דיקי בטס, גיטריסט להקת הרוק האחים אולמן ואחד ממייסדיה, הלך לעולמו היום (ה') באוספריי, שבפלורידה והוא בן 80.
1 צפייה בגלריה
דיקי בטס
דיקי בטס
דיקי בטס
(צילום: Don Paulsen/Michael Ochs Archives/Getty Images)
"בעצב עמוק ובלב כבד מכריזה משפחת בטס על מותו השליו של פורסט ריצ'רד 'דיקי' בטס (12 בדצמבר 1943 - 18 באפריל 2024) בגיל 80", הודיעה משפחתו בהצהרה ברשתות החברתיות. "הפרפורמר האגדי, כותב השירים, מנהיג הלהקה והפטריארך המשפחתי הלך לעולמו מוקדם יותר היום בביתו מוקף במשפחתו. דיקי היה גדול מהחיים, ואובדנו יורגש בכל העולם".
בשנת 1969 בטס, יליד פלורידה, שהיה סולן בלהקה בשם Second Coming ובסיסט הלהקה ברי אוקלי, איחדו כוחות עם הגיטריסט דווין אולמן, אחיו שניגן בקלידים גרג, והמתופפים בוטש טראקס וג'אי ג'והני ג'והנסון - והקימו את להקת האחים אולמן, שלימים תהפוך לאחת הלהקות הבולטות והמשפיעות ברוק בשנות ה-60 וה-70.
כשהם רוכבים על צליל גיטרות כפול עוצמתי הממזג רוק, בלוז וקאנטרי, להקת האחים אולמן שימשה השראה ללהקות רבות בדרום ארצות הברית והגדירה את ז'אנר הרוק הדרומי. הלהקה הייתה ייחודית בהופעות החיות האגדיות שלה שכללו יכולות וירטואוזיות מרשימות מצד הנגנים. הלהקה שחררה את אלבומה הראשון ב-1970 אולם זה לא זכה להצלחה רבה.
באוקטובר 1971, דווין אולמן נהרג בתאונת אופנוע בגיל 24 בלבד, מה שהכניס את בטס לתפקיד בולט יותר בלהקה ככותב שירים, נגן ובחלק מהמקרים גם בתור הסולן הראשי. ב-1972, יצא האלבום Eat a Peach, שהיה הראשון של הלהקה ללא דווין, וזינק למקום הרביעי במצעדים. Brothers and Sisters ששוחרר שנה לאחר מכן הגיע למקום הראשון למקום הראשון, כאשר הסינגל Ramblin’ Man שכתב בטס הגיע לבדו למקום השני במצעדים ונחשב עד היום לאחד משיריה המוכרים והאהובים של הלהקה.
המסע של בטס לאורך השנים עם הלהקה, אליה הצטרפו בהמשך גם הגיטריסטים דן טולר ו-וורן היינס, היה לא רציף וקשה לפרקים. בעוד שהופעותיה של הלהקה היו אטרקציית ענק, השימוש המוגזם בסמים והיחסים הבין-אישיים הסוערים של חבריה הובילו לפיצול ב-1976, לאחר אלבומם החמישי Win, Lose or Draw. הם התאחדו מחדש שלוש שנים לאחר מכן והוציאו את האלבום Enlightened Rogues.
במקביל ליצירתו עם להקת האחים אולמן, וגם אחריה - בטס תחזק גם קריירת סולו פורה, כשיצירתו העצמאית המצליחה ביותר הייתה LP בשם Highway Call, שיצא ב-1974 במקביל לשיא הצלחתה של האחים אולמן. ב-1995 נכנס הגיטריסט, יחד עם להקת האחים אולמן, להיכל התהילה של הרוקנ'רול.
הופעותיה של הלהקה נותרו מוקד משיכה לאורך שנות ה-80 וה-90, אך הסכסוך המתמשך בין בטס וגרג אולמן הגיע לשיאו בשנת 2000, אז הלהקה, שאותה הקים 31 שנים קודם לכן, הודיעה לו שבסיבוב ההופעות הבא יחליף אותו גיטריסט אחר. בטס הגיש תביעה נגד הלהקה, אך הגיע להסדר באמצעות תיווך, ובכך סיים את תקופתו באחים אולמן. ב-2009 הוא אף סרב להתאחד עם הלהקה לסיבוב חגיגי לציון 40 שנה להקמתה. יחד עם זאת בטס השלים עם גרג אולמן לפני מותו של הזמר-קלידן מסיבוכים של סרטן הכבד ב-2017, ונכח בהלווייתו.
יוצר הקולנוע קמרון קרואו אמר כי הוא ביסס את הדמות שגילם בילי קרודופ בסרט "כמעט מפורסמים" משנת 2000 על בטס. "המראה שלו, ועוד הרבה יותר מזה, הוא מחווה לדיקי", אמר ל"רולינג סטון" בשנת 2017. "דיקי נראה כמו בחור שקט עם כמות עצומה של נשמה, סכנה ופזיזות שובבה מאחורי עיניו. הוא היה נוכחות ענקית".
בטס פרש בשקט מעשייה מוזיקלית ב-2014, אך חזר להופיע ב-2017, אז הכריז שהיה לו "משעמם בטירוף". יחד עם זאת באוגוסט 2018, הוא ביטל מספר הופעות לאחר שבתקשורת דיווחו כי עבר "שבץ קל".