ב-31 בדצמבר 1990, בשיאה של מלחמת המפרץ, להקת פיקוד צפון קיבלה הזמנה מיוחדת - להופיע בפני מפקדת החטיבה הדרומית בחאן יונס. מי שהיו אז חברי ההרכב - ניר פרידמן, סער בדישי, רועי זלינגר, הילה נאור, שירי רייף, שירי פלג וחנית ברנר - נענו לקריאה, נכנסו לאוטובוס והחלו להדרים. שם, בדרכים, החל להירקם "סילבסטר בעזה" - שיר שייראה אור יום רק 33 שנה לאחר מכן, ויישאר אקטואלי לא פחות.
"בדרך להופעה כתבנו פזמון: 'סילבסטר בעזה, מי האמין?'", מספר פרידמן בריאיון באולפן ynet Live. "אתם יודעים, אנשים צעירים, היינו בני 19, רצינו לחגוג בתל אביב תחילת שנה וללכת לשתות כמה דרינקים, ופתאום תיאמו לנו את ההופעה בעזה, וכמובן ששמחנו כי יש שם חיילים שנשארו ורצינו להרים את המורל ולשמח אותם. בדרך החליפו לנו אוטובוס לאוטובוס ממוגן, אני לא אשכח את זה, ונכנסנו לתוך עזה. החלונות שלנו היו עם רשת ממתכת, היה מתח מאוד גבוה באוויר. זרקו אבנים והיה כבר מאוד עוין להיכנס, ואנחנו להקה צבאית, לא סיירת צנחנים. בדרך אמרנו, 'אנחנו חייבים לעשות משהו מיוחד לחיילים שתקועים שם', וכתבנו את הפזמון הזה ושרנו להם את השיר".
3 צפייה בגלריה
להקת פיקוד צפון
להקת פיקוד צפון
להקת פיקוד צפון
(צילום: דובר צה"ל)
באולפן, שבו התארחו לצד פרידמן גם בדישי, נאור, פלג וזלינגר החבורה מעידה כי היא זוכרת היטב את אותו הערב. "זה הפתיע גם אותנו, כי גם שרנו להם הרבה קאברים, לא נשיר להם עכשיו 'אלף שיר לצפון' [של יגאל בשן]", מסביר בדישי, "שרנו להם את Creep של רדיוהד, כל מיני דברים כאלה. בהופעות כאלה התפרקנו, ולצד קאברים ידועים שרנו גם את השיר הזה, והם נגנבו עליו, ביקשו אותו עוד פעם ועוד פעם".
3 צפייה בגלריה
סער בדישי, הילה נאור וניר פרידמן באולפן ynet Live
סער בדישי, הילה נאור וניר פרידמן באולפן ynet Live
סער בדישי, הילה נאור וניר פרידמן באולפן ynet Live
(צילום: טל אזולאי)
כעת, ב-2023, השיר יוצא באופן רשמי. הרעיון, הם מספרים, הגיע בעקבות שיחה בקבוצת הווטצאפ של הלהקה. "הקלידן של הלהקה, זוהר בירגר, אמר, 'תגידו, זה לא זמן טוב להוציא עכשיו את השיר שכתבנו?', וכולנו אמרנו - וואלה, לצערנו המציאות אותו דבר יחסית", מספר פרידמן. "זה סוג של איחוד שלנו. כמו שכולם עכשיו תורמים ומתגייסים - גם אנחנו החלטנו, הלהקה, להוציא בצו 8 שיר במיוחד לחיילים שלנו שנמצאים בעזה". צפו בריאיון המלא.
3 צפייה בגלריה
רועי זלינגר ושירי פלג באולפן ynet Live
רועי זלינגר ושירי פלג באולפן ynet Live
רועי זלינגר ושירי פלג באולפן ynet Live
(צילום: טל אזולאי)

"סילבסטר בעזה" / להקת פיקוד הצפון

(יו, להקת פיקוד צפון - הטובים למיקרופון)
כל היום אני בפומה (פומה) כל היום על הנמר (נמר) כל היום אני מפוצץ שם עם הטנק מסתער
רק חושב עלייך מאמי בבקשה לא לדאוג (אוקיי) בסילבסטר הבא (בייבי) שנינו נחגוג
סילבסטר בעזה מי האמין סילבסטר בעזה מאזין למואזין סילבסטר בעזה מתחילה לה שנה סילבסטר בעזה מציאות משונה
כל האוגדה נותנים בראש כאן כולנו משפחה מורל גבוה בשמיים על הבית מלחמה (בום)
מריץ בלב שלי ת'רגע שאמרת לי כן כן כן יוצא מפה קונה טבעת ויאללה אודרוב נתחתן (מזל טוב)
סילבסטר בעזה מי האמין סילבסטר בעזה מאזין למואזין סילבסטר בעזה מתחילה לה שנה סילבסטר בעזה מציאות משונה סילבסטר בעזה מתחילה לה שנה
מפטרל בשג'אעיה בבית חנון מקים מוצב יורד הלילה על הגדוד מעל הים מאיר כוכב
לא יודע מה ילד יום חושב עלייך המון סילבסטר הבא בייב שתי אצבעות מצידון (דון דון) (עד אז)
סילבסטר בעזה מי האמין סילבסטר בעזה מאזין למואזין סילבסטר בעזה מתחילה לה שנה (אוקיי) סילבסטר בעזה מציאות משונה