אחרי שנים רבות של ציפייה, קהילת הגיימרים העצומה מאחורי משחק הווידאו Uncharted עומדת לקבל את העיבוד למסך הגדול, עליו דובר במשך כמעט עשור וחצי. הסרט "אנצ'רטד" של הבמאי רובן פליישר עומד לצאת לבתי הקולנוע בישראל וברחבי העולם בסוף השבוע. לכאורה מדובר בבשורה משמחת אבל יש כבר מי שמתלונן על הליהוק לתפקידים הראשיים: טום הולנד כגיבור מחפש האוצרות נייתן דרייק, ומארק וולברג כמנטור הערמומי שלו ויקטור "סאלי" סאליבן. מה יש להתלונן על כך שאת ההפקה התזזיתית רבת התקציב מובילים שניים מהכוכבים הגדולים בהוליווד? ההתאמה הגילאית שלהם לדמויות. אם זה באמת מפריע לכם משום מה, אולי סרט המעריצים הקצר שנעשה בהשראת המשחק ב-2018 יספק אתכם.
(נאמן למקור - סרט המעריצים שנעשה בהשראת המשחק)
על פי סיפור המקור, שהוצג לראשונה במשחק מבית נוטי דוג על גבי פלטפורמת פלייסטיישן ב-2007, נייתן דרייק הוא גבר באמצע החיים שפוגש בברנש חלקלק וכסוף שיער שהכיר את אחיו האבוד של הגיבור, ואף שיתף איתו פעולה בחיפוש אחר אוצר בדרום אמריקה. העלילה הזאת היא נקודת המוצא גם של הסרט של פליישר, אולם הולנד בן ה-25, שרק לאחרונה קיפץ בין גורדי שחקים בניו יורק כתלמיד התיכון פיטר פרקר ב"ספיידרמן: אין דרך הביתה", מגלם פה גרסה נערית, תמימה וכחושה של דרייק. ואילו וולברג, שממשיך להיראות צעיר ורענן גם בגיל 50, לא ממש דומה לדמות המאפירה והמשופמת של סאלי כפי שהופיעה במשחק הווידאו.
קשה לבוא בטענות לבמאי פליישר, וגם לא למפיקים - בהם איש העסקים הישראלי אבי ארד - על השינוי בתכונות האופי והמראה של דרייק וסאליבן כדי שיתאימו יותר לזוג הכוכבים שליהקו. עם תקציב מוערך של 120 מיליון דולר, אל מול מציאות מורכבת בבתי הקולנוע ההולכים ודועכים, זהות הכוכבים שעומדים בקדמת הבמה וקמפיין יחסי הציבור של הסרט, חשובה אף יותר ממידת ההתאמה שלהם לדמויות הבדיוניות. הולנד ו-וולברג הם מקדמי מכירות אנושיים, וכך גם אנטוניו בנדרס הוותיק שמגלם את המיליארדר הספרדי המרושע סנטיאגו מונקדה. מנגד יש לתת את הדעת על בחירה תסריטאית יוצאת דופן ודי נועזת בדמות הנבל הראשי - אישה שחורה ונבזית בשם בראדוק בגילומה של טיטי גבריאל. שני גברים לבנים "טובים" מול אישה שחורה "רעה", לכאורה משהו לא עובד במשוואה הזאת בעידן התרבותי הנוכחי. אבל רק לכאורה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "אנצ'רטד"
מתוך "אנצ'רטד"
לא מתאימים לטייפ קאסט, כן מוכרים כרטיסים. טום הולנד ומארק וולברג ב"אנצ'רטד"
שאלות הייצוג על רקע מגדרי ואתני כנראה פחות מפריעות למעריצים האדוקים של המשחק, אבל חלקם כאמור התרעמו על הייצוג הגילאי. מנגד, רבים כל כך מתוך הקהל הטבעי של "אנצ'רטד" התלהבו עד כלות מההפקה הקטנה של הבמאי אלן אונגר בסרט הקצר מלפני ארבע שנים, בו הגיבורים נראים כפי שהם אמורים להיראות לטעמם על המסך. הליהוק של נייתן פיליון כנייתן דרייק נראה טבעי יותר ולא רק בגלל השם הפרטי הזהה, וכך גם סטיבן לאנג בתפקיד סאלי. הקוריוז המשעשע הוא שפיליון עצמו הוזכר מועמד בולט להיות מלוהק גם להפקה ההוליוודית שלשמה התכנסנו היום, ואשר יצאה לדרך ב-2008. למעשה, פיליון ("פיירפליי") הראה נחישות ראויה לציון בנוגע לדמות של דרייק, ויזם ב-2009 קמפיין רשת לטובת ליהוקו, בו תמכו מעריצים רבים.
עשר שנים לאחר מכן, פיליון כבר נפלט ממסדר המועמדים לתפקיד, וגם לאף אחד לא היה ברור אם ההפקה בכלל תושלם, אבל השחקן הוותיק פגש במקרה בבמאי אלן אונגר. ביחד השניים החליטו להגשים חלום משותף וליצור את סרט המעריצים. מדובר בהפקה צנועה שמתרכזת בתרחיש בודד כמעט נטול הקשר, אבל הסרט זכה לשבחים והופץ ברבים דרך האינטרנט. העלילה מלווה את דרייק שנשבה על ידי כנופייה בעודו מחפש בחופי מקסיקו אחר האוצר של הספינה פלור דה לה מאר. הוא נחקר ומעונה, ואחרי שהוא מתלוצץ עם שוביו, עולה בידו להיחלץ מלפיתתם ולשים ידו על מכתבים עתיקים ובהם רמזים רבי ערך למיקום הספינה.
2 צפייה בגלריה
נייתן פיליון. מתוך סרט המעריצים של "אנצ'רטד"
נייתן פיליון. מתוך סרט המעריצים של "אנצ'רטד"
המעריצים העדיפו לראות את נייתן פיליון בתפקיד הראשי. מתוך גרסת האינטרנט של "אנצ'רטד"
מבצע החילוץ הנועז והמסוכן שלו מהמבנה המאובטח מתאפשר תחת אש בעזרת סאלי (סטיבן לאנג) שממתין ברכב. כשהם פוגשים באלנה פישר (מירצ'אה מונרו), הם מפענחים את הכתובים ובהם מוצפנת תגלית מדהימה שאמורה להביא אותם לפיליפינים. אם זה היה תלוי באונגר ופיליון, הסוף של סרט המעריצים הקצר היה תחילתו של הרפתקה אדירה חדשה בדרך לזהב שבקרקעית האוקיינוס, או לסדרת רשת פופולרית ואולי אף להפקה הוליוודית רבת תקציב. ואכן, הסרט היה ללהיט ויראלי, אבל לרוע מזלם של היוצרים, האולפנים הגדולים לא זיהו את האוצר הקולנועי שלהם. הם העדיפו ללכת בדרך אחרת, עם הולנד ו-וולברג כדרייק וסאלי, שנותנים להם את הסיכוי הגדול ביותר להישאר עם הראש מעל למים.