בשנת 2017 עלה ב-ESPN סרט דוקומנטרי יוצא דופן בנוף של רשת הספורט האמריקנית - "ארתור", שהביא את סיפורו המדהים של כלב רחוב שמפתח חברות עמוקה עם צוות ספורט הרפתקני במהלך תחרות באקוודור. זה אולי נשמע כמו עוד סיפור מתקתק לכל המשפחה, אלא שארתור לא רק התרוצץ לצידם, אלא ממש הציל את חייהם ביערות האמזונס - סיפור שאירועיו תועדו לראשונה על ידי האתלט השבדי מיקאל לינדנורד בספר שפרסם בשנת 2016, "ארתור: הכלב שחצה את הג'ונגל ומצא בית".
אחד הצופים בדוקו היה השחקן מארק וולברג, שהושפע ממנו כל כך עד שהחליט שהוא חייב להביא את הסיפור להוליווד ולהפוך אותו לדרמה קולנועית באורך מלא. "היה שם כל מה שצריך כדי לעשות ממנו סרט", אומר וולברג ל-ynet בריאיון בלעדי לרגל יציאת הסרט. "כמות האלמנטים שהיו בו כדי שיצליח לדבר לקהל רחב של אנשים היא כמעט לא הוגנת. אז אחרי שראיתי את הדוקומנטרי ואחרי שקיבלתי לידיי את התסריט, זה נהיה מאוד חשוב עבורי להוציא את הסרט לפועל", מוסיף השחקן, שהפיק את הסרט ואף מככב בו. צפו בריאיון:
"המרוץ לניצחון של ארתור" (שיוצא לאקרנים בארץ היום, ה') שומר על נאמנות לסיפורו של האתלט השבדי, אך ישנם כמה פרטים ששונו באדפטציה למסך הגדול, כמו השם של לינדנורד - שלא ממש מתגלגל על הלשון - וכנראה זו הסיבה שהפך למייקל ליט. נוסף לכך הוא הלאום שלו שהפך משבדי לאמריקני כי, היי, בכל זאת הוליווד, והמיקום של המרוץ שעבר מאקוודור לרפובליקה הדומיניקנית בשל אילוצי קורונה. העלילה לעומת זאת, כפי שהעיד לינדנורד עצמו בראיונות שנתן לקראת יציאת הסרט, נשארה ברובה צמודה להשתלשלות העניינים שאותה תיאר בספרו, ומעבירה למסך את ליבו הפועם של הסיפור שבחודו עומד כלב רחוב חבוט שעבר לא מעט.
לינדנורד והצוות שלו טסו לאקוודור ב-2014 כדי להשתתף בתחרות העולמית לספורט הרפתקני, שכללה רכיבת אופניים, טיפוס הרים, שיט בקיאק וכמובן ריצה - כל זאת לאורך 645 קילומטר ועשרה ימים ביערות אמזונס טרופיים בתנאים מאתגרים. במהלך המרוץ לינדנורד התחבר עם כלב רחוב מקומי כשהאכיל אותו בכדורי בשר, בסצנה די מדויקת שמובאת בסרט ומתארת את המפגש המשמעותי בין המתחרה והכלב שישנה לו את החיים. מייקל העניק לכלב את השם ארתור, בהשראת המלך ארתור של קמלוט והשולחן העגול - זאת לאור כוח הסבל וההתמדה של הכלב, שלמרות הפציעות הרבות והקשות שהיו לו, אותן ספג לפני שהשניים נפגשו, עקב אחר חבורת הספורטאים והצטרף אליהם למרוץ הקשה.
3 צפייה בגלריה
מארק וולברג
מארק וולברג
"מייקל נתן כדורי בשר לכלב המטונף והזקן שאף אחד לא עשה בחיים משהו נחמד עבורו". מארק וולברג
(צילום: AP)
"מייקל נתן אוכל לכלב המטונף והזקן, שאף אחד לא עשה בחיים משהו נחמד עבורו", אומר וולברג בריאיון ל-USA Today, "ובזמן שהוא ניסה לזכות בתחרות, נדלק בתוכו משהו ששינה את חייו לנצח. הוא הבין שהוא צריך להציל את הכלב הזה". לינדנורד עצמו משתף באותו ריאיון שארתור "נראה איום, יכולתי להריח את ריח הבשר הרקוב שלו וזו הסיבה שהאכלתי אותו. כשיצאנו שוב לדרך הוא החליט לעקוב אחרינו. לא קראנו לו, ההחלטה הייתה כולה שלו".
ארתור הכלב הוא לא האנדרדוג היחיד בסרט. ליט עצמו הוא אדם שנרדף על ידי כישלונות קודמים - בראשם כישלון צורב שספג שלוש שנים קודם לכן במרוץ בקוסטה ריקה שהותיר אותו, את הצוות שלו ואת האגו שלהם שקועים עמוק בתוך בוץ טובעני. ליט שהקים מאז משפחה ומנסה לעבוד בעסק של אביו, הוא כמו כלב עם עצם - לא יכול לשחרר את החלום להיות אלוף עולם. בעידודה של אשתו הוא מנסה את מזלו בפעם האחרונה. בשל המוניטין שלו הוא מתקשה לגייס חסויות, אולם לבסוף מצליח ואף מצרף למשימה את שלושת חברי הצוות הנוספים שיתחרו איתו, בגילומם של סימו ליו ("שאנג צ'י", "ברבי"), נטלי עמנואל ("משחקי הכס", סדרת "מהיר ועצבני") ועלי סולימאן הישראלי-פלסטיני ("גן עדן עכשיו", סדרת "ג'ק ראיין"). שלושתם, אגב, נושאים מטען רגשי ופיזי לא פחות מהגיבור, והם ייאלצו להתגבר לא רק על המכשולים במסלול, אלא גם על השדים האישיים של כל אחד מהם, כמו גם על משקעי העבר ביניהם.
ברמה האישית וולברג מעיד כי הוא מאוד הזדהה עם הסיפור ועם הרצון של ליט לנצח. "מייקל רצה להוכיח את עצמו אחרי שהגיע כל כך קרוב לניצחון המון פעמים, אבל אף פעם לא באמת הצליח. כל אתלט יכול להזדהות עם הרצון לנצח, להראות שאתה טוב מספיק, להרוויח את הכבוד וההכרה מהקולגות שלך", הוא אומר. "הוא גם היה אדם מאוד אנוכי, אבל בסוף הוא עושה מעשה מאוד לא-אנוכי כדי להציל את ארתור, כשהדרמה האמיתית היא להביא אותו הביתה. ועבורי זה היה פשוט כל כך אמוציונלי ומעורר השראה".
3 צפייה בגלריה
מתוך "המירוץ לניצחון של ארתור"
מתוך "המירוץ לניצחון של ארתור"
"זה היה כל כך אמוציונלי ומעורר השראה עבורי". מתוך "המרוץ לניצחון של ארתור"
(צילום: באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג)
ההזדהות של וולברג עם מייקל והרצון להיכנס לדמות היו כל כך חזקים, שכבר ביום הראשון לצילומים הוא נפצע וקרע את המיניסקוס בברך, דבר שהוביל להגבלת תנועה ולכאבים עזים. "ביום הראשון לצילומים רצתי במעלה גבעה וקפצתי מסלע קטן, נחתי לא נכון ושמעתי רעש לא נעים שבא מכיוון הברך", סיפר השחקן בריאיון למגזין "פיפל". "קרעתי את המיניסקוס והרופא שטיפל בי היה חד-משמעי בקביעה שאני חייב לעבור ניתוח, אחרת הברך שלי עלולה להינעל ולא אוכל להזיז אותה".
השחקן שמנהל משטר פיזי קשוח ומתעורר כל יום בארבע בבוקר לשגרת אימונים מטורפת שאותה - כמו גם את גופו החטוב למשעי - הוא חושף למיליוני מעריציו במדיה החברתית, החליט שהוא מוותר על הניתוח וממשיך לצלם על אף הפציעה. בשיחה עם מגזין "פיפל" הוא סיפר כי ניתוחים הם לא ממש הקטע שלו, שהוא מאמין יותר באימונים טיפוליים. "אמרתי לעצמי שאנסה לעבור את זה ולראות אם אני מצליח לסיים את הסרט. גם לא רציתי גם להביא לזה שההפקה תיסגר", אמר.
וולברג לא רק המשיך בצילומים, הוא גם ביצע חלק גדול מהפעלולים בסרט בעצמו - כולל סצנה של אומגה גבוהה בין שמים לארץ הממוקמת בנקיק מאוד צר וארוך. "אני זוכר שחזרתי לצילומים מאחד הביקורים בבית והגעתי לאתר הצילומים, ובלי הכנה מוקדמת ראיתי שבנו אומגה מטורפת. סיימון קאלן ג'ונס, הבמאי, אמר לי: 'אוקיי, אתה יוצא עכשיו על האומגה עם הצלם'. הייתי בהלם כי לא ראיתי אף אחד אחר על האומגה לפניי ולא הייתי בעצמי על זה לפני. הסיטואציה הייתה די מורטת עצבים", הוא מודה בריאיון.
וולברג מעיד כי התפקיד של מייקל ליט היה מבחינה פיזית הקשה והמאתגר ביותר בקריירה שלו, ושיתף שלא היה לו קל בהמשך הצילומים כשהוא סוחב פציעה אבל שזו דווקא עזרה לו להיכנס לדמות. "הפציעה בהחלט שמה אותי במצב הנפשי של החבר'ה האלה, כמתחרים הרפתקניים, והכאב שהם עוברים וצריכים להתמודד איתו בזמן המרוצים הללו", הוא אומר. "באמת מדהים מה שהם יכולים לשאת. אחרי שהכאב עבר, אני מקווה שנישאר עם סרט שיגרום לאנשים הנאה והשראה. אם ככה, זה שווה הכול".
3 צפייה בגלריה
מתוך "המירוץ לניצחון של ארתור"
מתוך "המירוץ לניצחון של ארתור"
"אם נישאר עם סרט שיגרום לאנשים הנאה והשראה, זה שווה הכול". מתוך "המירוץ לניצחון של ארתור"
(צילום: באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג)
ג'ונס, שביים את וולברג גם בסרט The Family Plan של אפל TV פלוס - וכך בעצם ביים אותו בשני סרטים ברציפות - מלא רק תשבחות והערכה לאיש. בריאיון ל"רדיו טיימס" הוא מספר שוולברג הוא מסוג האנשים שמצליחים לגרום לדברים לזוז בשיחת טלפון אחת. "אנשים מנסים במשך המון זמן להרים סרט", הוא מספר, "ואז מארק מגיע ובגלל הכוח שלו כשחקן גדול, אבל גם בגלל היכולות שלו כמפיק, דברים פשוט קורים. זה לא ייאמן".
וולברג החל כידוע את דרכו כטינאייג'ר סוער שנשפט בגין תקיפה ונידון לשלושה חודשי מאסר בגיל 16 (מתוכם ישב בסוף רק 45 ימים), ופרץ לתודעה כזמר היפ-הופ וכסולן של ההרכב Marky Mark and The Funky Bunch. כיום הוא שחקן עסוק ומוערך, שאף היה מועמד לאוסקר על הופעתו בסרט "השתולים" של מרטין סקורסזה. במקביל הוא איש משפחה מסור ואבא לארבעת ילדיו (כשהגדולה בת 21 והקטנה בת 5). לפני כשנתיים עברה המשפחה לנבאדה, שם הם חולקים בית עם ארבעה כלבים. הקאטץ'? וולברג עצמו אלרגי אליהם ולוקח כדור יומי נגד אלרגיות - דבר שעזר לו גם בעבודה מול יוקאי, הכלב, שמככב לצדו.
כשהוא כבר שקוע בצילומי הסרט הבא שלו, Play Dirty לאמזון פריים, ואחרי שלושה עשורים של נוכחות מאסיבית בתעשייה ועבודה קשה שלוותה בהצלחות רבות - אך גם בכישלונות ורגעי משבר - מגלה וולברג ל-ynet שהמשמעות של הצלחה עבורו היא לא להשאיר דבר למזל: "להתחיל תמיד ברגל ימין ותמיד להיות מוכן. אבל אי-אפשר תמיד לנצח. אף אחד לא תמיד מנצח אבל הכול מסתכם ברמת המוכנות.
"אין דבר נורא יותר מחרטה", הוא מוסיף, "ואם אתה מרגיש שהתפשרת, תמיד תחיה עם סימן שאלה, עם חרטה, עם ה'מה אם?', 'אם רק הייתי משקיע יותר זמן באימונים', 'אם רק הייתי משקיע יותר זמן בהחלמה'. מייקל לדוגמה החליט שהמורשת שלו תיקבע על ידי מה שהוא משאיר לילדים שלו ולאלה שצופים באופן שהסיפור שלו התפתח, ובקשר הבלתי שביר שהוא יצר עם ארתור".