אחרי שכבשו את הצופים הישראלים, זכו להכרה מעבר לים וגרפו שלל פרסים נוצצים, ליאור רז ואבי יששכרוף - יוצרי סדרת הלהיט "פאודה" (משודרת ב-yes ובנטפליקס) - התארחו בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", שנערכת לרגל יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, וסיפרו על התגובות המטורפות שהם מקבלים בשלל המדינות ברחבי העולם שבהם הפכה "פאודה" ללהיט. צפו בריאיון.
"רק עכשיו היינו בהודו, אבי ואני, הייתה פרמיירה של "פאודה" בהודו, והיו שם אלפי אנשים", מספר ליאור רז, "שר התרבות ההודי עלה ואמר בעברית: 'אני אוהב 'פאודה''. אבל בכניסה, בשדה התעופה, הקצין שעושה את הסטמפות על הפספורט בא ואמר לי ולאבי שהוא ראה את הסדרה שלוש-ארבע פעמים רצוף. בכל מקום זה קורה".
"אני אמשיך את מה שליאור סיפר", מוסיף יששכרוף, "שדה התעופה במומבאי, אנחנו נכנסים ללאונג' ומחכים לטיסת המשך. פתאום ניגש אלינו מישהו ואומר לנו: 'אני ליאור רז', ולא הצלחנו להבין על מה הוא מדבר. הוא משחק את דורון בגרסה ההודית, ובמקרה הוא היה שם, ופתאום דורון ודורון נפגשים, והצטלמנו יחד. אני חושב שהדברים ההזויים מהעולם הערבי הם אינסופיים. אחד הדברים הכי פסיכיים זה שחמאס כתב על הסדרה".
בעונה הראשונה? "בעונה הראשונה, כתב עליה שזה ציוני, שזה משרת את הציונים בשדה הקולנוע, אחרי שלא הצליחו לנצח את חמאס בשדה הקרב. ואז הם שמו לינק לפרק הראשון של 'פאודה' באתר החמאס".
שניכם, בניגוד להרבה אמנים ויוצרים אחרים בישראל, לא חוששים לדבר ולהתבטא בתקופה הרגישה הזו של הרפורמה במערכת המשפט והאיום על התאגיד, ורציתי לשמוע מכם מה אתם חושבים שקורה, מה צריך לעשות והאם היצירה הישראלית תחת סכנה. רז: "אתה כורה לנו פה בורות, אני מבין. לא, אני צוחק. היצירה הישראלית כרגע לא נמצאת תחת סכנה. הדמוקרטיה הישראלית נמצאת תחת סכנה. ובמידה, אני יכול להגיד באופן ודאי, במידה שמישהו ידבר או יפגע ביצירתיות של כל אמן ממדינת ישראל, אנחנו נלך מפה. אנחנו לא נישאר פה ואנחנו לא ניתן ליצירה שלנו להיות בישראל אלא רק בארה"ב ובחו"ל, במקומות שמכבדים דמוקרטיה וחופש ביטוי. אנחנו לא שם, ואני מקווה מאוד שלא נהיה שם, אבל אנחנו נמצאים כרגע במלחמה על העתיד של מדינת ישראל. זה לא ימין ושמאל, אגב. יש לי חברים ימניים שחושבים כמוני, יש לי חברים שמאלניים שחושבים כמוני, אנחנו נלחמים כרגע על דמותה של מדינת ישראל, על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון שאולי לא תהיה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".
2 צפייה בגלריה
מתוך "פאודה" עונה 3
מתוך "פאודה" עונה 3
מתוך "פאודה"
(צילום: אליה ספינופולוס, באדיבות yes)
יששכרוף: "אחד הכובעים שלי, אני גם כתב ופרשן לענייני ערבים, הרבה מאוד שנים, מסקר את הזירה הים תיכונית מאז יוני 2000. כמעט 23 שנים. קצת מבין בזה. קצת. ואני רוצה לאמר לך שהיום, ואמרתי את זה לפני שבוע וקצת בהפגנה בתל אביב, חיזבאללה, חמאס ואיראן, האויבת הגדולה של ישראל, כולם מסתכלים עלינו ומחככים ידיים בהנאה. הנה אנחנו מגשימים להם את החלום. אני נזכר בקטע כשהייתי בבית של מחמוד זרא, מראשי חמאס בעזה, והוא אומר לי: 'אבי, יום אחד מדינת ישראל תימחק'. אמרתי לו 'בחייאת יא דוקטור, מה, אתם תמחקו אותנו? הוא אמר: 'לא, לא, אנחנו לא נצטרך להתערב'. זה מה שקורה פה. ואני רוצה להזכיר שלפני תשע ימים היה פה מתווה שהנשיא הציג, וקרא לעצור את החקיקה ולשבת להידבר. אני בעד הידברות, ואני רוצה לראות שיושבים ומדברים ומגיעים להסכמה. צריך שינויים במערכת המשפט. אבל לא הפיכה. ואי אפשר ככה. חבל שזה נעשה ככה".
אם אני מחפש היגיון, אז בתור יוצרים שגם מעוניינים שהסדרות שלהם יהיה בתאגיד, למה בכלל לפגוע בתאגיד? רז: "אתה יודע מה אנשים שוכחים? שבתאגיד עובדים אנשים. התאגיד נותן פרנסה לאלפי אנשים, וזה המקום היחיד. לכל דמוקרטיה יש שידור ציבורי, וגם לישראל יש שידור ציבורי מעניין, פורה ומצליח שמשרת את כולנו. כולנו אוהבים זה את זה ואוהבים לראות את הסדרות החדשות שהערוץ הזה עושה, סדרות מדהימות שלא קשורות לימין ושמאל בכלל. שידור ציבורי שלא ממומן על ידי גורמים מסחריים, אלא על ידי הממשלה. וסוף סוף אי אפשר להשפיע על התכנים על ידי אף גוף מסחרי. אני חושב שאלפי אנשים יאבדו את מקום העבודה שלהם אם התאגיד ייסגר. זה לא רק מי שאתם רואים על המסך. זה הקייטרינג, המוניות, מי שמשכירים את הציוד. לי אין שום דבר עם התאגיד. לא עשינו שום דבר עם התאגיד. אבל אין ברירה אלא לשמור על השידור הציבורי בישראל כמו בכל העולם. זה לא קשור לימין ושמאל".
2 צפייה בגלריה
אבי יששכרוף
אבי יששכרוף
אבי יששכרוף
(צילום: טל שחר)
יששכרוף: "אני עבדתי שש שנים ברשות השידור, בגלגול הקודם של התאגיד. פוליטיקאים ניסו כל הזמן להתערב בתכנים. לחצים, איומים, פיטורים וכו'. בוא נודה: כולנו מבינים שאיומים, לחצים וכו' נועדו לערוץ 11, כי יש כבר ערוץ אחד שעושה בדיוק מה שהממשלה הזו אומרת לו להגיד. גם את ערוץ 11 רוצים לעשות ליס-מנים שעושים בדיוק מה שהממשלה אומרת להם לעשות. אבל אני חושב שאנחנו בנקודה קריטית שבה יש קרע בעם. אני קורא לרה"מ נתניהו מפה. בוא תאחה את הקרע הזה, בוא תמנע את הקרע הזה. כי שום רפורמה לא במשפט ולא שום דבר אחר לא שווה את הקרע הזה. ואם יהיה פה קרע שום רפורמה משפטית כבר לא תתקן אותו".