולמו היום (א') בגיל 72 ואחז בקריירה מוזיקלית שנמשכה לאורך יותר מחמישה עשורים. "זוועת עולם, טרגדיה, הוא הגדול מכולם. מלך הפופ שהפך את הפופ לאמנות. חבל לי עליו, חבל לי על הבן הזה, הוא עשה פה פופ נוצץ עם מנגינות אמיתיות. הגדול מכולם", אמרה מרגלית צנעני בדמעות ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
צביקה פיק
צביקה פיק
צביקה פיק
( צילום: איתן טל)
ראש הממשלה יאיר לפיד: "צביקה פיק שר 'מוזיקה ללב היא חודרת' - משפט שמתאר בדיוק רב את שיריו ומנגינותיו שחדרו ללב ולתרבות הישראלית והפכו לנכס צאן ברזל. צביקה היה אמן מהפכני בדורו, מעמודי התווך של הפופ הישראלי. צביקה הלך היום לעולמו, אך השירים והמנגינות שהותיר אחריו ימשיכו להתנגן עוד שנים רבות. שולח ניחומים חמים למשפחתו ולכל מעריציו. יהי זכרו ברוך".
נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לזמר והיוצר הישראלי צביקה פיק שהלך לעולמו: "צביקה פיק חידש את הנוף התרבותי הישראלי וחולל בו שינוי מהפכני. המוזיקה שלו חדרה ללבבות, כמילות השיר, והפכה לחלק בלתי-נפרד מפסקול חיינו. כישרונו יוצא-הדופן כיוצר הניב לתרבות הישראלית פנינים יפהפיות. הוא היה ישראלי כל כך, והתחבר באופן עמוק לשורשים העבריים העשירים שלנו, ובה בעת שיקף את יופי פניה של מדינת ישראל בעולם כולו. קולו ולחניו ימשיכו להתנגן באוזנינו האוהבות שנים קדימה. תנחומיי למשפחתו ואוהביו הרבים. יהי זכרו ברוך".
יעל בר זוהר, כוכבת המחזמר "מרי לו" שעלה בהבימה ב-2002, סיפרה בעצב בחשבון האינסטגרם שלה על התפקיד המשמעותי שהיה לפיק בחייה: "צביקה אהוב, קראת לי 'מרי-לו שלי' ואני לעד אסירת תודה לך על כל ההזדמנויות שנתת לי. אתה שזור בחיי באין-סוף דרכים". בר זוהר הוסיפה וסיפרה על הפגישה הראשונה שלהם בגיל 15 כשכתב לה שיר לפסטיגל, על ההזדמנות שנתן לה במחזמר שדרכו הכירה את בעלה גיא זוארץ, וכן על הפגישה האחרונה שלהם לפני שלושה חודשים: "היה לי חשוב להגיד לך שאני אוהבת אותך. באתי אליך לתת חיבוק ואמרנו שחייבים להיפגש. מה שכבר לא הספקנו. זה היה החיבוק האחרון".
"התכתבתי איתו רק ביום חמישי האחרון ודיברנו על עניינים שוטפים", אמר אושיק לוי ל-ynet. "צביקה פיק היה משהו מיוחד, הוא הזכיר לי את דייויד בואי עם השילוב של הפופ והרוקנ'רול, הוא היה כוכב, אישיות בימתית. הוא היה כישרון גדול שבלט מעל כולם".
ריטה נפרדה מהמוזיקאי באינסטגרם: "צביקה יקר כל כך, כואבת את לכתך. השירים שלך שגדלתי איתם כילדה וכנערה, וליוו אותי ברגעי עצב ושמחה, ישארו איתי לנצח. מוסרת את תנחומי למשפחה. יהיה זכרך ברוך".
שר התרבות והספורט חילי טרופר: "עצב גדול על מותו של הזמר והיוצר צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל. פיק היה אחד מאבני היסוד של המוזיקה והתרבות הישראלית. הלהיטים שיצר נכנסו לכל בית בישראל וחדרו לאלפי לבבות והביאו לישראל הישגים כבירים, דוגמת הזכייה באירוויזיון 1998. אני בטוח שהצלילים אשר פיק הביא לעולם, ישארו כאן שנים רבות וימשיכו להיות חלק משמעותי מהפסקול הישראלי. משתתף בצער המשפחה בשעה קשה זו".
"היוצר והמוזיקאי צביקה פיק הלך לעולמו", כתב נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי. "צביקה זכרונו לברכה הגיע לכאן כעולה חדש, פילס את דרכו באומץ ובכישרון למרכז התרבות הישראלית והשפיע על רבים. הוא השאיר אחריו שירים גדולים שנכנסו לכל בית ולכל לב בישראל. תודה מאסטרו, על השירים היפים, על הייצוג בעולם ועל הכבוד שהבאת לתעשיית המוזיקה הישראלית. יהי זכרו ברוך".
שלמה ארצי נפרד ממנו בפייסבוק: ״שנות השבעים התמלאו במנגינות ובשירים המופלאים של צביקה פיק. הוא היה יחיד במינו. נועז וממציאן. כל שיר היה תענוג לאוזניים ונכנס ישר ללב. מת צביקה היקר ומת אב ומת אלול ומת חומם. כמה עצוב לי עליו... יהי זכרו ברוך״
"צביקה פיק היה גאון מוזיקלי שנע בין שירי משוררים קלאסיים לשירי פופ שכולם אהבו לשמוע ולרקוד", כתבה ירדנה ארזי. "הדמות הייחודית שלו הגדירה מחדש את השואו הבימתי בישראל. הוא משאיר אחריו מורשת מפוארת, שירים בלתי נשכחים, רגעים איקוניים בתרבות הישראלית וקהל גדול ועצוב מאוד ביום הזה. יהי זכרו ברוך".
2 צפייה בגלריה
צביקה פיק, 1979
צביקה פיק, 1979
צביקה פיק, 1979
(צילום: סער יעקב, לע"מ)
נועה קירל כתבה: "בשורה קשה, ואין דרך לעכל את גודל האבדה. אבן דרך משמעותית במוזיקה הישראלית. איבדנו היום איש מיוחד שהחותם שלו יישאר בנו לנצח. הייתה לי הזכות להופיע לצידך. תודה על ההשראה הנצחית. יהי זכרו ברוך".
"לא נתפס שמעכשיו נדבר עליך בלשון עבר", ספדה לו שרית חדד בחשבון האינסטגרם שלה. "פס קול של מדינה שלמה, אגדה מוסיקלית, פסנתרן, מבצע ומלחין בחסד עליון. זכיתי לעבוד לצד יוצר ייחודי ואדם אמיתי. תודה על המוסיקה היפה שיצרת לי לאורך השנים. העשייה המפוארת שלך תמשיך להתנגן בנו לנצח".
"צביקה פיק היה זמר ומלחין מעורר השראה ופורץ דרך", כתב עברי לידר. "הוא דיבר מוזיקה בצורה יוצאת דופן והפך לאיקון ייחודי בשמי המוזיקה הישראלית.רפרטואר השירים האין סופי שלו הפך לפס קול של ישראל ואני מרגיש ובטוח שבלעדיו המוזיקה והיצירה הישראלית לא היו נראות אותו הדבר. אני בטוח ששיריו יישארו איתנו וילוו אותנו שנים ארוכות. יהי זכרו ברוך".
קובי אפללו נפרד מפיק בחשבון האינסטגרם שלו: "לנצח המאסטרו, המלודיות, ההגשה, הקסם המוסיקלי, נוח על משכבך בשלום נכס צאן ברזל, אמן ששיריו ינוגנו שוב ושוב אחרי לכתו, לא ימות לעולם".
"אחד המוזיקאים הגדולים בתולדות המדינה", כתב הראל סקעת בחשבון האינסטגרם שלו. "פס קול של דור. היה לי הכבוד לשיר אותך ואיתך. נוח על משכך בשלום ובסיפוק אדיר על מה שהארת והשארת. עצוב מאוד".
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כתב: "רעייתי שרה ואני דואבים על פטירתו של צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל. הייתה בו שמחת חיים שבאה לידי ביטוי בשיריו הנפלאים. צביקה היה ויהיה חלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. אנו שולחים תנחומים מעומק הלב למשפחתו. יהי זכרו ברוך".
יונה אליאן קשת, יו"ר איגוד אמני ישראל (אמ"י): "היום אנו נפרדים ממוזיקאי יוצר וזמר אגדי. צביקה יקר שלנו, התבגרנו יחד בתוך ההוויה של התרבות הישראלית, אהבתי את השירים שלך, את הבחירות שלך, את העוצמה והאומץ שלך ללכת בראש ולהתוות דרך. כשהיינו נפגשים דיברנו פולנית, התרפקנו על בית אבא. אוהבת אותך, ובשם כל משפחת א.מ.י, איגוד אמני ישראל - נוח על משכבך בשלום איש יקר, אמן נפלא".
מאיה בוסקילה כתבה בפייסבוק: "אני מרוסקת, הדמעות לא מפסיקות, הלב שלי כואב! איבדתי חבר לפני הכול. צביקוש שלי. כמה עברנו. כמה היית בכל נימי המוסיקה שלי. כמה דברים עוד רצינו לעשות ביחד, אפילו החלום של לחזור להופעה המשותפת היה שם. אתה בליבי לנצח אהוב יקר שלי. אני רוצה לומר לך תודה על הכול, על זה שהיית בחיי, בשיריי, על זה שתמיד היית שם לחזק אותי וידעת מה לומר ואיך להצחיק אותי תמיד שהייתי עצובה. אתה אחד ויחיד ולעולם תישאר כך".