ידיעה קטנה על מעצרו של עדן גלנט, יוטיובר פופולרי, שפורסמה בתקשורת לפני שנה, גרמה ליוני ליפשיץ לבכות ולצחוק מהקלה. ארבע שנים קודם לכן ליפשיץ היה אחד מהקטינים שגלנט הטריד מינית על בסיס קבוע, אבל במקרה של ליפשיץ - זה לא נגמר שם. לדבריו, כשגלנט - בעל ערוץ הגיימינג המצליח Essver ביוטיוב - חש בסכנה שייחשף על ידי ליפשיץ ומשפחתו, הוא הפך את חייו של הצעיר לגיהנום והסית את כל חבריו נגדו. כעת, כשליפשיץ כבר בן 17 ואף נראה על המסך בתוכנית הקיץ מבית ערוץ הילדים המשודרת בלעדית ב-BIGI, "הבנים והבנות", הוא מרגיש בשל מספיק לפתוח הכול לראשונה - ולו כדי לעורר מודעות בקרב צופיו הצעירים.
7 צפייה בגלריה
יוני ליפשיץ
יוני ליפשיץ
יוני ליפשיץ
(צילום: ערן לוי)
ליפשיץ, יליד קרית מוצקין, עוד לא היה בן 13 כשגלנט פנה אליו בפעם הראשונה. ב-2017 הוא היה נער עם ערוץ יוטיוב קטן, שעבורו גלנט - שהחזיק מעל ל-20 אלף עוקבים - היווה אוטוריטה ומושא להערצה. אחרי שחבר למשחק חיבר ביניהם, ליפשיץ וגלנט החלו לשחק יחד אונליין. "הוא היה כמו חבר שלי, למרות שאני הייתי בן 12 ומשהו והוא בן 20", אומר ליפשיץ בריאיון ל-ynet. "לא היו לנו נושאי שיחה מעבר למשחקים, אבל כשמשחקים יחד אז גם מדברים". כמה ימים אחרי הקשר הראשון שנוצר ביניהם, גלנט ביקש מליפשיץ להוריד אפליקציית מסרים מיידים בשם "קיק", המאפשרת שיחה אנונימית שלא מצריכה הזנת מספר נייד ומאפשרת העברת סרטונים ותמונות. "לא הבנתי למה צריך את זה אבל הסכמתי להוריד", מספר ליפשיץ, "חשבתי שנריץ שם ממים ושטויות. אחרי שעברנו לשם הוא התחיל לבקש ממני לשלוח לו כל מיני תמונות וסרטונים של עצמי".
על פי כתב האישום שהוגש נגדו בספטמבר 2020, מתברר שזה היה דפוס הפעולה של גלנט - פנייה לקטינים ולנערים, ולאחר ביסוס הקשר, גם בקשה לשלוח אליו תמונות וסרטונים אינטימיים של עצמם. "הייתי בשוק, לא האמנתי שהוא מבקש ממני דברים כאלה", משחזר ליפשיץ, "לא הבנתי מה הקשר. והוא אמר לי 'תקשיב, יוני, אני אעזור לך ביוטיוב ואני אפרסם אותך'. בזמנו, המצב שלי בבית הספר היה נוראי מבחינת חברים. לא היו לי הרבה והוא הבטיח שיעזור לי עם זה ושהוא יהיה החבר הכי טוב שלי. מה עבר לי בראש? שאין לי הרבה חברים, שהוא יהיה החבר הכי טוב שלי ושהוא יעזור לי ביוטיוב, מה אני צריך יותר מזה? והוא היה כריזמטי בטירוף, הוא ידע לדבר".
שאלת אותו למה הוא צריך את התמונות? "שאלתי אבל הוא התחמק ואמר שאני לא אדאג, שיש לו חברה וש'אם תעשה את זה אני אהיה חבר שלך'. נדלקה לי נורה אבל כיביתי אותה. והוא ידע לדבר אז האמנתי לו, למרות שלא הרגשתי בנוח עם זה בכלל. אחרי כל פעם ששלחתי לו דברים הוא שאל אותי אם אני מתחרט ואני רוצה להפסיק, ואמר שאם אני מתחרט הוא לא יהיה חבר שלי ולא יעזור לי. נבהלתי כי פיתחתי ציפיות, ורגע אחרי הוא אמר שלא יעשה את זה. אני זוכר קטעים שאמרתי לו שאמא שלי בחדר ושאני לא יכול והוא אמר, 'אתה משקר'. בחלק מהפעמים באמת שיקרתי כי לא רציתי, אבל הוא שוב איים שיפסיק להיות חבר שלי".
7 צפייה בגלריה
יוני ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
יוני ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
"נדלקה לי נורה אבל כיביתי אותה". ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
(צילום: מקס פבזנר)
במשך כמה חודשים המשיך גלנט לתקשר עם ליפשיץ, "עד שיום אחד הלכתי לבית ספר ושכחתי את הנייד בבית - וזה היה המזל. אמא שלי לקחה אותו, נכנסה לראות מה קורה וראתה את ההתכתבויות שלי איתו. כשנכנסתי הביתה אני רואה אותה ואת אבא שלי מסתכלים עליי ואז אומרים, 'תשמע, יש פדופיל שמסתובב ברשת. קוראים לו עדן גלנט'. אני התחלתי ממש לבכות ואמרתי, 'אין מצב שזה הוא! הוא מטריד ילדים? אין מצב!'. הוא כל כך שיחק לי במוח שהוא גרם לי להאמין שהוא באמת החבר הכי טוב שלי".
זה המשיך בתלונה למשטרה שהוגשה על ידי הוריו של ליפשיץ, ופתיחת חקירה שבמהלכה גלנט עזב לארצות הברית. במהלך שהותו שם הוא ניסה לשכנע את אימו של ליפשיץ בשיחות טלפון, תחנונים והבטחות שתבטל את התלונה, אבל לשווא. "פה בעצם הוא התחיל לפעול", חושף ליפשיץ. "הוא התחיל לתקשר עם כל הילדים שלא אהבו אותי בבית ספר, וכשהוא הגיע לשיא הקשר איתם - הוא שאל אם הם מכירים את יוני ליפשיץ, שיחק אותה שהוא לא יודע. הוא אמר להם 'יוני הרס לי את החיים, אני משלם עשרות אלפי שקלים על פסיכולוגים ואני הולך להיות בכלא בגללו'. זה עצבן אותם, כי הוא מניפולטור והתחבר אליהם בשנייה. הייתי מגיע לבית הספר וחווה המון אלימות פיזית ומילולית. היו ימים שאם לא הייתי יוצא כמה דקות קודם מהשיעור ובורח מבית הספר, הם היו תופסים אותי ומרביצים לי.
7 צפייה בגלריה
עדן גלנט
עדן גלנט
"הוא כל כך שיחק לי במוח שהוא גרם לי להאמין שהוא באמת החבר הכי טוב שלי". מתוך עמוד היוטיוב של עדן גלנט
(מתוך יוטיוב)
"היה לי חבר טוב שאמר לי בווטסאפ שהוא צריך להגיד לי משהו לגבי הקשר שלנו, אז אמרתי לו שאני מקווה שהם לא מארגנים עליי משהו. לחבר הכי טוב שלי אני צריך להגיד דבר כזה? הזוי. אז באתי אליו בבית ספר והוא הסתובב אליי, השכיב אותי על הרצפה, קירב את האגרוף שלו לפנים שלי ואמר 'עוד פעם אחת אתה מדבר עם עדן, אנחנו מרביצים לך'.
"אני בבית ספר בלי חברים, כל הילדים שם אומרים לי 'יש הרבה חורים בסיפור שלך, עדן צודק. הסיפור לא נשמע אמין'. היחידים שיודעים את האמת זה אני ואבא ואמא שלי - והם גם היחידים שהאמינו לי. האחים שלי לא ידעו מהסיפור כי לא היה מה לערב אותם. אני חייב להודות שבאותה תקופה - וגם קצת קודם - הייתי ילד שקרן, אז זה היה נורא, כי כל הילדים בבית הספר חשבו שאני משקר כמו תמיד. אבל הפעם לא שיקרתי".
7 צפייה בגלריה
יוני ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
יוני ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
"כל הילדים בבית הספר חשבו שאני משקר כמו תמיד. אבל הפעם לא שיקרתי". ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
(צילום: מקס פבזנר)

"כשגיליתי שהוא נעצר התחלתי לבכות ולצחוק ביחד, מלא רגש פשוט השתחרר ממני"

ארבע שנים לאחר פתיחת התיק, קיבלו יוני והוריו הודעה שמשטרת ישראל סגרה אותו, מבלי שגבתה עדות מליפשיץ, לדבריו (את שאלות ynet לגבי סגירת התיק הפנו במשטרה לפרקליטות, וממשרד המשפטים נמסר כי הם מנועים מלהתייחס לתיק חסוי). לאחר סגירת התיק, גלנט חזר לארץ והמשיך ברוטינת ההטרדות תוך שימוש בערוצים מאובטחים. אלא שאז התקבלה תלונה נוספת מאם של קטין, והמשטרה פתחה בחקירה נוספת. הפעם הביאה החקירה לידי כ-20 תלונות מצד קטינים על הטרדה מינית מצד גלנט, כשעל פי כתב האישום, באחד המקרים הוא אף נפגש עם אחד הנערים וניסה לבצע בו מעשה סדום.
באוגוסט 2020, המשטרה עצרה את גלנט, המתגורר באחד היישובים הסמוכים לקרית גת. בתום החקירה התברר כי על פי החשד הוא תקף לפחות שלושה נערים בני 14 שעקבו אחר ערוץ היוטיוב שלו, יצר עמם קשר בהתכתבויות פרטיות וניהל עמם שיחות מיניות, תוך שהוא מבקש מהם לבצע בעצמם מעשים מגונים. הידיעה על המעצר פורסמה בכלי התקשורת - והפרשה התפוצצה. "אני זוכר את זה", משחזר ליפשיץ, "אני יושב במחשב ומשחק עם חבר, והוא אומר לי 'יוני תראה מה קיבלתי' ושולח לי צילום מסך של כתבה מ-ynet, ואני רואה את התמונה של עדן. היו לי צמרמורות בגוף. ואז אמא שלי נכנסת לחדר ואומרת לי 'אתה לא מאמין' ומראה לי את הכתבה. ואני התחלתי לבכות ולצחוק ביחד, מלא רגש פשוט השתחרר ממני".
כבר היית במקום אחר. "כן, כבר עברו ארבע שנים, זה נשכח, מצאתי מלא חברים והכול טוב, אף אחד לא נוגע בי - מילולית או פיזית. ופתאום סגירת מעגל מטורפת כזאת. אמא שלי התקשרה למשטרה והשוטרת ביקשה שאבוא לתחנה לתת עדות. כשסיפרתי לחוקר מה קרה הוא התחיל לרעוד, הוא לא הצליח להקליד".
העדות של ליפשיץ צורפה לתיק המחודש. עם מעצרו, גלנט הכחיש את המיוחס לו וטען להגנתו כי למשטרה אין הוכחות למעשיו. לאחר שבועיים התקשרו החוקרים להוריו של ליפשיץ וביקשו שיגיע לעימות עם גלנט העצור. "בהתחלה אמא שלי חשבה שזה יהיה כבד עליי ואמרה את זה גם לחוקר, אבל אחרי שבוע הם אמרו שזה ממש יעזור לחקירה אז אמרתי, 'יאללה, נסגור מעגל כמו שצריך'. נסענו ארבע שעות ברכבת לקרית גת, אספו אותנו ואני חיכיתי מחוץ לחדר חקירות, ואז ראיתי שני שוטרים מביאים אותו אזוק בידיים וברגליים. זאת הייתה הפעם הראשונה שראיתי אותו במציאות. הוא נכנס לחדר והחוקרים אמרו לי, 'יוני אנחנו איתך, הכול טוב'. ואז התחילו לשאול אותנו שאלות".
מה הוא אמר? "הוא טען שאני משקר. התחיל לשחק אותה שהוא לא ידע כלום ממה שקרה לי בבית ספר, התחיל לבכות. האמת שהייתי די אדיש".
7 צפייה בגלריה
יוני ליפשיץ
יוני ליפשיץ
"הוא טען שאני משקר והתחיל לבכות, אבל הייתי די אדיש". ליפשיץ
(צילום: ערן לוי)
כשישבת איתו בחדר זיהית את המניפולציה? "ברור. הוא אמר 'אתה אמרת לי שאתה בן 16', אבל יש הודעה שהוא כתב לי 'מה, אתה לא נועל את הדלת? אתה כבר בן 12, אתה ילד גדול'. הראיתי לו אותה אז הוא טען שערכתי אותה, אמרתי לו שאי אפשר לערוך הודעות בווטסאפ ושהוא יודע את זה. המניפולציות שלו כבר לא עבדו עליי יותר. הוא עשה לי בית ספר למניפולציות. הוא היה כל כך טוב בזה שעדיין הרגשתי רע בשבילו. אני עדיין מרחם עליו קצת. ההורים שלי אמרו לי שרק כשיהיו לי ילדים אני אבין מה הם מרגישים".
איך התקופה ההיא השפיעה עליך? "אומרים שהכול קורה לטובה. אני חושב שבגלל מה שקרה לי עם הילדים שהוא שלח אליי בבית ספר, ואיתו, כמות האלימות המילולית שאני חוויתי - אם מישהו יתייחס אליי ככה שוב זה כבר לא יזיז לי, למדתי להתעלם מזה. זה כבר לא פוגע בי. זה חיזק אותי נפשית ומנטלית ברמות אחרות. רצו לקחת אותי לפסיכולוגית אבל אני מרגיש שאני לא צריך, אני בסדר. מה שכן, אני יודע שהמשפחה שלי הצילה אותי. אם לא ההורים שלי - אף אחד לא היה מאמין לי, הייתי לבד וזה היה הרבה יותר קשה".
היית אומר שבמובן מסוים זה שיקם את ההערכה העצמית שלך? "הביטחון שלי היה ברצפה בכל המובנים - מבחינה חברתית, בנות, הכול. הייתי ילד ביישן מאוד וגמגמתי כשהייתי מדבר עם אנשים. אבל לאט לאט בניתי את עצמי. בתקופה ההיא אמרתי לעצמי שאני חייב להתחזק אז התחלתי להתאמן כדי להרגיש טוב יותר עם עצמי ומצאתי חברים".

"אף פעם לא מאוחר מדי לעצור משהו חשוד ולספר למי שצריך"

נגד גלנט הוגש כאמור כתב אישום והוא מצפה למשפט שלו. ליפשיץ מקווה שחשיפה של הסיפור שלו עשויה למנוע מקרים נוספים. "לא דיברתי על זה בסדרה עצמה ('הבנים והבנות', "ס"ש), אבל אני מרגיש לגמרי נוח לדבר על זה", הוא מסביר. "אני חושב שזה חשוב דווקא כאן, כי התוכנית מיועדת לילדים. היחידים שייפלו במה שאני נפלתי הם ילדים, כי הם תמימים ואנשים מנצלים את התמימות הזאת...היו לי שיחות עם ההורים, שהזהירו אותי מסכנות באינטרנט והייתה לי אפליקציה שמשגיחה על המחשב, זה לא משנה. אם אתה מדבר עם מישהו לא נכון בזמן הלא נכון, זה כדור שלג שמתגלגל".
7 צפייה בגלריה
יוני ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
יוני ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
"חושב שזה חשוב לדבר על זה דווקא כאן, כי התוכנית מיועדת לילדים". ליפשיץ מתוך "הבנים והבנות"
(צילום: מקס פבזנר)
מניסיונך, איך הכי נכון להסביר לילדים מתי משהו לא בסדר בקשר עם אדם אחר ברשת? "אם משהו נראה לכם חשוד - כדאי לנתק קשר או לדבר עם מבוגר זמין. לדעת מה הגבולות. צריכים להיות קווים אדומים של"א עוברים בשום צורה, כמו למשל לתת אינפורמציה אישית על עצמך. איפה אתה גר או מספר טלפון, שמות של בני משפחה. בן אדם לא צריך לבקש פרטים אישיים שלך כדי לשחק במחשב, כי משם זה מתחיל. אתה רוצה לשחק? בכיף. לא? לא צריך. ואם אתה באמצע של משהו לא טוב - אף פעם לא מאוחר מדי להפסיק את זה ולספר למי שצריך כדי לעצור. גם אם נדמה לך שזה בלתי אפשרי, תמיד אפשר לצאת מזה".
כעת ליפשיץ, שעולה לכיתה י"ב, כבר מוכן לפתוח דף חדש ב"הבנים והבנות", שהפכה בשנים האחרונות ללהיט בקרב צעירים ומעמידה את המתמודדים, בני נוער מרחבי הארץ, בפני משימות שונות - עד שבסופה מוכתרים "שליטי הקיץ". "בהתחלה לא הייתי בטוח שזה מתאים לי, כי מה הסיכוי שאני אכנס. אבל יאללה, בסדר", נזכר ליפשיץ בחיוך. "כשעלה הפרק הראשון זה היה מאוד מרגש".
לדבריו, ההשתתפות בתוכנית בהחלט פתחה לו את התיאבון והוא מצהיר שהוא רואה את עצמו משתלב בעתיד בתעשיית הבידור. "לראות את עצמי על המסך היה אחד הדברים המגניבים", הוא אומר נלהב. "אני רואה את העונה עם כל החברים ופתאום גם אני שם. זה כיף".
7 צפייה בגלריה
"הבנים והבנות" 2021
"הבנים והבנות" 2021
"לראות את עצמי על המסך היה אחד הדברים המגניבים". מנחי "הבנים והבנות" 2021
(צילום: ערן לוי ויוליה טייץ)
כשאתה רואה שיוצאות משם כוכבות כמו גל גברעם, קים אור אזולאי ואלין כהן, זה עושה לך חשק? "בעיקרון כן, ברור. אם כבר קיבלתי את החשיפה - אני אנסה לנצל אותה. קיבלתי מתנה. הייתי אולי רוצה להתחיל לדגמן או לשחק, אני זורם עם כל מה שיתנו לי".
אתה לא חושש מהתגובות? "האמת שלא. אני יוני ליפשיץ, אתם רוצים - תאהבו אותי, לא רוצים - אל תאהבו אותי".
מעו"ד נס בן-נתן, בא כוחו של עדן גלנט, נמסר: "מאחר והנושא מצוי כיום בדיונים בבית משפט, אשר אמור להכריע בעניין, נגיב לטענות בבית המשפט".