"הכרטיסים בישראל יקרים מאוד", קובע מפיק ההופעות אלמוג שריד בשיחה עם ynet radio. אולם כנראה שהקהל מוכן לשלם, מאחר ומיטב אמני הארץ ממשיכים להרים הופעות גדולות ויקרות, לעיתים גרנדיוזיות ממש, חדשות לבקרים. ואולי ייתכן שההופעות הללו בעצם לא תמיד מכסות על עלותן? כמה בכלל עולה להרים הופעה גדולה שכזו, ולאן בדיוק הולך הכסף? בצל עלותם המאמירה של כרטיסים להופעות בישראל, האזינו לשיחה של שריד ושל המפיק גיא בסר עם רן בוקר בתוכניתו "מחוץ לפריים":
איך קובעים הופעה ומחשבים את מחירי הכרטיסים? "כשאנחנו קובעים הופעה, אנחנו לוקחים שני פרמטרים בחשבון בשביל מחיר הכרטיס, עוד לפני שהגענו לרווח שלנו. אנחנו מחשבים את כל העלויות שמסביב, שעולה, למשל - אם תיקח הופעה בלייב פארק בראשון לציון, אנחנו מחשבים את העלויות שעולה המקום; הגברה, תאורה, האבטחה, הרישוי, הבמה, אקו"ם, הכול כולל הכול. בוא נגיד בלייב פארק, זה רק מתחיל ב-100 שקלים לכרטיס. אם אתה תתמחר כרטיס ב-150 שקל, זה אומר שמתוך כל ההכנסה של הקופה, יישארו לאמן רק 50 שקלים מכל כרטיס. זה עוד בכלל לפני שלקחנו עלויות אחרות כמו עמלה למשרדי הכרטיסים, עמלה למפיקים, עמלה לסוכן. דברים כאלה".
אמנים בישראל בכלל מרוויחים ממכירת כרטיסים להופעות? זה נתח משמעותי מההכנסות שלהם? "התשובה היא כן. אם בעבר רוב ההכנסות של האמנים הסתמכו על מכירת דיסקים או תשלום לזכויות יוצרים, אז היום למעשה האמנים עושים דיסקים כדי לקדם את ההופעות, ולא הפוך. בישראל יש שכבה מאוד גדולה של אמנים - אני יכול למנות לך אותם; עומר אדם, אייל גולן, שלמה ארצי, עדן חסון, עידן עמדי, משינה ועוד. יש לפחות 30-40 בדרג הראשון - שמתפרנסים ברמת ה'להיות מיליונרים', לא 'להתפרנס בכבוד'".
5 צפייה בגלריה
מתוך ההופעה של עומר אדם בלייב פארק ראשל"צ
מתוך ההופעה של עומר אדם בלייב פארק ראשל"צ
שכבה של אמנים שמתפרנסים ברמה של מיליונרים. עומר אדם
(צילום: שרון רביבו)
רק מהופעות? אתה יודע, לאייל גולן ולעדן חסון יש למשל הכנסות אחרות. יש פרסומות, יש הופעות מוועדים. "רק מהופעות. אני מדבר גם על הופעות ומכירת כרטיסים לקהל הרחב, וגם כמובן הופעות סגורות, מה שנקרא לוועדי עובדים. האמנים האלה מרוויחים כבר מיליונים טובים לשנה. גם השכבה השנייה של אמנים שהם לא עומר אדם ואייל גולן - למשל כאלו שמחירי הכרטיסים שלהם הם 130, 140, 150 שקל לכרטיס - גם הם מרוויחים בהחלט יפה מהופעות. אני לא אגיד 'מיליונרים', אבל הם בהחלט מתפרנסים בכבוד רב".
את המחירים בפארק הירקון אתה מכיר? מיליון דולר לפארק הירקון לערב. איך בכלל אפשר לכסות עלות כזאת? למה עושים בכלל את המופעים האלה בפארק? הרי הם לא מרוויחים. "אני אגיד לך חד וחלק - אמן שלא יודע להביא לפחות 30 אלף כרטיסים לפארק הירקון, לא יכול להרוויח בפארק הירקון. הוא יפסיד ואפילו די הרבה. האמנים יודעים את זה. יכול להיות שכשהם יוצאים לדרך, הם כן מאמינים איכשהו שהם יצליחו להביא 30 אלף כרטיסים - גם כשהם יודעים שזה מאוד קשה וזה מאוד מסוכן. או שהם מוכנים לעשות את זה בשביל המיתוג, בשביל הטייטל הזה של 'הופעה בפארק הירקון', כי אתה יודע – את האמנים הישראלים שהופיעו, יופיעו ומופיעים בפארק הירקון, אפשר לספור על יד אחת. אומנם השנה הצטרפו עוד כמה כאלה - בנוסף לעומר אדם ולשלמה ארצי, הצטרפו גם נועה קירל ועדן חסון, שכמעט הגיע ליעד, לא היה רחוק ממנו, אבל לא הגיע ל-30 אלף".
5 צפייה בגלריה
קהל בהופעה של מארון 5 בישראל
קהל בהופעה של מארון 5 בישראל
צריך למכור לפחות 30 אלף כרטיסים. הופעה בפארק הירקון
(צילום: דנה קופל)
הוא סיפר על 35 אלף, בסוף הגיעו 27 אלף איש. זה מספר מצוין. אבל השאלה היא אם באמת מרוויחים כסף. מזכיר קצת את ענייני קיסריה ונוקיה של תחילת שנות ה-2000 בזמר המזרחי, כשכולם פתחו וחילקו הרבה מאוד הזמנות והשקיעו הרבה מאוד כסף, ולמעשה הפסידו הרבה מאוד. "נכון לגמרי. קיסריה זה לא לוקיישן שהוא רווחי, אלא אם כן אתה מוכר את כל הכרטיסים - את כל ה-3,500 - אז אתה מרוויח. וגם לא הרבה, מרוויח קצת. עכשיו, האמנים הגדולים היום כבר הגיעו למצב שזו לא בעיה להם למלא את קיסריה. הם עושים שתיים-שלוש קיסריות ברצף - כמו איתי לוי, ואז זה כבר מתחיל כן קצת להיות רווחי".
אבל אתה עדיין צריך למכור. זה שפתחת שלושה ערבים רצוף, זה לא אומר שאתה תרוויח, נכון? "נכון. אבל תראה את איתי לוי, הוא מראש לא נכנס למשחק הזה של פארק הירקון. הוא – המטרה שלו זה לעשות שלוש קיסריות מלאות ברציפות, וזה די רווחי".
5 צפייה בגלריה
נגה ארז בהופעה בקיסריה
נגה ארז בהופעה בקיסריה
"שלוש קיסריות מלאות ברציפות זה די רווחי". הופעה בקיסריה
(צילום: רז גרוס)
"הספקים הצטמצמו בצורה משמעותית לאור הקורונה שהייתה, וזה גרם לעליות מחירים מהצד שלהם", מוסיף המפיק גיא בסר, מ"לייב ניישן ישראל". "הלוקיישנים הרימו לנו מחיר, המשטרה הרימה לנו מחיר, הביטוח הרים לנו מחיר – מדינת ישראל מאוד רוצה שאנחנו נמשיך להביא אמנים בינלאומיים, ואף אחד לא דואג להקים לוקיישן קבוע. כל פעם צריכים ללכת לפארק הירקון או למקומות כאלו, להקים הכל מאפס. אני מזכיר לך שאין לנו חלל הופעות [Venue] במדינת ישראל שאפשר לעשות בו אמנים בינלאומיים".
כמה עולה כשאתה לוקח את הפארק? "אם בעבר זה עלה ארבע וחצי - היום להקים את פארק הירקון עולה שישה מיליון שקלים, ואפילו שבעה מיליון שקלים. תלוי במפרטים הטכניים".
בוא ניקח רגע לדוגמה את ההופעה של מארון 5. כמה שילמת ללהקה כדי שהיא תבוא לארץ? "זה מספרים שרשומים בחוזים סודיים, אבל אתם יכולים להניח שזה במיליוני דולרים. מחיר ממוצע של להקה בסדר גודל של A-ליסט, שהיא מופע פארק, זה המחיר הממוצע. אי אפשר להביא היום בפחות".
5 צפייה בגלריה
מתוך ההופעה של מארון 5 בישראל
מתוך ההופעה של מארון 5 בישראל
"מדינת ישראל מאוד רוצה שאנחנו נמשיך להביא אמנים בינלאומיים, ואף אחד לא דואג להקים לוקיישן קבוע". מארון 5 בישראל
(צילום: דנה קופל)
עוד אמר בסר כי מחירי הכרטיסים, אם ניקח לדוגמה את מארון 5, משתווים למחירי הכרטיסים באירופה. "ואפילו בפחות. אנחנו משלמים יותר ללהקה ומשלמים הוצאות יותר גבוהות על ההפקה היום".
למה אתם משלמים יותר לאמן כדי שיגיע לישראל, מה, בגלל המצב הביטחוני כאן? "התחרות היא מול אירופה. אחרי הקורונה אירופה התעוררה. הייתה הפסקה גם אצלם, הם מציעים מחירים גבוהים ויש להם חללי הופעות גדולים. הם יכולים לבוא לאמן ולהגיד לו 'אנחנו עושים חמישה מופעים באצטדיון של 80 אלף איש', ולהתחרות מולנו. ברור שהאמן בוחר להגיע ללונדון ולא אלינו. ואם אני רוצה להביא אותו אלינו, אני צריך לנפח את המחיר כדי שיהיה שווה לו לבוא. האמנים לא באים לכל מקום, אתה יודע, למי שמציע יותר כסף".
מי אתה יודע ש"לייב ניישן" כבר קנו ב-2023, והיית רוצה לראות אותו פה בישראל? "תמיד אני אומר להם שאנחנו מאוד נשמח לקבל את קולדפליי, מאחר ואנחנו תמיד רואים 50 אלף ישראלים בחודש טסים לראות את ההופעות. אבל זה נושא שצריך לתת לו פתרון אידיאולוגי אחר, כי הסולן של הלהקה - כריס מרטין - מוכן להופיע כאן, אבל התנאי הבסיסי שלו להופעה היא שתהיה הופעה משותפת בין ישראלים לפלסטינים. את זה עדיין לא הצלחנו לפתור עם הרשות. מערימים עלינו הרבה מאוד קשיים".
5 צפייה בגלריה
"כריס מרטין מוכן להופיע כאן, אבל התנאי הבסיסי שלו להופעה היא שתהיה הופעה משותפת בין ישראלים לפלסטינים". קולדפליי
"כריס מרטין מוכן להופיע כאן, אבל התנאי הבסיסי שלו להופעה היא שתהיה הופעה משותפת בין ישראלים לפלסטינים". קולדפליי
"כריס מרטין מוכן להופיע כאן, אבל התנאי הבסיסי שלו להופעה היא שתהיה הופעה משותפת בין ישראלים לפלסטינים". קולדפליי
(צילום: AFP)
היו מגעים בנושא לאחרונה "כן. אבל את זה לצערי אני לא מצליח לפתור, דווקא מהצד הפלסטיני. הם מערימים הרבה מאוד קשיים, הם לא כל כך רוצים את הנורמליזציה הזאת ואת התמונת 'ביחד' הזאת, ועד שאנחנו לא נצליח לייצר את זה, לצערי קולדפליי לא תצליח להגיע לפה".