הבמאי והמפיק איוון רייטמן, מי שביים בין היתר את "מכסחי השדים" (1984), הלך לעולמו בגיל 75. לפי הודעת משפחתו, שנמסרה לסוכנות הידיעות AP, רייטמן מת בשלווה בשנתו בביתו אשר במונטסיטו, קליפורניה. "משפחתנו אבלה על אובדנו הלא צפוי של בעל, אב וסבא שלימד אותנו לחפש תמיד את הקסם שבחיים", נמסר על ידי שלושת ילדיו של רייטמן, "אנו מתנחמים בכך שעבודתו כיוצר סרטים הביאה צחוק ושמחה לאינספור אחרים מסביב לעולם".
3 צפייה בגלריה
איבן רייטמן
איבן רייטמן
איוון רייטמן
(AP)
איוון רייטמן נולד ב-1946 בצ'כוסלובקיה להורים יהודים-הונגרים שורדי שואה - אמו שרדה את אושוויץ, בעוד אביו היה פרטיזן. כשהיה בן ארבע היגרו הוריו לקנדה, שם השתכנו. לעולם הקולנוע נכנס רייטמן בסוף שנות ה-60, ובמהלך לימודיו באוניברסיטה ביים מספר סרטים קצרים. בתחילת שנות ה-70 החל לשלוח ידו בבימוי, ובהמשך העשור זכה להכרה כאשר הפיק את סרטי האימה של הבמאי דיוויד קרוננברג. אך הפריצה הגדולה אירעה בסוף שנות ה-70 כאשר רייטמן הפיק את הקומדיה "בית החיות" (1978) וביים את הקומדיה Meatballs ב-1979. שני הסרטים נחלו הצלחה משמעותית - "בית החיות" אף הפך לאחד מהסרטים הרווחיים ביותר אי פעם, ביחס לתקציבו.
להצלחה הגדולה ביותר שלו כבמאי זכה רייטמן ב-1984, כאשר ביים את "מכסחי השדים". הסרט זכה להצלחה גדולה עם יציאתו, והפך לסרט פולחן ולאחד מהסרטים האיקוניים ביותר של שנות ה-80. ב-1988 ביים רייטמן את "תאומים", הראשון מבין מספר שיתופי פעולה שלו עם ארנולד שוורצנגר, שהפך ללהיט. גם "שוטר בגן ילדים" שביים עם שוורצנגר בתפקיד הראשי שבר קופות, אולם שיתוף הפעולה השלישי בין רייטמן לשוורצנגר, הקומדיה "ג'וניור" מ-1994, לא זכתה להצלחה דומה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מכסחי השדים"
מתוך "מכסחי השדים"
מתוך "מכסחי השדים"
במהלך הקריירה שלו, במקביל לבימוי, עסק רייטמן גם בהפקת סרטים. בין היתר, הוא חתום כמפיק על "בטהובן" (1992), "ספייס ג'אם" (1996), והחידוש ל"מכסחי השדים" שלו, "מכסחות השדים" מ-2016. את סרטו האחרון כבמאי, דרמת הספורט Draft Day, שחרר ב-2014.
שניים משלושת ילדיו של רייטמן הלכו בדרכו ופנו לקריירה בתחום הבידור. בתו קת'רין היא היוצרת והכוכבת של הסיטקום "אמהות עובדות" של רשת CBC הקנדית. בנו ג'ייסון רייטמן הוא במאי ותסריטאי קולנוע שזכה להצלחה רבה בזכות עצמו, כולל מועמדויות לאוסקר וזכייה בפרס גלובוס הזהב, עם הישגים בולטים בדמות הסרטים "ג'ונו" שביים, ו"תלוי באוויר" שכתב וביים, השני מהם בהפקת אביו. ב-2021 יצא לאקרנים "מכסחי השדים: החיים שאחרי" - המשך לצמד סרטי "מכסחי השדים" משנות ה-80, שאיוון רייטמן הפיק וג'ייסון ביים.
3 צפייה בגלריה
איבן רייטמן
איבן רייטמן
איוון רייטמן יחד עם בנו, ג'ייסון
(AP)