"הבית שלנו" תוצרת בוליביה הוא הזוכה הגדול בפסטיבל הקולנוע של קלוז' ה-21. כך הוכרז אתמול (שבת) בטקס הסיום החגיגי, שנערך תחת כיפת השמים בהשתתפות אלפי אנשים, בכיכר האחדות בקלוז', בירת טרנסילבניה והעיר השנייה בגודלה ברומניה. "הבית שלנו", שהשתתף בתחרות הבינלאומית גבר על 11 סרטים מרחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הבית שלנו"
מתוך "הבית שלנו"
מתוך "הבית שלנו"
הסרט עוסק בזוג קשישים החי בכפר באזור הררי בבוליביה, שסובל משינוי האקלים. הנכד של הזוג מגיע לביקור ומנסה לשכנע אותם לעבור לעיר. "קולנוע פיוטי המדבר על מהות החיים, המוות ומה שביניהם ומראה כמה העתיד שלנו שביר", נימק חבר השופטים את בחירתו. "הבית שלנו" גרף גם את פרס חביב הקהל.
לראשונה בתולדות הפסטיבל הוא התחמש בסלוגן: "עשו סרטים ולא מלחמה" - המתייחס כמובן למלחמה באוקראינה. במהלך הפסטיבל נערכה מחווה מרשימה לקולנוע הישראלי העכשווי, בזכות פועלו של דוד סרנגה, שגריר ישראל ברומניה.
"פסטיבל הקולנוע של טרנסילבניה מצליח להביא מידי שנה עשרות אלפי צופים בעיקר צעירים ומשכילים. שמח שמנהלי הפסטיבל, המכירים לפני ולפנים את הקולנוע הישראלי, נענו בחיוב להצעתי, לבחור השנה בישראל כמדינה האורחת", אמר סרנגה ל-ynet. "בפסטיבל הוצגו סרטים ישראלים של מיטב היוצרים בארץ, המציגים את המגוון התרבותי והם שגרירי התרבות הטובים ביותר. בעבורנו כשגרירות, משמש הפסטיבל אמצעי להגיע לדור הצעיר ברומניה, אשר הכרותו עם ישראל מוגבלת".
3 צפייה בגלריה
עמוס עוז נואם
עמוס עוז נואם
עמוס עוז
(צילום: חיים הורנשטיין)
בין הסרטים שהוצגו בפוקוס על ישראל" בקלוז': "הברך" של נדב לפיד, "ויהי בוקר" של ערן קולירין, שהוצגו כזכור בפסטיבל קאן 2021, "סינמה סבאיא", שביימה אורית פוקס רותם ו"תמונת נצחון" של אבי נשר. כן הוקרנו פרקים מהסדרה "ילדות סכסכניות" של טליה לביא, שיר ראובן ורבקה אלנבי.
במחווה נחשפו גם סרטים תיעודיים: "לא אני" - החדש של תומר היימן על תלמיד פנימייה החולם להיות במאי, "תזמורת הכלים השבורים" של יובל המאירי, "החלון הרביעי" שביים יאיר קדר על הסופר המנוח עמוס עוז, כולל השערורייה המשפחתית שפרצה לאחר מותו. קדר אף הגיע לפסטיבל וכיבד בנוכחותו את ההקרנות של סרטו. ניכר בהקרנות שהקהל המקומי בקיא ביצירתו של עוז, ואוהב אותה. "המפגש עם הקהל הקלוז'י היה מעולה", מספר קדר. "אלה אנשים שקראו את עמוס עוז, סקרנים לגבי ספרות, סקרנים לגבי קולנוע. יש פה קהילה רצינית ומעודכנת והשיחה שנוצרה עם ההקשרים הספרותיים והישראליים הייתה מלאת חיים וחיונית".
לקלוז' הגיע גם הבמאי דוד פישר עם סרטו התיעודי "המספר העגול" על מיתוס המספר 6 מיליון של קורבנות השואה. "ההקרנה הייתה בפני אולם מלא של אנשים סקרנים שלא נתנו לי לרדת מהבמה ולהפתעתי גם סיפקו נקודת מבט רעננה בשאלות ובמיוחד הפתיעו כשהבינו שהסרט מגמד את מכחישי השואה", סיפר פישר.
פרס מצוינות בזכות פועלה והקריירה הרב גונית הוענק לשחקנית הרומנייה-יהודייה מאיה מורגנשטרן, מי שגילמה את מריה, אמו של ישו ב"הפסיון של ישו" של מל גיבסון. מורגנשטרן גם מכהנת כמנהלת התיאטרון היהודי הממלכתי בבוקרשט. ראוי לציין שסרט אימה חדש בכיכובה של מורגנשטרן, "העז ושלושת צאצאיה" זכה בטקס בפרס חביב הקהל של הסרטים הרומניים.