לפני כשבועיים עלתה בשירות הסטרימינג של נטפליקס "התורה כולה: סיפורו של משה" - דוקו-דרמה בהפקה טורקית שמשלבת המחזה של הסיפור התנ"כי של משה רבנו יחד עם פרשנויות של תיאולוגים והיסטוריונים מרקעים שונים. הסדרה שקיבצה אליה קאסט ישראלי - הכולל את ריימונד אמסלם, ישי גולן ואבי אזולאי, יחד עם שחקנים בינלאומיים כמו דומיניק טיפר ("המרחב") וצ'רלס דאנס ("משחקי הכס", שנתן את קולו באחד מן הפרקים) - זינקה במהירות במעלה רשימת הסדרות הנצפות ביותר בשירות בארץ, וממוקמת במקום הראשון מזה שבוע. "התגובות מדהימות ומרגשות מאוד", מספר אזולאי שמגלם את משה ל-ynet על ההצלחה שנחתה עליו לפתע. צפו בריאיון:
"אני לא שחקן מוכר בארץ, ובטח לא בעולם, וזו פעם ראשונה שאני עושה כזה תפקיד גדול ומשמעותי", הוסיף אזולאי, שמשחק בעיקר בתיאטרון גשר ובכמה הפקות קולנוע וטלוויזיה מקומיות. "מה שהכי מרגש אותי זה שאני מקבל תגובות ממדינות ערב שתומכות ואוהבות - אם זה ירדן, לבנון או קטאר. אנחנו נמצאים כרגע במקום ראשון בהמון מדינות בעולם וזה פשוט מחמם את הלב וכיף גדול. אני אסיר תודה על זה".
2 צפייה בגלריה
מתוך "התורה כולה: סיפורו של משה"
מתוך "התורה כולה: סיפורו של משה"
"הפתיע אותי לטובה לראות את כל מדינות ערב תומכות בנו". מתוך "התורה כולה: סיפורו של משה"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
אילו תגובות אתה מקבל למשל מירדן וממדינות ערב? "'אתה הנביא שלנו', 'אוהבים אותך', 'תפקיד מדהים'. לא נתקלתי חלילה בתגובות לגבי היותי יהודי או ישראלי, שזה מקסים בעיניי ועושה לי טוב על הלב ועל הנשמה. מרגיש לי פתאום שיש תקווה, זה עושה לי טוב שיש אנשים שרואים מעבר".
אומנם אזולאי מעיד שלא נתקל בתגובות שליליות, אך הרשת מלאה תגובות נסערות על הייצוג ההיסטורי הלא מדויק של הסיפור ודמויותיו כשרבים אף טוענים כי מדובר ב"חילול קודש". אי לכך התגובות האוהדות שקיבל הן מפתיעות כשלעצמן - ומפתיעות אף יותר במציאות של אחרי 7 באוקטובר. "זה הפתיע אותי מאוד-מאוד לטובה לראות את כל מדינות ערב תומכות בנו, אוהבות את הסדרה, מכבדות את השחקנים. רק דברים טובים באמת, מכל כיוון. אני מקבל בסביבות אלף הודעות ביום, לא רק ממדינות ערב כמובן - מכל העולם, וכמו שאמרתי זה באמת נותן לי תקווה".
2 צפייה בגלריה
אבי אזולאי
אבי אזולאי
אבי אזולאי
(צילום: ישעיה פיינברג, באדיבות ייצוג ניהול אישי - שירלי פוטרמן)
לא היה מופרך להניח שבאקלים הנוכחי, ובצל הביקורות כלפי ישראל בעולם בעקבות המלחמה, גם ענקית התוכן אולי תחשוש לקדם סדרה שבה מעורבים ישראלים רבים. כך למשל הסדרה "באש ובמים" שיצרו חנן סביון וגיא עמיר ("עספור") עבור ענקית התוכן, זכתה להשקה שקטה ומצומצמת בלבד ואפילו טריילר באנגלית לא הופק לה. "לא שמעתי על זה שום דבר", מעיד השחקן בהקשר של "התורה כולה", "התכנון היה במרץ וזה גם עלה במרץ".
אז לא הרגשת שנטפליקס מנסים להצניע את הסדרה? "לא. פחדתי מהתגובות והכול, בגלל האנסמבל הישראלי, אבל זה לא הפריע. היינו ארבעה ימים רצוף במקום הראשון בצפיות בכל העולם, עכשיו במקום השני, ונקווה שנישאר שם. יש גם משהו בסדרה הזאת, ואני מקבל הרבה תגובות לגבי זה, שדווקא בזמן הזה היא כל כך מתאימה לסיטואציה שאנחנו נמצאים בה. אני מקבל הרבה תגובות מישראלים, כי המסר בסדרה הוא שאנחנו צריכים להיות ביחד. יש שם איזה משפט שתפס אותי מאוד חזק: לפני שאלוהים פותח את ים סוף ואני (משה, א"ל) מבין שאנחנו צריכים להיות כולם ביחד, מישהו מהמרואיינים אומר שברגע שנדע להיות אחד עם השני, זאת אומרת שנלך ביחד - שם הגאולה. שם אלוהים נמצא".
אזולאי, שנולד בדימונה, משחק בארץ כבר שנים בתפקידים רבים - בתיאטרון גשר כאמור, אך גם בסדרות כמו "מנאייכ", "שבאבניקים" ו"המדובב". אולם כפי שהגדיר זאת בעצמו, הוא עוד לא הצליח לפרוץ בסצנה המקומית. כעת, הוא עדיין מופתע מכך שהפריצה הגדולה שלו הגיעה דווקא בנטפליקס. "זה באמת מטורף", הוא משתף. "זה משוגע, אני לא עיכלתי את זה ואני עדיין מעכל את זה. אני מבין את סדר הגודל של זה עכשיו. בהתחלה היה לי התקף חרדה כי פתאום הבנתי כמה זה עצום. רבע שעה אחרי שהסדרה עלתה האינסטגרם שלי התפוצץ.
"הסוכנת שלי מתקשרת אליי ושואלת למה האינסטגרם שלי פרטי, אנשים שולחים מלא הודעות מחו"ל. פתאום נלחצתי אמרתי, 'וואו, אני לא יודע איך להכיל את כל הדבר הזה'. הייתה לי הצגה באותו ערב והייתי לא בפוקוס, באמת לא הצלחתי להתרכז. מבחינתי זה לקפוץ מ-15-10 אחוז, ל-400-300, זה מאתגר, מלחיץ ומפחיד אבל גם ומרגש ומשמח מאוד. חיכיתי לזה עשר שנים".
איך זה התחיל להתגלגל בעצם? "שאלו אותי קודם כל אם אני יכול, כי אני שחקן תיאטרון גשר ואם זה בא בחשבון בכלל שאני אוכל להצטלם שלושה חודשים במרוקו. שאלתי על מה מדובר, אמרו לי שהם לא יכולים לדבר על זה עדיין, שזה סודי. כשאמרו לי שזה תפקיד ראשי בנטפליקס, כמובן שאמרתי כן, ושאנחנו נפנה ונסדר את זה. קיבלתי שישה אודישנים והבנתי שהם חיפשו פה המון-המון זמן. נטפליקס מאוד התעקשו שזה יהיה שחקן ישראלי, ובדיעבד הבנתי שהתחילו לחפש כבר באנגליה שחקנים. הם נתנו לי דדליין מאוד צפוף, ואמרתי שאני לא מסוגל לעשות את כל ששת האודישנים בדדליין הזה. שלחתי את האודישן הראשון והם התקשרו אליי תוך עשר דקות ואמרו לי, 'אהבנו את האודישן שלך'. המפיק מאל. איי. התקשר אליי, ודיברנו חצי שעה, עשיתי עוד אודישן וקיבלתי את התפקיד. שאלתי, 'אתם בטוחים?'", הוא צוחק, "הם אמרו שכן. אמרתי לעצמי, 'אוקיי. זה אתה'. הבמאי בא לבקר אותי אחרי כמה ימים והוא היה מקסים. שאלתי אותו, 'למה אני?', והוא אמר לי, 'בדיוק בגלל זה'".
ממש כמו משה ששאל "מי אנוכי כי אוציא את ישראל ממצרים", זאת בעצם נקודת החיבור שלך לדמות? "פחות או יותר, כן. וגם תחושה של חוסר שייכות. מה שמניע את משה בסדרה שלנו, מה שאנחנו מתעמקים בו, זה בעצם חוסר השייכות שלו. הוא מרגיש שהוא לא שייך למצרים, לא לבני ישראל, לא לשום מקום, לא למדיין, תמיד מרגיש זר. ואני יכול מאוד להתחבר לזה. בתור ילד עם משקפיים בדימונה הרגשתי לא כזה מקובל ואהוד, מה שכנראה גרם לי ללמוד משחק. וגם כשהגעתי לתל אביב, אני הדימונאי בתל אביב - 'אולי הוא ערס' ו'מה הוא עושה פה' ו'מה הוא קשור לתיאטרון'. הרגשתי כל הזמן תמיד לא שייך וזו נקודת חיבור חשובה לדמות".
ומה עם הזדמנויות שהתפקיד פותח לך בעתיד, כבר קיבלת הצעות חדשות? "יש דיבורים. שולחים הודעות לסוכנת שלי על כל מיני דברים, אנחנו עדיין לא יודעים באמת אם זה משהו שקורה או לא. אני מקווה שיקרו דברים ונמשיך הלאה, ושיצליח אמן".