כוכב "בחזרה לעתיד", מייקל ג'יי פוקס, קיבל אמש (שבת) את פרס הכבוד של האקדמיה על מאבקו במחלת הפרקינסון שעמה הוא מתמודד כמעט 30 שנה. הפסלון מוענק על פעילות הומניטרית של אישיות מעולם הקולנוע.
2 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האקדמיה
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האקדמיה
מייקל ג'יי פוקס נואם לאחר קבלת הפסלון
(צילום: KEVIN WINTER/GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
"אתם גורמים לי לרעוד, תפסיקו את זה!", אמר השחקן בן ה-61 בצחוק בזמן שהקהל נעמד על רגליו ומחא לו כפיים. לאחר מכן הוא אמר כי הפרס הוא "כבוד לגמרי בלתי צפוי", והוסיף: "לא עשיתי שום דבר הרואי".
2 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האוסקר מהשחקן וודי הרלסון
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האוסקר מהשחקן וודי הרלסון
פוקס מקבל את פסלון האוסקר מהשחקן וודי הרלסון
(צילום: Kevin Winter/Getty Images)
לפני כחודש עלה פוקס לבמה בכנס קומיק-קון והתאחד עם שותפו ל"בחזרה לעתיד", השחקן כריסטופר לויד. שם, שיתף פוקס במצבו הבריאותי ואמר: "פרקינסון היא המתנה שממשיכה לקחת - אבל זאת מתנה, ולא הייתי משנה אותה עבור דבר". סרטונים שתיעדו את המפגש בין השניים בכנס עלו לרשתות והפכו לוויראליים.
פוקס אובחן בפרקינסון בגיל 29, אז נאמר לו על ידי צוות הרופאים כי יש לו עשר שנים בלבד לחיות חיים פעילים. הוא דיבר בתקשורת על מחלתו ב-1998, ולאחר זמן מה פרש באופן חלקי מעולם המשחק והשקיע עצמו בקרן שהקים למטרות מחקר מחלת הפרקינסון. עד כה, הקרן גייסה יותר ממיליארד דולר.
לפי הערכות, כ-10 מיליון בני אדם ברחבי העולם מאובחנים עם פרקינסון. המחלה מתאפיינת בהפרעות מוטריות כגון רעד, חוסר יציבות בהליכה, הפרעה בשיווי משקל והאטה וירידה בתנועה.