היא פירקה את קיסריה, בלעה את המיינסטרים, השאירה אבק לכל מי שזלזל בה: המוזיקה הים-תיכונית הפכה מהילדה הדחויה של הרדיו למלכה הבלתי מעורערת. ביום שישי הקרוב תתפרסם במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" ובערב יום העצמאות ב-ynet רשימת 50 השירים הגדולים שלה שאתם בחרתם, במצעד שבו ynet מארח את "אגן הים התיכון" של כאן גימל.
בגיליון ביום שישי השירים אינם מסודרים על פי סדר המצעד - והדירוג עצמו ייחשף רק במשדר ביום העצמאות. אבל לפי רשימת 50 השירים אפשר לומר שהקהל הולך על הקלאסיקות הישנות, אלה שפרצו את תקרות הזכוכית וכבר חקוקות היטב בתרבות הישראלית. זהר ארגוב הוא המלך, אבל יש להזכיר שהמלך הזה ישב בכלא בעוון אונס. כלומר, עבור הקהל הישראלי, הכתם הפלילי והמוסרי שדבק בארגוב לא מעיב על השירים הנפלאים שלו, שהוגשו בקול שאין כמותו ולא יהיה. מיד אחריו עומד חיים משה, הנסיך של שנות ה־80, שברשותו מניפת להיטים מרשימה.
דווקא רבים מהשמות הגדולים של היום נעדרים, כי הם לא חיים מספיק זמן כדי להתקבע ברשימת שירים קנוניים, אבל סביר שבמצעד דומה בעתיד נמצא בשפע את עומר אדם, עדן חסון ועדן בן זקן - הדור הצעיר שעומד היום בפרונט. וכמו בכל רשימה ומצעד, גם הפעם תגלו הרבה פחות זמרות מזמרים, אבל זו כבר בעיה חוצת ז'אנרים מוזיקליים.
הגיליון כולל רשימות של מיטב הכותבים על כל אחד מהשירים וראיונות עם כמה מהזמרים הים-תיכוניים הגדולים: שרית חדד, אייל גולן, עמיר בניון, זהבה בן, חיים משה, שימי תבורי, אלי לוזון, אבנר גדסי, ניסים סרוסי ואיתן מסורי.
2 צפייה בגלריה
שרית חדד
שרית חדד
"השיר הזה הולך עוד להיות הרבה שנים, גם אחרי שאני לא אהיה פה". שרית חדד
(צילום: יואב דודקביץ)
"המילים נכתבו רגע אחרי הלינץ' ברמאללה בשנת 2000", מספרת שרית חדד על השיר "כשהלב בוכה". "כשנכנסתי לאולפן להקליט, יכולתי להרגיש בקצות האצבעות שלי שזה לא עוד שיר. מאז 7 באוקטובר הוא קיבל פנים נוספות, חדר חדש, לצערי. שלא היה קיים בלב של אף אחד מאיתנו. יכול להיות שזה השיר הכי ישראלי שלי, ואני מבינה שהשיר הזה הולך עוד להיות הרבה שנים, גם אחרי שאני לא אהיה פה. לא סתם השם השני של השיר הפך להיות 'שמע ישראל'".
אייל גולן מספר על "צליל מיתר": "אני יכול לשיר אלפי שירים, אבל כשאני נוגע ב'צליל מיתר' משהו אחר קורה. יש קסם לשיר הזה שפשוט אי-אפשר להסביר במילים, זכיתי שהוא שלי. זו בלדה שהתאימה לאותה שנה, 2001. זו הייתה שנה מאוד קשה למדינה, היו הרבה פיגועים. אפשר לבכות מהשיר הזה בכל רגע נתון. תמיד כשאני שר אותו יש לי צמרמורת".
2 צפייה בגלריה
אייל גולן בהופעה
אייל גולן בהופעה
"אני יכול לשיר אלפי שירים, אבל כשאני נוגע ב'צליל מיתר' משהו אחר קורה". אייל גולן בהופעה
(צילום: מוטי קמחי)
"יום אחד בא אליי יוני רועה ואמר, 'יש לי רעיון ענק'", מספר אלי לוזון על השיר שלו שנכנס למצעד. "הוא אמר, 'איזו מדינה' בסטייל ראפ ואני השלמתי אותו עם 'מיוחדת במינה'. כתבנו את המילים על מפית בכיכר אתרים. כשהשמענו את השיר למשה בן מוש, שהפיק את האלבום, הוא אמר לי, 'המילים נועזות מדי, יכולים לקטול אותך'. 'מאיפה אני יכול ליפול?' שאלתי אותו. אני עדיין אלמוני, כך שאין לי לאיפה לרדת, יש לי רק אופציה לטפס. אם זה לא יצליח - לא קרה כלום. לא פחדתי כי לא היה לי ממה לפחד".