בימים אלה מצוינים 30 שנה לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין. בתערוכה במרכז מורשת בגין יוצגו בקרוב פריטים לא מוכרים מחייו, בהם כאלה שהעבירו אזרחים במענה לקריאה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" - מברכות שנה טובה, יצירות בדמותו ועד התכתבויות עם מנהיגי העולם.
רמי שתיוי, ראש אגף תוכן ומורת במרכז למורשת בגין, אמר לאולפן ynet: "חשוב לזכור שמנחם בגין היה איש של אנשים, אנשים הרגישו שבגין מקשיב להם, בן אדם שהם יכולים לדבר איתו. לכן לאורך כל השנים, עוד בתקופת האופוזיציה, בגין קיבל הרבה פניות אישיות, לפתור בעיות קטנות ובעיות גדולות. ולכולם הוא ענה. לפני כמה שנים עשינו אפילו תערוכה של מכתבים של בגין, התכתבויות עם אנשים שונים, חלקם ידועים כמו עמוס עוז ויהורם גאון".
2 צפייה בגלריה
פרטי ארכיון נחשפים לאחר 30 שנים במרכז מורשת  מנחם בגין
פרטי ארכיון נחשפים לאחר 30 שנים במרכז מורשת  מנחם בגין
בגין (מימין) בחתונה. איש של אנשים
(באדיבות מרכז המורשת מנחם בגין)
2 צפייה בגלריה
פרטי ארכיון נחשפים לאחר 30 שנים במרכז מורשת  מנחם בגין
פרטי ארכיון נחשפים לאחר 30 שנים במרכז מורשת  מנחם בגין
יצירה בדמותו של בגין שהועברה למרכז
(באדיבות מרכז המורשת מנחם בגין)
מה היה הדבר הכי מיוחד, או שהכי האיר באור אחר ממה שהכרת את דמותו? "קשה להפתיע, אבל יש דברים מרגשים. פניות מאזרחים, לפעמים אנחנו מצליחים לקשר בין שני פריטים שהיו נפרדים - למשל לפני כמה שנים מצאנו מכתב שבגין כותב לג'יין פונדה, השחקנית, מנחם אותה על מותו של אביה השחקן הנרי פונדה. ואז מצאנו במקביל, במקרה, את מכתב התשובה שלה, שבו היא מודה לבגין. חשוב לזכור, בגין וג'יין פונדה לא היו מאותו מחנה פוליטי, ובכל זאת הוא הרגיש את הצורך לחלוק כבוד לשחקן שהוא העריך.
"לאורך השנים רואים את הפנים האלה של בגין בכל מיני רמות, גם ברמה האישית בין אזרחים, גם ברמה של מנהיג מול מנהיגים אחרים. הקשר שהיה עם חלק גדול ממנהיגי העולם כמו ריצ'רד ניקסון, על אף שהם לא עבדו במקביל ביחד, רונלד רייגן, גם ג'ימי קרטר – שלא היה 'ידיד' גדול של ישראל, ובכל זאת...".
גם פריטים מהסכם השלום עם סאדאת יוצא בתערוכה. "כן, זה דבר שקיבלנו לפני בערך כשנה. מספר מפיות שהודפסו. אם אני לא טועה זה היה ממש לפני חתימת הסכם השלום, עם קריקטורה שרואים את בגין וסאדאת רוקדים. קיבלנו שש מפיות אוכל פלגמט במצב מדהים ונציג אותם בתערוכה. זו תערוכה שאמורה להיות למעשה משלימה לתוכן שיש לנו היום במוזיאון, שרץ ופועל קרוב ל-18 שנים".
במרכז למורשת מנחם בגין מציינים את שנת ה-30 למותו בכמה אירועים, בין היתר בהקרנת הסרט הדוקומנטרי "מהפך: המסע של מנחם בגין" ב-30 מקומות ברחבי הארץ לאורך 30 ימים. במקביל, המוזיאון בירושלים יפתח את שעריו השבוע בחינם, בהרשמה מראש. "במקביל אנחנו עובדים על התערוכה החדשה בתקווה שבסוף החודש או בתחילת אפריל נוכל להעמיד אותה", אמר שתיוי.