השטיח האדום של ארמון הפסטיבל בעיר הנופש הצרפתית קאן ראה כבר הכול. ספק אם משהו עוד מסוגל להפתיע אותו; מיוצרים סוררים שלא מצייתים לכללי הטקס ועד כוכבניות מתערטלות, ממפגינות חדורות אידיאלים ועד סטארים הלומי אלכוהול וסמים. אבל אז הגיעה הבכורה העולמית החגיגית של "אסטרואיד סיטי" בפסטיבל ה-76 שנערך בחודש שעבר, והשטיח' שכבר מורגל למנות נכבדות של זוהר, מצא את עצמו מתמודד עם מטר של אבק כוכבים וכלי תחבורה שאינו מורגל אליו. הכול בגלל במאי הפולחן ווס אנדרסון, שהחליט שהקאסט של סרטו החדש "אסטרואיד סיטי" יגיע לשטיח לא בלימוזינות השחורות האלגנטיות הרגילות, אלא כולם יתייצבו יחד, באוטובוס עירוני לבן. וכך חנה למרגלות הארמון האוטובוס הצחור ופלט מתוכו משלחת אווירית נכבדה מהוליווד. שרי הטקס המופקדים על סידור המשלחות על פי היררכיה התקשו להתמודד עם חברי הפמליה של אנדרסון. הצורך לסדר אותם בסדר הנכון עשה להם כאב ראש לא קטן. מי לא היה שם? טום הנקס, סקרלט ג'והנסון, מרגו רובי, טילדה סווינטון, סטיב קארל, מאיה הוק, ועוד רבים וטובים. חלק מאנשי הפמליה הם שחקנים שכבר עבדו בעבר עם אנדרסון. עם שלושה מהם נפגשתי אחרי הבכורה: ג'ייסון שוורצמן, חבר של כבוד בכנופייה שמסתופפת סביב אנדרסון, הרבה לפני שהפך ליקיר ההיפסטרים ודור הטיקטוק, אדריאן ברודי, שגם הוא חלק ממנה לא מעט שנים, ובראיין קרנסטון, שהצטרף לחבורה כשתרם את קולו ל"אי הכלבים".
4 צפייה בגלריה
ווס אנדרסון
ווס אנדרסון
ווס אנדרסון
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
שוורצמן הוא בן דודו של רומן קופולה, שותפו של אנדרסון לכתיבת חלק נכבד מתסריטיו. שוורצמן היה רק בן 17 כשניגש לאודישן של "המרוץ לצמרת של מקס פישר" (במקור הסרט מ-1998 נקרא Rushmore), אחד הסרטים הראשונים של אנדרסון. "זה היה האודישן הראשון שלי אי פעם ולא ידעתי למה לצפות, כי לא היה לי בסיס להשוואה", שיחזר שוורצמן. "הייתי מאוד נרגש ולחוץ. חדר ההמתנה היה מלא ילדים מלאי בטחון, שחצנים, קילרים קטנים. לי לעומת זאת הסיטואציה הייתה קשה. ואז נכנסתי לחדר שבו ווס ישב, והכול השתנה בתוך שנייה. ישר התחלנו לקשקש על שטויות ועל הלהקה ששנינו אוהבים: 'וויזר', ופתאום הרגשתי נורא רגוע. ווס היה האדם הראשון שלא היה אח שלי או משהו כזה, ששאל אותי מה אני חושב על משהו ובאמת הקשיב לתשובה. זה מעולם לא קרה לפני כן. התקבלתי לסרט, ואז יום אחד בצילומים הוא קפץ לתוך קלנועית וקרא לי: 'אחריי!'. וכך נסענו מחוץ לסט, בכל רחבי רחובות יוסטון, ועשינו מרוץ קלנועיות. ואני עדיין לבוש בתלבושת שלי מהסט. כל הצוות מחכה לנו - ושלא נראה שחלק איתנו את ההתלהבות מההרפתקה הכיפית הזו".
לראיונות נוספים במדור קולנוע:
מאז שוורצמן מופיע באופן כמעט קבוע בסרטיו של אנדרסון. ביחד הם עשו את "מלון שבלייה" הקצר, "רכבת לדארג'ילינג", "ממלכת אור הירח", "מלון גרנד בודפשט" ו"הכרוניקה הצרפתית". שוורצמן אף תרם את קולו לסרטי האנימציה "מר שועל המהולל" ו"אי הכלבים". "ווס הוא מנטור בשבילי, למשל מבחינה טכנית - הוא מלמד ונותן לי עצות, והוא גם חבר טוב ואני מעריץ של סרטיו. אנחנו צוחקים מאותם דברים והוא אדם שנורא כיף להיות בסביבתו. לווס יש כשרון בליהוק ואיסוף אנשים ביחד, הוא מוצא אנשים מיוחדים ומעניינים, הוא אוהב אינדיבידואליסטים שיש להם את הקטע שלהם. אני עדיין מופתע בכל פעם שהוא מציע לי תפקיד חדש".
ב"אסטרואיד סיטי", שמגיע אלינו עכשיו, ומתרחש בכנס אסטרונומיה בעיירה מדברית בדיונית באריזונה באמצע שנות ה-50, שוורצמן מגלם צלם מלחמות, שמגיע לכנס עם בנו הגאון ושלוש בנותיו, ומסתיר מהם שאימם מתה. במהלך הכנס, מערכת היחסים שלו עם שחקנית מפורסמת (סקרלט ג'והנסון) מתחממת. למעשה, אנדרסון וקופולה כתבו את התפקיד במיוחד עבור שוורצמן - הם רצו שיעשה דמות שונה ממה שעשה בעבר. וסביב הדמות שלו העלילה התפתחה. "זו הפעם הראשונה שווס אמר לי, לפני שבכלל התחלנו לעבוד: 'אני חושב שיכול להיות משהו אקסטרה לדמות שלך, שנביא משהו אחר', ואז עבדנו על בניית הדמות. תהינו מה נוכל לעשות כדי לדחוף את הדמות הזו קדימה. בסוף נעזרנו במאמנת דיאלקטים ובתותבות דנטליות - כל הסרט אני לא יכול להזיז את הפנים וכל זה הגיע מזה שווס התלהב מטיפוס שמדבר בפנים קפואות, ואמר 'בוא ננסה לעשות את הדמות שלך ככה'. בצילומים, כל ערב כשהייתי מסיים להצטלם, שלפתי את התותבות ואז נשמתי לרווחה".
יש לך כמה רגעים קורעים בסרט עם סקרלט ג'והנסון, איך היה לעבוד איתה? "מטורף. לעבוד עם סקרלט לימד אותי שאני צריך להתחיל להבין איך אני עושה את העבודה שלי יותר מהר. היא פשוט קסם".
אנדרסון בנה את תפאורות "אסטרואיד סיטי" באמצע שדה אבטיחים במדבר בספרד, בזמן הקורונה. "וזו סביבה ממש מוזרה להיות בה", סבור שוורצמן. "ווס ניסה להבין איך מצלמים בכזאת תקופה. היה מכלול חדש לגמרי של מגבלות ובעיות. תמיד ניצבנו בפני מכשול וגם השמש קפחה עלינו. היה מרתק לראות את ווס פותר את כל הבעיות".
מה יותר קשה – להיות חבר בשבט קופולה או בזה של ווס אנדרסון? "אני גאה שאני חבר בשניהם. לבחור רק אחד מהשבטים זה מורכב. אני מרגיש שזו זכות גדולה להיות עם אנשים שבמובן מסוים חולקים את אותה האמונה, שלסרטים, למוסיקה ולספרים יכול להיות ערך תזונתי אמיתי. אני מרגיש שעבודה עם אנשים כאלה היא כיף ומקור ענק להשראה. ללא ספק קשה למצוא אנשים כמותם, שאתה יכול להתחבר אליהם ולהזדהות איתם".
וזה המקום לציין שפרנסיס פורד קופולה, הבמאי האגדי ודוד של שוורצמן, ביקר על הסרט של "אסטרואיד סיטי" – בעיקר בגלל שבנו רומן היה שותף לכתיבת התסריט. "קופולה האבא היה בביקור ברומא, אז הוא קפץ אלינו", מספר ברודי, שמצטרף לשיחה. "יום אחד, הגעתי לסט ופתאום אני רואה את קופולה יושב איפה שכולנו נהגנו לאכול. ישבתי איתו לקפה. זה היה מדהים. אף פעם לא יודעים במי אפשר להיתקל על סט של ווס אנדרסון".
4 צפייה בגלריה
מימין: אדריאן ברודי, בראיין קרנסטון וג'ייסון שוורצמן
מימין: אדריאן ברודי, בראיין קרנסטון וג'ייסון שוורצמן
כנופיית ווס אנדרסון. אדריאן ברודי, בראיין קרנסטון וג'ייסון שוורצמן
(צילום: CHRISTOPHE SIMON, AFP)

"כל המסע עם ווס בהודו שינה לי את החיים"

ברודי ("הפסנתרן") הצטרף לכנופיית אנדרסון ב"רכבת לדארג'ילינג" (2007), שצולם בהודו. "זה היה כבוד בשבילי להתקבל בברכה על ידיו. הערצתי את עבודתו ותמיד אמרתי לאחד החברים שלי שהלוואי והייתי יכול להתקבל לאחד מסרטיו. והנה זה קרה. התקבלתי בברכה לתוך החבורה שלו, שכוללת גם את ביל מארי ואואן ווילסון. זה היה כמו להיות במחנה קיץ. גרנו יחד בבית ענק ליד אגם קטן בראג'יסטן והאווירה הייתה משפחתית. זו הייתה חוויה יוצאת דופן. ביום הראשון כשנחתנו והנחנו את הדברים, ווס רצה שנצא להליכה עם ג'ייסון. יצאנו להליכה מסביב לאגם, והאווירה הייתה כל כך נעימה. דיברנו על הסיפור והדמויות, על האחים שלנו, על רעיונות - ועד שחזרנו לחצר הרגשתי שאני בטוח שאני יודע מה תהיה הדינמיקה, מבלי שצילמנו או עשינו משהו. קשה לגרום לבן אדם אחר להרגיש בנוח כשהוא מצטרף לחבורה שזרה לו, ווס הצליח לעשות זאת. בכלל, כל המסע עם ווס בהודו שינה לי את החיים. השהות שם הייתה עבורנו מסע רוחני שאיחד אותנו. מצאתי בהודו הרבה חופש ומעט אלימות. יש שם המון ריחות וצבעים. זה מקום שבו יש הכי הרבה בלגן מכל מקום אחר בעולם. ואהבתי אפילו את התוהו ובוהו. למדתי לזרום וגיליתי שזוהי גישה מאד נוחה לחיים".
ברודי גם צבר לא מעט צלקות בזמן הדהירה על אופנועים בהודו. "אני אוהב לרכוב על אופנועים, ובהודו לפעמים זה היה מסוכן. הפעם שבה הכי התקרבתי למוות הייתה כשהראש שלי נכנס בתחת של פרה קדושה, שאותה לא ראיתי. צחקתי תוך כדי המפגש הזה עם הפרה, והמחשבה היחידה שעברה בראשי הייתה שאם אמות, אף אחד לא יזכור את כל העבודה הקולנועית הנהדרת שעשיתי במהלך הקריירה שלי, וכולם ידברו רק על איך נהרגתי בגלל תחת של פרה".
מאז שברודי עלה לרכבת, הוא דוהר עם אנדרסון – "מר שועל המהולל", "מלון גרנד בודפשט" ו"הכרוניקה הצרפתית" ותמיד נהנה מאווירת הקהילה שהוא יוצר. "ווס הוא אדם כל כך חם ומעניין, שהפך לחבר נפלא שהכניס לחיי הרבה הזדמנויות ברמה היצירתית והמקצועית. אפילו תפקידים קומיים, שכבר שנים רציתי לעשות והתקשיתי להשיג. פגשתי דרכו המון אנשים מדהימים. זה דבר אדיר ונדיר להיתקל באדם שההערצה שלך אליו כל כך גדולה והוא מעריך גם אותך בחזרה באותה מידה. ווס מצליח לחבר בין כולם כדי ליצור משהו שאי אפשר לשכוח. ב'אסטרואיד סיטי', שבו אני מגלם במאי תיאטרון, כולנו היינו יחד רוב הזמן. אני מרגיש שזה משהו נדיר למדי. בדרך כלל בזמן צילומים לשחקנים יש שורת משימות מקצועיות ואז הם הולכים הביתה ומתפנים לחיים האישיים - כך שנדיר שיש את תחושת הקהילתיות הזו. התהליך הזה בספרד בנה משהו שמאוד בולט בסרט עצמו - קלילות ואמון. כולם תמכו אחד בשני".
גם קרנסטון, שבשנים האחרונות כיכב בסדרות "שובר שורות" ו"כבודו", התרשם מצורת העבודה הייחודית של אנדרסון. "העבודה מאוד מאתגרת כי הוא כל כך ספציפי במה שהוא רוצה, והעבודה שלנו כשחקנים היא לעשות את המיטב - לא במטרה להגיע לביצוע המושלם, אלא במטרה לחקור ולנסות ולמצוא ניואנסים חדשים בתפקיד, לנסות לחתור למשהו שאולי תוך כדי העבודה גם אתה בעצמך לא יודע מה הוא. אבל אתה חוקר, וזה מה שטוב. הפואנטה היא לא לנסות שלא לטעות, אלא פשוט לנסות. ואתה אכן תעשה טעויות, וכשזה יקרה אתה תרגיש את התמיכה והאנרגיות של מי שנמצאים מסביב. הם אלה שיוצרים אווירה שמאפשרת לך להתרכז בשנית, לאסוף את עצמך ולנסות שוב. ווס גם מאוד גמיש. הוא מצפה שתגיע עם רעיונות, שתהיה מוכן ושתציג את מה שלדעתך מתאים לרגע הזה בסרט. וכמו במאי טוב הוא יציע התאמות מסוימות לאורך הדרך ועלינו להיות גמישים מספיק, כדי שנוכל לקחת את ההצעות הללו ולשנות את הביצוע שלנו בהתאם".
4 צפייה בגלריה
אדריאן ברודי
אדריאן ברודי
כמעט מצא את מותו בתאונת אופנוע מוזרה. אדריאן ברודי
(צילום: GUILLAUME HORCAJUELO, EPA)
לדברי קרנסטון, שמופיע ב"אסטרואיד סיטי" בתפקיד מנחה תוכנית טלוויזיה, העובדה שהם היו בבידוד בצילומים בספרד בזמן הקורונה תרמה לאווירה. "ברגע שעשיתי את בדיקות הקורונה יחד עם שאר חברי הקבוצה, לא ממש יצאנו - נשארנו בתוך בועה. אסור היה לנו לצאת מגבולות המלון, שבו כולנו גרנו. באמת מדובר היה בסוג של בריחה מהמציאות. שיחקנו טניס, בימי ראשון צפינו בסרטים, רכבנו על אופניים. היה כיף גדול, ממש כמו בקייטנה, אבל עם אוכל הרבה יותר איכותי. אני בטוח שיש שחקנים שזה לא יקסום להם - כי הם מעדיפים את הפרטיות ואת הלבד שלהם, וזה לגמרי בסדר - אבל ב'אסטרואיד סיטי' זה היה הרבה יותר משפחתי ממה שנהוג בתעשייה. גם השחקנים וגם הצוות הפכו ללהקה מלוכדת שעובדת לכיוון מטרה משותפת. הייתה אנרגיה משותפת שנוצרה מתוך זה שהסתובבנו, חיינו ועבדנו ביחד. זה הפך את כולנו לאגד אחד".
איך ווס השתנה מאז שפגשתם אותו לראשונה? שוורצמן: "הוא עדיין קשוב לאנשים. מה שאני אוהב בלהתבונן בעבודה של ווס הוא העובדה שהוא מרותק בידי בני אדם ואת האהבה הגדולה שלו למה שהוא עושה. אני נהנה לראות את התקווה שלו שמשהו יכול לקרות ושהוא יהיה קסום. יש איזה ביטחון הזוי ביכולת הזו להאמין במשהו ולעשות. הרבה דברים אצלו לא השתנו, אלא פשוט התחדדו. הוא ליטש מגוון רחב של אלמנטים בתהליך העבודה, אבל הרבה מהם נשארו איך שהיו. הוא ללא ספק לא מקל על עצמו כשהוא עובד על סרט, ואת זה אני יכול לומר בביטחון. נראה שהוא יכול לקחת וליישם את מה שהוא רואה. יש איזה חוט שני שמחבר גם בעבודה וגם בין האנשים שאיתם הוא עובד, אבל תמיד יש גם משהו חדש לגמרי שמאתגר אותו".
4 צפייה בגלריה
מתוך "אסטרואיד סיטי"
מתוך "אסטרואיד סיטי"
"ווס היה הראשון ששאל אותי מה אני חושב ובאמת הקשיב לתשובה". ג'ייסון שוורצמן וטום הנקס ב"אסטרואיד סיטי"
(צילום: באדיבות Tulip Entertainment)
ברודי: "כאדם הוא לא השתנה. אבל כאמן הוא השתנה בצורה מובהקת. היצירות שלו צברו ביטחון והפכו טהורות יותר, מתוך הבנה שהוא יודע, ביד אמן, לטוות את סיפוריו במירב התחכום. כזה שדורש שנים של ניסויים בסגנון קולנועי מסוים כדי להצליח".
מה דעתכם על האפשרות של לייצר "סרטי ווס אנדרסון" באמצעות בינה מלאכותית, שהתחבבה לאחרונה על מעריציו? שוורצמן: "במובן מסוים זה הזוי ומדהים, אבל גם לא. העניין הוא שבסרט כזה, שייעשה באמצעות בינה מלאכותית, יהיה חסר האלמנט האנושי. אני כן בעד לעשות דברים אחרים ומעניינים - על זה בעצם 'אסטרואיד סיטי': ערבובים מוזרים בין אנלוגי לבין תזוזה קדימה בזמן".