הטלוויזיה לילדים בישראל היא חלק בלתי נפרד מחוויית הילדות של דורות שלמים. לאחר שליטה ארוכת שנים של הערוץ הראשון, בשנות ה-90 נכנס לחיינו ערוץ הילדים, שביקש למתג את עצמו כ"המקום האמיתי", הבית לתכני ילדים אהובים. לא חלפו שנים רבות, ובשנת 2000 נכנסו לתמונה ערוצי הופ ופוקס קידס, ואליהן נוסף ב-2009 גם ערוץ דיסני. שדה הערוצים נפתח, וילדי ישראל זכו למגוון תכנים - מהגיל הרך ועד סדרות לבני הנוער. כעת, עם בואה המתקרב של שנת 2022, אנו מחכים בקוצר רוח לכניסה של שחקן חדש לשוק הישראלי: דיסני פלוס, שעתיד לעשות רעידת אדמה בשוק הסטרימינג.
3 צפייה בגלריה
דיסני פלוס
דיסני פלוס
דיסני פלוס
(צילום: AP)
בסוף העשור הראשון של שנות ה-2000, הכניסה של דיסני לשוק הישראלי לא הלכה בקלות. "באופן מפתיע או שלא, ערוץ דיסני ישראל לא השתלט על מסך הטלוויזיה של הילדים שלנו", מסביר ד"ר יובל גוז'נסקי, חוקר תרבות ומדיה לילדים, מחבר הספר "מדודלי לדיגיטלי: 50 שנות טלוויזיה לילדים בישראל" וראש המרכז לחקר מדיה לילדים ונוער במכללת ספיר. "הטלוויזיה הישראלית רוויה בערוצים ותכנים מקוריים, וכאן לדיסני יש חיסרון, שכן התוכן שהם מציעים הוא מאוד אמריקאי. הכניסה שלהם לארץ הצריכה אותם לבצע אדפטציה".
3 צפייה בגלריה
יובל גוזנסקי
יובל גוזנסקי
יובל גוז'נסקי
(צילום: דוברות מכללת ספיר)
כניסתה של דיסני לעולם הטלוויזיה הישראלי הייתה הכרזה על תחרות בין ענקיות התוכן העולמיות לשוק הישראלי. בשנים האחרונות, עם הגעת שירותי הסטרימינג לארץ, חל פיחות בערוצי הברודקאסט, כשבעולם הטלוויזיה הצעירה השינוי הוא משמעותי ביותר בשל נדידת הצופים הצעירים לערוצי היוטיוב וה-VOD. כניסתה של דיסני פלוס, כאמור, עשויה לתת מכה חזקה לענף הישראלי, שעלול לאבד נתח משמעותי מהכנסותיו - אם כי לפי שעה תאריך ההשקה טרם ידוע.
בפרק פתיחת העונה החדשה של "אבק פיות", פודקאסט דיסני המצליח בישראל, מסביר ד"ר גוז'נסקי כיצד ערוץ דיסני ישראל שינה את האופן שבו ילדים צורכים טלוויזיה, ואיך כניסת דיסני פלוס לישראל עשויה לשנות גם את השוק המקומי.