אני מודה שבמקרה של "שתולה", סדרת הדוקו-ריגול של צבי יחזקאלי, ראש הדסק של רשת לענייני ערבים, אין לי מושג איפה נגמרות העובדות ומתחילה האג'נדה. אבל אני מוכנה לפרגן ליחזקאלי ולאנשי ארגון "עד כאן" - שחולקים איתו את הקרדיט על היצירה שעלתה אמש (א') בערוץ 13 - לפחות את היותה סדרת מתח לא רעה, גם אם היא אולי כוללת אלמנטים פנטסטיים. אז נכון, לא הייתי שמה את כל הכסף שלי על כך שהפרטים שסיפקו אנשי "עד כאן" הם מהימנים לחלוטין, בעיקר עקב הנטייה של הארגון לצ'פר את התקשורת עם מסמכים שמתבררים כמזויפים (כמו בפרשיית פעיל השמאל עזרא נאווי), אבל מה ששלהם שלהם: "שתולה", שבמרכזה צעירה סקנדינבית שפעלה במסווה בשלל ארגוני זכויות אדם פרו-פלסטינים וחשפה את שיטות העבודה ומקורות המימון שלהם, היא סדרה מותחת, מסופרת לא רע, שפורטת בדיוק על הנקודה הרגישה אצל הצופים הישראלים - אנחנו לא מדמיינים את זה, זאת לא פרנויה, העולם באמת נגדנו. בואו נאכל.
לפני כחמש שנים ביקרה בארץ צעירה שוודית (שהרשתות החברתיות כבר יודעות לנקוב בשמה המלא). התירוץ הרשמי היה התמחות בארכיטקטורה, אך בתכלס היא חיפשה נתיב מילוט מעבודה משרדית יומיומית במדינה קרה. פגישה מקרית (?) בבר תל אביבי הפכה אותה בהבזק קצרצר לסוכנת של ארגון הביון האזרחי מטעם עצמו, "עד כאן". למי שלא מכיר, מדובר בארגון ששם לו למטרה לשפר את מצבה של ישראל בזירת התודעה הבינלאומית ולחשוף את השורשים של ארגונים פרו-פלסטינים ואנטי-ישראלים כמו ISM (תנועת הסולידריות הבינלאומית), BDS ורוג'ר ווטרס.
ביקורות טלוויזיה נוספות:
הארגון חיפש סוכנת שתשתחל לשורות ISM ולהתחקות אחר שמות המובילים ומקורות המימון שלה. הצעירה, על פניו נטולת כל הכשרה שקשורה בביון, הסכימה לבצע משימה קטנה בהתנדבות, בתחילה במשך כמה ימים בקופנהגן ואחר כך היא עברה שלב והשתקעה בדירת שותפים בחברון עם צעירים אחרים מהארגון, שהעבירו לה חפיפה. בהמשך היא המשיכה לטפס במעלה היררכיית התפקידים ב-ISM עד שחשפה את הגורמים המפוקפקים שמממנים אותו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "שתולה"
מתוך "שתולה"
פורטת בדיוק על הנקודה הרגישה אצל הצופים הישראלים. מתוך "שתולה"
(צילום מסך)
על הדרך סיפקה הצעירה ל"עד כאן", שלא הבינו מאיפה נחת עליהם כל הטוב הזה, 3,000 שעות מצלמה נסתרת שתיעדו את שיטות הפעולה של הארגון ושמהן נערכה הסדרה. לפחות חלקן, כמו הבעת שאיפות הארגון לחסל את קיומה של ישראל ולא רק לחזור לגבולות 67', נכונות לשקר ולהציג תמונה חד צדדית לחלוטין לטובת הפלסטינים והתבטאויות קיצוניות מחלחלות למדי, יעוררו בסבירות גבוהה זעם ותסכול אצל הישראלי הממוצע. בהמשך, רומזים הפרומואים, נחשפים פרטים שמעלים חשד שהצעירה תיפקדה כסוכנת כפולה ושירתה גם את החמאס. הסדרה מורכבת באופן מסורתי מראיונות עם הצעירה כשהיא מוסווית ויזואלית, חומרי הגלם שצילמה במהלך השנים ושיחות טלפון שניהלה עם המפעיל שלה, צילומי אילוסטרציה וקטעי קריינות של יחזקאלי שצולם מקריין אותם בשלל זוויות ולא הסתפק בווייס אובר, כנהוג.
בשורה התחתונה, "שתולה" נותנת עבודה. היא מספקת הצצה לא שגרתית, גם אם מגמתית, לאחורי הקלעים של הארגונים המדוברים והמבנה שלה, שנושק לזה של סדרת מתח, בהחלט מושך לצפייה. התובנות שמספקת השוודית לגבי הזירה שהיא מתנהלת בה מעוררות מחשבה, כשהאלמנט הבולט ביותר בסדרה (לאחר צפייה בשני פרקים מתוך חמישה), שדווקא לא קשור לעלילת הריגול, הוא הקלות שבה מתלקחת שנאה באזורים נפיצים והאגרסיות ששני הצדדים מגיעים איתן לחברון, למשל, והחשיבות של מאבקי התודעה שישראל התקשתה מאז ומעולם לנהל אותם.
2 צפייה בגלריה
מתוך "שתולה"
מתוך "שתולה"
מתוך "שתולה"
(צילום מסך)
בהמשך מבקשים אנשי "עד כאן" לשלוח אותה לעוד משימה, הפעם בגבולות ארצות הברית. לצורך כך הם מבקשים ממנה את הדרכון שלה ואז מתברר שמעולם הם לא עשו לה בדיקות פוליגרף, לא עיינו במסמכים שלה ושבשלב הזה הם מעדיפים להחליף חקירה רצינית בבדיקה גרפולוגית, פנייה בעלילה שקצת פוגמת בכוונות של הצופה המסור ביותר להתמסר לסדרה ולהאמין ש"ארגון הביון האזרחי" באמת ידע מה הוא עושה. למזלו של יחזקאלי, חומרי הגלם שהוא הלחים מהם את הסדרה מוצלחים וייחודיים מספיק כדי להשאיר את הצופה בפנים גם כשהשהיית הספק מתחילה לפנות את מקומה לפקפוקים. אם יחזקאלי יפסיק להתרוצץ במסגדים עם פאה ואיפור ויתחיל לייצר סדרות מהסוג הזה, שאין ספק שיש להן פה קהל, לכו תדעו, אולי מדובר בהסבה מקצועית שתעשה לו ולנו רק טוב.