אשת הטלוויזיה המצרית בסמה והבה פרצה אל חיינו, משום מקום ובלי אזהרה מוקדמת, בעקבות מתקפת חמאס על יישובי עוטף עזה, ותגובתה הצבאית החריפה של ישראל. במהלך שידור תוכנית האקטואליה שלה "90 דקות" בערוץ אל-מחוואר, התייצבה המגישה מול המצלמה בפנים חמורות סבר ומבט חודר - ופנתה בעברית קלוקלת לציבור הישראלי כדי להזהירו מזעמם של הערבים ולהוכיח אותו על כשלי ראש הממשלה נתניהו בהגנה על המדינה, ועל שאינו פועל לשחרור החטופים, או למען שלום עם הפלסטינים.
4 צפייה בגלריה
בסמה והבה מראיינת את ניקול הטרנסג'נדרית
בסמה והבה מראיינת את ניקול הטרנסג'נדרית
בסמה והבה
(צילום מסך)
המונולוג הנוקב של והבה לא היה קיצוני או שטוף שנאה במיוחד, בטח לא ביחס לעיתונאים ופרשנים אחרים ברחבי העולם הערבי, אולם היא שניסתה לדבר אלינו "בשפתנו", הפכה למושא לבדיחה טראשית כי - אוי לאוזניים. למרות שקהל צופי הערוץ המצרי בארץ זניח עד לא קיים, הדמות שלה הפכה לקריקטורה נלעגת שחרכה את הרשתות החברתיות, זכתה לסיקור בתקשורת הישראלית, קיבלה חיקוי ב"ארץ נהדרת" ואף התכבדה בסרטון תגובה מטריל שנערך על ידי המוזיקאי ישי רזיאל, ובו היא גוללת את פשעי חמאס - סרטון שהוציא אותה מדעתה, לכאורה. אבל בהתחשב בקריירה שלה, אפשר לשער שהיא נהנית מכל רגע.
לכתבות נוספות בנושא:
הציפייה הטבעית הייתה שווהבה תמחל על הבושה ותוריד פרופיל לאחר ההשפלה שחוותה לכאורה, אבל לא רק שהיא לא נסוגה מהחזית התקשורתית הזו - היא מחזירה מלחמה תוך שהיא מהדהדת את הבדיחות על חשבונה בישראל. לא בגלל הומור עצמי מפותח, אלא בגלל שהיא מזהה הזדמנות לקידום עצמי. "חכו לתוכנית שלי. הפרק של היום שונה מכל יום אחר", הודיעה באינסטגרם רגע לפני השידור ב-24 באוקטובר, "היום אחשוף בפניכם מה ישראל עשתה לי! אני, בסמה והבה, עיתונאית מצרית, ואגלה לכם למה נחשפתי על ידי היישות הציונית". ואכן, במהלך השידור חשפה את הסרטון המבושל של רזיאל והתלוננה עליו בשידור חי בפריים-טיים, כאילו בסמה והבה עומדת במרכז חדשות היום. קורבנות חמאס? החטופים הישראלים? מתקפת צה"ל בעזה? נדמה שהכול התגמד ביחס לאסון ההומניטרי שעוללו לה הציונים.
המגישה המצרית בסמה והבה במסר בעברית
(צילום: אינסטגרם)
כמובן שדמעות התנין הללו הפכו לדמעות של שמחה נוכח הפינג-פונג המתמשך שלה עם התקשורת הישראלית, שהפך אותה לאושייה בינלאומית בעיניה. היא חלקה עם עוקביה באינסטגרם פאנל במהדורת חדשות 13 שבו התארח רזיאל, ששילב קטעים מתוכניתה, ונראה כי היא משועשעת מההתפתחויות. "העיתונאית המצרית שטלטלה את הממלכה הישראלית", כתבה בפוסט בצירוף אמוג'י צוחק, "ישראל שברירית עד לרמה הזאת, הם משדרים תוכניות על כך, ובתוכנית הזאת הם מביאים שישה אורחים כדי לדבר רק עליי". היא טענה כי השם שלה מופיע בראש מילות החיפוש בגוגל בישראל, והיא בוודאי משתמשת בכך כדי להזניק את הנראות שלה עם פעילות רשת מוגברת בשבועיים האחרונים. לקח לה קצת זמן להתניע את העניינים בתוכנית שלה. ב-10 באוקטובר למשל היא עוד דנה בקרבות רשת בין אוהדי קבוצות הכדורגל אל-אהלי וזמאלק בדרבי של קהיר, ועוד כמה עניינים מסדר היום המצרי. אבל לאחרונה כל כולה מושקעת בעזה וישראל.

ממגישת תוכניות דת לרכילאית ופרובוקטורית

השבועות האחרונים הם בגדר תפנית בקריירה של והבה: הטון התקיף, הפנים הזועפות והעברית המסורבלת באותו מונולוג היו יכולים להעיד אולי על כך שהיא עיתונאית רצינית. או יותר נכון, מחשיבה את עצמה ככזאת, כך מאז הופיעה על המסך כשהיא חובשת חיג'אב כמגישת תוכניות דת ועד היום כשהיא צצה בכל מקום בפריים-טיים במצרים, במהדורות החדשות של ישראל וברשתות החברתיות. אולם אשת הטלוויזיה בת ה-51 מאלכסנדריה היא חיית תקשורת מיומנת שניווטה את הקריירה שלה להצלחה מקומית כרכילאית וכפרובוקטורית. לאורך השנים נקשר שמה באינספור שערוריות על המסך שכללו חשיפות סנסציוניות מחייהם הפרטיים של אנשי ציבור וכוכבים מצרים, וכן מחייה האישיים שלה עצמה. אנחנו אולי לועגים לה אבל אחרי כל מה שעברה לאורך השנים על המסך ומאחורי הקלעים, נראה שהיא פיתחה עור עבה. ועכשיו כשהיא צופה בישראלים לועגים לה, היא כנראה מחייכת.
4 צפייה בגלריה
בסמה והבה
בסמה והבה
חיפשה אפיקים להתמסר לעבודת האל, ובהמלצת מוריה ניסתה את מזלה כמנחה בערוץ הדתי בו ראתה כלי להפצת מסרי האיסלאם. בסמה והבה בערוץ אקראא
(צילום מסך)
המגישה והעיתונאית עברה כברת דרך מאז תחילת הקריירה שלה בערוץ הלוויין הדתי איקראא, בחסותו הנחתה תוכנית אירוח בשם "לפני שתבוא דין וחשבון" ושעסקה בסוגיות הלכתיות שונות מן האיסלאם. שום דבר בהפקה הדלה ההיא לא דמה לזו שהיא מובילה עכשיו עם התפאורה הנוצצת, וכך גם היא עצמה שהיום נהנית מזוהר של אישה משוחררת ומטופחת, כשלפני עשורים זכתה לשבחים על הופעתה הצנועה עם החיג'אב שלראשה. מנגד היא נודעה כמראיינת נועזת בסביבתה שמעלה נושאים חברתיים לא פשוטים בפני אנשי הדת שהתארחו באולפן דמוי הסלון שלה. בריאיון מ-2003 סיפרה כי בצעירותה למדה אמנות וספרנות, אולם מאז שהחליטה לפנות לדת ולעטות חיג'אב, חיפשה אפיקים להתמסר לעבודת האל, ובהמלצת מוריה ניסתה את מזלה כמנחה בערוץ הדתי שבו ראתה כלי להפצת מסרי האיסלאם בציבור. היא סיפרה שחבישת החיג'אב מהווה עבורה הוכחה שאישה יכולה להיות יפה, אופנתית ומכובדת גם כשהיא מכוסה על פי ההלכה.
כשנשאלה כיצד היא משלבת בין התמסרותה לדת לבין התדמית הנועזת שלה כמראיינת, אמרה: "מגישה בטלוויזיה חייבת להיות ספונטנית, ומה שחשוב הוא לא המראה שלה אלא התוכן, המהות והכוונה הטהורה בהנחיית התוכנית. בנוסף לכך עליה להיות מחונכת ומודעת למבנה האישיות של האורח שמולה. חשוב מאוד למגישה ללמוד פסיכולוגיה, והיא צריכה לאמץ לעצמה גישה צנועה, גם אם היא לא מוצנעת, כי היא דמות לחיקוי עבור הצופים". 20 שנה אחרי, הצנעה והצניעות אינן חלק מהתדמית של והבה יותר, בעוד התעוזה רק גברה. למעשה ב-2013 היא פרשה מהתוכנית שלה בעקבות ריאיון שערכה עם שני שייח'ים ובמהלכו דנה בהיתרים לשעבוד נשים. הוויכוח העז מול המצלמות - שהביא לכך שאחד מהאורחים הבכירים, שייח' ג'מאל כטוב, נטש את השידור - היה בגדר אירוע משנה חיים עבורה, והיא החליטה לסיים את קשריה עם הערוץ הדתי ולקחה פסק זמן מהתקשורת.
4 צפייה בגלריה
בסמה והבה
בסמה והבה
עברה טרנספורמציה משמעותית. בסמה והבה
(צילום מסך)
באותה העת, גם חלה דרמה משפחתית בחיי והבה שנפרדה מבעלה ואבי שני בניה, איש העסקים אוסאמה אל-סייד, על רקע חזרתה בשאלה. בצד המקצועי היא מצאה לעצמה נתיב אחר והוזמנה על ידי ערוץ OSN להגיש תוכנית המוקדשת לסיפורים מלאי השראה של נשים מן העולם הערבי כשהיא מופיעה בגרסתה המעודכנת, כשהיא מאופרת וללא חיג'אב. לרוע מזלה, אחרי שיצאה לחתום על חוזה במשרדי הערוץ בדובאי, היא אובחנה כחולה בסרטן השד - ונאלצה להאריך את פסק הזמן לצורך הטיפולים. הקאמבק הגיע ב-2015 עם הצטרפותה לערוץ TeN (לשעבר אל-תחריר) כמגישת תוכנית האירוח "זה לא כאוס", אשר הוקדשה לשיחות בנושאים חברתיים ותרבותיים בעיקר. באחד הפרקים שהתקבלו באהדת הציבור, ראיינה והבה רופאה המתמחה בסרטן, כשאחיה שריף התקשר לאולפן וסיפר לה כי הוא נמצא בטיפול בפריז לאחר שאובחן גם הוא עם המחלה.
היה זה אחד מאותם מפגנים של חשיפה עצמית מוגברת של והבה, שלווה גם בהרבה בכי. עם זאת, התוכנית החדשה נועדה בעיקר לדיון פומבי בגילויים מהחיים הפרטיים של אנשים אחרים. הגישה החטטנית והנבזית שאימצה הופנתה לזובור טלוויזיוני שביצעה בחלק מהמראיינים שלה. החיפוש שלה אחר אייטמים צהובים בעלי עניין לציבור הובילה אותה לעיסוק בטרנסג'נדרים - נושא סנסציוני שאינו מדובר בחברה הערבית ובוודאי שלא בתקשורת המיינסטרים. בקידום לקראת פרק ספיישל שנקרא "המין השלישי" באפריל 2015, נכתב על המפגש הצפוי בין והבה לחבורת טרנסקסואלים שבו תשוחח איתם על החיים אחרי ניתוח לשינוי מין והחששות שחוו לפניו. לפתע היה ברור שאותה אישה דתייה עם חיג'אב עברה בעצמה טרנספורמציה משמעותית בלעדיו.
רבים מבין צופיה הנאמנים של המגישה מימי תוכנית הדת נדהמו, ואף תקפו אותה על "הזוהמה שדבקה בה". אבל קשה להגיד שזה הזיז לה יותר מדי. היא נהנתה מתשומת הלב והמשיכה בשלה עם פרק-המשך שבו אירחה את ניקול, טרנסג'נדרית לבנונית. הריאיון המציצני, שבו נרמז כי ניקול מתפרנסת מזנות, הסלים במהירות לריב שכלל החלפת קללות מול המצלמה. זאת ועוד, ההתמצאות שהפגינה המגישה בנוגע לתופעה, הפכה אותה למקור מוסמך בנושא. אחרי שקבעה כי דוגמנית בשם ראג'ד סלאמה היא טרנסקסואלית עם חיבה לאנשי עסקים עשירים שאיתם ניהלה מערכות יחסים אינטימיות, והבה הואשמה כשקרנית על ידי סלאמה. בתגובה להכחשות הפומביות שלה, חשפה אשת הטלוויזיה הקולנית מסמכים ותצלומים שמעידים לכאורה על כך שראג'ד המצרית הייתה מוכרת בעבר בלבנון כנער בשם סאמיר. עיתונאית רצינית, כאמור.
4 צפייה בגלריה
בסמה והבה מראיינת את ניקול הטרנסג'נדרית
בסמה והבה מראיינת את ניקול הטרנסג'נדרית
בסמה והבה מראיינת את ניקול, טרנסג'נדרית לבנונית (מימין)
(צילום מסך)
נישאת על רקע הפופולריות הגואה שלה כ"תחקירנית נועזת ומראיינת חסרת פשרות", ב-2017 והבה החליטה להעביר את הפוקוס מסוגיות חברתיות רבות חשיבות לחקירות בעלות חשיבות עליונה אל תוך חייהם של סלבס מהעולם הערבי. התוכנית החדשה שלה "השייח' של השכונה" ברשת אל-נאס נועדה בדיוק לכך. היא גיבשה לעצמה אסטרטגיה ערמומית בראיונות אחד על אחד עם אנשי תרבות שהתחילו בדרכי נועם עם שלל תשבוחות והסתיימו בחשיפות מטלטלות מהחיים הפרטיים של האורחים. ההצלחה האדירה של הפורמט הפכה את המגישה לידוענית בעצמה - מה שהקנה לה לפחות בעיני עצמה, זכות לשאול מרואיינים על זוגיות, בגידות, וגם לרמוז על נטיות מיניות (כמו במקרה של השחקן הוותיק סמיר סאברי, שנשאל על ידה מדוע הוא לא נשוי והאם זה בגלל שהוא "לא אוהב נשים") או להתפלש בלהג גזעני (כמו במקרה של השחקן מאג'ד אל-מסרי, שסיפר על בליינד-דייט מאכזב עם אישה אפריקאית).
על אף השגשוג שלה כשם דבר בטלוויזיה המצרית, אחרי אינספור חשיפות סנסציוניות, רכילות וסקנדלים, בקיץ 2019 והבה הודיעה על התפטרותה. הסיבה: ריאיון עם השחקנית המצרייה יסמין אל-חאטיב שנידבה מידע מכפיש על הבמאי חאלד יוסף. שידור הפרק סיבך את העיתונאית בתביעת דיבה מצד הקולנוען, וגם הביא להשעייתה על ידי הנהלת רשות התקשורת המקומית שהאשימה אותה בעבירות אתיות. העובדה שבעלה הנוכחי עלאא עבד הוא חבר פרלמנט בכיר בקהיר לא מנעה ממנה את הבושה. אבל זה כמובן לא עצר את האושייה הטלוויזיונית מלנסות לשוב למרכז הבמה, הפעם זו העוסקת בענייני היום, מתרבות ועד פוליטיקה, ועוד בפריים-טיים. עם לא מעט יומרות, חוצפה ותושייה ורייטינג מכובד שגיבה אותן, והבה הוזמנה להנחות את תוכניתה "90 דקות" - רצועת האקטואליה המרכזית של אל-מחוואר, הערוץ שנחשב לשלישי בגודלו במצרים.
בסמה והבה המגישה המצרית

דרמה גם מאחורי הקלעים

נסיקת הקריירה של והבה מעניקה לה נחת, אבל מאחורי הקלעים היא מתמודדת עם לא מעט אתגרים בריאותיים לא פשוטים. היא כאמור אובחנה עם סרטן השד לפני כעשור ומאז עברה כמה וכמה ניתוחים. ב-2020 הסרטן חזר והיא טסה ללונדון כדי לעבור טיפולים נוספים לצורך הדיפת הגידול המתחדש. כמובן, שההתמודדות האישית שלה לא נשארה פרטית, והיא דאגה לעדכן בשגרה את עוקביה ברשתות החברתיות על ההליכים שהיא עוברת. בנוסף לכך, לפני שנה הצהירה בריאיון לערוץ קהיר 24 כי לפני כמה שנים התגלה גידול בבטנה, וטענה כי במהלך הטיפולים שעברה בארצות הברית "נגנב" חלק מקיבתה על ידי הצוות הרפואי. האם הם מצאו שם זהב? והבה לא ממש הצליחה להסביר את ההאשמה התמוהה על קצירת איברים שאירעה בה, אבל דיווחה כי בכל מקרה הגידול לא מוגר לחלוטין. ואם זה לא מספיק, המגישה עדכנה ב-2021 כי טיפול קוסמטי שעברה בפניה הביא לשיתוק שרירי הלסת. צרות באות בצרורות.
אז האם יש לקחת את בסמה והבה ברצינות? ממש לא חייבים, אפילו במצרים לא נוהגים לכנות אותה עיתונאית אלא "אשת תקשורת". האם כדאי לזלזל בה? לא בטוח. קשה שלא לחייך אל מול פניה הזועפות, מבטה החודר והלשון הכבדה בעברית הקלוקלת, אבל מדובר בגברת ערמומית, שעשתה קריירה יפה מרכילות שערורייתית מצד אחד, והתמסכנות פומבית מצד שני. הסרת החיג'אב, תביעות הדיבה וההסתבכויות החוקיות, ההתמודדות עם מחלת הסרטן, ועם הלסת המשותקת הפכו מעניין אישי לפומבי. כשהיא נתקעה עם יאכטה בלב ים (פעמיים), היא שלחה קריאת SOS דרך האינסטגרם במקום לפנות לשירותי ההצלה. לעזאזל, אפילו ביום חגה כשהוזמנה לקבל פרס במסגרת פסטיבל שידורי הלוויין הערבי ב-2020, היא נאלצה להחליף שמלה באמצע הטקס לאחר שמלצר מעד ושפך עליה כוסות מיץ מנגו. לא נעים, אבל בסמה כהרגלה עשתה לימונדה מהמנגו ואף התראיינה על כך בתקשורת המקומית. אפשר לשער שהבדיחות שרצות עליה ברשת בתגובה לנזיפתה בישראל רק מרוממות את רוחה ומקדמות את מעמדה במזרח התיכון. כתם על הקריירה זה לא. במקרה הזה היא לא תחליף שמלה, או תשנה עורה.