ב-1988 הוציאו יהודה פוליקר ויעקב גלעד את אלבום המופת "אפר ואבק", קולו של הדור השני לשואה. בחגיגות ה-‭30‬ לאלבום העלה פוליקר את הסיבוב מחדש בהיכל התרבות - עד שפרצה הקורונה.
1 צפייה בגלריה
יהודה פוליקר
יהודה פוליקר
יהודה פוליקר
(צילום: עמית שעל)
ל"ידיעות אחרונות" נודע כי בעקבות אירועי 7 באוקטובר החליט פוליקר להעלות מחדש את המופע "אפר ואבק" מדי שנה, בסמוך ליום השואה. השנה ייערך המופע ב-8 במאי בהיכל התרבות בתל אביב.
"המופע ‭ 30'‬שנה לאפר ואבק' עלה מראש למספר מצומצם של הופעות", אומר פוליקר. "בסופו של דבר זה מאוד הצליח, הופענו במשך שנתיים ונאלצנו לעצור עם פרוץ הקורונה. מאז קיבלתי המון פניות להחזיר את המופע בעקבות ההצלחה, ההתרגשות שעורר והחשיבות התרבותית וההיסטורית הגדולה שלו. עלתה לי מחשבה מתישהו להעלות אותו פעם בשנה, כסוג של מסורת, אבל הייתי עסוק בשנים האחרונות עם שני פרויקטים גדולים אחרים: המופע המשותף עם גידי גוב והמופע היווני שלי שהסתיים ממש עכשיו. בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה, הגענו הצוות שלי ואני למסקנה שזה הזמן הנכון והמתאים להעלות אותו שוב ולהתחיל מסורת לקיים את המופע פעם בשנה".
מאז 7 באוקטובר עולות השוואות מובנות לשואה. "שום דבר בהיסטוריה הוא לא כמו השואה", אומר פוליקר, בן לניצולי שואה מסלוניקי. "אבל ברור שמדובר באסון הכי גדול שקרה לנו מאז. ההבדל הוא שבשואה לא הייתה מדינה ולא היה צבא, והיום יש מדינה וצבא שקיימים בשביל לשמור ולהגן על האזרחים. לצערנו הם כשלו בזה, אבל יחד עם זאת אני מעריץ את ההתנהלות של הצבא והלוחמים מאז 7 באוקטובר. החיילים, הצבא וכוחות הביטחון הם הגיבורים שלנו".
מאז פרוץ המלחמה הופיע פוליקר בלוויות הרוגים ונרצחים, אזכרות, ולהבדיל, מול פצועי צה"ל. "כמו כולם גם אני חרד ודואג בעקבות מה שקרה, בעיקר לעתיד שלנו פה", הוא אומר. "יצא לי לשבת עם עצמי ולכתוב טקסטים שאני מקווה שיהפכו לשירים. הלב שלי בעיקר עם החיילים הגיבורים והחטופים, שמבחינתי הם הדבר החשוב ביותר. מטרת-העל מבחינתי היא להחזיר את החטופים כמה שיותר מהר הביתה. לא נתפס שהם עדיין שם".