סשה ברון כהן המציא מחדש את ז'אנר המתיחות ולאורך הקריירה הענפה שלו, בזכות כישרון, אומץ רב וחוש הומור מטורף שגובל בגאונות, הצליח להפיל בפח כמה מהאנשים הבכירים ביותר בעולם. לרגל יום הולדתו ה-50, חזרנו למתיחות הגדולות שלו ולדמויות האיקוניות שגילם, בין אם בסרטים כמו "בוראט" או "ברונו", תוכניות הטלוויזיה שלו, ואפילו כמה מתיחות מהחיים האמיתיים. תתכוננו למנת הצחוק היומית שלכם.

קינאת בלואי ארמסטרונג?

משלל הראיונות ההיסטריים שביצע סשה ברון כהן כעלי ג'י – הדמות הנפלאה שפרסמה אותו בתוכנית "המופע של עלי ג'י" – אין כמו הריאיון שלו עם האסטרונאוט האמריקני באז אולדרין, האדם השני שהלך על הירח במשימת אפולו 11. זה מתחיל עם "איך זה היה, לא להיות האדם הראשון על הירח? קינאת בלואי ארמסטרונג?", נמשך ב"איך היה עם האנשים שגרים על הירח?" ו"האם אתה חושב שאנשים אי פעם ילכו על השמש? ומה אם הם הולכים לשם בחורף?", ומסתיים עם בדיחה מטומטמת שכהן ואולדרין מנתחים לפרטי פרטיה, כי למה לא.

פאולה עבדול מתיישבת על מקסיקנים

ברונו, כתב האופנה ההומו שכהן המציא ב"המופע של עלי ג'י", היה סטריאוטיפ פוגעני מהלך שחשף את פרצופן האמיתי של תעשיות האופנה והבידור, והוא אחראי לכמה מהקטעים הקרינג'יים ביותר בהיסטוריה עמוסת-הקרינג' של כהן. אבל הרגע הנהדר ביותר שבו היה מעורב ברונו מגיע בסרט שהוקדש לו, "ברונו" מ-2009, כשהוא מראיין את פאולה עבדול בעודם יושבים על "כיסאות אנושיים" – הגננים המקסיקניים של ברונו, שהוא מזמן מכיוון שבחדר אין ריהוט. כמו במקרה של כל כך הרבה דברים אחרים בקריירה של ברון כהן, צריך לראות את זה בשביל להאמין.

האפר של קים ג'ונג איל על ריאן סיקרסט

טקס פרסי האוסקר 2012, השטיח האדום. סשה ברון כהן, בדמותו כחאפז אלאדין, אדמירל-גנרל-נשיא-ראש ממשלת המדינה הפיקטיבית וואדיה מהסרט "הדיקטטור", מגיע לפטפט עם ראיין סיקרסט שהנחה את האירוע. סיקרסט, מן הסתם, ידע כי מדובר בכהן, שהתייצב עם צמד שומרות ראש יפהפיות ופתח את השיחה עם "הלו, מוות למערב". אבל סיקרסט היה צריך לדעת שעם כהן, אדם צריך לצפות ללא צפוי: פחות מדקה לתוך הריאיון, והדיקטטור שפך "בטעות" את האפר של דיקטטור אחר, קים ג'ונג איל, על החליפה היקרה של המנחה. האבטחה פינתה את הדיקטטור הרשלני, והפרצוף של סיקרסט – שניסה להתבדח, מקצוען שכמותו – אמר את הכול. במקרה הזה, "הכול" פירושו: "הזבל הזה, איך הוא מעז, אני פאקינג ראיין סיקרסט".

הקשישה שכהן הרג בטקס הפרסים

עבור טקס הענקת פרסי בריטניה ב-2013, תכנן ברון כהן מתיחה מטומטמת ומשמחת שכולה בוז בריא לטקסים נפוחים ומעונבים שכאלה – עם יותר מקורטוב של אכזריות סלפסטיקית לשמה. לפני עלייתו לבמה לקבל את הפרס ע"ש צ'רלי צ'פלין להצטיינות בתחום הקומדיה, דאג כהן שיחד עם מעניקת הפרס סלמה האייק, תעלה לבמה גם קשישה בכיסא גלגלים, שלפי המנחה רוב בריידון הייתה ילדה כששיחקה בסרט לצד צ'פלין לפני עידנים. עם עלייתו לבמה של כהן, הקשישה בת ה-87 (פעלולנית בשירותו של כהן, כמובן) העניקה לו במתנה את המקל של צ'פלין מ"אורות הבמה". את מה שקרה אחר כך, אל מול עיניהם המזועזעות של סלבריטאים מזן ג'ורג' קלוני וג'וליה רוברטס, ובכן, כבר תראו בעצמכם. ההנאה מובטחת.

להטריל הומופובים בזירת אגרוף

במהלך הקריירה שלו, מצא את עצמו כהן פעמים רבות כשהוא ניצב בפני סכנה ממשית. ואולי במקום "מצא את עצמו", צריך לומר "הכניס את עצמו". קחו למשל את הסצנה המושלמת הזו מ"ברונו", שבה ברונו (בתחפושת) נכנס לזירת התאבקות מול מאות צופים משולהבים, ומכריז: "מי מוכן לחגיגת הטרו אולד פאשנד?". רגעים אחר כך נכנס לזירה לוץ (גוסטף המרשטיין), בן הזוג לשעבר של ברונו, והשניים מתחילים להתקוטט. ואז, בשיא הקרב ביניהם, הם מתחילים להתנשק ולהתמזמז – והקהל, זועם ואגרסיבי, מגיב באופן שרק קהל רדנקים אמריקני מסוגל לו - בזעם קדוש, אימה קיומית והלם מוחלט. והדובדבן שבקצפת? השימוש ב-My Heart Will Go On של סלין דיון. כמה יופי יש בעולם.

העניינים מתחממים עם הסנטור הרפובליקני

"ברונו" אולי לא ייזכר בתור יצירתו הגדולה ביותר של כהן – "בוראט" הראשון אוחז בטייטל, עד שיגיע מתמודד הולם – אבל לעזאזל, ברמת המתיחות האמיצות, באמת שאין לו תחרות. קחו למשל את הסצנה הבאה, שבה ברונו מנסה לפתות את הסנטור הרפובליקני רון פול, שב-2008 רץ לנשיאות. בתואנה של תאורה שהתקלקלה בעת ריאיון מתוכנן בין השניים, לוקח ברונו את הסנטור הנכבד לחדר המלון שלו, מציע לו שמפניה, מדליק נרות, אומר לו שהוא נראה כמו אנריקה איגלסיאס, שם מוזיקה, ואז מתחיל להתפשט. פול מגיב כמו שהייתם מצפים מפוליטיקאי אולטרה-שמרן, ונמלט מהמקום בזעם, גועל וזעזוע. ואולי זה בעצם לא מה שהייתם מצפים מפוליטיקאי אולטרה-שמרן.

דיק צ'ייני נופל בפח

לכהן, כסאטיריסט חסר גבולות, יש חיבה של ממש לפוליטיקאים שמרנים, באופן מובן. אחד מהקטעים המפורסמים ביותר שלו התרחש ב"מי את אמריקה?", תוכנית הסאטירה הלא מאוד מוצלחת של כהן שעלתה בשואוטיים ב-2018 (ושודרה אף אצלנו). בפרק השני, ראיין כהן – בתחפושת של "ערן מורד", איש כוחות הביטחון הישראליים לשעבר ומומחה למלחמה בטרור - את דיק צ'ייני, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מאדריכלי המלחמה בעיראק ואחד מהאנשים החזקים ביותר בפוליטיקה האמריקנית לדורותיה. אחרי כמה שאלות פרובוקטיביות ("מה המלחמה האהובה עליך?", כשהתשובה היא "מלחמת המפרץ"), מורד מבקש מצ'ייני לחתום על הג'ריקן שלו - הנועד לעינוי מסוג Waterboarding, שבמהלכו שופכים מים על ראש של אדם שמכוסה במגבת כדי לדמות טביעה, טקטיקה של כוחות הביטחון האמריקניים בה תמך צ'ייני פומבית. "כבר יש לי את נתניהו, שרון, דמי לובאטו", חולק עמו מורד. וצ'ייני נענה בשמחה. אבל מה שבאמת מפחיד פה זה שצ'ייני כנראה גם היה נענה בשמחה לו היה יודע שמדובר במתיחה.

איך לנצח טרוריסטים - גרסת "ערן מורד"

עוד קטע לא ייאמן מ"מי את אמריקה?" הפגיש את כהן, שוב בתחפושת של ערן מורד, עם ג'ייסון ספנסר – פוליטיקאי שמרן (הפתעה!) מג'ורג'יה, חבר בית המחוקקים של המדינה שהתפרסם כשניסה למנוע מנשים מוסלמיות בג'ורג'יה מלעטות בורקה. במהלך הזמן שלהם יחד, "ערן מורד" שכנע את ספנסר להתנסות בצילום איבריהן הפרטיים של נשים מוסלמיות מתחת לבגדיהן, לצרוח קללות גזעניות, ולסיום – להוריד את מכנסיו ולחשוף את ישבנו כדי לאיים על טרוריסטים. לא אמין? ובכן, זמן לא רב לאחר שידור הפרק התפטר ספנסר מתפקידו בבית המחוקקים, כי כנראה שגם לאמריקנים יש איזשהו סף סיבולת בנוגע לטיפוסים שמושלים בהם. ובעצם, אולי לא.

הנפילה של רודי ג'וליאני

"בוראט 2" היה נחות מקודמו – הישג קומי-סאטירי רם ונישא – בכל רמה אפשרית. אבל רגע אחד ממנו היה כה מטורף, כה לא ייאמן וכה מדהים, עד שבזכותו נכנס גם ההמשכון לפנתיאון. מדובר כמובן במפגש של בתו של בוראט, טוטר (מריה בקאלובה), עם רודי ג'וליאני – ראש עיריית ניו יורק המיתולוגי ויועצו הקרוב של הנשיא לשעבר טראמפ. טוטר הציגה את עצמה כעיתונאית וניהלה ריאיון עם ג'וליאני בחדר המלון שלה. שם, ג'וליאני נשכב על המיטה ולפחות לפי איך שזה נראה, מתחיל לפתוח את רוכסן מכנסיו בציפייה לבאות. ברגע הזה פורץ בוראט/כהן לחדר, כשהוא מתרה: "היא בת 15! היא מבוגרת מדי עבורך!". "הכנסתי את החולצה למכנסיים", היה קו ההגנה של ג'וליאני אחרי שהסיפור פרץ, ובשלב מאוחר יותר הגיע גם קו ההגנה "זה היה ניסיון לעצור את החשיפה העקבית שלי של הפשעים והשחיתות של ג'ו ביידן וכל משפחתו". אוקיי, רודי. אוקיי.

מתקוטטים בעירום בכנס חגיגי

את זה ש"בוראט" הוא מאסטרפיס, כבר אמרנו? ייתכן שאמרנו, אבל בואו נרחיב בדבר הסצנה המבריקה, המבחילה, ההיסטרית, הקיצונית, המשוגעת והמופרזת בכל אספקט אפשרי שהפכה אותו לכזה, לפחות עבור כותב שורות אלו: ההתקוטטות בין בוראט/כהן ובין המפיק שלו, אזמאט בגאטוב (קן דוויטיאן), בעירום. מדובר בסיקוונס אפי שמתחיל כשבוראט תופס את בגאטוב מענג את עצמו מול תמונות של פמלה אנדרסון אהובתו, וממשיך עם חניקות, נשיכות ואשכים (הדדיים) בפרצוף. כל זה קורה בחדר המלון שהשניים חולקים, ואז ממשיך למסדרונות המלון, בעוד בוראט מקלל את בגאטוב (בעברית) ורודף אחריו כשהוא אוחז בדילדו. משם למעלית מלאה באנשים מזועזעים, ואז ללובי של המלון, ואז לכנס חגיגי של יועצי משכנתאות שנערך במקום. ובאמת שאין מילים לתאר את המחויבות הטוטאלית והגאונות הקומית שנדרשים כדי לעשות דברים כאלו. סשה ברון כהן, אתה גאון. ושתהיה יומולדת שמחה במיוחד.