בגיל 18 הייתה אודליה סויסה חרדית, על כל המשתמע מכך. "טמבלוויזיה" לא הייתה בנמצא בבית הוריה, וכיאה למסלול שיועד עבורה היא גם התחתנה בגיל מוקדם. כיום, 17 שנים לאחר מכן, היא כבר נשואה בשנית ואותה "טמבלוויזיה" הפכה לפלטפורמה שבה סויסה מככבת כבר יותר משלוש שנים. השיא מבחינתה יהיה לככב בפריים-טיים עם "הישרדות" (מיום שבת ברשת) כשהיא לבושה בחלק עליון של בגד ים. "זה סוג של ניצחון על התקופה ההיא", אומרת סויסה בריאיון ל-ynet.
5 צפייה בגלריה
אודליה סויסה
אודליה סויסה
ניצחון על התקופה ההיא. אודליה סויסה מתוך "הישרדות"
(צילום: אוהד קב)
אל תבינו לא נכון, סויסה לא רואה בעצמה מורדת. הצעד הזה נעשה במודע, אחרי שיחות עם משפחתה. "ללכת לאי עם גברים? אם היית שואל אותי אז - הייתי אומרת לך שאני שיקסע, אבל היום אני במקום אחר לגמרי. עדיין נשארה בי האמונה בבורא עולם שלא משנה איך אני נראית ומה אלבש, בורא עולם זה בראש ובראשונה. הגענו מלא שורדים לאי, אבל לי היה שורד צמוד, שאף אחד לא ראה אותו, שהלך איתי יד ביד - וזה בורא עולם".
הכנת את המשפחה החרדית לפני התוכנית? "לפני שיצאתי אמא שלי אמרה, 'כפרה עלייך, רק תהיי צנועה ותעשי קידוש ה''. עניתי לה, 'אל תדאגי'. לגבי הצניעות - כן, הייתי עם חזייה אבל בחלק התחתון לבשתי טייץ. בתוך תוכי עדיין קיימת בת ישראל. נגיד בבריכה אין לי בעיה להיות עם ביקיני, אבל בגלל שזה בטלוויזיה הייתה בי את הבושה הזאת, את אי הנוחות, אבל עם הזמן אתה נפתח. כל עוד היה לי טייץ - הרגשתי הכי בנוח. זאת אני. אני חיה את החיים שלי, יש לי את המשפחה שלי. אבא שלי בפינה שלו, אמא שלי מחכה ומצפה, והכול בסדר. עדכנתי את הגברים, אמרתי להם 'חבר'ה זאת עונה של סיליקון. בבקשה לא לראות, זה לא בשבילכם'. לנשים אמרתי, 'אני אהיה שם עם חזייה, אז אם אתן רוצות לארח אותי בבית שלכן - תדאגו שהגברים לא יראו (צוחקת)'. איזה מסובך זה, יא אללה. המשפחה שלי עדיין חרדים, אולי עם ראש קצת פתוח, אבל עדיין הם הולכים לראות את אחותם ככה".
סויסה בת ה-35 מתגוררת בירוחם עם בעלה אבי, ולשניים ארבעה ילדים - אגם-תומר, אושר, אלין ואמילי. היא הפכה לכוכבת ריאליטי אחרי שהשתתפה בשנים האחרונות ב"בואו לאכול איתי" וב"האח הגדול", וכעת כאמור מצטרפת לרשימה גם "הישרדות". אבל מעבר לדמות הצבעונית שהכרנו על המסך, סויסה מבקשת לשים דגש על אודליה אחרת - אודליה האישה החזקה.
5 צפייה בגלריה
אודליה סויסה
אודליה סויסה
אמא שלי אמרה, 'כפרה עלייך, רק תהיי צנועה ותעשי קידוש ה''. אודליה סויסה
(צילום: מוטי קמחי)
יש לכך משמעות חשובה עבורה. בעברה, עוד בגלגולה הקודם כאישה חרדית, התחתנה סויסה עם גבר חרדי - נישואים שלדבריה הסתיימו בגלל אלימות. "נאמרו לי משפטים כמו 'אבא שלך לא הביא כסף, את באת בלי כלום'. הוטלו עליי כל מיני הגבלות כמו לא ללכת להורים שלי, ואם כבר הוא היה מאשר לי ללכת אז 'לחמש דקות'. אני מאוד מבקשת מנשים - אם את אפילו רק מריחה התנהגות כזאת, פשוט אל תהיי שם. אני בעד לדבר, אני בעד לפתור דברים. אני עשיתי כמה פעמים שלום בית ושיתפתי את ההורים שלו כשהוא הרים ידיים, אבל כשראיתי שלא נעשה שינוי וזה לא מתקדם לשום מקום - ידעתי שאני צריכה ללכת".
מה גרם לך לשבור את הכלים? "בהתחלה לא הבנתי שזאת אלימות. רק בהמשך של הזוגיות פתאום התחילו לעלות לי תמונות מהילדות, של אמא שלי, ואמרתי 'זה החיים שאת רוצה? את רוצה לחיות כמו אמא שלך?'. ואז אמרתי, 'אוקיי, עכשיו את קמה. קומי ולכי'. זה היה בדיוק ככה. הייתי אישה מאוד מאוד תמימה, ברמה שאם הוא היה עושה משהו - והיום בדיעבד אני מבינה שזו אלימות - אז הייתי באה ושואלת, 'מה אתה רוצה לאכול? מה להכין לך?'. כשהתחלתי להבין שאני כבויה, שאני עצובה, שאני לא מרגישה אליו כלום, שהכול נהיה מאוד אפל בבית... אני חושבת שכל אישה יכולה להרגיש את זה. אני לא אשכח שאבא שלו אמר, 'שהילדים שלכם יצאו יפים כמוך וחכמים כמוהו'. אני מקבלת עד היום מלא הודעות. לא לכל אישה יש אומץ ללכת".
5 צפייה בגלריה
אודליה סוויסה
אודליה סוויסה
"לא לכל אישה יש אומץ ללכת". אודליה סויסה
(צילום: אוהד קב)
מה את אומרת להן? "תבין, אני הלכתי בלי ילדים אז כאילו יותר קל לי לדבר. אבל אני אומרת באמת מכל הלב - גם כשיש ילדים, אל תפחדו ללכת. אם אמא מאושרת אז הילדים מאושרים והבית מאושר. אל תישארו בתוך מסגרת שלא טוב לכן בה, כי אוטומטית אתן פוגעות בילדים שלכן לא פחות. אמא שלי לדוגמה הייתה בזוגיות לא טובה והיא בחרה להישאר בה בגללנו, הילדים. גדלנו עם משקעים שעד היום אנחנו לוקחים איתנו. אני אומרת לאמא שלי, איך נשארת איתו בשבילנו? כמה יכולת לעבור בשבילנו? ממה פחדת? אבל היא פחדה כי בגיל 28 היא הייתה עם שבעה ילדים. יש גברים היום שאומרים לנשים שלהם 'מי ייקח אותך עם כל הילדים?', 'את לא תסתדרי בלעדיי', או 'מי יסתכל עלייך? את לא שווה'.
"המון גברים שגורמים לנשים להרגיש שהן תלותיות בהם. גם נשים שהן קצת יותר חלשות, אני מתחננת - אל תישארו. אל תפחדו. אני פה כדי להעביר הלאה את סיפור החיים שלי כדי לחזק אתכן. אני מקבלת כל כך הרבה הודעות מנשים שסובלות, אז אני שולחת הודעה קולית כדי שישמעו אותי, ואני לא מתייאשת. אני אומרת לך את זה עם דמעות, הלב שלי נקרע ואני מרימה את העיניים ואומרת תודה על הזכות לעזור. תודה על מי שאני היום כדי להעביר את זה הלאה. אני אומרת שאם יש לי את הכוח הזה להיות על המסך כדי להרים נשים ולחזק אותן, ובעזרת ה' לעשות משהו טוב לעוד מישהי שתקבל החלטה אמיצה למרות הפחד - עשיתי את שלי בעולם הזה".

"אמרתי, 'אודליה, ממה את מפחדת?' - אז הלכתי, ועל הדרך גם המצאתי לעצמי תירוץ שזה בשביל הפרנסה"

כיום סויסה במקום אחר לגמרי בחייה, ומרגישה שהיא עושה מעין תיקון כשהיא מגשימה את עצמה פעם אחר פעם - בין אם בתוכניות השונות שבהן השתתפה ובין אם ברמה האישית. ל"הישרדות", למשל, סויסה בחרה ללכת על אף העובדה שהיא מעולם לא התחברה לחיק הטבע. "כשהייתי יושבת וצופה בתוכנית הייתי אומרת שהם אנשים מטורפים. איך הם עושים את זה? מה משעמם להם בחיים? לישון בחוץ בתנאים האלה. אמרתי לעצמי, 'אין מצב שאני הולכת לשם, לא יקרה'. ואז כשהגיעה האופציה ופנו אליי חשבתי שאני דווקא צריכה לצאת מאזור הנוחות שלי. אמרתי, 'אודליה, ממה את מפחדת? לכי! מה יכול לקרות? אולי אכיר צדדים שלא הכרתי בעצמי?'. ואז עשיתי את הלא יאומן, הלכתי ועל הדרך גם המצאתי לעצמי את התירוץ שאני הולכת בשביל הפרנסה. מבחינת התנאים באמת לא היה קל. אתה יכול בשנייה אחת לקחת את הרגליים שלך ולפרוש, אבל בכל פעם שזה קרה חשבתי על הילדים שלי, הם נתנו לי כוח. ההצלחה שלי זו ההצלחה גם של בעלי. להשאיר גבר עם ארבעה ילדים לבד זה לא פשוט".
5 צפייה בגלריה
בואו לאכול איתי
בואו לאכול איתי
"ההצלחה שלי היא גם ההצלחה שלו". אודליה עם בעלה אבי (משמאל) מתוך "בואו לאכול איתי"
(צילום: באדיבות כאן )
איך היה להיפרד מהם לחודש וחצי? "זה לא קל, אבל לצאת ל'הישרדות' זאת עבודה לכל דבר. זאת פרנסה למשפחה ולבית. נכון שזה מצריך ממני לצאת מהבית לחודשיים אבל ההצלחה של אמא שלהם היא לא פחות ההצלחה שלהם. הילדים קיבלו את זה והתלהבו מאוד. זה הקל עליי שהם תמכו בי, המילים האלה נתנו לי את הכוח ללכת רגועה. אבי הסתדר בסדר גמור, הילדים גדולים, אז הגדולה עזרה לו המון. יש פה את המשפחה המורחבת שלו והנה, ברוך ה', חזרתי וכולם בריאים וההתרגשות הייתה מטורפת".
איזו אודליה נראה ב"הישרדות"? "את אותה אודליה עם שמחת החיים, ועם הדעות שלה. את אותה אודליה שמה שלא קשור אליה היא לא דוחפת את האף וזה לא מענייין אותה. מי שפונה אליי אני אפנה בחזרה, אבל אני לא מבזבזת אנרגיות. אני דעתנית, מצחיקה, גם עם האנגלית שלי ועם המילים במרוקאית. הם יראו את אודליה האמיתית, זאת אני וזה מה יש. אני לא יודעת אנגלית ולא מכירה את שייקספיר. העממית הפשוטה, עם חוכמת החיים שיש לי ומה שצברתי מניסיון החיים שלי. אני בן אדם מאוד שקוף, בן אדם שמדבר, אתם תראו שם הכול. הבעתי, סיפרתי ושיתפתי. אני לא מתביישת בשום דבר שקרה לי בחיים".
5 צפייה בגלריה
אודליה סויסה
אודליה סויסה
"אתם תראו שם הכול". אודליה סויסה מתוך "הישרדות"
(צילום: אוהד קב)
למרות חיי הזוהר לכאורה, סויסה לא עובדת בימים אלה. "כרגע אני בבית. חזרתי לעבודה אחרי 'האח הגדול' והיו לי המון נסיעות לתל אביב אבל זה לא הסתדר בגלל המשמרות. ומאז אני בבית, חתמתי בלשכת אבטלה. בעזרת ה' אני רוצה לחזור, אין לי בעיה לחזור לעבודה גם בתור קופאית בסופר, תאמין לי. אמרתי לעצמי שלהיות בבית עם הילדים זה השקט שלפני הסערה, בכל זאת חודשיים לא הייתי פה".
את יכולה לנצל את הבמה, אולי תמצאי עבודה. "אז ככה - נעים מאוד. אודליה סויסה, אמא לארבעה ילדים. מחפשת עבודה, משרת בוקר בלבד, משכורת מעל 10 אלף שקל".