הטבח המחריד בבית הספר היסודי "רוב" בעיירה יובלדי בטקסס אתמול (ג'), שגבה את חייהם של 19 ילדים ושני מבוגרים, הותיר את ארצות הברית מזועזעת והמומה - במה שהפך למסע ההרג הקטלני ביותר מאז הירי ב"סנדי הוק" לפני כעשור.
3 צפייה בגלריה
מתיו מקונוהיי
מתיו מקונוהיי
מתיו מקונוהיי
(צילום: AP)
התגובות למעשה הטבח לא איחרו להגיע, כשמפורסמים, אנשי ספורט ופוליטיקאים ניצלו את הרשתות החברתיות כדי להגיב ולספוד לקורבנות. אחד מהם היה השחקן מתיו מקונוהיי, שנולד וגדל בעיירה יובלדי ושפרסם פוסט שבו הוא קורא להתחיל ולבצע פעולות כדי למזער ולמנוע מקרים כאלו בעתיד.
"שוב קיבלנו תזכורת טרגית לכך שאנו נכשלים בלקיחת אחריות על הזכויות שהחירות העניקה לנו", הוא כתב. "הקריאה לפעולה היא עבור כל אמריקאי, שיסתכל על עצמו טוב במראה וישאל את עצמו, 'מה אנחנו באמת מעריכים? איך אנחנו יכולים לתקן את הבעיה? איזה מעשה קטן כל אחד מאיתנו יכול לעשות היום כדי לגרום למדינה, לעיר ולשכונה שלנו להיות בריאות ובטוחות יותר מחר?' אנו לא יכולים להמשיך לתרץ תירוצים ולקבל את המציאות הטרגית הזו כסטטוס קוו".
"זוהי מגפה שאנו יכולים לשלוט בה", הוא המשיך. "ולא משנה באיזה צד של המפה אנו נמצאים, כולנו יודעים שאפשר להיות טובים יותר. אנו חייבים להיות טובים יותר. צריך לעשות משהו כדי שאף הורה לא יצטרך לחוות את מה שההורים ביובלדי ואחרים לפניהם היו צריכים להתמודד איתו".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
הרוצח סלבדור ראמוס וכלי הנשק שלו
למקונוהיי בן ה-52 יש היסטוריה ארוכה כאקטיביסט ופילנתרופיסט במולדתו טקסס, ובשנה שעבר אף שקל להתמודד לתפקיד המושל. בעקבות הירי, רבים ממעריציו של השחקן ביקשו ממנו ברשתות החברתיות לפעול למען הסדרה של חוקי נשק במדינה ואף לשקול להתמודד מול המושל הנוכחי, הרפובליקן גרג אבוט (ראוי לציין שהמועד להירשם כמועמד חלף בחודש דצמבר).
בינתיים, לא רחוק משם, בדאלאס ועוד לפני שקבוצתו גולדן סטייט הפסידה לפנות בוקר במשחק הרביעי בסדרת גמר המערב של ה-NBA, מאמן הווריורס סטיב קר סירב לדבר על כדורסל וסיפק נאום אמוציונלי הנוגע לאלימות בנשק בארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
סטיב קר
סטיב קר
סטיב קר
(צילום: AP)
קר, שאביו נרצח במתקפת טרור בביירות ב-1984, פועל שנים רבות כדי להסדיר את השימוש בנשק במדינה. בעיניים דומעות הוא אמר: "מתי אנחנו הולכים לעשות משהו? אני עייף. אני כל כך עייף להגיע ולהביע את תנחומיי בפני משפחות מרוסקות שנמצאות בכל מקום. אני כל כך עייף מה... סלחו לי, אני מתנצל... אני עייף מכל הרגעים הללו של השקט. מספיק!"
קר תמך בהצעת חוק שמחייבת בדיקות רקע מעמיקות יותר לאנשים המעוניינים לרכוש כלי נשק. ההצעה עברה בבית המחוקקים בשנה שעברה, אך לא הגיעה לאישור בסנאט. בהמשך הנאום, המאמן הביט למצלמה ופנה ישירות למנהיג האופוזיציה בסנאט, מיץ' מקונל: "אני שואל אותך, מיץ' מקונל, אני שואל את כל הסנטורים שמסרבים לעשות משהו לגבי האלימות, מקרי הירי בבתי הספר ובסופרמרקטים: האם אתם הולכים להעמיד את התשוקה שלכם לכוח לפני החיים של הילדים והמבוגרים שלנו? כי כך זה נראה".

"פאקינג מספיק!"

לצד מקונוהיי וקר, אנשי תרבות נוספים הביעו את תחושותיהם ברשתות החברתיות, בהם הסופר סטיבן קינג שאמר: "יומיים בטוויטר שבהם נוציא עצבים הם אינם מספיקים. כשאנחנו הולכים להצביע בסתיו הקרוב - תצביעו בעד פיקוח על נשק". גם השחקנית והבמאית אליזבת בנקס המשיכה באותו קו: "תצביעו כאילו החיים של ילדכם תלויים בזה כי זה באמת נכון. כמה עוד? תעשו משהו".
"שאף אחד לא יעז לכתוב: 'המחשבות והתפילות...'. אנחנו הרבה אחרי זה. אנחנו צריכים חוק פיקוח על נשק כמו כל מדינה הגיונית", צייצה מיה פארו. בט מידלר, מצידה, תקפה את מושל טקסס: "אתה מרוצה, המושל אבוט? אני מנחשת שאתה כן". ג'וש גד סיכם ואמר: "אותנו כאומה מעניינים יותר מפורסמים שנלחמים בבית המשפט מאשר ילדים שמתים בכיתות. וכל מי שטוען שהוא בעד החיים, איפה החמלה שלכם על הילדים שמתים כל פאקינג שבוע במדינה הזו על ידי הרובים שאתם כל כך אוהבים?"