הקומיקאי האוסטרלי בארי האמפריז המוכר ביותר בזכות גילום דמותה של דיים עדנה אוורג' בכמה סרטי קולנוע ותוכניות טלוויזיה, הלך לעולמו בגיל 89, כך אישרה היום (שבת) משפחתו. "הוא היה אדם שנון, סאטיריקן וכותב גדול ויחיד במינו", ספד לו ראש ממשלת אוסטרליה, אנתוני אלבניזי.
3 צפייה בגלריה
בארי האמפריז
בארי האמפריז
בארי האמפריז בתור דיים עדנה
(צילום: Scott Gries/Getty Images)
"הוא היה עצמו עד הסוף, ומעולם לא איבד את שכלו המבריק, את שנינותו הייחודית ואת נדיבות הרוח", נמסר בהצהרת המשפחה. "עם יותר מ-70 שנה על הבמה, הוא היה בדרן בכל מאודו, הופיע עד שנותיו האחרונות, ואף תכנן הופעות נוספות שלמרבה הצער לא יתקיימו לעולם.
"הקהל שלו היה יקר עבורו, והוא מעולם לא לקח אותו כמובן מאליו. למרות שעשויים לזכור אותו בעיקר בזכות עבודתו בתיאטרון, הוא היה גם צייר, סופר, משורר, אספן וחובב אמנות על כל צורותיה. הוא היה גם בעל אוהב ומסור, אבא, סבא וחבר לרבים. פטירתו מותירה חלל בחיים של רבים, אך הדמויות שיצר, שגרמו למיליונים לצחוק, ימשיכו לחיות".
3 צפייה בגלריה
בארי האמפריז
בארי האמפריז
בארי האמפריז
(צילום: Ryan Pierse /Getty Images)
האמפריז אושפז לראשונה בפברואר להחלפת ירך לאחר שנפל בדירתו, אולם נראה נחוש לשוב במהרה לבמות. בריאיון בחודש שעבר לאתר The Sydney Morning Herald, אמר: "אני חייב לעמוד שוב על הרגליים, אני חוזר לסיבוב הופעות בהמשך השנה". ולפני שלושה ימים דיווחה משפחתו כי הוא אושפז בבית החולים בסידני פעם נוספת "לקבלת טיפול בבעיות בריאותיות שונות".
יצירתו המוכרת ביותר של האמפריז היא כאמור דיים עדנה אוורג' עם השיער הסגול האייקוני והמשקפיים הצעקניות, שהפכה ללהיט באנגליה בשנות ה-70 ואף קיבלה תוכנית אירוח משלה - "החוויה של דיים עדנה אוורג'", בשנות ה-80 המאוחרות. דמויות מוכרות נוספות של האפמריז כללו את השיכור הזועם סר לס פטרסון וסנדי סטון.
הקומיקאי נולד בשם ג'ון בארי האמפריז ב-1934 במלבורן, שם גם למד בילדותו. כשבגר למד משפטים, היסטוריה וספרות אנגלית, פילוסופיה ואמנות, אולם לא השלים אף אחד מן התארים. בתקופת לימודיו באוניברסיטת מלבורן בשנות ה-50 החל את קריירת התיאטרון שלו, כאשר תחילתה של דיים עדנה נראתה עוד ב-1955 כאשר גילם את גברת נורמן אוורג', עקרת הבית, בהצגה Return Fare.
3 צפייה בגלריה
בארי האמפריז
בארי האמפריז
בארי האמפריז בדמותה של דיים עדנה
(צילום: Ryan Pierse /Getty Images)
ב-1959 עבר להתגורר בלונדון ושנה לאחר מכן החל להופיע על הבמות בווסט אנד, אך הוסיף לשוב ולאוסטרליה ולהציג את מופע היחיד שלו. ב-1967 יצר את התפקיד של מר סאוורברי במחמזר "אוליבר!" בווסט אנד, ומאוחר יותר באותה שנה השתתף לראשונה בסרט קולנוע בשם Bedazzled.
ב-1972 הופיע בתור הדודה עדנה בתוכנית של הקומיקאי האוסטרלי בארי מקנזי, ובסרט המשך הוענק לה התואר דיים. בין השנים 1989-1987, עדנה הנחתה תוכנית אירוח בשם The Dame Edna Experience וב-2007 תוכנית נוספת בשם The Dame Edna Treatment שבה השתתפה דמות נוספת של האמפריז - סר לס פטרסון. ב-2012 הודיע האמפריז על פרישתה של דיים עדנה, אולם שב לסיבוב הופעות נוסף באוסטרליה ב-2019. לאורך השנים פרסם כמה ספרים ואוטוביוגרפיות ואף תרם את דמותו לסדרה "אלי מקביל" ב-2002, ואת קולו לדמותו של ברוס בסרט האנימציה "מוצאים את נמו". בשנה שעברה עוד העלה מופע יחיד בשם "האיש מאחורי המסכה" על הבמות באנגליה.
האמפריז הותיר אחריו את אשתו מזה 30 שנה, ליזי ספנדר, את בניו - רופרט ואוסקר, ובנותיו - אמילי וטסה, ועשרה נכדים.