מגזין "הניו יורק טיימס" בחר את התמונה של הצלם מוחמד פאיק אבו מוסטפא לרויטרס, שהתלווה למחבלי החמאס ב-7 באוקטובר, כאחת מתמונות השנה שלו. "התמונות שנאספו כאן, מחווה לצלמים האמיצים שנקלעו לסכנה כדי ללכוד אותן, מזכירות לנו את הדמעות הרבות שהיו בשנת 2023", כתבו בעיתון. בתיאור התמונה השנויה במחלוקת של הדחפור הפלסטיני שפורץ את גדר הגבול ביום של הטבח כתבו: "הפלסטינים השתמשו בציוד העברת האדמה כדי לפרוץ את גדר הגבול בין עזה לישראל. חמושים של חמאס פלשו לתוך ישראל דרך היבשה, הים והאוויר במתקפת פתע שהובילה לפריצת המלחמה". אבו מוסטפא, כמו גם צלמי תקשורת זרה נוספים, הואשם שהתלווה למחבלי החמאס ב-7 באוקטובר ועמד מנגד בשעה שהמחבלים רצחו וחטפו אזרחים ישראלים חפים מפשע.
2 צפייה בגלריה
טרקטור פלסטיני פורץ את גדר ההפרדה
טרקטור פלסטיני פורץ את גדר ההפרדה
בין תמונות השנה - טרקטור פלסטיני פורץ את גדר ההפרדה ב-7 באוקטובר
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa)
לצד תמונתו של אבו מוסטפא נבחרו תמונות נוספות מהמלחמה בין ישראל ועזה, כולל תמונות של הצלם הישראלי תמיר בן כליפה, שתיעד בין היתר את חבריהם וקרובי המשפחה של החטופים מהמסיבה ברעים, מאיה ואיתי רגב, צופים בחדשות בטלוויזיה ומגלים אודות גורלם בדירת אימם של הילדים בהרצליה. בתמונה נוספת של צלם ישראלי בשם דור קדמי, נראים ישראלים תופסים מחסה בחולות לאחר הישמע אזעקת צבע אדום.
2 צפייה בגלריה
עדינה משה
עדינה משה
מוחמד פאיק אבו מוסטפא (משמאל) מצלם במהלך חטיפת עדינה משה
(צילום: AP )
"היה סבל רב בשנה האחרונה עוד לפני בוקר 7 באוקטובר", כתבו עורכי העיתון, "ואז, ב-7 באוקטובר, חמושים מהחמאס הסתערו על גבול עזה לתוך ישראל. ישראל הגיבה בכוח ברחבי עזה. נראה כאילו הסבל ברחבי העולם לעולם לא ייגמר".
כזכור, בחודש שעבר פרסם ארגון HonestReporting תחקיר שעורר הדים בעולם על צלמי עיתונות של כלי תקשורת בינלאומיים, שבשבת הזוועות הצטרפו למחבלים של חמאס וחדרו מרצועת עזה לישראל. בתחקיר נטען שהמחבלים של חמאס לא היו היחידים שתיעדו את פשעי המלחמה שביצעו ביישובי הדרום ב-7 באוקטובר: את חלק מהזוועות תיעדו צלמי עיתונות שעובדים עבור סוכנויות הידיעות AP ורויטרס ועבור CNN ו"הניו יורק טיימס". במערך ההסברה הלאומי של משרד ראש הממשלה הגיבו בזעם ואמרו כי הם רואים בחומרה רבה את תופעת הצטרפותם של צלמי עיתונות העובדים עם כלי תקשורת בינלאומיים לסיקור מעשי הטבח של מחבלי חמאס ודרשו הבהרות. השר בני גנץ אמר כי הם "אינם שונים מהמחבלים - ודינם אחד".
בעקבות התחקיר, ב-CNN אמרו ל-ynet כי הם משעים את העבודה עם הצלם שעבד איתם, שאף תועד מחובק עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. ברויטרס, שרכשו את התמונה מהצלם, הגיבו אז כי התמונות שרכשו מצלמים פרילנסרים צולמו כשעתיים אחרי שחמאס פתח במתקפה ושיגר רקטות לישראל: "רויטרס מכחישה מכל וכל כי היה לה ידע מוקדם על תקיפה, או ששיבצנו עיתונאים בחמאס ב-7 באוקטובר. סוכנות הידיעות רק רכשה תצלומים משני צלמים עצמאיים מעזה שהיו בגבול בבוקר ה-7 באוקטובר, איתם לא ניהלה מערכת יחסים קודמת". ברויטרס וב-AP סירבו לומר כי יפסיקו את העבודה עם אותם צלמים, ואכן, בחודש שחלף מאז המשיכו להשתמש בתמונות נוספות שצילמו, בין היתר מרפיח. בסוכנויות הכחישו כל ידע על המתקפה, והדגישו
תגובת "הניו יורק טיימס" הייתה החריפה ביותר, כשמסרו אז כי "ההאשמה לא נכונה ומקוממת", ואף מעמידה את העיתונאים בשטח בסיכון. עוד ציינו בעיתון כי עבודת הצלמים הסתכמה "בתיעוד הטרגדיה כשהיא התפתחה" ולכן הם ממשיכים לעבוד עבור העיתון היום. "זה התפקיד המהותי של עיתונות חופשית בזמן מלחמה, אנו מסקרים את המלחמה בהגינות, חוסר משוא פנים והבנה מתמשכת של מורכבות הסכסוך", הוסיפו.
העיתון אף תקף את משרד החוץ הישראלי במכתב פומבי חריף, עקב פנייתו לאגודת העיתונות הזרה בעניין. במכתב, שמוען לדובר משרד החוץ ליאור חייט, כתב סגן נשיא העיתון כי "ההצהרות של ממשלת ישראל אינן מבוססות על עובדות. המכתב שלך הוא התקפה לא רק על 'הטיימס', אלא על צלמים עצמאיים שעושים עבודה חיונית באזורי סכסוך. אתה לא רק מסכן אותם, אלא מערער את עבודתם העיתונאית, זו שהעולם תלוי בה כדי להבין את מציאות המלחמה".