אחחח, החגים, פרק הזמן הקסום הזה שבו סובלים ההורים מנוכחות מוגברת של צאצאיהם אחרי חופש ארוך מנשוא שבו סבלו את אותו הדבר, ואלו שאינם הורים סובלים מנוכחות מוגברת בקרב אנשים שהינם הורים, מכיוון שחגים וצריך להיפגש עמם. בקיצור, סבל.
על מנת להקל מעט על כל הסבל הזה, יש מי שבורח אל הנחמה שמציע המסך הקטן. אלא שגם שם מוכמן לו מעט סבל בימים טרופים אלו, והוא נובע מכמויות התוכן הדמיוניות שאורבות שם. כי איך לעזאזל בוחרים? הרי אפילו שיטוט קצרצר ולא מחייב בשירותי הסטרימינג הזמינים בישראל יחשוף אתכם לשלל תכנים שבהם טרם צפיתם. לעיתים זה קרה כי פשוט לא שמעתם עליהם. לעיתים, שמעתם משהו לא טוב וזהו, נגמר הסיפור מבחינתכם. לעיתים, תמצאו תכנים שדווקא עניינו אתכם, אבל פשוט טרם הספקתם. הסיבות מרובות, וכך גם היצירות השוות שבהן טרם הזדמן לכם לצפות.
אז עכשיו זהו הזמן, ואת השיטוטים ברחבי עולם הסטרימינג עשינו אנו עבורכם, כי בגלל זה אתם משלמים לנו. אה, לא משלמים? לא נורא, קחו חינם, מתנה לחג, את כל הדברים השווים שדלינו מנטפליקס, דיסני+, אמזון פריים ואפל TV פלוס. לא מה שכולם ראו בזמן אמת, לא מה שבלט ושלט בשיח התרבותי, אלא את כל אלו שהתחבאו בפינות ורק חיכו לצופה המותש שיידע להעריך פנינה ראויה שהוא פספס בזמן אמת. You're Welcome!

לחובבי יצירות על קולנוע ועל מלחמת העולם השנייה: "חמישה חזרו" (2017)

איפה: נטפליקס.
מה זה: סדרה דוקומנטרית בשלושה פרקים המתארת את חוויותיהם של חמישה במאים דגולים מתור הזהב של הוליווד, שיצאו לתעד את החזית האמריקנית במלחמת העולם השנייה.
8 צפייה בגלריה
מתוך "חמישה חזרו"
מתוך "חמישה חזרו"
דוקו מרתק בהפקתו של סטיבן ספילברג ובקריינותה של מריל סטריפ. מתוך "חמישה חזרו"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
למה לראות: הדוקו המרתק הזה, בהפקתו של סטיבן ספילברג ובקריינותה של מריל סטריפ, מציע מבט נוסף על המלחמה הגדולה וזוועותיה - אלא שהפעם, נעשה הדבר דרך הפילטר של חמישה מגדולי היוצרים של האמנות השביעית. ג'ון פורד, וויליאם וויילר, ג'ון יוסטון, פרנק קפרה וג'ורג' סטיבנס, החתומים כולם על שלל קלאסיקות קולנועיות אלמותיות, גויסו בתחילת שנות ה-40 כחלק מהמאמץ התעמולתי של ארצות הברית עם כניסתה למערכה נגד גרמניה הנאצית ובנות בריתה.
החומרים הדוקומנטריים ששלחו מזירות הקרב, לעיתים קרובות תוך כדי סיכון נפשם, הפכו למסמכים היסטוריים ועזרו לשנות את דעת הקהל האמריקנית בכל הנוגע להצטרפות למאבק העולמי - אלא שעל חלקם, במיוחד ג'ורג' סטיבנס שבין היתר תיעד את שחרור מחנה הריכוז דכאו, הותירה המלחמה האיומה את רישומה הדרמטי באופן שגם חלחל לחייהם ויצירותיהם בהמשך.

למי שאוהב אפקטים מיוחדים ומור"ק הוליוודי: "אור וקסם" (2022)

איפה: דיסני+.
מה זה: ייתכן שאתם מכירים את השם Industrial Light & Magic וייתכן שלא, אבל גם אם לא, אתם בהחלט מכירים את העבודה של בית האפקטים המיוחדים הכביר, שאחראי על חלק מהאימג'ים האיקוניים ביותר בתולדות הקולנוע הפופולרי - והביא כמעט במו ידיו את עידן האפקטים הממוחשבים שאנו מכירים כיום. הסדרה הדוקומנטרית הנפלאה הזו מביאה את סיפורה של החברה, מימיה המוקדמים ביותר, כאשר הוקמה באמצע שנות ה-70 על ידי ג'ורג' לוקאס על מנת להגשים את תוכניותיו בכל הנוגע ל"מלחמת הכוכבים".
8 צפייה בגלריה
מתוך "פארק היורה"
מתוך "פארק היורה"
חובבי הקולנוע יתמוגגו. מתוך "פארק היורה"
(באדיבות yes)
למה לראות: הדגש כמובן הוא על ההישגים המהפכניים של החברה, אלו ששינו את פני העשייה הקולנועית, מ"מצולות" (1989), דרך "שליחות קטלנית 2" (1991) ועד "פארק היורה", תוך התמקדות בגאונים הצבעוניים שהפכו את הדמיון למציאות. וזה כיף גדול. חובבי הקולנוע יתמוגגו, גם אם הסדרה מאבדת מעט קיטור אחרי נקודת האמצע שלה ותיאור המהפכה הממוחשבת הגדולה של תחילת הניינטיז, ומתמסרת יותר להתרפקות נוסטלגית על ההווי במשרדי ILM תוך שהיא מזניחה את האבולוציה הנמשכת, עד היום, של עולם האפקטים הממוחשבים. עוד עונה בהחלט תעשה את העבודה, אז בואו נחזיק אצבעות.

למי שעף על "ריק ומורטי": "הפכים סולאריים" (2020)

איפה: דיסני+.
מה זה: סיטקום אנימציה של ג'סטין רוילנד, אחד מצמד הגאונים (לצד דן הרמון) שאחראים ל"ריק ומורטי", וככל הנראה גם דושבאג ענקי שפגע בנשים ובעזרת השם גם ייתן על כך את הדין. בינתיים, רוילנד סולק מהפקת הסדרה שיצר, ובעונתה השלישית והחדשה את תפקידו כמדבב תפס השחקן דן סטיבנס ("דאונטון אבי"), כך שאל לכם להרגיש רע אם אתם צופים ונהנים.
למה לראות: ובכן, אם אתם מאוהדי "ריק ומורטי" פשוט אסור לכם לפספס את "הפכים סולריים", שבאופן טבעי נהנית מהרבה מהדברים שהפכו את קודמתה לתופעת תרבות פולחנית, כולל רעיונות המד"ב המבריקים וההומור המושחז/אבסורדי/אכזרי. גם הרוח הניהיליסטית של "ריק ומורטי" פה, אם כי במינון נמוך משמעותית, מה שלגמרי יכול להביא אליה צופים שנחרדים מרוח החידלון וחוסר התקווה שנושבת לעיתים מהסדרה המוכרת יותר של רוילנד. הסיפור, אם תהיתם, עוסק במשפחת חייזרים (אוקיי, לא בדיוק משפחה ביולוגית) שנשלחת לכדור הארץ על מנת להכינו לקראת פלישת בני מינם. אלא שהחיים פה לא כל כך נוראיים, ויש מצב שהאפוקליפסה יכולה להמתין מעט בזמן שהם נהנים ממנעמי המקום. עלילת צד משמעותית אחת, שעוקבת אחר הציוויליזציה שמקימים שלל טיפוסים ש"המתבגר" של המשפחה, יומיולק, ממזער וכולא במיכל בחדרו, שווה סדרת-בת משלה.

למי שאוהב את נורם מקדונלד זצ"ל: "התוכנית של נורם מקדונלד" (2018)

איפה: נטפליקס.
מה זה: תוכנית ראיונות - אם כי המילה "ראיונות" היא קצת מוגזמת, במקרה הזה - של הקומיקאי הדגול נורם מקדונלד ז"ל, שבה מתארח אורח אחד מדי פרק ומתמסר לחרבושים של נורם.
8 צפייה בגלריה
מתוך "התוכנית של נורם מקדונלד"
מתוך "התוכנית של נורם מקדונלד"
מטומטמת לחלוטין פה, ומבריקה לגמרי שם. מתוך "התוכנית של נורם מקדונלד"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
למה לראות: ובכן, כאן אנחנו בטריטוריה מעט חמקמקה. עבור כל מי שאיננו מעריץ של מקדונלד, שהלך לעולמו לפני כשנתיים, הצפייה בתוכנית ההזויה הזו תהיה קצרה מאוד. עבור המעריצים, מאידך, מדובר במכרה זהב. הסיבה היא שמקדונלד לא ממש טרח להכין ריאיון מסודר, או כל דבר אחר בעצם, בטרם התיישב בכיסא המראיין של התוכנית. במקום זאת פשוט הזמין אנשים שמעניינים אותו ושהוא מכיר, מדייויד לטרמן, דרך צ'בי צ'ייס ועד לורן מייקלס, ופשוט פטפט איתם על הא ועל דא, לעיתים אפילו בלי ה"דא". התוצאה מוזרה, מפוזרת, מבולבלת, מטומטמת לחלוטין פה, ומבריקה לגמרי שם. כמו הפרסונה הקומית של נורם עצמו, למעשה, וזה רק טבעי מכיוון שהתוכנית די נעדרת פורמט, ונשענת כליל על הפרסונה הזו. ופה טמונה ההמלצה/אזהרה באשר ליציאה הביזארית הזאת, אז בואו נעשה זאת שוב: אוהבים את נורם? אתם מסודרים. לא מתחברים? עדיף לכם לצפות בכל דבר אחר, וזה כולל צבע מתייבש על קיר.

לחובבי הדוקומנטריים המזוויעים: "ג'ימי סאוויל: סיפור אימה בריטי" (2022)

איפה: נטפליקס.
מה זה: סרט דוקומנטרי בשני חלקים על השטן שהיה ג'ימי סאוויל - איש טלוויזיה, מנחה ודי.ג'יי בריטי שבמשך שנים היה אחד מהאנשים האהובים והמוערכים בממלכה, הרבה הודות לאישיותו המוחצנת והצבעונית ולמאמצי גיוס התרומות שלו לשלל מטרות הומניטריות. אך אחרי מותו ב-2011 בגיל 84, התגלה שסאוויל היה פדופיל מסוכן שניצל את פעילותו כדי לאנוס, לתקוף מינית ולהתעלל בכמות בלתי נתפסת של ילדות, נערות ונשים במהלך יותר משישה עשורים. מסמכים רשמיים מציבים את המספר על 589 קורבנות, אולם ההערכה היא שהיו הרבה יותר.
8 צפייה בגלריה
מתוך "ג'ימי סאוויל: סיפור אימה בריטי"
מתוך "ג'ימי סאוויל: סיפור אימה בריטי"
מאיר את עצימת העיניים של הרשויות. מתוך "ג'ימי סאוויל: סיפור אימה בריטי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
למה לראות: מעבר לערך הדוקומנטרי שקיים בחשיפת מעשיו מעוררי-הפלצות של סאוויל, הסרט עושה שירות חשוב גם בכך שהוא מאיר את עצימת העיניים של הרשויות, התקשורת ושל שלל חבריו הפוליטיקאים והסלבריטאים של סאוויל, שאפשרה את המשך פעילותו. אך ראוי לציין כי אפילו פה, בדוקומנטרי מקיף יחסית, מדובר בחצי עבודה: עדיין נדרש תחקיר רציני ומעמיק יותר על האופן שבו התאפשר לסאוויל לעשות את שעשה, במשך זמן כה רב, כי אף אחד לא מסוגל לכל זה מבלי כוחות חזקים שמסייעים לו ומכסים על עקבותיו. סאוויל מת מבלי ששילם על פשעיו המחרידים - ואתם יכולים להיות בטוחים בכך שעדיין יש מי שצריך לקבל את החשבון הזה.

לחובבי הדרמות המטלטלות: "פטריק מלרוז" (2018)

איפה: אמזון פריים.
מה זה: מיני-סדרה בת חמישה פרקים אודות הבריטי האמיד פטריק מלרוז, שמנסה להתמודד - לא תמיד בהצלחה, וזהו אנדרסטייטמנט מצמית - עם טראומות ילדותו, בחסות חיים בצל אב מתעלל רגשית ואם מזניחה.
למה לראות: מעבר לתצוגת התכלית של בנדיקט קמברבאץ' בתפקיד הראשי - ולבימוי המבריק של אדוארד ברגר (זוכה האוסקר על "במערב אין כל חדש") - היצירה המטלטלת והמסעירה הזאת, על פי ספרו של אדוארד סיינט אובין, מציעה לצופיה קתרזיס דרמטי עז. הקתרזיס הזה מגיע באופנים שונים מדי פרק, וסיפורו של פטריק האומלל, שנפרש מימיו כצעיר מצולק בשנות ה-60 עד שהוא אב מצולק בראשית שנות ה-2000, נבנה בעוצמה בלתי מתפשרת ויותיר עליכם חותם עז. כן, גם אם הצפייה כמעט קשה מנשוא לעיתים; גם אם ייסוריו ושוועתו של הגיבור הטועה והתועה הזה כמעט ויכניעו אתכם. כי בכל העת, גם ברגעיו הקשים ביותר של הגבר השבור שבמרכזה, "פטריק מלרוז" משמרת את החתירה והתקווה לעתיד טוב יותר, להשלמה ולתיקון; תקווה שמתגלמת בהומור, גם אם הוא מהזן הצורב במיוחד, וברגעים קטנים של אנושיות נוגעת מבעד לכל האפלה.

לחובבי קומדיות שחורות משפחתיות: "אחיות רעות" (2022)

איפה: אפל TV פלוס.
מה זה: קומדיה שחורה שנוצרה בין היתר על ידי שרון הורגן המופלאה ("קטסטרופה"), אשר גם מככבת כאחת מחמש אחיות איריות שאחת מהן - ואולי יותר? ואולי אף אחת? - אחראית לרצח בעלה הבלתי נסבל של אחת מהן.
8 צפייה בגלריה
מתוך "אחיות רעות"
מתוך "אחיות רעות"
מתוך "אחיות רעות"
(צילום: באדיבות אפל TV פלוס)
למה לראות: האמת היא ש"בלתי נסבל" עושה עוול לג'ון פול (קלייס באנג), בעלה של גרייס (אן-מארי דאף), ואחת מהדמויות השטניות ביותר שנראו על המסך, סוציופת שתלטן שרשעותו הבנאלית ואכזריותו הטבעית, היומיומית, מכבידה על ליבן ונשמתן של האחיות לבית גארווי עד כדי כך שהן מתחילות לתכנן את מותו המוקדם. וג'ון פול - או, ליתר דיוק באנג, השחקן הדני האדיר שמגלם אותו והופך אותו לתפלץ ביתי שתתקשו לשכוח - הוא כנראה הסיבה העיקרית לצפות בסדרה המהנה הזאת, שאולי לא ממש ראויה לכל הסופרלטיבים שהיה מי שהרעיף עליה עם עלייתה, אבל בהחלט תתפוס ותספק אתכם עד שתסיימו את כל עשרת פרקיה.
8 צפייה בגלריה
מתוך "אחיות רעות"
מתוך "אחיות רעות"
ההוא משמאל? שטן. קלייס באנג ואן-מארי דאף, מתוך "אחיות רעות"
(צילום: באדיבות אפל TV פלוס)

למי שמחפש דרמת ספורט פצצתית: "מייק" (2022)

איפה: דיסני+.
מה זה: דרמה קומית אודות מייק טייסון - מתאגרף אגדי, אלוף העולם לשעבר, שחקן חובב ואנס מורשע.
למה לראות: הסדרה הקצבית הזו עוקבת אחר ילדותו של טייסון ומסלול הקריירה המיתולוגית שלו, ועושה זאת עם קצב (עשרה פרקים בני כחצי שעה) וסגנון שהופכים אותה לחתיכת חוויה מבדרת ומענגת, ולא רק לחובבי המתאגרף הברוטלי. אבל ההישג שלה לא טמון רק בזה, אלא גם באופן המרשים והלא מרוכך שבו היא מטפלת בנקודת השפל של טייסון - האונס האכזרי של דזירה וושינגטון בת ה-18 ב-1992, שבעקבותיו נכלא לשלוש שנים. טרוונטה רודס ("אור ירח") פשוט מעולה בתפקיד הראשי, ובדיוק כמו בסרט הנפלא ההוא שפרסם אותו, הרוך הלא צפוי שהוא מכניס לדמות כה קשוחה ומרתיעה מסייע רבות בהאנשתה והבנת מניעיה הפסיכולוגיים. אחלה סדרה.
8 צפייה בגלריה
מתוך "מייק"
מתוך "מייק"
מטפלת בנקודת השפל של טייסון באופן מרשים ולא מרוכך. מתוך "מייק"
(צילום מסך)

לחובבי סת' רוגן: "אפלטוני" (2023)

איפה: אפל TV פלוס.
מה זה: סדרה קומית על וויל וסילביה, שבתקופת הקולג' היו החברים הכי טובים עד ריב שהתגלע והפריד ביניהם. כעת הוא גרוש טרי, יצרן בירת בוטיק והבעלים של בר שכונתי מצליח, בעוד שהיא עקרת בית ואם לשלושה - ומה אתם יודעים, כנראה שזה בדיוק הזמן להתחבר מחדש.
למה לראות: הסדרה המצחיקה והמשמחת הזו אומנם לא נהנית מסיפור עמוק, מרתק או מקורי במיוחד - כדי לראות חברים צולחים יחד פרידות ואת משבר גיל העמידה, סורו ל"פליישמן בצרות" המצוינת בדיסני - אבל כן יש לה את המשאב היקר מפז של הכימיה בין כוכביה. רוז ביירן וסת' רוגן אדירים בתפקידים הראשיים, בעיקר כשיוצרה של הסדרה, הבמאי ניקולס סטולר, מעניק להם זמן מסך משותף. אתה פשוט קונה את החברות ביניהם, גם כשהסיפור דורך במקום או הולך לאיבוד, גם כשיותר מדי דמויות משנה משורטטות-בקושי גודשות את הפריים. והגאג החוזר על השנאה המפעפעת של וויל לקורקינטים שיתופיים, שבהם הוא גם די תלוי? שלמות.

למי שבעניין של רוצחים סדרתיים: "רצח אופי" (2018)

איפה: נטפליקס.
מה זה: דרמת מתח תקופתית, מעוצבת לעילא, על צוות של פסיכיאטר (דניאל ברוהל), קריקטוריסט מה"ניו יורק טיימס" (לוק אוונס) ומזכירה משטרתית (דקוטה פנינג) אשר משתפים פעולה בחקירת מקרי רצח מזוויעים של רוצח סדרתי בניו יורק של סוף המאה ה-19.
למה לראות: כי הסדרה הסוחפת הזו קצת פוספסה בזמן אמת, ובוטלה אחרי עונתה השנייה כשממש, אבל ממש, לא הגיע לה. הכול פה עובד - מתצוגות המשחק המצוינות (ברוהל, מתהילת "ממזרים חסרי כבוד", ממגנט לחלוטין פה, וגם פנינג פשוט מעולה), דרך השחזור התקופתי המרשים והמדוקדק, ועד לסיבה לשמה התכנסנו, תעלומת הרוצח הסדרתי שפשעיו מזוויעים במיוחד גם ביחס לנהוג בז'אנר העמוס. ולחובביו המושבעים של הז'אנר הזה, אם טרם הספקתם - ובכן, אתם תודו לנו.

לחובבי גיבורי-על שכבר מיצו את הז'אנר: "יוצאת מן הכלל" (2023)

איפה: דיסני+.
מה זה: סדרה קומית משעשעת, פרועה ומקורית אודות צעירה שחיה בעולם של גיבורי וגיבורות-על, אלא שלה אין שום כוח - או שלפחות, היא טרם מצאה אותו.
8 צפייה בגלריה
מתוך "יוצאת מן הכלל"
מתוך "יוצאת מן הכלל"
סדרה קומית יוצאת מן הכלל. מתוך "יוצאת מן הכלל"
(צילום: באדיבות דיסני+)
למה לראות: כשמה כן היא, "יוצאת מן הכלל" היא פשוט סדרה קומית יוצאת מן הכלל. ביצירת הביכורים שלה מצאה האירית הצעירה אמה מוראן איזון משובח בין הקומי לדרמטי, עם דגש על הקומי, בסיפורה של ג'ן (מיירד טיירס) האומללה והמאמללת, צעירה אנוכית ופורקת-עול שמתאווה לכוחות-על כמו שותפיה לדירה קארי (סופיה אוקסנהם) וקאש (בילאל חסנה), ובעצם, כמו שאר האנושות, אבל במקום זה מוצאת את עצמה הורסת לעצמה- ולכל היתר, את החיים.
ויש גם איש שהיה חתול וזכה מג'ן לשם הנפלא ג'יזלורד, ואת היזיז הדושבאג של ג'ן שיכול לעוף אך בעיקר עף על עצמו, וטיפוס שכוח-העל שלו מאפשר לו לגרום אורגזמה בנגיעה, ועוד ועוד. בסך הכול משעשע להפליא, אפילו מרגש פה ושם, עם וייב חזק של אדגר רייט ("מת על המתים") בתחילת דרכו, כששיתף פעולה עם סיימון פג וניק פרוסט ב"מחוקים" (Spaced האהובה). אם פספסתם את הפנינה הזו, שכבר זכתה לחידוש מוצדק לעונה שנייה, טוסו לצפות.

לחובבי אנימה, אבל לא רק: "קאובוי ביבופ" (1998)

איפה: נטפליקס.
מה זה: סדרת אנימה אייקונית אודות שלושה ציידי ראשים אינטר-גלקטיים - וילדה, וכלב חכם לאללה – והרפתקאותיהם השונות. אבל באמת שהתיאור הקצר הזה לא עושה צדק עם הקלאסיקה האלמותית הזאת.
למה לראות: אם איתרע מזלכם וצולקתם מגרסת הלייב-אקשן העגומה של נטפליקס ל"קאובוי ביבופ" לפני שצפיתם במקור, ובכן, הגיע זמן התיקון. באמת שאין דברים כאלה: אנימה רטרו-עתידני מסוגנן בניחוח נואר וג'אז, עם דמיון שופע, תועפות של הומור, רגעים של אקשן מרהיב ושיאים אמוציונליים מרחיבי-לב. קשה להסביר עד כמה כל זה קולי וסוחף, קשה להגדיר עד כמה כל זה מקורי. גם אם אתם לא מחובבי האנימה ביומיום, תנו צ'אנס ל"קאובוי ביבופ". במקרה הכי גרוע תיחשפו לפסקול המופלא שרקחה המוזיקאית היפנית קאנו יוקו, וזה לבדו יהיה שווה את כרטיס הנסיעה.