שר התרבות והספורט החדש מיקי זוהר פועל כדי לשלול תקציבים שכבר ניתנו לסרט הדוקומנטרי הישראלי "שני ילדים ביום" שעוסק במעצר קטינים בשטחים, בטענה שהוא "מוציא את דיבתה של ישראל", כדבריו.
2 צפייה בגלריה
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
מתוך "שני ילדים ביום"
(צילום: עדי מוזס, באדיבות yes דוקו)
"לא יקרה מצב שסרטים שמוציאים את דיבת ישראל יקבלו מימון מהמדינה", אמר השר זוהר ל-ynet. "קיבלתי אינפורמציה על הסרט, ביקשתי שיעבירו לי חומרים לצפות, העבירו לי פרומו וביקשתי מגורמי מקצוע להבין האם הסרט מוציא את דיבתה של ישראל - וכשהבנתי שכן, שהוא מציג את חיילי צה"ל באור כזה, פניתי לשר האוצר סמוטריץ', ובשיחת טלפון בינינו הוחלט להפעיל את חוק הנכבה - ולבקש את המימון בחזרה. מי שרוצה לעשות סרט כזה - שישלם מכספו. הועברו מסרים ליוצרי הסרט כי יהיה עליהם להשיב את הכסף, והעניינים הרשמיים ייעשו בקרוב". זוהר החל את המהלך אחרי פנייה של ארגון בצלמו.
"שני ילדים ביום", בבימויו של דוד וקסמן, עוקב אחר ארבעה נערים פלסטינים ממחנה פליטים ליד בית לחם, שמשחזרים את המחיר שהם משלמים מאז הלילה שבו נכנסו כוחות הצבא לביתם כדי לעצור אותם כשהיו ילדים צעירים באשמת זריקת אבנים. הם נחקרו במשך שעות ארוכות, כשבסופו של התהליך הארוך נידונו למאסרים של מספר חודשים. הסרט עוקב אחר החקירות של הארבעה, ודרכם מנסה לתאר את השיטה למעצר קטינים באזור הגדה, כמו גם את סיפורו של מחנה הפליטים שממנו הגיעו.
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: הדר יואביאן)
הסרט, שזכה לתקציבים מהקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה וממפעל הפיס, צפוי להיות מוקרן הערב (ג') בסינמטק הרצליה במעמד הבמאי דוד וקסמן. הוא הוקרן בין היתר בפסטיבל ירושלים בשנה שעברה, שם זכה בפרס התסריט הטוב ביותר לסרט תיעודי.
חוק הנכבה, או חוק "נאמנות בתרבות", קובע לאילו מוסדות תרבות תינתן תמיכה - ובמקביל יכול לשלול תקצוב מדינה ממי שיפגע בדגל המדינה או בסמלי המדינה או יבזה אותם, יסית לגזענות, לאלימות או טרור, יציין את יום העצמאות כיום אבל או ישלול את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
במאי הסרט, דוד וקסמן, טרם הגיב לפניית ynet בנושא.