יונה פישר, אוצר ומבקר אמנות וחתן פרס ישראל, הלך לעולמו והוא בן 89. ארונו יוצב במוזיאון תל אביב לאמנות ביום ראשון (6 במרץ), בין השעות 13:00-10:00.
3 צפייה בגלריה
יונה פישר
יונה פישר
יונה פישר
(צילום: נמרוד גליקמן, כלכליסט)
פישר נמנה עם מייסדי מוזיאון ישראל ושימש אוצר לאמנות ישראלית מראשית ימיו של המוזיאון, ובהמשך כיהן גם כאוצר ראשי במוזיאון תל אביב לאמנות (1991-1993) ואוצר ראשי ויועץ אמנותי במוזיאון אשדוד לאמנות (2004-2011). פישר היה גם בין מקימי כתב העת "קו" וערך אותו. בשנת 1977 זכה בפרס ישראל על תרומתו לשדה האמנות בארץ. הפרס ניתן לו בתחום העיצוב משום שלא הוגדרה קטגוריה לתחום האוצרות.
שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו: "התבשרתי בעצב על לכתו של האוצר הנודע יונה פישר. עם הקמת מוזיאון ישראל עבד כאוצר אמנות, בשנת 1977 זכה בפרס ישראל על תרומתו לאמנות בישראל והיה למייסד מוזיאון אשדוד לאמנות. היה דוגמה ומופת לאוצר, אוטודידקט, והוא יחסר מאוד בשדה התרבות בישראל. יהי זכרו ברוך".
"מוזיאון תל אביב לאמנות מרכין ראש בהוקרה נצחית ונפרד בכאב עמוק מיונה פישר, אוצר מיתולוגי ומורה נבוכים", נכתב מטעם המוזיאון. "יונה פישר ניסח, הגדיר, חשב ונשם את תחום האוצרות בארץ ובעולם החל משנות ה-60 ועד רגעיו האחרונים. עשייתו בתחום האוצרות העצמאית והמוזיאלית העמידה עשרות תערוכות מכוננות, עיסוק בעריכה ועיצוב של קטלוגים וכתבי עת לאמנות, הפרחת מוסדות תרבות וחניכה מהותית למיטב האמניות והאמנים בארץ. רוחו הטובה, המעודנת, החכמה ומלאת ההומור הפציעה מגרעין אהבת האמת שלו לאמנים ולאמנות".
אתמול (ה') חנכה עיריית אשדוד את כיכר האמנות ע"ש האמן "אבשלום", שיונה פישר יזם וקידם את חניכתה. "יונה הניח את היסודות והוביל את ביסוסו של עולם האמנות באשדוד, והיה גאה בכך", נמסר מטעם מוזיאון אשדוד לאמנות. "העיר אשדוד סקרנה אותו מבחינה תרבותית בשל האמנים הרבים והחשובים שצמחו בה לאורך השנים. בזכותו, אשדוד נמנית על מפת האמנות המקומית והיא מהווה יעד לאמנים, ליוצרים ולאנשי התרבות הגדולים בישראל, שהגיעו לעיר בזכותו". ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, הוסיף ואמר כי "יונה היה אדם פורץ דרך, הייתה לנו הזכות הגדולה לעבוד במחיצתו".
3 צפייה בגלריה
יונה פישר
יונה פישר
יונה פישר
(צילום: נמרוד גליקמן, כלכליסט)
מטעם מוזיאון ישראל נמסר: "מרכינים ראש עם פטירתו של יונה פישר - ראשון האוצרים לאמנות בת זמננו במוזיאון, מאושיות המוסד, חתן פרס ישראל ומעמודי התווך של עולם האמנות והמוזיאונים בישראל. יונה פישר החל את דרכו ב-1954 בבית הנכות בצלאל בירושלים וליווה את מעברו אל משכנו החדש במוזיאון ישראל בשנת 1965. הוא אצר תערוכות פורצות דרך, חשף בפני שוחרי האמנות בארץ אמנים בינלאומיים מן השורה הראשונה; גילה, הציג ועודד אמנים צעירים כמו אריה ארוך, לאה ניקל, משה קופפרמן, יגאל תומרקין, משה גרשוני ורבים אחרים, שהפכו לעמודי תווך של התרבות הישראלית".
פישר נולד בשנת 1932 בתל אביב. אביו, מוריס פישר, היה המזכיר המדיני של הסוכנות היהודית, ועל כן התחנך יונה פישר במקומות שונים ברחבי העולם. במלחמת העולם השנייה למד פישר בבית הספר של "אליאנס" בביירות שבלבנון, וב-1947 עבר לפריז, בה גילה את אהבתו לאמנות כשביקר לעיתים תכופות במוזיאון הלובר ופיתח קשרי ידידות עם הצייר אביגדור אריכא.
3 צפייה בגלריה
יונה פישר
יונה פישר
יונה פישר
(צילום: נמרוד גליקמן, כלכליסט)
לאחר חזרתו לישראל בשנת 1951 העמיק פישר את התעניינותו באמנות ישראלית, כתב ביקורות אמנות בעיתונים "הארץ" ו"למרחב" והחל לעבוד בבית הנכות בצלאל שבירושלים, ובשנת 1960 התמנה למנהלו האמנותי.
פישר היה אחד מאוצרי התערוכות החשובים בישראל, ותרומתו השפיעה על אמנים צעירים. בעבודתו כאוצר חשף לקהל הישראלי אמנים כמו יגאל תומרקין ואביבה אורי, פנחס כהן גת, הנרי שלזניאק, צבי גולדשטיין ולאה ניקל. למוזיאון ישראל הביא פישר תערוכות יחיד של אמנים בינלאומיים, כשגולת הכותרת הייתה תערוכתו של מרסל דושאן, "רדי מיידס", בשנת 1971.